TVORBA STRATEGIE T11: IMPLEMENTAČNÍ RÁMEC STRATEGIE: RIZIKA, KOMUNIKACE CÍL 1. 1.OBJASNIT PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ RIZIK 2.OBJASNIT PŘÍSTUPY K PRIORITIZACI POŽADAVKŮ 3.OBJASNIT ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 4.POSKYTNOUT ZPĚTNOU VAZBU A ZADAT ÚKOLY DO CVIČENÍ C:\Users\prochazkaj\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\0211DZU1\Snímek23.JPG UČEBNÍ OTÁZKY •Jak jsou řízena rizika v celém průběhu tvorby a realizace strategie? •Jak je možné prioritizovat záměry spojené s realizací strategie? •Podle jakých zásad je potřebné strategii komunikovat? • • STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ S jakými riziky je spojena realizace strategie a jak je možné je snížit? Jak správně komunikovat strategii? OBSAH •REFLEXE PRŮBĚHU STUDIA PŘEDMĚTU •ÚVOD 1.HODNOCENÍ RIZIK V PRŮBĚHU TVORBY A REALIZACE STRATEGIE 2.PŘÍSTUPY K PRIORITIZACI POŽADAVKŮ NA SCHOPNOSTI 3.ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE •ZÁVĚR • CÍLE STUDIA •Zvládnout základní teoretický rámec a přístupy dobré praxe tvorby veřejné strategie •Zvládnout proces tvorby strategie •Vytvořit základní kompetence zpracování strategie •strategická analýza vnějšího a vnitřního prostředí, •analýza zainteresovaných stran, •formulace vize a poslání, •stanovení cílů •formulace strategie k dosažení stanovených cílů •hodnocení zdrojových aspektů a rizik, prioritizace záměrů a jejich obhajoba •komunikace strategie zainteresovaným stranám • ÚVOD • 7 Přístupy k tvorbě bezpečnostních a obranných strategií s.130 - 146 MODEL STRATEGICKÉ ADAPTACE KDE SE NACHÁZÍME? RIZIKA RIZIKA RIZIKA OBECNÝ PROCESNÍ MODEL TVORBY STRATEGIE KDE SE NACHÁZÍME? KDE SE NACHÁZÍME? KDE SE NACHÁZÍME? STRATEGIE •Cílené směřování organizace v dlouhodobém časovém horizontu. •Cesta (postup, způsob, záměr) dosahování stanovených strategických cílů, respektive výsledného požadovaného stavu bytí či fungování organizace. •Způsob dosažení nejobecnějších záměrů organizace vyjádřených vizí či řešení určitého problému. •Soubor strategických dlouhodobých cílů a způsoby jejich dosažení v podobě specifických cílů, opatření a úkolů (programy, projekty, iniciativy). •Z pohledu rizik: Tvorba a realizace strategie je proces řízení rizik. Minimalizována jsou rizika spojená se selháním organizace naplňovat své poslání, dosáhnout vytyčené vize a stanovených cílů. • • OBLASTI HODNOCENÍ RIZIK V PRŮBĚHU TVORBY A REALIZACE STRATEGIE HODNOCENÍ RIZIK V RÁMCI TVORBY A REALIZACE STRATEGIE •HODNOCENÍ RIZIK SPOJENÝCH S TVORBOU STRATEGIE •S jakými riziky je spojena tvorba strategie (adekvátnost času, zájmy zainteresovaných stran – rozdílné představy o výsledku řešení, dostupná expertíza, dostatek finančních prostředků, organizační rámec). •HODNOCENÍ HROZEB A SOUVISEJÍCÍCH RIZIK V DANÉ OBLASTI •Co ohrožuje aktiva (zájmy, cíle, …) v dané oblasti zájmu. •HODNOCENÍ RIZIK JEDNOTLIVÝCH VARIANT ŘEŠENÍ DANÉHO PROBLÉMU •O kolik více je varianta A rizikovější než varianta B (přínosy versus náklady a rizika). •HODNOCENÍ HROZEB A SOUVISEJÍCÍCH S REALIZACÍ STRATEGIE •Jakým