
The Kremlin’s Information War

Peter Pomerantsev

Journal of Democracy, Volume 26, Number 4, October 2015, pp. 40-50
(Article)

Published by Johns Hopkins University Press
DOI: 10.1353/jod.2015.0074

For additional information about this article

                                              Access provided by Central Michigan University (28 Oct 2015 08:56 GMT)

http://muse.jhu.edu/journals/jod/summary/v026/26.4.pomerantsev.html

http://muse.jhu.edu/journals/jod/summary/v026/26.4.pomerantsev.html


The Kremlin’s 
Information War

Peter Pomerantsev

Peter Pomerantsev, senior fellow at the Legatum Institute Transi-
tions Forum, writes extensively on twenty-first-century propaganda. 
He is the author of Nothing Is True and Everything Is Possible: The 
Surreal Heart of the New Russia (2014).

“If Stalin was 80 percent violence and 20 percent propaganda,” Rus-
sian journalism professor Igor Yakovenko once told me, “then Putin is 
80 percent propaganda and 20 percent violence.” Media are crucial to 
Vladimir Putin’s rule. When he was first appointed prime minister in 
the late 1990s, Putin was considered by many to be a bland nobody with 
few political prospects. But after a war in Chechnya and a massive TV-
makeover that recast him as a strong military leader, Putin managed to 
win the 2000 presidential election and later cement his hold on power. 
One of his first moves after becoming president was to capture televi-
sion and put it under his direct control. Russia’s media moguls—both 
those who had supported Putin’s rise and those who had opposed him—
were arrested or forced into exile.

Russian television had begun spinning political pseudorealities as 
early as 1996, when oligarchs such as Vladimir Gusinsky and Boris 
Berezovsky helped to keep President Boris Yeltsin in power by broad-
casting claims that the candidates running against him were part of a fas-
cist-communist menace. Yet for most of the 1990s, Russia’s oligarchs 
opposed one another, creating a sort of perverse system of checks and 
balances among the various campaigns of disinformation. With power 
centralized under Putin, however, the Kremlin could run both television 
and politics like one vast scripted reality show. 

At the center of the show was the president himself: Putin bare-chest-
ed, riding on a horse; Putin stroking tigers; Putin in leather, riding a Har-
ley. The staged images of Putin as B-movie hunk were used to cultivate 
his image as superhero-czar and to set him above the fray of real politics 
(a regular set piece on Russian news has Putin scolding government 

Journal of Democracy  Volume 26,  Number 4  October 2015
© 2015 National Endowment for Democracy and Johns Hopkins University Press

Authoritarianism Goes Global (II)



41Peter Pomerantsev

ministers and regional governors for failing the country). From 1999 
to 2011, the man running this show was Vladislav Surkov. Officially 
the deputy head of the presidential administration, Surkov was actually 
in charge of everything from the arts to religion to political parties and 
civil society. Every Friday, Surkov met with the heads of the major news 
channels to tell them what the week’s main stories should be and which 
political figures would be allowed on television. 

This system has only become more stringent since the start of the war 
with Ukraine in 2014. According to “Messages of Russian TV: Monitor-
ing Report 2015,” an EU-funded study of Russian news channels con-
ducted by NGOs from seven countries, the president and government 
receive mainly positive or neutral coverage from Kremlin-controlled 
channels, while opposition members are covered only rarely and usually 
negatively. The study reports that in March 2015 almost 32 percent of 
Channel One’s coverage was devoted to Ukraine, compared to just 12.7 
percent devoted to domestic politics, 4 percent to the economy, and 1.3 
percent to social issues.1

Television news has thus become grand theater, juxtaposing the 
“chaos in Ukraine” with Putin-guaranteed stability in Russia. Russian 
news has featured fake televisions items that were later exposed by jour-
nalists—for example, staged interviews with Russian “victims” (who 
were really actors) of alleged atrocities by Ukrainian “fascists,”2 and 
an invented tale about a child being crucified by Ukrainian forces.3 A 
leading Russia media-studies professor told a European Endowment for 
Democracy project funded by the Dutch and Latvian governments that 
“the Kremlin has blurred the line between fact and fiction” with such 
efforts, “making news and current affairs [seem] like an engaging, sen-
sationalist drama.”

