NPT, zákaz chemických zbraní a režim kontroly konvenčních ozbrojených sil v Evropě 1 —Co je režim? —Příklady mezinárodních bezpečnostních režimů. —Mezinárodní režim nešíření jaderných zbraní. —Mezinárodní režim zakazující chemické zbraně. —Režim kontroly konvenčních ozbrojených sil v Evropě. —Závěr- novodobé trendy —Seznam literatury. —Studium MR se formovalo od 70. let 20. století, je spojeno s teorií vzájemné závislosti. } —Klasická definice (Stephen Krasnera): } ¡Implicitní nebo explicitní principy, normy, pravidla a rozhodovací procesy, v jejichž rámci se sbližují očekávání aktérů v určité oblasti. ¡Za principy považuje názory na fakta, příčiny a spravedlnost. ¡Za normy práva a povinnosti, které definují standardní chování členů ¡Za pravidla příkazy a zákazy k jednání ¡Za rozhodovací proces směrodatná opatření }Keohane a Nye definovali MR jako „soubor regulačních uspořádání, která zahrnují systém pravidel, norem a procedur, které regulují chování členů a kontrolují jeho vliv“ }Existence režimu je často vázaná na existenci multilaterální dohody ◦Např. Všeobecná dohoda o clech a obchodu (GATT), Smlouva o nešíření jaderných zbraní }Součástí režimu ale mohou být další mezinárodní instituce, např. mezinárodní organizace }Zároveň režim může fungovat na neformální bázi }Příklady: ◦bezpečnostní režimy – režimy kontroly zbrojení ◦ekonomické režimy – GATT, zóny volného obchodu ◦environmentální režimy – ochrana ozónové vrstvy } }Kolektivní bezpečnost } }Bezpečnostní společenství (security community) } }Zóny bez jaderných zbraní } }Režim eliminují pozemní miny } }Režim zakazující biologické zbraně } }Režimu o kontrole raketových technologií MTCR (Missile Technology Control Regime) - 1987 } }Režim nešíření jaderných zbraní } }Režim zakazující chemické zbraně } }Režim regulace konvenčních ozbrojených sil v Evropě } }Kontrola zbrojení – významné téma BP západoevropských států. V období studené války – společně s koncepcí zadržování (containment) a odstrašováním (deterrence) šlo jeden z nástrojů zajišťování bezpečnosti Západu. } }V období studené války se rozvíjí výzkum kontroly zbrojení. V praktické politice byl položen důraz na zajištění kontroly a omezení zbrojení v oblasti ZHN. } }Zájem i při výzkumu. Problematice konvenčních zbraní byla věnována menší pozornost. } }Cílem kontroly zbrojení je zajištění bezpečnosti a strategické stability na co nejnižší úrovni zbrojních potenciálů. } }V neposlední řadě kontrola zbrojení posiluje transparentnost ve zbrojní oblasti a důvěru mezi státy. } }Omezení zbrojení 1. spoří finanční prostředky a umožňuje je realokovat jinam a 2. může omezit hrůzy války vyloučením nadměrně zraňujících zbraňových systémů. } }Obecně selhání regulace je více než úspěchů. Nepřeceňovat význam kontroly zbrojení. } }Raymond Aron: „zbraně vyvolávají permanentní riziko, ne permanentní válku. Jsou to lidé, ne zbraně, kdo začíná války.“ 6 —Hlavním cílem je zabránit šíření jaderných zbraní ¡Aby ty státy, které nevlastní jaderné zbraně, ji nezískaly ÷Dnes obavy ze států jako Írán a KLDR – nestabilita v regionu, obavy ze spirály zbrojení ¡Aby se jaderné technologie a zbraně nedostaly do rukou teroristických skupin ◦ —Režim je složený z několika vzájemně provázaných mezinárodních smluv —Jeho součástí je i mezinárodní organizace (MAAE) —Tvoří ho i různé neformální závazky států — }Základem je Smlouva o nešíření jaderných zbraní z roku 1968 (v platnost 1970) } }Dále ho tvoří další smlouvy: ◦1963 Smlouva o částečném zákazu jaderných zkoušek (vesmír, atmosféra, pod vodou, ale umožňuje zkoušky v podzemí) ◦1971 Smlouva o zákazu rozmisťování jaderných zbraní a jiných ZHN na mořském dně. ◦Smlouvy, které zřídily bezjaderné zóny (Latinská Amerika, Antarktida, Afrika, jihovýchodní Asie, Střední Asie, Mongolsko, jižní část Tichého oceánu) ◦Úmluvy o kontrole exportu a dodavatelů (např. Zanggerův výbor nebo Skupina jaderných dodavatelů) —Mezinárodní situace po 2. světové válce } }USA získaly atomovou zbraň v r. 1945, v r. 1949 ji získal SSSR a na počátku 50. let