způsobem může být ohrožena realizace strategie? Jaké jsou zájmy zainteresovaných stran? např. politická podpora strategie, stabilita financování, právní prostředí, mezinárodní spolupráce, vyzrálost technických řešení, … • •Naturogenní (abiotické / biotické); •Antropogenní (technogenní / sociogenní / ekonomické). •Územní celistvost státu •Právní stát •Občanské svobody •Zdraví obyvatelstva •Prosperita státu •Informační sítě/data VEŘEJNÉ POLITIKY = PROCES ŘÍZENÍ RIZIK VEŘEJNÁ STRATEGIE = NÁSTROJ VEŘEJNÉ POLITIKY TVORBA A REALIZACE STRATEGIE = PROCES ŘÍZENÍ RIZIK RIZIKO = vznik nežádoucích následků na lidský život, zdraví, majetek, prostředí, … JAKÝ JE NÁŠ POSTOJ K RIZIKU? ØOdmítáme riziko? ØAkceptujeme rozumnou míru rizika? ØVyhledáváme riziko? Náklady, čas, parametry SNIŽOVÁNÍ RIZIK Obleč se pro případ nehody, ne pro vlastní jízdu! STRATEGIE: •Alternativní přístupy •Informované rozhodování - známe důsledky •Efektivní komunikace ŘÍZENÍ RIZIK •Nepřetržitý proces! • •Subjekty systému řízení rizik na základě svých pravomocí: •identifikují a hodnotí rizika (míra rizika), •vyhodnocují důsledky ve vztahu k aktivům!! •navrhují řešení k jejich snížení či eliminaci, •a přijímají rozhodnutí s ohledem na rizikovost jednotlivých variant řešení. • •Cílem je snížit dopad rizika na plnění cílů (projektů) a prosazování zájmů. • RIZIKO, ANALÝZA RIZIK •Možnost naplnění hrozby s následnými nežádoucími provozními, finančními, právními a dalšími dopady na dosažení cíle nebo projektu (strategie); •Identifikace a analýza rizik – hodnocení působení hrozby na aktivum (zranitelnost aktiva) •Hodnocení míry rizika: pravděpodobnost vzniku rizika a posouzení dopadů rizika na cíl, projekt, strategii, … •Riziko posuzujeme z pohledu možné akceptace nebo potřeby riziko dále řešit (vyhnutí, přesunutí, posunutí, snížení). •AKTIVUM •Hmotný nebo nehmotný vstup, výstup nebo zdroj nezbytný pro dosahování cílů. •Analýza aktiva – postup získávání informací o aktivu a jeho posouzení z hlediska opravitelnosti/nahraditelnosti a citlivosti/dostupnosti; •Zranitelnost aktiva – slabá stránka daného aktiva, která může být ovlivněna hrozbou; •Hodnocení aktiva – stanovení hodnoty aktiva na základě jeho potřebnosti pro splnění cíle; •Kritičnost aktiva – hodnota získaná posouzením opravitelnosti/nahraditelnosti a citlivosti/dostupnosti aktiva; • •Jev nebo událost schopné působit vůči aktivu. •Původ přírodní, fyzikální a dále mohou vznikat v důsledku organizačního nebo společensko-ekonomického faktoru nebo působením lidského faktoru. •Rozlišují se vnější a vnitřní hrozby, náhodné hrozby, úmyslné hrozby a neúmyslné hrozby; •Identifikace hrozby je postup k získávání informací o existenci hrozby, její schopnosti a záměru/odhodlání způsobit snížení hodnoty, poškození nebo ztrátu aktiva; • • •HROZBA ANALÝZA RIZIK MATICE HODNOCENÍ MÍRY RIZIKA DOPAD NÍZKÁ STŘEDNÍ VYSOKÁ (URGENTNOST ŘEŠENÍ NEDOSTATKU) MÍRA RIZIKA=PRAVDĚPODOBNOST x DOPAD VYSOKÁ OBLASTI VYUŽITI ANALÝZY RIZIK PŘI TVORBĚ STRATEGIE •HODNOCENÍ RIZIK SPOJENÝCH S TVORBOU STRATEGIE •HODNOCENÍ BEZPEČNOSTNÍCH HROZEB A SOUVISEJÍCÍCH