ZURb1114 + ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu Sylabus předmětu Místnost a čas: Čtvrtek 14:00–15:40, aula (P31) Ukončení: zkouška Počet kreditů: 5 Rozsah: 2/0 Vyučující: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (garantka), Mgr. et Mgr. Alena Macková, Ph.D. Kontakt: urbaniko@fss.muni.cz, amackova@fss.muni.cz Dotazy a interakce: osobně po přednáškách/v konzultačních hodinách nebo e-mailem jednotlivým vyučujícím Cíl kurzu: Kurz si klade za úkol seznámit studující se základními pojmy a koncepty metodologie mediálního výzkumu, a to od teorií vědeckého poznání, přes hlavní paradigmata sociálních věd a mediálních studií, logiku a design empirického výzkumu, až po hlavní výzkumné metody a techniky a otázku etiky výzkumu. Po absolvování kurzu budou studující: a) rozumět základním termínům a konceptům metodologie sociálních věd a mediálního výzkumu, b) rozumět logice empirického výzkumu, c) znát základní kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody a techniky, jejich využití a jejich silné a slabé stránky, d) umět navrhnout vhodný metodologický postup při zkoumání různých otázek mediálního výzkumu, e) umět interpretovat data a výstupy výzkumů. Požadavky: 1. Studující v průběhu kurzu ve dvojicích zpracovávají písemný úkol – návrh metodologického postupu. Úkol není bodovaný, ale pro absolvování kurzu je nutné jej v adekvátní kvalitě odevzdat. Termín je do konce semestru – neděle 11. prosince 2022 – do Odevzdávárny v ISu. Rozdělení do dvojic je na volné dohodě studujících, není nutné jej nikam hlásit. Podrobnější popis je specifikován v dokumentu Zadání úkolu v ISu. 2. Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem s otevřenými otázkami (max. 30 bodů). V případě opětovného zavedení distanční výuky může být forma zkoušky upravena. Hodnocení: A= 28-30 b. B= 26-27 b. C= 23-25 b. D= 21-22 b. E= 18-20 b. F= 0-17 b. Osnova předmětu: 1. (15. 9.) Úvod do kurzu a představení sylabu. Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: lidské poznávání, rozdíly každodenního a vědeckého poznání, věda, výzkum, metoda, metodologie, základní otázky vědy, teorie vědy (pozitivizmus, Popper a falzifikace, Kuhn a vědecké revoluce, Lakatos a vědecké výzkumné programy, Feyerabend a „anything goes“) Povinná literatura: · Chalmers, A. 2013. What Is This Thing Called Science. Maidenhead: Open University Press; 4 edition. Kap. 1: Science as knowledge derived from the facts of experience, str. 1-17. Kap. 4: Deriving theories from the facts: induction, str. 38-54. Kap. 5: Introducing falsificationism, str. 55-68. Doporučená literatura: · Chalmers, A. 2013. What Is This Thing Called Science. Kap. 7: The limits of falsificationism, str. 81-96. Kap. 8: Theories as structures I: Kuhnʼs paradigms, str. 97-119. Kap. 10: Feyerabendʼs anarchistic theory of science, str. 138-147. · Descartes, R. 1992. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda. · Feyerabend, P. K. 2001. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora. · Kuhn, T. S. 1997. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh. · Lakatos, I. 1970. Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. Str. 91-195 in Lakatos, I. & Musgrave, A. (eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press. · Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: Oikoymenh. 2. (22. 9.) Přednáška se nekoná. Využijte čas na četbu povinné literatury. 3. (29. 9.) Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Účel a použití mediálního výzkumu. Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: specifika a limity sociálních věd ve srovnání s přírodními vědami, kauzalita, objektivita sociálně-vědního poznání, hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd (pozitivismus, konstruktivismus/interpretativní přístupy, kritický realismus), mediální studia, jejich místo v systému věd, jejich hlavní výzkumní paradigmata Povinná literatura: · Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 2: Social Research Strategies, str. 18-43. Doporučená literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 1: Science and Social Research, str. 2-29. Kap. 2: Inquiry, Theory, and Paradigms, str. 56-86. · Deacon, D. et al. 1999. Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold. Kap. 1: Approaching Research, str. 1-13. · Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 1: Jak se dělá věda, str. 11-30. · Fay, B. 2002. Současná filozofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Kap. 10: Můžeme jiným rozumět objektivně?, str. 237-260. · Hollis, M. 2011. The Philosophy of Social Science. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. · Jarvie, I. a Zamora Bonilla, J. P. 2011. The SAGE Handbook of the Philosophy of Social Sciences. London: SAGE. · Jensen, K. B. 2002. The Social Origins and Uses of Media and Communication research. In: Jensen, K. B. 2002. A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. London: Routledge, str. 273-293 · Volek, J., Jirák, J. a Köpplová, B. 2006. Mediální studia: východiska a výzvy. Mediální studia, Praha: Syndikát novinářů ČR, I., 1., s. 12-25. · Weber, M. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikumene. Kap. 1: Objektivita sociálněvědného a sociálněpolitického poznání, str. 7-63. 4. (6. 10.) Logika a design sociálně-vědního výzkumu. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik. Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: účel výzkumu (explorativní, deskriptivní, explanační), použití výzkumu, časová dimenze výzkumu, logika výzkumu (dedukce, indukce), projekt empirického výzkumu, výzkumné téma, výzkumný problém, relevance výzkumu, práce s literaturou, cíl výzkumu, výzkumné otázky, hypotézy, konceptualizace, operacionalizace, volba metody a techniky sběru dat, kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum, metodologická triangulace, základní výzkumné metody a techniky Povinná literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 4: Purpose and Design of Research Projects, str. 88-122. Doporučená literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 6: From Concept to Measurement, str. 163-196. · Blaikie, N. 2000. Designing Social Research. The Logic of Anticipation. Cambridge: Polity Press. Kap. 1.: Preparing Research Proposals and Research Designs, str. 12-34. Kap. 3: Research Questions and Objectives, str. 58-71. Kap. 5: Concepts, Theories, Hypothesis and Models, str. 128-182. Kap. 7: Methods for Answering Research Questions, str. 227-246. · Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 1: The Nature and Process of Social Research, str. 3-17. Kap. 3: Research Designs, str. 44-78. · Creswell, J. W. 2009. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Third Edition. London: SAGE. Kap. 1: The Selection of a Research Design, str. 3-21. Kap. 2: Review of the literature, str. 23-46. Kap. 3: The use of theory, str. 49-71. Kap. 4: Writing Strategies and Ethical Considerations, str. 73-94. · Davies, M.M., Mosdell, N. 2006. Practical Research Methods for Media and Cultural Studies. Making People Count. Athens: University of Georgia Press. Kap. 2: What is your research question?, str. 17-32. · Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 4: Jak si nakreslit plán aneb Na co jsou hypotézy, str. 73-90. Kap. 6: Jak se to vlastně dělá, str. 120-138. Kap. 10: Ten druhý výzkum, str. 283-322. · de Vaus, D. 2001. Research Design in Social Research. London: SAGE. Kap. 1: The Context of Design, str. 1-16. · de Vaus, D. 1998. Surveys in Social Research. London: UCL Press. Kap. 2: Theory and Social Research, str. 11-26. Kap. 3: Formulating and Clarifying Research Questions, str. 27-44. Kap. 4: Developing Indicators for Concepts, str. 47-53. · Grey, D. E. 2004. Doing Research in the Real World. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE. Kap. 3: Selecting and Planning Good Research Projects, str. 35-64. · Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Kap. 2: Kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum, str. 45-63. 5. (13. 10.) Role teorie v mediálním výzkumu, teoretická stať, systematická přehledová studie. Vyučující: Alena Macková Klíčová slova: teorie, model, koncept, teoretický a konceptuální rámec, role teorie ve výzkumu, budování/testování teorie, základní typy přehledových studií: literární/narativní/mapující přehled, systematický přehled, kritický přehled, meta-analýza, postup vytváření přehledové studie Povinná literatura: · Creswell, J. W. 2009. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Third Edition. London: SAGE. Kap. 3: The use of theory, str. 49-71. · Mareš, J. 2013. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), str. 427-454. Doporučená literatura: · Abend, G. 2008. The Meaning of Theory. Sociological Theory, 26(2), str. 173-199. · Blaikie, N. 2000. Designing Social Research. The Logic of Anticipation. Cambridge: Polity Press. Kap. 5 Concepts, theory, hypothesis and models, str. 129-182. · Boland, A., Cherry, M.G., and R. Dickson. 2017. Doing a Systematic Review: A Students Guide, Sage. Kap. 6: Data extraction: Where Do I Begin, str. 93-106. · Booth, A., Sutton, A. and Papaioannou, D. (2016). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. London: SAGE Publications, Kap. 7: Synthesising included studies, str. 145-169. · Galvan, J. L. 2004. Writing Literature Reviews: a Guide for Students of the Social and Behavioral Sciences. Glendale, CA.: Pyrczak Pub. Kap. 3: Selecting a Topic of your Review, str. 28-42. · Jesson, J., Matheson, L. and Lacey, F. 2011. Doing your literature review: traditional and systematic techniques. Los Angeles: Sage, 2011. Kap. 7: The Systematic Review, str. 103-127. · Parsons, T. 1983. The Role of Theory in Social Research. American Sociological Review, 3(1), str. 13-20. · Petticrew, M., Roberts, H. 2008. Systematic Reviews in the Social Sciences: A Practical Guide. Blackwell. Kap. 2: Starting the review: Refining the question and defining the boundaries, str. 27-56. Kap. 6: Synthesizing the evidence, str. 170-192. 6. (20. 10.) Přednáška se nekoná. Ve studijních materiálech je k dispozici záznam lekce a prezentace (a také povinná literatura) – využijte je ke samostudiu. Výběr výzkumného souboru, validita, reliabilita Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: základní a výběrový soubor, parametr, statistika, reprezentativita, náhodný výběr (prostý náhodný výběr, systematický výběr, stratifikovaný náhodný výběr, vícestupňový náhodný výběr), nenáhodný výběr (technika sněhové koule, teoretický výběr, výběr typických případů, výběr kritických případů, účelový výběr), velikost výzkumného souboru, validita, reliabilita Povinná literatura: · Deacon, D. et al. 1999. Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold. Kap. 3: Selecting and Sampling, str. 40-61. · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 6: From Concept to Measurement, část Criteria of Measurement Quality, str. 187-194. Doporučená literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 5: Sampling Logic, str. 123-162. · Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 8: Sampling, str. 183-207. · Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 5 Kolik vran musíme pozorovat, str. 91-118. · Neuendorf, K. A. 2002. The Content Analysis Guidebook. London: SAGE. Kap. 4 Message Units and Sampling, str. 71-94. · Riffe, D., Lacy, S., Fico, F. G. 2005. Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Lawrence Erlbaum Accociates Publishers: New Yersey. Kap. 5: Sampling, str. 95-121. Kap. 7: Validity, str. 156-172. 7. (27. 10.) Survey Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: survey, použitelnost metody, omezení, formy distribuce, typy otázek, rizika zkreslení, konstrukce dotazníku, škálovací techniky, kritika survey Povinná literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 4: Surveys, str. 228-269. Doporučená literatura: · Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 10: Self-Completion Questionnaires, str. 231-244. Kap. 11: Asking Questions, str. 245-268. · Davies, M. M., Mosdell, N. 2006. Practical Research Methods for Media and Cultural Studies. Making People Count. Athens: University of Georgia Press. Kap. 6: Instrument Design: The Questionaire, str. 78-98. · Deacon, D. et al. 1999. Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold. Kap. 4: Asking Questions, str. 81-112. · de Vaus, D. 1998. Surveys in Social Research. London: UCL Press. Kap. 1: The Nature of Surveys, str. 3-10. · Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 7.: Kulhavý poutník, str. 139-177. · Grey, D. E. 2004. Doing Research in the Real World. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE. Kap. 5: Designing Descriptive and Analytical Surveys, str. 98-122. Kap. 8: Collecting Primary Data: Questionnaires, str. 187-212. Kap. 9: Collecting Primary Data: Interviewing, str. 213-237. · Groves, Robert M. (2004): Survey Methodology. Hoboken, NJ : J. Wiley. 8. (3. 