Velká Británie — —V r. 1953 americký prezident Eisenhower navrhl na půdě OSN vznik Mezinárodní agentury pro atomovou energii, ¡Podpora rozvoje civilních jaderných programů, zabránit zneužití jaderné energie pro válečné účely. ¡MAAE byla založena v r. 1957 a začala fungovat od r. 1958 } —Jednání mezi USA a SSSR o jaderném odzbrojení s cílem zastavit závody ve zbrojení ¡Výsledkem byl vznik první bezjaderné zóny v Antarktidě v r. 1959 ¡Dalším výsledkem bylo uzavření Dohody o zákazu zkoušek jaderných zbraní v atmosféře, kosmickém prostoru a pod vodou (= Smlouva o částečném zákazu jaderných zkoušek , PTBT) z r. 1963 ÷Neschopnost dosáhnout dohody o všeobecném zákazu jaderných zkoušek } —Samotná jednání o Smlouvě o nešíření jaderných zbraní probíhala v letech 1965-1968 pod záštitou OSN —Impulsy: Francie v r. 1960 provedla jaderné zkoušky, Čína v r. 1964 —Cílem bylo zabránit růstu počtu zemí, které vlastní jadernou zbraň. Dále se vyřešit otázky testů, výroby a rozmísťování zbraní jadernými státy na území jiných států. Poskytnout záruky státům, které nevlastní jadernou zbraň, ze strany jaderných států. —Smlouva byla uzavřena v r. 1968 (NPT) a vstoupila v platnost v r. 1970 ÷podepsalo a ratifikovala ji i bývalé ČSSR ÷Podepsána a ratifikována 189 státy, všichni stálí členové RB. ÷Smlouva nebyla podepsána Indií, Pákistánem a Izraelem. Všechny tyto státy přitom získaly jadernou zbraň. ÷V r. 2003 od Smlouvy odstoupila Severní Korea. } —zabránit šíření jaderných zbraní: ¡Jaderné státy nesmí předávat jiným státům jaderné zbraně nebo jiná jaderná výbušná zařízení ¡nejaderné státy se zavázaly nevyrábět ani jinak nezískávat jaderné zbraně ¡Nesmí docházet k exportu štěpných materiálů nejaderným státům – jakékoli převody se musí uskutečnit pod dohledem MAAE ¡Je možné rozvíjet jaderné programy pro mírové účely — —Kritika: — ¡Zakonzervování mocenského status quo. Svět je rozdělený na státy, které vlastní jadernou zbraň, a ty, které ji nevlastní. Jaderné mocnosti nejsou nuceny k odzbrojení. — — }Mezinárodní agentura pro atomovou energii plní funkci dohledu } ◦Signatáři Smlouvy uzavírají s MAAE bilaterální dohody ◦Tyto jí umožňují, aby MAAE prováděla inspekce v deklarovaných jaderných zařízení v zemích nevlastnících jaderné zbraně a nevojenských zařízeních v zemích, které jaderné zbraně vlastní. } }Dohoda o všeobecném zákazu jaderných zkoušek (Comprehensive Test-Ban Treaty, CTBT) ◦Podepsána v r. 1996 182 států, ratifikovalo ji 157, i přes to smlouva nevstoupila v platnost. ◦Nutnost ratifikace státy, které jsou uvedeny v příloze 2 k smluvnímu článku 14. –Jedná se o země: Indie, KLDR, Pákistán (nepodepsaly) a Čínu, Egypt, Írán, Izrael a USA (neratifikovaly) ◦Absolutní zákaz zkoušek jaderných zbraní. ◦Po vstupu v platnost nahradí Smlouvu o částečném zákazu jaderných zkoušek (PTBP z r. 1963). } }1675 - Štrasburská dohoda (francouzsko-německá dohoda zakazující jakékoliv použití jedů); }1868 - St. Petěrburg (nepoužívání zbraní způsobujících zbytečné utrpení); } }1874 - Bruselská konvence (zakazuje se použití jedovatých a otravných zbraní a použití zbraní, střel a látek, které by způsobily nadbytečné útrapy); } }1899/1907 - Haagská mírová konference (o zákonech a obyčejích války, zákaz dusivých plynů); } }Používání chemických zbraní mělo zpočátku zničující účinky v první světové válce, kdy prakticky neexistovala ochrana proti tomuto zcela novému způsobu boje. } } 1925 - Ženevský protokol (SN odsoudila užívat ve válce dusivých, otravných nebo podobných plynů a bakteriologických prostředků); } }1972 - Konvence o biologických a toxinových zbraní; } }V 80. letech 20. století se objevilo několik případů použití chemických zbraní proti civilistům v hustě osídlených oblastech a městech. Irák – Irán – 80.léta. } }Pokrok po konci studené války – základy položeny dříve – vznik mezinárodního bezpečnostního režimu zakazujícího chemické zbraně. } }Organizace spojených národů vytvořila v roce 1979 tzv. Konferenci o odzbrojení, která působila v Ženevě jako jediné celosvětové jednací fórum