Surkov and his successors have run domestic politics much as 
they have television, turning the political process into pure spectacle. 
Surkov even had direct telephone lines to “opposition” politicians, tell-
ing them what to say and where and when to say it—always with the 
goal of making Putin look better by contrast. The Russian parliament 
thus became a place of choreographed speechmaking: “The Duma is 
not a place for debate,” Duma speaker Boris Gryzlov declared in 2003. 
Surkov likewise controlled civil society, creating tame NGOs, culti-
vating liberal elites, and even sponsoring radical modern-art festivals, 
while simultaneously fostering nationalist youth movements such as 
Nashi that beat up modern-art curators and labeled liberals as traitors. 
This strategy gave the Kremlin ownership of all forms of discourse, 
allowing it to spin them to its own advantage and ultimately to render 
them toothless and absurd. 

Under Surkov’s successor, Vyaceshlav Volodin, the discourse has 
been ratcheted up: Liberals are now described as a dangerous “fifth 
column,” and the imperialist far right has been mobilized as a violent 



42 Journal of Democracy

avant-garde. But the Kremlin still guides all the narratives, allowing it 
to frame any argument in the way that best suits its needs at any given 
time, for any given situation. Thus political talk shows regularly feature 
nationalists attacking Kremlin-sanctioned liberals. This is what Andrew 
Wilson calls the “highly developed industry of political manipulation,” 
which in the post-Soviet world is commonly known as “political tech-
nology.”4

Are Russians buying the Kremlin’s narrative? This might be the 
wrong question. As Václav Havel wrote in “The Power of the Power-
less,” the Soviet bloc was not sustained by fervent belief in the sys-
tem, but by acquiescence in a common discourse that coopted the pop-
ulation—a case of propaganda signaling what was “correct” behavior 
rather than achieving ideological indoctrination. Likewise, the point of 
Putin’s “managed democracy” is not to convince anyone that Russian 
democracy is real, but to send a message to the population about how 
they should behave. Russia watchers are often puzzled by a seeming 
contradiction: Why does Putin, who is extremely popular, rig elections, 
when he would most likely win them anyway? Would he not gain more 
credibility by staging a closely fought runoff, “proving” that he was 
democratically elected? As Ivan Krastev and Stephen Holmes explain, 
these questions misunderstand the role of presidential elections in Rus-
sia.5 Their purpose is to burnish the image of Putin as untouchable, an 
image that would only be tarnished by serious competition. 

The Kremlin wants to show that it has total control over the script. This 
principle is also behind the regime’s use of show trials. The trials of in-
dependent-minded oligarch Mikhail Khodorkovsky and opposition leader 
Alexei Navalny both were characterized by absurdity—Khodorkovsky 
was accused of having stolen oil from himself, and Navalny allegedly 
took part in corrupt business deals from which he made no profit. In both 
cases, the sentencing judge used the testimony of defense witnesses as 
proof of guilt. But this absurdity is the point—the Kremlin can say “black 
is white” and “white is black,” and no one can contradict it. 

The underlying goal of the Kremlin’s propaganda is to engender cyn-
icism in the population. Cynicism is useful to the state: When people 
stop trusting any institutions or having any firmly held values, they can 
easily accept a conspiratorial vision of the world. The state-television 
channels actively encourage such a vision—for example, by finding the 
hidden hand of the CIA behind all the world’s prodemocracy move-
ments. In showing that democracy is so easily manipulated, that every-
one and everything is for sale, the Kremlin is dashing people’s hopes for 
the possibility of an alternative politics while simultaneously insisting 
that the West is just as corrupt as Russia.

The Kremlin peddles conspiracy theories to get this point across. Par-
ticularly noteworthy in this regard is RTR’s weekly news show Vesti 
Nedeli, hosted by Dmitry Kiselev, head of the new Rossiya Sevodnya 



43Peter Pomerantsev

(Russia Today) news agency.6 On the show, Kiselev offers a mash-up 
of truths assembled and interpreted in ways that rewrite reality: For ex-
ample, a Swedish children’s TV show about sex education must be a 
sign that Europe is mired in sexual perversion; and the fact that Navalny 
spent time at Yale must mean that he is working for the United States. 
Similarly, the online videos “Why America Needs a Big War in Europe” 
and “What Awaits Russia If Putin Puts Troops in Ukraine” purportedly 
reveal baroque conspiracies in which the Russian nationalists who are 
agitating for war in Ukraine turn out to be working for the West, which 
wants Russia to be pulled into war in the Donbas.7 This is not classic 
“agitational propaganda”; rather, it aims at producing apathy, distrust, 
and a vague sense of paranoia. 