RIZIK •HODNOCENÍ OPERAČNÍCH RIZIK (ANALÝZA SCHOPNOSTÍ, PRIORITIZACE POŽADAVKŮ NA SCHOPNOSTI) •HODNOCENÍ RIZIK JEDNOTLIVÝCH VARIANT ŘEŠENÍ (RIZIKOVOST VARIANT) •HODNOCENÍ RIZIK SPOJENÝCH S REALIZACÍ STRATEGIE • STRATEGIE ŘÍZENÍ RIZIK • Vyhnutí se riziku: změna postupu realizace úkolu/opatření, nahrazení technologie nebo používaných materiálových zdrojů. Např. nahrazení materiálu obsahujícího toxin materiálem netoxickým. •Přenesení rizika: při uzavírání smluv na dodavatele, pojistná smlouva. Např. v době záruky vozidla zabezpečí dodavatel v průběhu opravy vozidla náhradní vozidlo na své náklady. •Posunutí rizika: např. na nadřízený stupeň z nedostatku kompetencí •Snížení rizika: opatření k omezení záměru nebo síly působení hrozby na aktivum, realizováno pokud není možné se riziku vyhnout, přesunout je nebo posunout. •Akceptace rizika: podstoupení rizika, nelze nalézt/realizovat opatření nebo závěrečná akceptace zbytkové hodnoty rizika po přijetí opatření). Převzetí odpovědnosti za podstoupení rizika a možné dopady. HODNOCENÍ RIZIK SPOJENÝCH S REALIZACÍ STRATEGIE •Základní informace o projektu tvorby strategie •Výsledek identifikace a hodnocení významnosti rizik •Seřazení rizik dle míry rizika •Důsledky pro úspěšné dosažení stanovených cílů strategie •Opatření ke snížení významnosti rizik •Organizační rámec řízení rizik - nastavení odpovědnosti •Postupy monitorování a průběžné kontroly rizik • PLÁN ŘÍZENÍ RIZIK RIZIKA SPOJENÁ S REALIZACÍ KONCEPCE VÝSTAVBY AČR 2025 •Pokles výkonu ekonomiky EU s dopady na ekonomiku ČR, nenaplnění očekávaného meziročního nárůstu HDP o 2 %. •Nestabilní a nepředvídatelný zdrojový rámec spojený s nedodržením politických příslibů. •Potřebám AČR neodpovídající akviziční proces a projevy korupčního jednání. •Neočekávaná změna ve vývoji bezpečnostního prostředí. •Pokles konkurenceschopnosti AČR na trhu práce. •Neadekvátní reakce rezortu MO na demografický vývoj a zdravotní stav populace. •Nepromítnutí potřeb AČR do příslušných právních norem. •Absence strategie rozvoje domácího obranného průmyslu a jeho nezapojení do modernizačních cyklů AČR vedoucí k neschopnosti doplňovat materiální ztráty a bojovou spotřebu za krizových stavů. RIZIKA SPOJENÁ S REALIZACÍ KONCEPCE ROZVOJE POLICIE DO ROKU 2020 •Nepředvídatelné změny v rámci bezpečnostní situace (razantní změna priorit) •Změna politické podpory •Pokles ekonomiky a neochota poskytnout dostatečné zdroje pro realizaci koncepce •Časově a legislativně náročná realizace nákupů techniky •Demografický vývoj v ČR a nedostatečný okruh potenciálních uchazečů •Konkurence ostatních bezpečnostních a ozbrojených sborů •Zákon o služebním poměru (nepružnost při obsazování volných služebních míst). •Nedostatečná kapacita systému policejního vzdělávání •Návaznosti na další strategické materiály (nerozpracování koncepce) •Riziko legislativních změn ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE STRATEGIE KOMUNIKACE STRATEGIE •Komunikace strategie má zásadní význam pro její úspěšnou realizaci. •Východiskem je analýza zainteresovaných stran. •Strategii komunikace