mezinárodního společenství zabývající se problematikou odzbrojovacích dohod v oblasti chemických zbraní. } }V roce 1992 činností této konference vznikla Úmluva o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a o jejich zničení (Úmluva o zákazu chemických zbraní, CWC), která v Paříži 13. ledna 1993 byla otevřena k podpisu a vstoupila v platnost 29. dubna 1997. } }1997 - vytvořena také mezinárodní Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW) se sídlem v nizozemském městě Haagu. } }Nejméně 70 000 tun otravných chemikálií. } }Cílem organizace je zajistit dodržování této Úmluvy. Úmluvu přijala drtivá většina států světa, což dává naději, že se lidstvo chce a s velkou pravděpodobností dokáže zbavit této kategorie zbraní hromadného ničení. } }Úmluva je prvním komplexním mechanismem, který směřuje k likvidaci celé jedné kategorie zbraní hromadného ničení a současně stanovuje opatření pro kontrolu plnění tohoto závazku. } }Cíl: zcela vyloučit možnost použití chemických zbraní. } }OPCW je samostatnou mezinárodní organizací, ale spolupracuje úzce s OSN, se kterou uzavřela v roce 2001 smlouvu o spolupráci. Rozpočet cirka 80 mil euro, cirka 500 zaměstnanců, 192 členských států. } }Úmluvu nepodepsaly: Angola, Egypt, a Somálsko. Podepsaly a neratifikovaly: Izrael a Barma. Sýrie je členem od 2013 po tlaku a hrozbách Západu. }Úkoly OPCW }1. chemické odzbrojení - likvidace stávajících zásob chemických zbraní, }2. kontrola nešíření chemických zbraní prostřednictvím předkládání deklarací a notifikací jednotlivými smluvními státy a následnou verifikací deklarovaných údajů mezinárodními inspekčními týmy, }3. pomoc smluvním státům a ochrana proti případnému použití chemických zbraní, }4. mezinárodní spolupráce smluvních států v oblasti mírového využití chemického odvětví. } }Česká republika (ČR) patří k zakládajícím členům OPCW. Úmluvu podepsala na Konferenci smluvních stran v Paříži, kde byla 13. ledna 1993 a ratifikovala ji 6. března 1996. Na činnosti OPCW se ČR aktivně účastní od samého začátku. } }ČR se dlouhodobě podílí na zlepšení kapacit Technického sekretariátu OPCW a smluvních států v oblasti ochrany a pomoci proti chemickým zbraním a na posílení regionální spolupráce národních orgánů zodpovědných za implementaci Úmluvy. } }Národním orgánem zodpovědným za implementaci Úmluvy v ČR je Státní úřad pro jadernou bezpečnost. } }V roce 2003 ČR poprvé poskytla finanční příspěvek 2 mil. Kč na likvidaci chemických zbraní v Ruské federaci (prostřednictvím spolupráce s Velkou Británií) a připojila se tak k ostatním donorským zemím pomáhajícím Ruské federaci s likvidací jejích chemických zbraní. }V době podpisu smlouvy bylo deklarováno téměř 70 000 tun chemických zbraní. V roce 2016 bylo dle OPWC likvidováno 94% deklarovaného množství těchto zbraní! } }Od začátku platnosti Úmluvy, od dubna 1997 až do 28. února 2010, OPCW provedla 4 051 kontrol na území 81 smluvních států, včetně 2 226 kontrol míst spojených s chemickými zbraněmi. } }2016 – 305 inspekcí – každý rok organizace poskytuje podrobnou zprávu o aktivitách. } }Z 227 deklarovaných míst inspekce navštívila 195 míst. } } 100 % deklarovaných chemických zásob zbraní bylo inventarizováno a ověřeno a 100 % deklarovaných chemických výrobních zařízení pro chemické zbraně bylo inaktivováno. } }Všechna zařízení jsou v režimu přísného bezprecedentního ověřování, přičemž 62 ze 70 takovýchto zařízení bylo OPCW buď zničeno (43) nebo převedeno k mírovým účelům (19). } }Celkem 13 států členských zemí notifikovalo takováto zařízení - Bosna a Hercegovina, Čína, Francie, Indie, Írán, Japonsko, Libye, Rusko, Srbsko, Velká Británie, Severní Irsko, USA a OPCW neuváděný stát. } }USA vlastnily v době podpisu smlouvy 31 500 tun chemických zbraní – zlikvidovaly cirka 90%. USA s likvidací začaly už v 80. letech z vlastní iniciativy, od 1993 závazné – dokončení v 2023. } }Rusko po přistoupení k mezinárodní úmluvě začalo likvidovat svůj chemický arzenál v roce 1996, díky čemuž se o rok později mohlo stát