A final key element in the regime’s continued control is corruption, 
which helps to keep the current vertical governing structure intact. By dol-
ing out financial favors and preferential treatment, the president keeps his 
cronies and other oligarchs in line. Preparations for the Sochi Olympics, 
which straddled the presidencies of Dmitri Medvedev and Putin, provide 
a good example. While Medvedev was president, “his” oligarchs were 
granted the top positions and won the most lucrative contracts. When Pu-
tin became president again in 2012, Medvedev’s people were pushed out 
and Putin’s oligarchs reclaimed the favors and top spots.

Courting the Left and the Right

The Kremlin uses this mix of political technology, fluid ideology, and 
corruption not only domestically but also in managing foreign relations. 
During the Cold War, the Kremlin cultivated ties mainly with ideologi-
cally similar leftist groups. Today, the Kremlin forges alliances with and 
funds groups on both the left and the right: European right-wing national-
ists are seduced by Russia’s anti-EU message; Europe’s far left is enticed 
by the prospect of fighting U.S. hegemony; and U.S. religious conser-
vatives are attracted to the Kremlin’s stance against homosexuality. The 
Kremlin’s fluid use of ideology allows it to ally with an array of actors 
and to promote a range of principles that foster divisions within the West. 

The Kremlin retains deep institutional ties to former and current com-
munist parties throughout Eastern Europe. Ukraine even banned its com-
munist party, believing it to be a proxy for the Kremlin. The Left party 
(Die Linke) in Germany also has been outspoken in its defense of Russian 
positions. According to NATO, Russia has also managed to manipulate 
green movements by funding European ecological groups whose anti-
fracking agendas coincide with the Kremlin’s desire to keep Europe de-
pendent on Russian gas.8 Yet at home, the Kremlin is clamping down on 
anticapitalist leftist groups and arresting ecological activists. 

On the right, the Kremlin has built alliances with radical social con-
servatives and anti-EU nationalists. Right-wing political figures and 



44 Journal of Democracy

groups on both sides of the Atlantic—from U.S. conservative colum-
nist Patrick Buchanan to French right-nationalist leader Marine Le Pen 
(whose party has received funds from Moscow9), to Britain’s anti-EU 
politician Nigel Farage, to Hungary’s anti-Semitic Jobbik party, to the 
U.S.-based anti-LGBT coalition World Congress of Families—have 
proclaimed their admiration for Putin, in turn receiving plenty of airtime 
on Russian-controlled airwaves.10 Far-right activists, white suprema-
cists, neo-Nazis, and anti-Semites from across Europe and the United 
States have appeared with Kremlin-connected ideologues at conferences 
in Europe, while Kremlin advisors have presented lectures to European 
and U.S. far-right parties in Yalta.11 

In addition to ideological appeals, the Kremlin also wields financial 
incentives to draw in allies. For example, Jörg Haider, the now-deceased 
leader of the far-right Freedom Party of Austria, once accepted €900,000 
in return for helping Russian businessmen to secure their residency per-
mits. According to Anton Shekhovtsov, “Putin’s Russia cooperates with 
European far right parties partly because the latter help Russian political 
and business elites worm into the West economically, politically and 
socially, and . . . for them, the far right’s racism and ultra-conservatism 
are less important [than its] corruptibility.”12

Shekhovtsov also notes that the financial transactions do not neces-
sarily need to be direct bribes. Businesspeople associated with far-right 
movements can also be given preferential treatment when dealing in 
Russia in return for their political support. For example, one of the first 
European businessmen to do business in Crimea after its annexation by 
Russia was Frenchman Philippe de Villiers, leader of the Euroskeptic 
party Movement for France, who will build theme parks in Moscow and 
Crimea.13 According to Shekhovtsov, Putin’s cooperation with Europe’s 
far right is driven only by the desire to achieve his economic and politi-
cal aims, not by ideological kinship.14

