Otázky – Metodologie mediálního výzkumu 1. Popište vědu jako specifický způsob lidského poznávání a vysvětlete, jak a v čem se liší od jiných způsobů poznávání. Jaké jsou její hlavní charakteristiky? 2. Jaká jsou hlavní východiska empirismu/positivismu? V čem spočívají limity této teorie vědy? 3. Vysvětlete, co je indukce a v čem spočívá Popperova úvaha proti indukci. 4. Jaká jsou hlavní východiska falzifikacionismu/falibilismu? V čem spočívají limity této teorie vědy? 5. Vysvětlete hlavní východiska teorie vědeckých revolucí od Thomase Kuhna. V čem spočívají limity této teorie vědy? 6. Vysvětlete koncept vědeckého výzkumného programu Imre Lakatosa. V čem spočívají limity této teorie vědy? 7. Vysvětlete hlavní východiska teorie epistemologického anarchismu od Paula Karla Feyerabenda. V čem spočívají limity této teorie vědy? 8. Vysvětlete rozdíl mezi korelací a kauzalitou, jejich vzájemný vztah, a uveďte kritéria důkazu kauzality. 9. Vysvětlete, v čem spočívají specifika sociálních věd oproti vědám přírodním. 10. Vysvětlete východiska pozitivismu coby jednoho z paradigmat sociálních věd. 11. Vysvětlete východiska interpretativních přístupů coby jednoho z paradigmat sociálních věd. 12. Vysvětlete východiska kritického realismu coby jednoho z paradigmat sociálních věd. 13. Popište mediální studia jako vědeckou disciplínu: vymezte předmět jejího zájmu a hlavní výzkumné tradice (paradigmata). 14. Popište hlavní typy výzkumu z hlediska jeho účelu a použití. 15. Popište induktivní a deduktivní výzkumnou strategii. 16. Popište hlavní fáze empirického výzkumu. 17. Vysvětlete, co je konceptualizace a operacionalizace a ilustrujte tyto termíny na libovolném příkladu. 18. Vysvětlete rozdíl mezi průřezovou a longitudinální studií. Popište trendovou, panelovou a kohortovou studii. 19. Popište hlavní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. 20. Vysvětlete, co je triangulace, ve kterých oblastech/fázích výzkumu se může projevovat, a proč je důležitá. 21. Stručně popište metodu případové studie, survey (výběrového šetření) a experimentu. 22. Stručně popište hlavní kvantitativní techniky sběru dat. 23. Stručně popište hlavní kvalitativní techniky sběru dat. 24. K čemu slouží v empirickém výzkumu literární rešerše? 25. Jaké dva základní typy přehledových studií můžeme rozlišit? Stručně je popište a vysvětlete k čemu slouží. 26. Vyjmenujte, jaké základní cíle mohou sledovat samostatně stojící přehledové studie. 27. Stručně popište, co je systematická přehledová studie. 28. Stručně popište postup tvorby systematické přehledové studie. 29. Vysvětlete základní pojmy v oblasti výběru výzkumného souboru (základní a výběrový soubor, vzorek, populace, výběrová jednotka, parametr, statistika, reprezentativita). 30. Vysvětlete, jaké jsou hlavní znaky pravděpodobnostního (náhodného) výběru, a popište alespoň tři jeho typy. Ilustrujte je na příkladech. 31. Vysvětlete, jaké jsou hlavní znaky výběru, který není založený na pravděpodobnosti, a popište alespoň tři jeho typy. Ilustrujte je na příkladech. 32. Vysvětlete, co je validita a reliabilita a popište jejich vzájemný vztah. 33. Vysvětlete, na základě čeho volíme velikost výzkumného souboru v kvantitativním a kvalitativním výzkumu. 34. Vysvětlete, co je výběrová chyba, a jmenujte tři faktory, které ovlivňují její velikost. Ilustrujte na libovolně zvoleném příkladu, jak ji interpretovat,. 