členem Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPWC). Rusko v OPWC od 1997. } }Rusko – 44 000 tun – zlikvidovalo cirka 60% - ještě 2015 zaostává za plánem – dle OPWC. } }Dle Ruska mezi 2002 a do roku 2015 bylo zlikvidováno 92 procent plánovanho množství pro etapu. } } 2017 – Rusko hlásí dokončení likvidace. } }Zprvu program finančně podporovaly USA a Kanada, později už ho plně hradila ruská vláda. Moskva uvedla, že celkem bylo vynaloženo 316 miliard rublů (120 miliard korun). } }Součásti }Smlouva o konvenčních ozbrojených silách v Evropě (dále jen S-KOS) je považována za klíčový prvek evropské bezpečnosti. }V platnost vstoupila 9. listopadu 1992.V současné době má 30 smluvních stran. Rusko ji opustilo v roce 2015. }Smlouva o otevřeném nebi (dále jen S-ON), a to prostřednictvím jejího verifikačního a inspekčního mechanismu, a Vídeňského dokumentu k opatřením na budování důvěry. Smlouva o otevřeném nebi byla podepsána v roce 1992 a začala platit 1. ledna 2002. }Vídeňský dokument 2011 (VD-11) - slouží k budování opatření ke zvyšování důvěry a transparentnosti (CSBMs) mezi účastnickými státy OBSE. }VD-11 obsahuje politicky závazná opatření, jejichž cílem je zajistit větší otevřenost a transparentnost vojenských aktivit v regionu OBSE. Jedná se zejména o výměnu informací, inspekce, ověřovací návštěvy (včetně opatření za účelem rozptýlení obav v souvislosti s neobvyklými vojenskými aktivitami), ukázky vojenské techniky a zařízení a jiné vojenské kontakty podle ustanovení VD-11. }Kodex chování v politicko-vojenských aspektech bezpečnosti (Code of Conduct on Politico-Military Aspects of Security) – 1994 }Komplex principů a norem, které mají účastnické státy OBSE uplatňovat k zajištění demokratické kontroly ozbrojených a bezpečnostních sil, ochraně lidských práv příslušníků ozbrojených sil a respektu k mezinárodnímu humanitárnímu právu. } } } 21 }1985 – nástup Gorbačova v SSSR – pozvolná změna sovětské zahraniční politiky. Ustoupení od řady v minulosti tvrdě prosazovaných principů ZP SSSR, akceleroval i helsinský proces. } }Klíčová „Následná schůzka konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě“, pořádaná ve Vídni mezi lety 1986–1989. } }Dohoda na dalších jednáních o snížení konvenčních ozbrojených sil v Evropě, konkrétněji v prostoru vymezeném Atlantikem a Uralem. } }Pokroku v oblasti jednání o konvenčních ozbrojených silách v Evropě bylo dosaženo po zahájení reforem v socialistických státech jak v oblasti vnitřní, tak i zahraniční politiky. } }Je tedy jasné, kdo v 70. a 80. letech blokoval MBFR ! } }Gorbačov potřeboval porozumění se Západem, aby získal prostředky pro reformu socialismu – snížení militarizace země. } }Návrh Michaila Gorbačova z dubna roku 1986 na podstatnou redukci konvenčních ozbrojených sil od Atlantiku po Ural, včetně přijetí postupů pro verifikaci a kontrolu. } }SSSR připustil možnost provádění oboustranných inspekcí – ohniskem sváru všech předcházejících návrhů – revoluční obrat! } 22 }Sověti v minulosti trvale odmítali funkční principy verifikace. } }1986 návrhy VS (SSSR) na redukci obou bloků od Atlantiku po Ural. NATO kontruje návrhem na vytvoření nové platformy místo MBFR. } }V prosinci roku 1988 - bezprecedentní krok SSSR, svědčící dle mého soudu spíše o ekonomických problémech - způsobených mimo jiné nadměrnou militarizací sovětské společnosti - než o mírumilovných úmyslech Sovětského svazu. } }Jednostranné snížení početního stavu sovětské armády o 500 000 vojáků a stažení 50 000 vojáků, 10 000 tanků, 8 500 dělostřeleckých systémů a 800 letadel z území ČSSR, NDR a Maďarska. } }Podpořilo vzájemnou důvěru, i když chybí verifikační mechanismy. } }Západní veřejné mínění bylo rázem na sovětské straně a SSSR byl velmi často vydáván za vzor mírumilovného státu, i když si nadále uchoval kvantitativní konvenční vojenskou převahu. } }Západ ale věří (oprávněně), že SSSR myslí nyní svoje odzbrojovací iniciativy vážně. 