Despite its relative weakness, the Kremlin has learned the art of what 
Nicu Popescu and Mark Leonard call “asymmetric interdependence”—
advancing Russia’s interests by making other states reliant on its money, 
markets, and trade. Energy is often the Kremlin’s trump card. A Swed-
ish Defense Agency study found that, between 1992 and 2006, Russia 
cut off energy to countries in Central and Eastern Europe 55 times. Offi-
cially, Russia claimed these cutoffs were caused by technical problems. 
Yet they almost always happened when there was an election that Russia 
wanted to influence or an energy deal that it wanted to promote.15 

Controlling the Message

Russia’s international television broadcaster, RT, provides an interna-
tional forum for uniting the various groups that the Kremlin works with. 
According to its own statistics, the channel now reaches 600 million peo-



45Peter Pomerantsev

ple globally and 3 million hotel rooms across the world. It boasts of having 
a billion hits online, making it one of YouTube’s most popular news chan-
nels. It has an enormous budget (believed to be more than US$300 mil-
lion), and broadcasts in Arabic, English, German, and Spanish. Although 
RT’s actual viewership is far lower than what it claims and its billion hits 
are not necessarily for political programs,16 the channel’s programming is 
worth examining for what it reveals about the Kremlin’s overall thinking. 

Programming about Russia makes up only a small part of RT’s out-
put. Its schedule focuses on what it calls “other” or “unreported” news, 
which is the network’s special niche. WikiLeaks founder Julian Assange 
has had a show on RT, as has left-wing Scottish politician George Gallo-
way. Leftist U.S. political theorist and linguist Noam Chomsky is a fre-
quent guest. The channel devotes generous attention to 9/11 conspiracy 
theories, and it won an Emmy for its reporting on the Occupy Move-
ment in the United States. RT regularly features figures from the right, 
such as UKIP’s Nigel Farage. Some of RT’s right-wing “experts” have 
ties to extremist or fringe groups that would make them personae non 
gratae on other channels. For example, Holocaust denier Ryan Dawson 
has appeared on RT as a “human-rights activist,” and neo-Nazi Manuel 
Ochsenreiter as a “Middle East analyst.”17 Nevertheless, RT is not uni-
formly “antihegemonic.” It also welcomes establishment figures such as 
former CNN host Larry King, who at one time had a show on RT and 
was widely featured in its advertisements. 

Viewers that first come to RT for its anti-Western slant are then fed 
other programming that strays beyond even the wildest “opinion” televi-
sion. Recently, Spanish-language RT featured a report that considered 
whether the United States engineered the Ebola outbreak18—a modern 
echo of 1980s Soviet dezinformatsiya about the CIA being behind the 
AIDS epidemic. RT contributors have called Ukraine’s government a 
right-wing junta and claimed that Ukrainian nationalists are threatening 
Jews. 

The channel edited an interview with Misha Kapustin, the rabbi of 
Simferopol in Crimea, in a way that gave the impression that he was 
leaving Crimea because of a wave of anti-Semitism from Ukrainian na-
tionalists. In fact, Kapustin has condemned Russia’s actions in the re-
gion, encourages Western sanctions against Russia, and told the Times 
of Israel that he was actually leaving Crimea because of Russian aggres-
sion. “There is no imminent danger to Jews in Crimea,” the heads of the 
Ukrainian Jewish Committee said in a public statement; “the situation 
is being manipulated by the Russian government to make the world be-
lieve they are protecting us.”19 It is not just RT that spreads such disin-
formation. As Adrian Chen reported in the New York Times, the Kremlin 
uses “troll farms” and bots to create and spread fake stories online—for 
example, that there were Ebola outbreaks in the United States and ISIS 
attacks on U.S. towns.20 



46 Journal of Democracy

In and of themselves, such disinformation campaigns may seem farci-
cal. Indeed, if their aim is to build classic soft power, which is all about 
attractiveness and trust, then they are surely counterproductive (Putin’s 
approval rating has been falling in Western countries since the conflict 
in Ukraine began). But if their aim is less to convince and persuade and 
more to muddle the information space and sow doubt and confusion, 
then perhaps these efforts are succeeding in terms of Russia’s vision of 
“information-psychological” warfare. 