11.) Obsahová analýza Vyučující: Marína Urbániková Klíčová slova: obsahová analýza (OA), možnosti aplikace OA, historie OA v mediálním výzkumu, design OA, výběr výzkumného souboru pro OA, formy obsahu a typy jednotek v OA, validita a reliabilita v OA, kritika OA Povinná literatura: · Neuendorf, K. A. 2002. The Content Analysis Guidebook. London: SAGE. Kap. 1: Defining Content Analysis, str. 1-26. Doporučená literatura: · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 10: Unobtrusive Measures, str. 294-357. · Bell, P. 2001. Content Analysis of Visual Images. Str. 10-31 in: Leeuwen, T. V., Jewitt, C. (eds.): Handbook of Visual Analysis. London: SAGE. · Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 13: Content Analysis, str. 288-309. · Krippendorff, K. 2004. Content Analysis: An Introduction to its Methodology. London: SAGE. · Neuendorf, K. A. 2002. The Content Analysis Guidebook. London: SAGE. Kap. 2: Milestones in the History of the Content Analysis, str. 27-40. Kap. 8: Results and Reporting, str. 167-182. · Riffe, D., Lacy, S., Fico, F. G. 2005. Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Lawrence Erlbaum Accociates Publishers: New Jersey. · Scherer, H. 2004. Úvod do metody obsahové analýzy, str. 29-51 in Schulz, W. et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Nakladatelství Karolinum. 9. (10. 11.) Experiment v mediálním výzkumu Vyučující: Alena Macková Klíčová slova: typy experimentálních designů; manipulace s nezávislou proměnnou; experimentální a kontrolní skupina; porovnatelnost skupin; kontrola vnitřních a vnějších podmínek; reliabilita experimentů; interní a externí validita experimentů – zajištění a ohrožení; krátkodobé a dlouhodobé účinky; typy zkreslení a chyb; etické aspekty experimentů. Povinná literatura: · Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc. Kap. 5: Introduction to Experimental Research (s. 161-194) a Kap. 6: Control problems in Experiemtnal Research (s. 195-231). Doporučená literatura: · Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 2.: Jak studovat armádu v laboratoři, str. 31-54. · Seidlová Málková, G., Bártová, K., Poláčková Šolcová, I. 2019. „Experiment“ in Novotná, H., Špaček, O., Štovíčková Jandulová, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. FHS UK, s. 195-218 · Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 9: Experiments and Experimentation, s. 270-293 10. (17. 11.) Přednáška se nekoná. Státní svátek. 11. (24. 11.) Kvalitativní výzkum a konstruktivistické paradigma Vyučující: Alena Macková Klíčová slova: nelinearita kvalitativního výzkumu; specifika kvalitativního výzkumu: výzkumný cíl, teoretická hypotéza a role teorie v kvalitativním výzkumu, výzkumné otázky, druhy dat a jejich zpracování, kritéria kvality; standardizace kvalitativního výzkumu, principy triangulace a sebereflexe; paradigmatické usazení kvalitativního výzkumu: ontologické a epistemologické předpoklady konstruktivismu, subjektivita a objektivita výzkumu, úloha výzkumníka Povinná literatura: · design kvalitativního výzkumu: Creswell, J.W. and Poth, C.N.. 2016. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE Publications, pp. 35-51. Doporučená literatura: · budování kvalitativního výzkumného designu (včetně praktických připomínek a příkladů): Lewis, Jane – Ritchie, Jane (eds.). 2003. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. London: SAGE Publications, pp. 47-108. · znovu promýšlení výzkumného projektu; představení autoetnografie jako inspirativní metody kvali výzkumu: Ellis, Carolyn – Bochner, Arthur R. 2003. „Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity Researcher as Subject“. In Denzin, Norman – Lincoln, Yvette S (eds.). 2003. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks: SAGE Publications, pp. 199-258. · znovu návrh výzkumu, nejpodrobněji (promyšlený návrh výzkumu je základním, ač mnohdy podceňovaným předpokladem úspěšné/obhajitelné/zjištěními přínosné analýzy): Punch, Keith. 2008. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. · krátká a přehledná rekapitulace dějinně proměnlivých způsobů uvažování o metodologii (včetně paradigm wars/science wars: Tashakkori, Abbas - Teddlie, Charles. 1998. Mixed methodology: combining qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, CA.: SAGE Publications, pp. 3 – 19. · ontologie a epistemologie; srozumitelně napsaný výčet filozofických dilemat spojených s úvahami o metodologii vědy: Johnson, Burke - Gray, Robert. 