23 }Jednání o redukci konvenčních ozbrojených sil v Evropě, vedená ve Vídni od března 1989, byla založena na uznání blokového principu – návrh Francie na jednání v rámci skupin států – princip bloků! } }Málokdo předpokládal tak rychlé vnitřní zhroucení socialistických států a následný rozpad Varšavské smlouvy. } }Smyslem regulace zbrojních arzenálů byla redukce potenciálu konvenčních zbraní na úroveň, která by znemožňovala zasazení nenadálého prvního úderu a vedení aktivních útočných operací tou či onou stranou. } }Revoluční změna uvažování SSSR – přijat princip parity mezi bloky! } }Pro potřeby smlouvy se uvažovalo o konvenční bojové technice umístěné na území od Atlantiku po Ural, rozdělené do pěti kategorií: } }Tanky, bojová obrněná vozidla (bojová vozidla pěchoty a obrněné transportéry), dělostřelecké systémy nad 100 mm, bojové letouny a úderné vrtulníky. } }Varšavskou smlouva přijala návrhy Severoatlantické aliance, která prosazovala limity 20 000 tanků, 28 000 obrněných bojových vozidel (bojových vozidel pěchoty – BVP a obrněných transportérů – OT), 16 500 dělostřeleckých systémů pro každý blok. } }Stanovení maximálního, zhruba 30% limitu pro jednu zemi v každé kategorii konvenčních zbraní a určení limitů pro dislokaci sil mimo národní teritorium. 24 }V neposlední řadě byly dohodnuty způsoby účinné výměny informací a verifikace. } }Výsledný text Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě byl podepsán 19. 11. 1990 v Paříži. } }Signatáři ze Severoatlantické aliance (Spojené státy, Velká Británie, Kanada, Island, Norsko, Dánsko, Německo, Francie, Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Turecko a Řecko) a Varšavské smlouvy (Sovětský svaz, Polsko, Československo, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko). V důsledku sjednocení Německa již smlouvu nemohla podepsat NDR. } }Pro každou skupinu států smlouva stanovila maximální početní stavy pěti těžké bojové techniky, přičemž jeden stát nemohl vlastnit více než jednu třetinu celkové kvóty vyčleněné pro všechny signatáře. } }V rámci smlouvy byly stanoveny i maximální početní stavy výše uvedených kategorií smlouvou limitované výzbroje, s výjimkou bojových letadel a úderných vrtulníků ve třech koncentrických regionech od Atlantiku po pohoří Ural, včetně takzvaného „křídelního režimu“. } }Křídelní režim se týká Bulharska, Řecka, Islandu, Norska, Rumunska, Turecka a severních a jižních vojenských okruhů bývalého Sovětského svazu (Ruska a nástupnických států v současnosti). V jeho rámci smluvní strany stanovily pro jednotlivé skupiny států maximální limity na tomto teritoriu rozmístěné příslušné konvenční bojové techniky (4 700 tanků, 5 900 bojových obrněných vozidel a 6 000 dělostřeleckých systémů). 25 } } A B C D E F }Tanky 40 000 20 000 13 300 33,2 1 435 }BVP a OT 60 000 30 000 20 000 33,3 2 050 }Dělostřelectvo 40 000 20 000 13 700 34,2 1 150 }Bojové letouny 13 600 6 800 5 150 37,8 345 }Úderné vrtulníky 4 000 2 000 1 500 37,5 75 } } }A – Kategorie bojové techniky }B – Celkový počet techniky }C – Počet pro skupinu států }D – Limit pro jednoho signatáře }E – Podíl pro jednoho signatáře z celkové kvóty v % }F – Počty stanovené pro ČSFR v rámci jednání na bázi bývalé Varšavské smlouvy } 26 }Do výše uvedených maximálních limitů ale nebyla započtena veškerá smlouvou limitovaná bojová technika – prostor pro porušování. } }1. Do limitních stavů v zóně aplikace nebyla zahrnuta technika nacházející se u jednotek sloužících k zajišťování vnitřní bezpečnosti státu. Zejména Sovětský svaz disponoval mohutnými a těžkou technikou vyzbrojenými jednotkami k zajišťování vnitřní bezpečnosti. } } 2. Dále nebyla součástí limitu technika nacházející se v procesu výroby a výrobních zkoušek, technika používaná za účelem vývoje a výzkumu, technika, která patří do historických sbírek, technika, která je připravena k vyřazení, a technika dočasně umístěná v zóně aplikace, která je připravována k exportu. } }Zmíněná ustanovení poskytovala široký manévrovací prostor pro porušování smlouvy, pokud by ji signatářské státy chtěly porušovat. } }SSSR a ostatní socialistické státy ji ale porušovat nechtěl. Přesto vznikly určité třecí plochy. 