Adobe Systems ENSn4446: Kvantitativní výzkum v environmentalistice Od tématu k hypotézám Tomáš Doseděl – dosedel@fss.muni.cz Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 2 Struktura vědeckého textu ̶I ̶M ̶R ̶A ̶D Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 3 Struktura vědeckého textu ̶Introduction ̶Methods and Data ̶Results ̶And ̶Discussion Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 4 Struktura vědeckého textu ̶Introduction ̶Methods and Data ̶Results ̶And ̶Discussion Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 5 Teoretický úvod ̶Začíná formulací výzkumného tématu ̶Končí výzkumnou otázkou ̶ ̶Postupuje od obecného ke konkrétnímu ̶Metoda „trychtýře“ ̶ ̶Na základě studia literatury se snažíme najít mezeru / niku v lidském vědění Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 6 Výzkumná otázka ̶V ideálním případě jedna věta ̶Dostatečně konkrétní, aby na ni bylo možné jasně odpovědět ̶Klasická tázací slova: Jak? Proč? Co? Kde? Kdy? ̶Musí být relevantní v daném vědním oboru ̶ Příklady? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 7 Hlavní vs. dílčí ̶Jedna otázka většinou nestačí ̶K hlavní výzkumné otázce je dobré vytvořit několik vedlejších, dílčích výzkumných otázek ̶Ke každé dílčí výzkumné otázce by měla příslušet alespoň jedna hypotéza ̶Pozor na pokrytí! Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 8 Dobré tipy ̶Srovnání časů Jak se změnila konzumace alkoholu mezi lety 1990 a 2020? ̶Srovnání míst Jak se liší konzumace alkoholu v Česku a Rakousku? ̶Srovnání skupin Jak se liší konzumace alkoholu mezi muži a ženami? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 9 Dobré tipy ̶Srovnání časů Jak se změnila konzumace alkoholu mezi lety 1990 a 2020? ̶Srovnání míst Jak se liší konzumace alkoholu v Česku a Rakousku? ̶Srovnání skupin Jak se liší konzumace alkoholu mezi muži a ženami? Kolik výzkumných otázek? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 10 Dobré tipy ̶Srovnání časů Jak se změnila konzumace alkoholu mezi lety 1990 a 2020? ̶Srovnání míst Jak se liší konzumace alkoholu v Česku a Rakousku? ̶Srovnání skupin Jak se liší konzumace alkoholu mezi muži a ženami? Kolik výzkumných otázek? Přiměřeně J Pokud na ně odpovíme, získáme komplexní odpověď na hlavní výzkumnou otázku Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 11 Dobré tipy ̶Srovnání časů Jak se změnila konzumace alkoholu mezi lety 1990 a 2020? ̶Srovnání míst Jak se liší konzumace alkoholu v Česku a Rakousku? ̶Srovnání skupin Jak se liší konzumace alkoholu mezi muži a ženami? Kolik výzkumných otázek? Přiměřeně J Pokud na ně odpovíme, získáme komplexní odpověď na hlavní výzkumnou otázku Pokud máme dílčích otázek 10+, vracíme se k základní otázce Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 12 Kam jsme se zatím dostali ̶Výzkumné téma Vnímání environmentální krize ̶Hlavní výzkumná otázka Jak různé části současné české populace vnímají environmentální hrozby? ̶Dílčí výzkumné otázky Jak se muži a ženy liší v obavách z enviro hrozeb? Jak se ve vnímání enviro hrozeb liší jednotlivé věkové skupiny? Jak souvisí výše dosaženého vzdělání s vnímáním enviro hrozeb? … Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 13 Hypotézy ̶Ke každé dílčí otázce připravíme předpoklad – hypotézu ̶Hypotéza je věta o vztahu nejméně dvou proměnných ̶Hypotéza je testovatelná ̶Hypotéza je ukotvená v teorii, ne vycucaná z prstu Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 14 Hypotézy Jak se muži a ženy liší v obavách z enviro hrozeb? ̶Muži mají vysoké obavy z enviro hrozeb ̶Muži se bojí enviro hrozeb více než ženy Jak se ve vnímání enviro hrozeb liší jednotlivé věkové skupiny? ̶Obavy z enviro hrozeb závisí na věku ̶Mladší muži se bojí více než starší ženy Jak souvisí výše dosaženého vzdělání s vnímáním enviro hrozeb? ̶Čím je člověk vzdělanější, tím méně se bojí enviro hrozeb ̶Vzdělání nemá na obavy z enviro hrozeb žádný vliv Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 15 Dobré tipy ̶Jaké se v hypotéze vyskytují proměnné? ̶Skutečně se mění? ̶Jsou aspoň dvě? ̶Dají se nějak „změřit“? ̶ ̶Dodržujeme pořád 100% pokrytí? Tj. když otestujeme všechny hypotézy, získáme odpověď na dílčí výzkumnou otázku? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 16 Jak je to s těmi vránami? Můžeme na základě tohoto obrázku říct, že všechny vrány jsou černé? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 17 Jak je to s těmi vránami? Můžeme na základě tohoto obrázku říct, že všechny vrány jsou černé? Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 18 Karl Raimund Popper Nemáme jistotu, dokud neprozkoumáme všechny vrány na světě Ergo kladívko, nikdy nemůžeme žádnou hypotézu potvrdit Pokud najdeme jednu bílou nebo šedou vránu, můžeme hypotézu vyvrátit, falzifikovat Celé naše vědění je založeno na dočasných hypotézách, které se ještě nepodařilo vyvrátit. Philosopher Sir Karl Popper (1902-1994) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 19 Příště: Máme hypotézy, chceme dotazník! ̶