2010. „A history of philosophical and theoretical issues for mixed methods research“. In: Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles (eds.) 2010. Sage handbook of mixed methods in social and behavioral research. Thousand Oaks, CA.: SAGE Publications, pp. 69 – 94. · objektivita a subjektivita v sociálním výzkumu, argumentačně propojeno s historickou situací a přisuzovaným smyslem sociálních věd: Hammersley, Martyn. 2000. Taking Sides in Social Research: Essays on Partisanship and Bias. London and New York: Routledge, pp. 1-15. · objektivita sociálně-vědného výzkumu a znejisťující předpoklady postmodernismu, poststrukturalismu: Lather, Patti. 1993. „Fertile Obsession: Validity after Poststructuralism.“ In The Sociological Quarterly 34 (4): 673-693. · kritéria kvality kvali výzkumu: Creswell, J.W. and Poth, C.N.. 2016. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE Publications, pp. 135-138, 201-221. 12. (1.12.) Zdroje a analýza dat v kvalitativním výzkumu Vyučující: Alena Macková Klíčová slova: zdroje dat kvalitativního výzkumu: literární rešerše, rozhovory, pozorování, dokumenty, zápisníky a terénní poznámky (research diaries, methodological journals); konceptualizace: metodologické převedení teoretických konceptů do aplikovatelné/zkoumatelné podoby; rozhovory: příprava, realizace, reflexe a debriefing, transkripce a archivace. Povinná literatura: · jak pracovat s výzkumnými rozhovory, jaké interpretace z nich principiálně vyvozovat a jak ve vztahu k nim přemýšlet o teorii a empirii: Wengraf, T.. 2001. Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods.: Sage, pp. 2-15, 51-59. · Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Kapitola „Metody získávání dat,“ s. 161-206. Doporučená literatura: · funkce literární rešerše v sociálněvědném výzkumu a velmi důkladný, přitom srozumitelný popis, jak a proč s ní pracovat: Hart, Chris. 1998. Doing a Literature Review: Releasing the Social Science Research Imagination. London - Thousand Oaks: SAGE Publications. · memo-writing, research diaries, methodological journal – jak a proč si zapisovat průběh výzkumu a zvažované, byť finálně zavrhnuté interpretace a nápady: Charmaz, K.. 2014. Constructing Grounded Theory. London - Thousand Oaks - New Delhi: SAGE Publications, pp. 72-95. · typy dat v kvalitativním výzkumu a jejich zpracování: Ryan, G. W., Russell, B. 2003. Data Management and Analysis Methods. Pp. 259-309 in Denzin, N., Lincoln, Y. S. (eds.). Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks: SAGE Publications. · znovu enumerace zdrojů dat v kvalitativním výzkumu, popis specifik jejich použití a způsobů interpretace: Hodder, I. 2003. The Interpretation of Documents and Material Culture. Pp. 155-175 in Denzin, N., Lincoln, Y. S. (eds.). Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks: SAGE Publications. · nahrávání, transkripce a archivace: Creswell, J.W. and Poth, C.N.. 2016. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE Publications, pp. 135-138, 142-143. · kombinace teoretických i praktických poznámek k terénnímu výzkumu, vedení hloubkových rozhovorů a focus groups: Lewis, Jane – Ritchie, Jane (eds.). 2003. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. London: Sage, pp. 109-198. · rozdíly a podobnosti v postupu kvali výzkumu a entometodologie: Have, P.T.. 2004. Understanding Qualitative Research and Ethnomethodology.: Sage. 13. (8. 12.) Etika v mediálním výzkumu. Publikování a prezentace výsledků výzkumu. Vyučující: Alena Macková Klíčová slova: základní etické problémy; oblasti, na které je nutno si dát pozor; různé perspektivy a priority etického uvažování v návaznosti na cílech a charakteru výzkumu; zásady výzkumné etiky v jednotlivých fázích výzkumu – od výzkumné otázky až k publikacím a implikacím. Povinná literatura: · The Ethics of Social Research. Hesse-Biber, S. N. (2010). In The Practice of Qualitative Research. Sage. Doporučená literatura: · The Belmont Report: Ethical Principles and Guidelines for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research, The National Commission for the Protection of Human Subjects (1979), WWW: http://www.hhs.gov/ohrp/policy/belmont.html · Mith, Deborah. (2003) Five principles for research ethics, APA, WWW: http://www.apa.org/monitor/jan03/principles.aspx · Internet research ethics, Ess, Ch. M. (2012) in Oxford Handbook of Internet Psychology