ZURb1102 Mediální a komunikační studia, struktura eseje a kritéria hodnocení Obecně doporučovaná struktura odborných textů * úvod * (nezapomínejte na důležitost prvního dojmu) * měl by odpovídat na implicitní otázky a očekávání čtenáře, zhruba tedy vysvětlit (stručně a funkčně) § o čem píšete § proč o tom píšete, v čem a pro koho to může být podstatné/inspirující/užitečné etc. (přínos je i Vaše vlastní sebevzdělání či proniknutí do tématu, které Vás hodnotově vyzývá) § co už se o tématu ví z jiných studií, jaké bylo Vaše předporozumění § co se ještě neví a Vy to chcete zjistit (knowledge gap) § jak budete text strukturovat (jedná se o velmi stručný obsah, který má za cíl čtenářovi přiblížit, co ho na následujících stránkách čeká) * revize/přečtení si úvodu po dokončení textu (kvůli koherenci) * další doporučení https://libguides.usc.edu/writingguide/introduction, https://libguides.usc.edu/writingguide/CARS (mmj. seznamy užitečných slov, formulací) střed/jádro: rešerše, metodologie, výsledky, diskuze (podle žánru, k eseji vizte dále) závěr * shrnutí („In this essay, I…“) * ne jen enumerace hlavních závěrů/výsledků/tezí, k nimž jste ve studii došli, ale ideálně jejich syntéza, znovu zdůraznění důležitosti/relevance a případně doporučení nových oblastí/otázek pro budoucí výzkum * neuhýbejte, pokud jste přesvědčeni o podloženosti a relevanci svých zjištění, ale nebuďte arogantní § „Your essay is an argument; you should present that argument’s different sides and positions. Your conclusion can then if you wish come to a decision on one side of the debate, and need not remain balanced. So avoid saying something like ‘both sides have their virtues and it is difficult to decide between them’. It is perfectly acceptable to draw conclusions of your own, based on arguments and evidence you have presented. If you feel there is no clear-cut answer, then you should conclude by showing how you have weighed up different kinds of evidence. Either way, the challenge is to show that you have answered the question after giving fair consideration to all relevant positions.“ (Fabb & Durrant 2005, p. 125) * shrňte znovu/pregnantně a jinými slovy výzkumný kontext a místo své studie v ní (tj. jak se Vám podařilo „zavřít“ knowledge gap) * New Insight, Not New Information! V závěru by se neměly objevit informace, které jste v předchozí části textu nezmínili. To neznamená, že nemůžete již zmíněné informace vzájemně propojovat) * další doporučení https://libguides.usc.edu/writingguide/conclusion reference (tj. seznam použité literatury) Konkrétní návrh struktury eseje vycházející z Vašich deníčků a pozorování Sociodemografická data členstva rodiny: - Matka 1 – věk, gender, práce - Matka 2 – věk, gender, práce - Potomek/já – věk, gender, práce/studium Mediální prostředí a přístup k médiím: Kdo vlastní, co za zařízení, je-li v domácnosti televize (jaká, chytrá?), předplatné novin apod. Jak funguje využívání médií v běžném dni… Konkrétní den jednotlivého členstva rodiny - Matka 1 – její den s médii začíná tak a tak, pokračuje tak a tak a končí tímto (patří sem vše – poslech podcastů, psaní si na whatsappu, sledování zpráv, seriálů, filmů, poslech rádia atd.) - Matka 2 – to samé - Já – to samé Vysvětlení/interpretace využívání médií jednotlivým členstvem rodiny: - Matka 1 rozumí telefonu jako svému hlavnímu přijímači proto a proto, její jednání je mnohdy neuvědomělé, na filmy se dívá kvůli odpočinku či poučení atd. Shrnutí Postup celého výzkumu máte podrobně popsaný na úvodní stránce interaktivní osnovy předmětu v ISu https://is.muni.cz/auth/el/fss/podzim2022/ZURb1102/index.qwarp Modelovou esej bohužel nelze poskytnout, protože jde o výzkumná data a nelze je takto publikovat. Kritéria hodnocení · dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru: esej, odborný styl; práce s literaturou/rešeršování se od Vás u této eseje neočekává · logická výstavba textu, myšlenková konzistence · originalita