nastavovat účelně pro jednotlivé aktéry (uvnitř i vně organizace). •Smyslem je získat podporu pro realizaci strategie!! Demonstrovat rozhodnost, vůli!! •Komunikace přínosů (schopnosti). •Komunikace účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti jednotlivých opatření. •Obhajoba požadavků na zdroje. •Komunikace rizik a jejich dopadů. OBSAH KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE •Popis cílových skupin komunikace na základě analýzy zainteresovaných stran •Jaké informace a jak často budou komunikovány jednotlivým zainteresovaným stranám •Způsob komunikace (aktivity, nástroje, formy a metody) komunikace, •Časový plán jednotlivých aktivit komunikace •Stanovení odpovědnosti za komunikaci •Zdrojové nároky na komunikaci • PŘÍKLADY PŘÍSTUPY K PRIORITIZACI POŽADAVKŮ NA SCHOPNOSTI NA ZÁKLADĚ HODNOCENÍ OPERAČNÍCH RIZIK ENDS MEANS WAYS ENDS MEANS WAYS Reality – Capability shortfalls - Risks SCHOPNOST MEZERA VE SCHOPNOSTECH The three defence variables should be ideally in ballance, that is the desirable state. Although most likely unrealistic, as a distant end-state it serves it‘ purpose as a light in the dark showing the way. Reality looks usually as it is portrayed at the bottom half of the picture, there is allways a disproportion between the need and the available budget. The difference is asociated with risks, which are necessary to prioritize in order to eliminate risks jeopardizing the ends. The defence planning process represents a tool enabling defence planners and managers to find acceptable balance among the defence variables. HODNOCENÍ OPERAČNÍCH RIZIK Legenda: IA - Impact Area (DOTMLPFI) FDO - Force Development Options HODNOCENÍ MEZERY VE SCHOPNOSTECH VYUŽITÍ FUNKČNÍCH OBLASTÍ: DOTMLPFI 2018 KÚ DOKTRINY ORGANIZACE VÝCVIK MATERIÁL VEDENÍ KÚ1 GAP GAP GAP GAP GAP KÚ2 GAP GAP KÚ3 GAP KÚ4 GAP KÚ5 GAP KÚ1 Přepravit praporní úkolové uskupení na vzdálenost 5000 km KÚ2 Zabezpečit vzdušný průzkum v operačním prostoru praporního úkolového uskupení 24/7 URGENTNOST = MÍRA RIZIKA •Urgentnost nedostatku 1 (U1) – míra rizika spojená s existencí nedostatku ve schopnostech je neakceptovatelná, existence nedostatku ve schopnostech vylučuje splnění stanovených cílů operace, s vysokou pravděpodobností dojde ke ztrátě lidských životů a vzniku rozsáhlých materiálních škod. Dostupná mitigační opatření mají jen omezený význam pro snížení rizika. Urgentnost je vyjadřována červenou barvou v analytických výstupech a má vysokou prioritu řešení. •Urgentnost nedostatku 2 (U2) – míra rizika spojená s existencí nedostatku ve schopnostech je podmíněně akceptovatelná, existence nedostatku ve schopnostech významně omezuje splnění stanovených cílů operace. Existuje pravděpodobnost, že dojde k ohrožení lidských životů a vzniku materiálních škod. Existují mitigační opatření, která mohou vznik rizika omezit, zpravidla se tak děje na úkor času, nákladů a kvality. Urgentnost je vyjadřována oranžovou barvou v analytických výstupech a má střední prioritu řešení. •Urgentnost nedostatku 3 (U3) – míra rizika spojená s existencí nedostatku