27 1.Sovětský svaz v letech 1990–1991 přesunul 57 300 kusů smlouvou limitované konvenční výzbroje původně dislokované v oblasti platnosti smlouvy dále na východ, mimo teritorium účinku smlouvy, aby tuto techniku nemusel likvidovat. 2. 2.Tři motostřelecké divize vyňal ze struktur pozemních sil a zařadil je do struktur námořnictva, kterých se jednání o snížení konvenčních ozbrojených sil netýkala. 3. }Původní smlouva se netýkala početních stavů živé síly signatářských států. } }Na základě červencového jednání KBSE v Helsinkách v roce 1992 byla smlouva doplněna „Závěrečným aktem jednání o početních stavech osob v ozbrojených silách v Evropě“. } }Smlouva po ratifikačních procedurách začala být uplatňovaná v červenci 1992. V platnost na neomezeně dlouhou dobu vstoupila 19. 11. 1992, tedy s jistým zpožděním proti původně zamýšlenému harmonogramu. } }V roce 1992 S-KOS doplněna na summitu KBSE v Helsinkách limity živé síly. 28 }S výjimkou úderných vrtulníků disponovaly socialistické státy kvantitativní převahou ve všech smlouvou regulovaných kategoriích těžké konvenční výzbroje – státy tábora míru a socialismu byly dobře vyzbrojeny. } }Že by dle pravidla „pokud chceš mír, připravuj se na válku“? } }Pokud uvážíme, že SSSR před podpisem smlouvy odsunul velké množství zbraní mimo zónu aplikace (výše zmíněných 57 300 kusů) je tato převaha ještě výraznější. } }Redukce bloků vyplývající z S-KOS } } Tanky BVP a OT Dělostřelecké systémy Bojová letadla Úderné vrt. } }A 25 100 34 600 20 600 5 800 1 700 }B 33 200 40 900 23 700 8 300 1 600 }C 5 100 4 600 600 0 0 }D 13 200 10 900 3 700 1 500 0 } }Legenda: A – Početní stav NATO; B – Početní stav Varšavská smlouva ; C – Redukce NATO ; D – Redukce Varšavská smlouva 29 }Podrobný režim výměny informací, provádění inspekcí a verifikace. } }Každý signatářský stát je zavázán informovat ostatní signatáře velmi podrobně o početních stavech a dislokaci vlastní armády. } }Informování ostatních signatářů se děje zejména prostřednictvím „výměnné informace“ zpracovávané do 15. prosince kalendářního roku s platností od počátku roku příštího. } }Součástí je aktuální organizační struktura pozemních a leteckých sil, celkové početní stavy těžké bojové techniky regulované smlouvou, informace o její dislokaci atp. } }Systém notifikací a inspekcí umožňuje provádět efektivní inspekční činnost na místě a účinně prověřovat plnění smlouvy. } }Protože smlouva byla založena na blokovém principu, bylo vyjednání národních limitů ponecháno na Severoatlantické alianci a Varšavské smlouvě. } }Posuny mezi limity jsou možné pouze v rámci „skupin států“. } 30 }Období po podepsání smlouvy lze rozdělit do čtyř klíčových částí: } }1. fáze redukce výzbroje signatářských států během let 1992–1995; 2. dosažení limitů výzbroje v jednotlivých geografických oblastech do února 1995; 3. výměna informací a notifikace struktury sil a výzbroje signatářských států dle „Protocol on Notification and Exchange of Information“ a 4. proces vzájemných inspekcí zkoumající dosažení limitů smlouvy. } }Při realizaci smlouvy bylo celkem zlikvidováno 58 000 kusů smlouvou limitované výzbroje. Početní stavy armád byly sníženy o 1,2 milionu vojáků. Tak rozsáhlá redukce těžkých konvenčních zbraňových systémů si vyžádala finanční náklady, které se odhadují v rozmezí 1–2 mld. USD. } }Protože zhruba 90 % celkové likvidované techniky se nacházelo ve výzbroji členských států Varšavské smlouvy, nesly také tyto státy (a jejich nástupci) většinu nákladů na odzbrojení. } }Největší počet zbraňových systémů musela zlikvidovat Ruská federace, Ukrajina a Bělorusko. } }Některé součásti smlouvy nebyly vůbec naplněny (Youngs – Taylor 2003). } }Spory byly také kolem závazků Ruska zlikvidovat 16 000 kusů výzbroje z části přesunuté před vstoupením smlouvy v platnost mimo zájmové teritorium smlouvy. Problémy s dodržením termínů mělo z řady důvodů také Bělorusko, Arménie a Ázerbájdžán. 