Zadání Písemný úkol Vyberte si jednu z následujících pěti situací a navrhněte (a zdůvodněte) adekvátní metodologický postup. Vycházejte z předpokladu, že máte neomezené finanční a časové zdroje. Nezapomeňte pracovat s odbornou literaturou (tj. výhradně odborné knihy a akademické články; ne prezentace z kurzu, poznámky, náhodné internetové zdroje apod.) a adekvátně na ni odkazovat, včetně dodržování jednotné citační normy. Úkol by měl být v rozsahu min. 800 a max. 1300 slov. Má jít o souvislý text psaný v odborném stylu (ne o výpisky/poznámky) a měl by odpovídat na všechny následující otázky: 1. Jakou výzkumnou strategii, metodu a techniku sběru dat byste zvolil/a pro naplnění cíle? Zvolte vhodnou: a) výzkumnou strategii (kvalitativní, kvantitativní nebo smíšenou) b) metodu (nebo jejich kombinaci) c) techniku sběru dat (nebo jejich kombinaci) Zvolenou výzkumnou strategii, metodu a techniku za pomocí odborné literatury definujte. Svoje volby řádně a přesvědčivě zdůvodněte (popište, proč je daná výzkumná strategie, metoda a technika vhodná). Je nutné argumentovat a obhájit svůj postup a plánované kroky. Dbejte na užití vhodného jazyka (např. když volíte kvalitativní výzkum, není vhodné psát o korelaci, apod.). 2. Jak byste postupoval/a při výběru výzkumného souboru? Zvolenou techniku výběru za pomocí odborné literatury definujte. Svoje volby řádně a přesvědčivě zdůvodněte (popište, proč je daná technika výběru výzkumného souboru vhodná). Je nutné argumentovat a obhájit své volby a plánované kroky. Buďte co nejvíce konkrétní a popište, jak budete postupovat (např. nestačí napsat, že provedete reprezentativní dotazníkové šetření; vysvětlete, proč je to nejlepší možnost a jak toho dosáhnete – jak budete postupovat, kdy, kde a jak se budou data sbírat apod.). 3. V čem spočívají metodologické limity Vámi navrženého postupu? U zvolené výzkumné strategie, metody a techniky uveďte obecné i aplikované limity jejich použití. Scénáře na výběr: 1. Pandemie COVID-19 ovlivnila mnoho profesí, žurnalistiku nevyjímaje. Váš výzkumný tým získal zakázku od Syndikátu novinářů a máte za úlohu prozkoumat, jaký dopad měla pandemie na žurnalistickou profesi v ČR: na každodenní práci novinářů a novinářek a jejich pracovní rutiny, ale i na jejich pracovní motivaci, pracovní spokojenost, míru stresu a vyhoření a případně i další oblasti, které vyhodnotíte jako podstatné. Navrhněte vhodný postup i relevantní tematické okruhy, které by v rámci zadání stálo za to zkoumat. 2. Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které proběhly na podzim tohoto roku, vyvolaly řadu stížností na chování médií. Uvedené stížnosti měly jeden společný jmenovatel – kritiku nedodržování principu objektivity (včetně nerovnovážné reprezentace kandidujících politických stran) ve vysílání elektronických médií. Máte realizovat výzkumný projekt, který by relevanci uvedené kritiky otestoval. Soustřeďte se pouze na chování ČT. 3. Představte si, že vás osloví významné české vydavatelství, které se soustřeďuje na knižní produkci v celém jejím spektru – od poezie, přes románovou tvorbu až po odbornou literaturu. Požádá vás o realizaci výzkumu, který by mu pomohl odpovědět na otázku, zda má v horizontu příštích tří let výrazněji investovat do produkce knih, které je možné číst za pomoci elektronických mobilních zařízení. Máte realizovat výzkumný projekt, který by pomohl danou otázku zodpovědět. 4. S rozjezdem očkování třetí dávkou vakcíny proti covidu se začaly na online sociálních sítích šířit dezinformace zaměřené zejména na nežádoucí účinky vakcín. Vláda chce spustit kampaň, která by měla pomoct tyto dezinformace potlačit a zvýšit zájem o očkování. Navrhněte výzkumný projekt, který by pomohl zjistit, na které skupiny obyvatel by se měla kampaň soustředit – kdo jsou těmito dezinformacemi ohroženi a na koho mají největší dopad. 5. V posledních letech zažívají ve volbách velký úspěch političtí aktéři a uskupení, které bychom mohli označit za populistické. Vaším cílem je tak zjistit, jak se populismus projevuje v komunikaci různých klíčových politických aktérů na online sociálních sítích.