C:\Users\spravce\Desktop\doplnění fotky\9_12_ vit.jpg Arteterapie pro osoby se zdravotním postižením Sochor Pavel, Ph.D. Pouze studijní opora studentům předmětu, nelze kopírovat. Pojetí jinakosti- postižení 1/ Modely postižení, mezinárodní klasifikace MKF Důležité pojmy MKF: Porucha (Impairment) Omezení (Disability, Activity limitation) je snížení funkční schopnosti na úrovni těla, jedince, společnosti, které vzniká, když se zdravotní stav setkává s bariérami v prostředí; Aktivita je provádění úkolu nebo úkonu jedince. Participace a její restrikce jsou problémy, které může jedinec prožívat při zapojení do životní situace. Zřetelné odlišování rovin postižení: 1/ „Impairment“, tj. postižení ve smyslu individuálního orgánového a/nebo funkčního poškození tělesných funkcí; 2/ „Disability“ , tj. postižení ve smyslu ztráty nebo omezení příležitostí člověka účastnit se běžného společenského života na stejné úrovni jako lidé bez postižení, přičemž důvodem této ztráty nebo omezení účasti jsou bariéry prostředí; Paradigma modelů a jejich rozdílnost v učení a vzdělávání: Změna paradigmatu ve speciální pedagogice Na rozdíl od klinických, medicínských, pedagogických či terapeutických přístupů se lze zaměřit na to, jak je zdravotní postižení definováno a prezentováno ve společnosti. V tomto smyslu je pojem disabilita orientován primárně nikoliv na člověka – jedince s postižením, ale jako pojem, jehož smysl a těžiště je potřebné hledat v kontextu sociálním, kulturním, politickém. VIDEO - youtube - Postiženi normalitou , DOX http://www.dox.cz/cs/vystavy/postizeni-normalitou C:\Users\spravce\Desktop\Slezká diakonie\arteterapie\DSC00939.JPG • •Interpretace postižení v historických souvislostech • • • • • • • • • • •Poznámka: •Na konci 18. století italský lékař Luigi Galvani objevil, že žabí svaly reagují na různé •kovy tak nějak elektricky, což jej přivedlo k myšlence využití při podpůrné léčbě v •psychiatrii. • C:\Users\spravce\Desktop\Slezká diakonie\arteterapie\DSC00939.JPG Výsledek obrázku pro disabilita Výsledek obrázku pro disabilita Výsledek obrázku pro blázni obrazy Výtvarná tvorba, arteterapeutický proces jako nástroj sociální intervence Využití umění a terapie ve všech jeho formách vede k ovlivnění společnosti, jednotlivců a komunit se speciálními potřebami nebo ohroženými sociální exkluzí (Kulka, 2008). • Schopnost oboru umění - arteterapie je komunikovat určité obsahy a poselství: • Umění - arteterapie - je vlivným nástrojem sociální intervence a iniciátorem změn jednotlivých sociálních situací; SMĚRY: „Art for Therapy“ - „Art as Psychotherapy“ ¨ Sociologie umění podrobuje umělce analýze a vnímá ho jako sociální produkt. Tvrdí, že umělec není izolovaný, ale svými kořeny pevně zapuštěný v sociálním poli. Podobně je tomu s uměleckými díly (Němec, 2017; Kulka, 2008). • Sociologové zkoumají vlivy, které společnost vyvíjí na umělce; • Umělci se však hlásí k vlivům, kterými oni přetváří společnost; Výsledek obrázku pro art brut Výsledek obrázku pro art brut zemánková ART BRUT Není to hnutí, ani směr. Je to uměle vytvořená zastřešující kategorie, pod kterou spadá tvorba lidí, kteří (většinou) nemají žádné výtvarné vzdělání a tvoří spontánně, aniž by se snažili přibližovat nějakým uměleckým směrům. •Mezioborová východiska: •Psychologie, Psychoterapie, Arteterapie, výtvarné umění, arteterapie v pedagogických a sociálních vědách; •Arteterapii je možné považovat za jednu s forem práce v psychoterapii, sociální práci a pedagogice, která výše zmíněné cíle naplňuje pomocí výtvarného vyjadřování; • • Výsledek obrázku pro gugging art brut • Výsledek obrázku pro gugging art brut Artefiletika a arteterapie: •J. Slavík (2009) poukazuje na typickou oblast uplatnění umění, přesněji řečeno uměleckých aktivit, v níž se umění stává prostředkem k cílům, které jsou pokládány za prospěšné a hodnotné. V tomto kontextu se dá hovořit o umění jako prostředku poznávání a sebepoznávání, o nástroji pro dorozumění nebo odlišování mezi lidmi, způsob sdílení nebo porovnávání hodnot, příležitosti sebevyjádření či relaxace apod. • • C:\Users\spravce\Documents\A_Plocha21_8\speciální výtvaná výchova\P4166355.JPG Děkuji za pozornost !