According to retired Rear Admiral Vladimir Pirumov, former head 
of the Directorate for Electronic Warfare of Russia’s Main Naval Staff, 
information war means “securing national policy objectives both in 
peacetime and in wartime through means and techniques of influencing 
the information resources of the opposing side.” The enemy’s informa-
tion systems are not the only targets of information warfare; it also aims 
to influence the psyches of enemy populations through “disinformation 
(deception), manipulation (situational or societal), propaganda (conver-
sion, separation, demoralization, desertion, captivity), lobbying, crisis 
control and blackmail.”21 

Russia’s Disinformation Campaigns

The 2011 edition of the “Information-Psychological War Operations” 
handbook instructs intelligence officer trainees to act like “invisible ra-
diation,” where “the population doesn’t even feel it is being acted upon.” 
Latvian scholar Janis Berzins, writing on the future of Russian warfare, 
foresees a move from “direct clashes to contactless war,” from “war in 
the physical environment to a war in the human consciousness and in 
cyberspace.” The weapons in this contactless, perpetual war might be 
TV channels, energy companies, banks, Internet trolls, Russian expatri-
ate groups that can incite unrest abroad—in other words, a “combina-
tion of political, economic, information, technological, and ecological 
campaigns.”22 

For an example of how this might work, we can look at what hap-
pened in Estonia in 2007. Ethnic Russians—the vast majority of whom 
are descendants of people forcibly moved there by Stalin to break Es-
tonian nationhood—account for roughly 25 percent of Estonia’s popu-
lation. After the collapse of the Soviet Union, Estonia enacted a law 
requiring residents who arrived after 1946 and their descendants to pass 
Estonian-language tests to gain full citizenship. The ethnic Russian 
population did not see themselves as colonizers, however, and resented 
this requirement. They watch Russian TV, which broadcasts the official 
Russian line that Estonia had “voluntarily” given up its independence 
in 1944. 

Every year in Tallinn, Russian nationalists and war veterans would 
meet at the statue of the Bronze Soldier, commemorating the Soviet vic-



47Peter Pomerantsev

tory in World War II. They would sing Soviet songs and drape the statue 
in Soviet flags. Some Estonians, however, considered the statue to be 
a symbol of Soviet occupation and took offense. Estonian nationalists 
began to organize countermarches, and one writer threatened to blow 
the statue up. In March 2007, the Estonian parliament voted to move the 
statue to a military cemetery. 

Russian media and politicians went into overdrive. “Estonian lead-
ers collaborate with fascism!” exclaimed the mayor of Moscow. “The 
removal of the statue is a fascist orgy,” argued the Russian Communist 
Party. “The situation is despicable,” claimed Russia’s foreign minis-
ter. Russian media nicknamed the country “eSStonia,” signaling that 
the country was dominated by Nazi sympathizers, and ethnic Russians 
camped out to protect the Bronze Soldier. 

On the night of April 26, ethnic-Russian crowds started throwing 
Molotov cocktails at police. Riots broke out, there was mass looting, 
and one man died. Russian media claimed that he was killed by police 
(he was not). They also spread rumors that some Russians had been 
beaten to death at the ferry port, while others were tortured and fed psy-
chotropic substances during interrogation. On April 27, Estonian gov-
ernment, newspaper, and bank employees arrived at work to find their 
computer systems down as a result of the largest cyberattack in history. 
Estonia was disabled. 

Today, many Estonians are convinced that the media coverage, riot-
ing, and cyberattacks were coordinated from Moscow, although this can-
not be proven. “Patriotic hackers” with links to Kremlin youth groups 
and Russian MPs took credit for the attacks, but claimed to be work-
ing independently. Ethnic-Russian NGOs in Estonia claimed to have 
planned the protests. When I interviewed Estonian president Toomas 
Ilves last year, he said, “Sometimes we wonder whether the point of the 
attacks [was] to make us sound paranoid and unreliable to our NATO 
allies, and thus undermine trust in the alliance.” 

The aims of such information operations are often opaque, as they 
are designed to produce second- and third-order effects. This strategy 
has kept the Estonians forever guessing at the Kremlin’s real intentions: 
“When Russian politicians make threats about being able to conquer 
Estonia, does that mean they would ever invade?” asks President Ilves’s 
former security advisor Iivi Masso. “Are they just trying to demoralize 
us,” he wonders, “or do they want Western journalists to quote them, 
which will send a signal to the markets that we’re unsafe,” causing in-
vestments to plummet? 