ve schopnostech je akceptovatelná, existence nedostatku ve schopnostech může částečně sice omezit splnění stanovených cílů operace, ale je možné míru rizika potlačit přijetím mitigačních opatření. Nedostatek je spojen s nízkou pravděpodobností ohrožení lidských životů a vznikem materiálních škod menšího rozsahu. Urgentnost je vyjadřována zelenou barvou v analytických výstupech a má nižší prioritu řešení. • • Scénář č.2 Scénář č.3 Scénář č.4 Scénář č.5 Scénář č.6 Scénář č.7 Scénář č.8 Scénář č.9 Scénář č.10 Scénář č.1 S7 … Sn … S8 S9 Sn+1 … S3 S21 S21 S22 Modul OS „A“ (ideální stav při maximalizaci zdrojových možností země) Modul OS „B“ (skutečný stav při aktuální alokaci zdrojů) Modul OS „C“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání ) Modul OS „D“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání) S21 S8 S9 S21 S21 S22 S8 S9 S21 S21 S22 … Sn Oblasti popsaného rizika nízké riziko střední riziko I. vysoké riziko II. střední riziko I. vysoké riziko I. nízké riziko nízké riziko I. střední riziko I. nízké riziko II. střední riziko II. vysoké riziko I. střední riziko II. JAKÉ SCHOPNOSTI BUDOU OS POŤREBOVAT PRO PLNĚNÍ ÚKOLŮ V CELÉM SPEKTRU OPERACÍ? HODNOCENÍ BEZPEČNOSTNÍCH HROZEB A SOUVISEJÍCÍCH RIZIK KLASIFIKACE BEZPEČNOSTNÍCH RIZIK •Rizika přijatelná nepředpokládá se přijímat mimořádná opatření. Situace zvládnutelné v režimu běžné činnosti složek IZS. (R10 mínus). •Rizika podmínečně přijatelná vyžadují přijímání opatření vedoucích k jejich eliminaci v rámci přípravy na řešení mimořádných událostí. Havarijní plánování a přípravu typových činností složek IZS. (R10 – R30). •Rizika nepřijatelná je nutné řešit na všech stupních veřejné správy. Opatření vedoucí k jejich eliminaci spadají do přípravy na řešení krizových situací a do krizového plánování. (R30 plus) HODNOCENÍ BEZPEČNOSTNÍCH RIZIK PŘÍPADOVÁ STUDIE – FINSKO 2018 •Identifikace aktiv •Identifikace hrozeb •Analýza rizik • •Zdroj: Ministry of Interior, National Risk Assessment 2018, Helsinky 2019. • • • ZÁVĚR •Strategie v rámci implementačního rámce vytváří předpoklady úspěšné realizace •Implementační rámec kromě zdrojových, časových aspektů a KPIs obsahuje: •Rizika, dopady a opatření k jejich snížení •Komunikační strategii (co, komu, kdy a jak komunikovat) •Řízení rizik je spojeno s celým průběhem tvorby strategie: •Analýza bezpečnostních hrozeb a souvisejících rizik •Hodnocení rizik spojených s omezenými schopnostmi – prioritizace požadavků rozvoje schopností •Hodnocení rizik spojených s realizací strategie • ÚKOL DO SEMINÁŘE •Pracovat v týmech a oba úkoly vztáhnout na řešenou případovou studii!! • •POSOUDIT RIZIKA SPOJENÁ S REALIZACÍ STRATEGIE •Identifikovat rizika ohrožující realizaci vize a cílů (posoudit míru rizika, popsat jejich potenciální důsledky a identifikovat vhodná opatření k jejich eliminaci) • •VYPRACOVAT ZÁMĚR KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE •Na základě výsledků analýzy zainteresovaných stran formulovat komunikační strategii vůči klíčovým aktérům (co, komu, kdy a jak); zvážit i náklady jednotlivých aktivit • •