Jedná se o neoficiální dokument katedry psychologie. Oficiální informace o průběhu SZZ naleznete na webu katedry psychologie.
You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1
Propedeutika vědeckého uvažování a
vědeckého (tedy i etického) postupování v psychologii.
Kritické
myšlení v psychologii. Přečtěte si krátkou stať od Carol Tavris a - začněte číst další texty! řadu zajímavých najdete v Učebních materiálech.
Časopisecké texty nabízející přehledy např. "fallacies", které ohrožují naše zdůvodňování; najdete tam ale i knihy nebo prezentace z přednášek. Neznamená to, že byste měli přečíst úplně všechno, ale pusťte se do studia. Něco vás určitě zaujme!! - V rámci pěti přednášek dostanete ještě další náměty pro studium a k přemýšlení.
Doporučuji si projít:
„Common
Logical Fallacies in Psychology“ (viz: Pope, Vasquez)
„Instinkty“,
které nás klamou (viz Rosling et al.) - doporučuji jeho knihu, budu o nich přednášet
Mýty a
nepravdy v psychologii a jejich vyvracení - alespoň se nad nepravdami zamyslet, umět několik vyjmenovat.
Začnete také přemýšlet o tom, co (a proč) vědecké není? Kolem nás je doslova rozptýlen diskurz, jemuž můžeme říkat psychobabble. Poznáte ho? Podle čeho? Identifikace "produktů" psychobable vás také připraví na čtvrtý seminář a na jeden ze seminární
ch úkolů.
Týden 2
Diskurzy:
vědecký, popularizační, pop-psychologický. Žánry ve vědeckém diskurzu.
Popularizace psychologických poznatků na příkladu knih S. Lilienfelda et al.; E. Aronsona a C. Tavrisové; P. Zimbarda a několika dalších.
Pop-psychologie 1: „psychobabble“ (zmiňuji ho již podruhé) a hranice popularizace: ukázky a příklady. Diskurz o odezírání neverbálních signálů z tváře (teorie P. Ekmana). Víme, kde se v mozku nachází „big love“?
Popularizační
text.
Jak může vypadat dobrý popularizační článek?
Jak byste charakterizovali dobrou popularizační knihu (o psychologických
fenoménech / konceptech)?
Resumé prvních dvou týdnů: Co všechno patří do propedeutiky vědeckého myšlení a vztahování se ke světu? Předpojatosti jako ohrožení vědeckého myšlení. Zásady vědeckého myšlení. Téma dichotomizace (či polarizace) a (přehnaného) zjednodušování. Třídící myšlenkové modely v psychologii. Dogmata v psychologii. Čím se řídíme jako psychologové? Odborné (etické) vystupování na veřejnosti.
Týden 3
Kritické myšlení. Vodítka pro kritické myšlení. Vyhledávání zdrojů k rozvoji kritického myšlení v psychologii.
Berte mé přednášky o kritickém myšlení, prosím,
jako inspirace spíš než "vodítka". Jako insipirace o co se začít zajímat, o čem přemýšlet, o čem
se také třeba přít a o čem pochybovat.
K jednomu pozoruhodnému tématu najdete např. 3 články, které si zasluhují pozornost. Není od věci klást si otázky jako Co umí dokázat psychologie, Co umějí dokázat neurovědní zobrazovací metody apod. Viz (články máte v Učebních materiálech):
Kritické psychologie. Témata a proudy kritické psychologie. Dostanu se k nim až v závěrečné přednášce, ale doporučuji - začít se seznamovat s různými druhy kritiky a kritičnosti. Např.:
Intelektuální a sociálně anagžovaná kritika psychologie (připomínající až revolucionářský postoj) - viz Ian Parker.
Týden 4
Ve čtvrtém bloku přednášek uslyšíte (a předložím vám k zamyšlení) to,
co jsem a) v prvních 3 týdnech nestihl; b) co se vynořilo jako potřebné
buď prohloubit nebo připomenout na příkladu.
Příklad kritického myšlení v psychologii
Jako příklad stručného kritického myšlení nad minulostí psychologie jsem doporučoval přečíst článek Tavrisové. S jejími postoji se můžete dále seznámit například zhlédnutím některé z jejích přednášek. Například: Carol Tavris o pseudo-neurovědě přednesla řeč na skeptickém fóru (TAM) v Las Vegas v roce 2012. Viz:
VIDEO ZÁZNAM
PŘEDNÁŠKY: Tavris, C. (2012) „Skeptical look at pseudoneuroscience“, TAM; https://www.youtube.com/watch?v=xwxdgZeIdqI
Bude dobře, když zhlédnete i jiné kritické přednášky psychologů = vědců. Nemusíte jen číst, jsou tu záznamy přednášek, jsou tu podcasty...
Týden 5
Závěrečný blok (často rozpracovaných, krátkých prezentací).
Sledujte, prosím, interaktivní osnovu, témata budou ještě zpřesněna. Také studijní texty mohou být přidány ještě v průběhu semestru.
Týden 6-7
Seminář: Psaní odborného textu/článku
Vyučující: Jan Šerek
Skupina 01 | Skupina 02 | |
Termín konání | 19. 10. 2022 | 26. 10. 2022 |
Na semináři bude diskutováno o struktuře vědeckého článku podle pravidel APA (tj. stejný formát jako u závěrečných diplomových prací) a praktických doporučeních přispívajících ke srozumitelné a efektivní psané vědecké komunikaci.
Doporučené texty:
Jordan, C. H., & Zanna, M. P. (1999). How to read a journal article in social psychology. In R. F. Baumeister (Ed.), The Self in Social Psychology (pp. 461-470). Philadelphia: Psychology Press.
Olson K., & and Meyersburg, C. A. (2008). A brief guide to writing the psychology paper. Harvard College Writing Center. https://writingproject.fas.harvard.edu/files/hwp/files/bg_psychology.pdf
Týden 8-9
Základy vědecké komunikace: Prezentace odborné studie.
Vyučující: Mgr. Vojtěch Mýlek
Na semináři bude diskutována
korektní podoba prezentace odborných zjištění formou přednášky pro
odborné publikum. Konkrétněji bude seminář zacílen na situaci obhajoby
závěrečné práce.
Prezentace ze semináře:
Doporučené materiály:
Rozšiřující materiály:
Týden 9
Týden 10-11
Seminář: Korektní vědecká argumentace a komunikace s veřejností
Vyučující: Hana Macháčková, Klára Smejkal, Jan Šerek
Skupina 01 | Skupina 02 | |
Termín konání | 16. 11. 2022 | 23. 11. 2022 |
Na semináři budou probírána možná úskalí komunikace vědeckých poznatků veřejnosti prostřednictvím médií. Společně se zamyslíme nad příčinami možných neporozumění a zkreslení v komunikaci mezi odborníky a novináři. Rovněž si řekneme něco o formátu a náležitostech tiskových zpráv.
Před seminářem si prosím projděte abstrakty následujících čtyř článků (budeme s nimi pracovat během semináře):