It is not just in Russia’s near abroad, or even just in Europe, that Rus-
sia’s information war is being waged. In October 2014, Putin and Ar-
gentina’s President Cristina Fernández de Kirchner inked a deal to have 
RT news broadcast in Spanish on Argentine television. “Our peoples 
can communicate without any intermediaries,” Kirchner said in a joint 



48 Journal of Democracy

video conference with Putin, claiming that national media (that is, the 
media critical of her government) and international media do not show 

the true Argentina or true Russia. 
Putin echoed this statement, noting 
that “the rapid progress of electronic 
media has made news reporting enor-
mously important and turned it into a 
formidable weapon that enables pub-
lic opinion manipulations.”23 RT’s 
partnerships are not limited to Latin 
America. For example, the channel 
has also been pooling stories with 
Syrian state television, including a 
report of Syrian rebels gassing them-

selves in order to fake a chemical attack by President Bashar al-Assad’s 
forces. 

It is hard to say how effective the Kremlin’s approach is—or indeed 
even what its goals are. But another reason that the Kremlin’s thinking de-
serves attention and analysis is the fact that other neoauthoritarian regimes 
are adopting similar approaches. China’s use of the media to control its cit-
izens, for example, has become increasingly supple. And just as the Krem-
lin’s use of ideology is fluid, so too is that of the ruling Chinese “Com-
munist” Party (CCP). Today’s CCP manages to champion both Confucius 
and communism, and to support the Shanghai stock market while praising 
Maoist propaganda songs. Moreover, China’s propaganda, like Russia’s, 
is as much about signaling as it is indoctrination.24 As a U.S. government 
report concludes, China’s information tactics are “guided . . . by the belief 
that whose story wins is more important than whose army wins.”25

The Kremlin’s current strategy for keeping control—manipulating 
all facets of the political process, adopting whatever ideological stance 
is expedient for a given situation, and buying loyalty with money and 
favors—has created a cynical citizenry, shaped by propaganda and con-
spiracy theories, that is bereft of hope. It also leaves Russia’s interna-
tional adversaries and allies alike uncertain of what to expect. Increas-
ingly, illiberal regimes across the world are adopting similar strategies 
and uniting to create global networks of pseudorealities. The world’s 
liberal democracies must rise to the challenge by finding ways to coun-
ter these false narratives with true ones.

NOTES

1. Memo 98 et al., “Messages of Russian TV: Monitoring Report 2015” (2015), http://
eap-csf.eu/assets/files/Monitoring%20report_Russian%20TV.pdf.

2. Paul Gregory, “Russian TV Propagandists Caught Red-Handed: Same Guy, Three 
Different People (Spy, Bystander, Heroic Surgeon),” Forbes, 12 April 2014; Lucy Cross-

The Kremlin’s current 
strategy for keeping 
control has created a 
cynical citizenry, shaped 
by propaganda and 
conspiracy theories, that 
is bereft of hope.

http://eap-csf.eu/assets/files/Monitoring
http://eap-csf.eu/assets/files/Monitoring
20TV.pdf


49Peter Pomerantsev

ley, “The ‘Aggrieved Housewife,’ the ‘Soldier’s Mother’ and the ‘Kiev Resident’: Did 
Russian Television ‘Use Actress to Portray Five Different Women’ As It Reported Normal 
Ukrainians Backed Kremlin,” Daily Mail, 5 March 2014.

3. “Refugee from Slovyansk Remembers How the Young Son and Wife of a Rebel 
Were Executed Before Her Eyes” (in Russian),  Channel 1, 12 July 2014, www.1tv.ru/
news/other/262978.

4. Andrew Wilson, “‘Political Technology’: Why Is It Alive and Flourishing in the 
Former USSR?” OpenDemocracy, 17 June 2011, www.opendemocracy.net/od-russia/
andrew-wilson/political-technology-why-is-it-alive-and-flourishing-in-former-ussr.