31 }Relativně velmi rychlá a přes uvedené problémy v zásadě úspěšná implementace smlouvy v život byla umožněna změněnými parametry mezinárodního bezpečnostního prostředí (rozpad bipolárního uspořádání světa v důsledku vnitřního zhroucení socialistických států) } } Nová mezinárodněpolitická situace - rychlé zastarání smlouvy. Nevyhovující je zejména blokový princip, který po rozpadu Varšavské smlouvy a při probíhajícím rozšiřování Severoatlantické aliance již ztratil smysl. } }Rusko využívalo smlouvu jako prostředek pro zdržení a zpomalení rozšiřování Severoatlantické aliance, protože používalo logický argument, že limity nových členů mají svůj původ v limitu „východní skupiny zemí“, a došlo by tím k posílení NATO na úkor této skupiny států (rozuměj Ruska). } }Již v roce 1996 bylo dosaženo určitého pokroku v adaptaci smlouvy, zejména revizí křídelního limitu, na které mělo zájem hlavně Rusko. Rusko, zejména v souvislosti s válkou v Čečensku, požadovalo úplné zrušení křídelního limitu. } }Odpor Norska a Turecka. } }Modifikovaná smlouva podepsána 1999 v Istanbulu. } }Ruší se blokový principy. Princip národních a teritoriálních limitů! } }Nikdy nevstoupila v platnost ale byla dodržována. Všechny evropské armády se nacházejí hluboko pod limity předpokládanými v této modifikaci. } } 32 }Rusko při jednání o adaptaci smlouvy v době války NATO proti Miloševičově Jugoslávii vyhrožovalo i vypovězením smlouvy. } }NATO dosud neratifikovalo kvůli neplnění závazků Ruska v Moldavsku a Gruzii. } }Rusko odstoupilo v roce 2007 od implementace smlouvy. } }2011 – část zemí NATO včetně USA a ČR přestala poskytovat Rusku informace dle CFE Treaty, neboť Rusko neplnilo svoje závazky. } }Velmi významnou roli hrají v souvislosti s tímto požadavkem i zastaralé představy tamních (často post-sovětských) vojenských elit o významu kvantitativní, a nikoli kvalitativní převahy. Na straně druhé je zřejmé, že špičkové zbraňové systémy si tyto země nemohou z ekonomických důvodů dovolit, zatímco starší a zastaralé bojové techniky nejenom sovětské provenience je dnes možné výhodně (v zásadě pouze za „cenu železa“) nakoupit na světovém trhu velké množství. } }2015 - Rusko ze smlouvy vystoupilo, faktický konec bez Ruska nemá význam – faktický konec režimu kontroly konvenčního zbrojení v EVROPĚ! } }Počty smlouvu limitované výzbroje jsou na zlomcích z doby studené války. Platí i pro Rusko! } 33 }1955 – jednání v Ženevě – Eisenhower. } }Plán otevřeného nebe - oboustrannou důvěru světových velmocí a znemožnil by oběma stranám překvapivý útok, a to pomocí vzájemného monitorování vojenské činnosti na území Spojených států amerických a Sovětského svazu. } }Podle Eisenhowera si obě země měly navzájem předat kompletní plány svých vojenských zařízení a umožnit na svém území letecké snímkování. } }Tento návrh sovětská delegace označila za pokus nekontrolované špionáže proti SSSR a rozhodně jej odmítla. } }Květen 1986 – G. Bush znovu otevírá Eisenhowerův plán Otevřeného nebe. Východ je tentokrát otevřený jednání. } }Únor 1990 – počátek jednání o tomto návrhu mezi NATO a VS. } }Cíle režimu: -maximální možná otevřenost a minimální restrikce inspekčních letů. -připuštění evropských neutrálů. - zavedení možnosti provádět a povinnosti trpět inspekční lety. } }Smlouva byla přijata v roce 1992. } }USA ratifikovaly 1993 a Rusko 2001. } 34 }Smlouva o otevřeném nebi, kterou vedle USA, Kanady a Ruska uzavřela většina evropských zemí včetně Česka. } }Umožňuje kontrolní přelety nad územím dalších signatářských států. } }Signatáři dohody si kontrolními lety ověřují údaje, které jednotlivé země poskytují. Výsledky pozorování jsou následně zpřístupněny všem signatářům. } }Lety mají zvláštní status, inspektoři jsou během nich postaveni na úroveň diplomatů. } }Let oznámen minimálně 72 hodin předem, na vyžádání inspekčního státu lze let provést i nad územím označeným jako zakázaný či rizikový vzdušný prostor. } }Jednotlivé země mají stanovenou kvótu udávající počet pozorovacích letů, které se mohou nad jejich územím uskutečnit i které může sama země provést nad územím dalšího smluvního státu. } }Kvóta se odvíjí od rozlohy daného státu i velikosti jeho ozbrojených sil. Snímky pořízené speciálními kamerami mají rozlišení nejvýše 30 centimetrů. 