Jan Miškov / def@mail.muni.cz1 Etika herního žurnalisty prezentace kurzu ZURb1406 2 Vztah herních novinářů a lidí z PR ̶ vztah herních žurnalistů a PR je složitý ̶ sledovaná a zkoumaná oblast profese ̶ střetem zájmů z hlediska cílů PR je nezapřená snaha získat příznivé pokrytí ̶ herní novinář se v ideálním případě snaží reportovat „pravdu“, jak ji vnímá 3 Profesionalizace PR ̶ v počátcích herního průmyslu udržovali vývojáři osobní kontakty s novináři ̶ s jeho dozráváním začaly dominovat vydavatelské domy ̶ jejich PR se profesionalizovalo ̶ vznikaly samostatné události propagující vlajkové hry vydavatelů ̶ přístup k herním vývojářům bez dozoru se postupně stal věcí minulosti, tedy pokud nebyli nezávislí 4 Propagační materiály ̶ v 90. letech se šíří kultura vydávání her a doprovodných událostí ̶ zdálo, že zde dochází ke střetu zájmů, když novináři na těchto akcích dostávali propagační materiály ̶ na přelomu tisíciletí byli posazeni do vyšší třídy letadel, přepraveni na místo konání a ubytováni v luxusních hotelech, kde danou hru hráli 5 Etické standardy ̶ neexistuje důkaz, že by vliv PR někdy změnil skóre recenze nebo zajistil pozitivní pokrytí ̶ většina publikací si stanovila limity toho, co je přijatelné, pokud jde o akce při zahájení prodeje hry a doprovodné materiály. ̶ zveřejnění informací o povaze událostí, kterých se herní novináři účastnili ̶ výraznému posunu od raných 90. let, kdy prošlo skoro všechno ̶ zmírnily se obavy, že mezi vydavateli a novináři došlo k tajné dohodě 6 Herní publikace a vydavatelé ̶ šéfredaktor Edge Tony Mott míní, že je nezdravé někoho upřednostňovat ̶ podle něj lepší hry stimulují lepší spolupráci s jejich vydavatelem ̶ přímé či nepřímé tlaky vydavatele v poskytování/odepírání informací k pokrytí určité hry Mott komentuje slovy: „Upřímně si nemyslím, že by se kdokoliv byť jen obtěžoval na nás něco takového zkoušet.“ (Parkin 2008) 7 Upoutání pozornosti ̶ Za čteností jsme se nikdy nehnali, proto jsme ani nepociťovali tlak ze strany vedení. Děláme jen magazín o hrách, o něž se zajímáme. Někdy dáme na obálku hru, která má zjevný komerční půvab, a někdy je to něco trošku upozaděnějšího. [...] Doufejme, že naše čtenáře zajímají stejné hry jako nás. Pokud ne, obvykle nám to dají vědět. (Parkin 2008) ̶ Cokoliv s negativním nádechem má sklon poutat pozornost. Zdá se, že vždy přitáhnete větší publikum, když něco ztrháte. Ve skutečnosti jsou tu lidé, kteří si z toho očividně udělali celkem slušné živobytí. (ibid.) 8 POUŽITÉ ZDROJE ̶ HALL, Justin (2003). „Ethics in Video Game Journalism.“ Online Journalism Review. ̶ HALL, Justin (2003). „A Survey of Game Writing Online.“ Online Journalism Review. ̶ PARKIN, Simon (2008). „Meet the Editors: The State of Game Journalism.“ Gamesetwatch. ̶ RYBKA, Michal (2010). „Úvaha: Blíží se konec recenzování?“ PCtuning. 9 DISKUSE Jan Miškov / def@mail.muni.cz10 Děkuji za pozornost