5. Ivan Krastev and Stephen Holmes, “An Autopsy of Managed Democracy,” Journal 
of Democracy 23 (July 2012): 33–45.

6. Joshua Yaffa, “Dmitry Kiselev Is Redefining the Art of Russian Propaganda,” New 
Republic, 1 July 2014, www.newrepublic.com/article/118438/dmitry-kiselev-putins-favor-
ite-tv-host-russias-top-propogandist.

7. See www.youtube.com/watch?v=if0eXbIprnw and www.youtube.com/
watch?v=9cQ2ddv4qQU, respectively.

8. Sam Jones. Guy Chazan, and Christian Oliver, “Nato Claims Moscow Funding Anti-
Fracking Groups,” Financial Times, 19 June 2014.

9. See John Lichfield, “€40m of Russian Cash Will Allow Marine Le Pen’s Front 
National to Take Advantage of Rivals’ Woes in Upcoming Regional and Presidential Elec-
tions,” Independent (London), 27 November 2014, www.independent.co.uk/news/world/
europe/40m-of-russian-cash-will-allow-marine-le-pens-front-national-to-take-advan-
tage-of-rivals-woes-in-upcoming-regional-and-presidential-elections-9888509.html.

10. For more on the European right, see Dalibor Rohac, “Europe’s Neoreaction Is Scar-
ier Than You Think,” 6 August 2014, The Umlaut blog, http://theumlaut.com/2014/08/06/
europes-neoreaction-is-scarier-than-you-think/?utm_content=buffereb0f7&utm_
medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer.

11. Tom Porter, “Putin Nationalist to Appear with US White Supremacists at Far-
Right Conference,” 31 August 2014, www.ibtimes.co.uk/putin-follower-appear-us-white-
supremacists-far-right-conference-1463350; and Robert Beckhusen, “As Russia Invades 
Ukraine, the Kremlin’s Far Right Allies Meet in Yalta,” 31 August 2014, https://medium.
com/war-is-boring/as-russia-invades-ukraine-the-kremlins-far-right-allies-meet-in-yal-
ta-94a30929c35.

12. Anton Shekhovtsov, “Freedom Party of Austria,” personal blog, 20 June 2014, 
http://anton-shekhovtsov.blogspot.co.uk/2014/06/freedom-party-of-austria-far-right.
html.

13. “French Politician to Build Historic Amusement Park in Crimea,” Moscow Times, 
15 August 2015, www.themoscowtimes.com/article/505178.html

14. Anton Shekhovtsov, “The Kremlin’s Marriage of Convenience with the European 
Far Right,” OpenDemocracy, 28 April 2014, www.opendemocracy.net/od-russia/anton-
shekhovtsov/kremlin%E2%80%99s-marriage-of-convenience-with-european-far-right.

15. Mark Leonard and Nicu Popescu, “A Power Audit of EU-Russia Relations,” EFCR 
Policy Paper, 7 November 2007.

16. See Robert Orttung, Elizabeth Nelson, and Anthony Livshen, “How Russia Today 
Is Using YouTube,” Washington Post, Monkey Cage blog, 23 March 2015, www.wash-
ingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2015/03/23/how-russia-today-is-using-youtube.

www.1tv.ru/news/other
www.1tv.ru/news/other
www.opendemocracy.net/od
www.newrepublic.com/article/118438/dmitry
www.youtube.com/watch
www.youtube.com/watch
www.youtube.com/watch
www.independent.co.uk/news/world/europe
www.independent.co.uk/news/world/europe
40m-of-russian-cash-will-allow-marine-le-pens-front-national-to-take-advantage-of-rivals-woes-in-upcoming-regional-and-presidential-elections-9888509.html
40m-of-russian-cash-will-allow-marine-le-pens-front-national-to-take-advantage-of-rivals-woes-in-upcoming-regional-and-presidential-elections-9888509.html
http://theumlaut.com/2014/08/06/europes
http://theumlaut.com/2014/08/06/europes
twitter.com
www.ibtimes.co.uk/putin
https://medium.com/war-is-boring/as
https://medium.com/war-is-boring/as
http://anton-shekhovtsov.blogspot.co.uk/2014/06/freedom-party-of-austria-far-right.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.co.uk/2014/06/freedom-party-of-austria-far-right.html
www.themoscowtimes.com/article/505178.html
www.opendemocracy.net/od
www.washingtonpost.com/blogs/monkey
www.washingtonpost.com/blogs/monkey