35. Charakterizujte metodu survey (průzkum, šetření/výběrové šetření) a popište hlavní formy distribuce/vyplňování dotazníku. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? 36. Vysvětlete, co je tzv. haló efekt a ilustrujte to na libovolném příkladu. 37. Na co slouží v dotazníkovém šetření pilotáž a co všechno se v rámci ní sleduje? 38. Popište minimální standard pro prezentaci výsledků průzkumů veřejného mínění. Jaké informace – kromě výsledků – by mělo publikum dostat k dispozici? 39. Popište metodu obsahové analýzy a alespoň tři její požadované charakteristiky. Jaké jsou silné a slabé stránky této metody? 40. Jaké proměnné se obvykle zkoumají v rámci kvantitativní obsahové analýzy? 41. Vysvětlete, co v obsahové analýze myslíme pod intra-kodérskou a inter-kodérskou reliabilitou, proč jsou důležité a jak je dosáhnou/ověřit. 42. Popište, co je konstruovaný týden, a vysvětlete, kdy a jak se používá. 43. Co jsou tzv. obtrusivní techniky výzkumu, jaké mají nevýhody, a jaké má oproti nim výhody obsahová analýza coby neobtrusivní technika? 44. V čem se obecně liší experimentální designy od těch neexperimentálních a jaké to má důsledky pro usuzování o kauzalitě? 45. Krátce popište základní podstatu experimentu jako výzkumné metody. 46. Vysvětlete význam kontrolní skupiny v experimentu. 47. Definujte vnitrosubjektový a mezisubjektový design experimentu. 48. Definujte kvaziexperiment a ex post facto výzkum. 49. Krátce se vyjádřete k vnitřní a vnější validitě u experimentů. 50. Co všechno má obsahovat informovaný souhlas? 51. Uveďte alespoň tři věci, které souvisí s praxí etického publikování. 52. Uveďte alespoň tři věci, v čem jsou specifické etické otázky související s výzkumem realizovaným přes internet. 53. Jakou roli ve výzkumech založených na kvalitativním paradigmatu (ve srovnání s výzkumy kvantitativními) hraje teorie a jak se to odráží v obecném výzkumném designu? 54. Popište hlavní rysy kvalitativního výzkumu. 55. Ve kterých případech je obecně vhodnější volit z výzkumných metod a technik kvalitativního výzkumu? Vyjmenujte 5. 56. S jakým typem výzkumu je spojován sociální konstruktivismus? Jaká jsou jeho východiska? 57. Jaké jsou silné a slabé stránky kvalitativního výzkumu? 58. Co máme na mysli, pokud hovoříme o tzv. „emerging/vynořujícím se designu“? V jakém typu výzkumu se používá? 59. Co je cílem konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu a co je tzv. „teoretické vzorkování“? 60. Jaká je tzv. reliabilita a validita v kvalitativním výzkumu ve srovnání s výzkumem kvantitativním? Vysvětlete (tzn. nestačí pouhé konstatování, že je nižší/vyšší). 61. Popište, jaký je základní rozdíl mezi kvalitativními a kvantitativními daty. Vysvětlete, jak se to projevuje na práci s daty a jejich analýze. 62. Čím se liší kvalitativní dotazování od standardizovaného dotazování v kvantitativním výzkumu? 63. Popište techniku sběru dat pomocí polo-strukturovaných rozhovorů a její silné a slabé stránky. 64. Jaké základní typy pozorování lze rozlišit s ohledem na roli výzkumníka ke zkoumané situaci a účastníkům děje? 65. Popište stručně techniku zúčastněného pozorování – v čem se liší od nezúčastněného a jaké jsou v tomto ohledu jeho silné a slabé stránky? 66. Stručně popište techniku sběru dat pomocí tzv. focus groups. 67. V čem se obecně liší kvalitativní přístupy k analýze obsahů od kvantitativních? Vyberte si jeden přístup a stručně jej definujte.