50 Journal of Democracy

17. Adam Holland, “Ryan Dawson, RT’s ‘Human Rights Activist,’ A Holocaust De-
nier Who’s Friends With Hate Criminals,” Interpreter, 10 June 2014, www.interpreter-
mag.com/ryan-dawson-rts-human-rights-activist-a-holocaust-denier-whos-friends-with-
hate-criminals; and Holland, “RT’s Manuel Ochsenreiter: The Neo-Nazi Representing 
Germany on Russian TV News,” Interpreter, 21 March 2014, www.interpretermag.com/
rts-manuel-ochsenreiter.

18. Karen Méndez, “Centro de investigación biológica de EE.UU. Fort Detrick, 
¿detrás del brote de ébola?” RT, 7 August 2014, http://actualidad.rt.com/actualidad/
view/136298-centro-investigacion-biologica-eeuu-fort-detrick-brote-ebola.

19. “Junta Government in Kiev Trigger for Mine That Will Explode Sooner or Later,” 
RT OpEdge, 26 April 2014, http://rt.com/op-edge/155112-washington-policy-europe-
ukraine; “Pushed to Leave,” RT, 15 March 2014, http://rt.com/news/jews-jewish-ukraine-
nationalist-106/; Victor Davidoff, “Putin’s Fabricated Anti-Semitism in Ukraine,” 
Moscow Times, 13 April 2014, www.themoscowtimes.com/opinion/article/putin-s-fab-
ricated-anti-semitism-in-ukraine/497950.html; Amanda Borschel-Dan, “Crimea’s Sole 
Rabbi Advises Jews ‘Not to Become Targets,’” Times of Israel, 2 March 2014, www.
timesofisrael.com/crimeas-sole-rabbi-advises-jews-not-to-become-targets; and Daniel K. 
Eisenbud, “Ukrainian Jewish Committee: Russian Claims of Anti-Semitism in Crimea 
Are Lies, Propaganda,” Jerusalem Post, 3 October 2014, www.jpost.com/International/
Ukrainian-Jewish-Committee-Russian-claims-of-anti-Semitism-in-Crimea-are-lies-pro-
paganda-344828

20. Adrian Chen, “The Agency,” New York Times, 2 June 2015, www.nytimes.
com/2015/06/07/magazine/the-agency.html.

21. V.S. Pirumov, Informatsionnoe Protivoborstvo (Moscow, 2010), quoted in Timo-
thy L. Thomas, Recasting the Red Star (Fort Leavenworth, Kan.: FMSO, 2011), 158.

22. Janis Berzinš, “The New Generation of Russian Warfare,” Aspen Review (Central 
Europe), no. 3 (2014): 63–67.

23. “Russia Today TV Channel Starts Broadcasting in Argentina: Vladimir Putin and 
President of the Argentine Republic Cristina Fernandez de Kirchner Launched Russia 
Today TV Channel’s Spanish-Language Broadcasts on Argentina’s National Television 
via TV Linkup,” transcript, 9 October 2014, http://en.kremlin.ru/events/president/tran-
scripts/46762. 

24. For more on China’s propaganda efforts, see Anne-Marie Brady’s essay “China’s 
Foreign Propaganda Machine” on pp. 51–59 in this issue.

25. China: The Three Warfares, prepared by Stefan Halper for Andy Marshall, Office 
of the Secretary of Defense, Washington, D.C., May 2013, 31.

www.interpretermag.com/ryan
www.interpretermag.com/ryan
www.interpretermag.com/rts
www.interpretermag.com/rts
EE.UU
http://actualidad.rt.com/actualidad/view/136298-centro-investigacion-biologica-eeuu-fort-detrick-brote-ebola
http://actualidad.rt.com/actualidad/view/136298-centro-investigacion-biologica-eeuu-fort-detrick-brote-ebola
http://rt.com/op-edge/155112
http://rt.com/news/jews
www.themoscowtimes.com/opinion/article/putin
497950.html
www.timesofisrael.com/crimeas
www.timesofisrael.com/crimeas
www.jpost.com/International/Ukrainian
www.jpost.com/International/Ukrainian
www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the
www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the
-agency.html
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/46762
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/46762