35 }Po dobu existence režimu S-ON bylo provedeno již přes 1000 pozorovacích letů, které přispěly k větší transparentnosti a budování důvěry. } }Květen 2020 – USA odstoupily od smlouvy – dlouhodobé stížnosti na ruské porušování smlouvy. } } Nepovolili údajně přelety nad lokalitami, kde mohli rozmístit jaderný arzenál schopný zasáhnout cíle v Evropě, a odmítli údajně i dohled nad některými svými vojenskými manévry. } }Pentagon i americké rozvědka podle The New York Times uvádějí, že Rusko přelety využívá ke zmapování klíčové americké infrastruktury pro možné kybernetické útoky. } }Leden 2021 - Ruské ministerstvo zahraničí oznámilo, že zahajuje interní kroky k odstoupení od mnohostranné dohody o otevřeném nebi, která umožňuje účastnickým zemím kontrolní přelety nad územím dalších signatářských států. } }Reakce na odstoupení USA v roce 2020. } }„Vzhledem k nedostatečnému pokroku ve snahách odstranit překážky, které brání budoucímu fungování smlouvy v nové situaci, je ruské ministerstvo zahraničí oprávněno oznámit zahájení vnitrostátních procedur k umožnění ruského odstoupení od dohody o otevřeném nebi,“ } } 36 }Počátky Vídeňského dokumentu spadají do Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, konané v roce 1975 v Helsinkách. V roce 1990 vyústila jednání v přijetí tzv. Vídeňského dokumentu, který byl upravován a rozšířen v letech 1992 a 1994. } }Další revize z roku 1999 rozšířila Vídeňský dokument o oblast regionální bezpečnosti, } }Revize z roku 2011 obsahuje závazek projednat dosažený pokrok s možností následné revize alespoň jedenkrát za pět let. } }Vídeňský dokument (1990) - signatářské státy se zavázaly k notifikaci vojenských aktivit prováděných v síle 13 000 vojáků a 300 tanků a k účasti pozorovatelů na cvičeních s více než než 17 000 voják (navazuje na Stockholm) } }Další restrikce. } 1.dvouroční ohlašovací povinnost cvičení s více než 40 000 vojáky nebo 900 tanky. 2.signatáři se jeden rok neúčastní více než šesti cvičení s více než 13 000 vojáky nebo 300 tanky } }Dohoda o rozšíření zóny aplikace KOS na postsovětské republiky Střední Asie. } } }Rozšíření sdílení „dynamických“ informací o vojenských aktivitách (např. Vojenské přesuny nebo cvičení), které byly dříve zakotvené v Helsinském závěrečném aktu o sdílení „statických“ informací(např. počtu určitých jednotek nebo zbraňových systémů). } }Účastnické státy - povinné - na základě čl. I - každoročně vyměňovat informace o svých vojenských silách týkajících se způsobu organizace, počtu osob a hlavních zbraňových systémů a techniky. } }Ověřovat podle čl. IX za pomoci inspekcí a ověřovacích návštěv, které jsou státy povinné přijmout. } }Počet těchto inspekcí a ověřovacích návštěv je omezen. } }Stát je povinen přijmout tři inspekce za rok, maximálně však jednu inspekci z téhož státu. } }U ověřovacích návštěv je tento limit stanoven dle počtu hlášených jednotek, maximum je však 15 návštěv za rok. } 38 }Předpoklad revize co 5 let. } }1994 - mechanismy výměny informací o obranném plánování a došlo k úpravě limitů pro pozorování určitých vojenských činností a jejich předběžnému oznamování. } }V roce 1999 přibyla regionální opatření. } }Poslední revize v 2011. } }Revize plánovaná na 2016 nebyla realizována. } }Nové zbraňové systémy. } }Hybridní válka s Ruskem. 39 }2 trendy: geopolitická rivalita a nové technologie. }Různé aktéry - velmoci, regionální mocnosti a státy, které se staly jadernými mocnostmi až v posledních desetiletích - jsou zapojeny do obou těchto dynamik. }Mnoho technologií, které jsou součástí této konvenční agendy - rakety, C3I a protiopatření v silně informatizovaném prostředí - má jasné aplikace a důsledky jak pro konvenční, tak pro jaderné oblasti. 40 A diagram of a country Description automatically generated 41 }Nové technologie mohou přispět k závodům zbrojení za účelem dosažení výhod při prvním úderu a zajištění možnosti druhého úderu. }Zvýšená preciznost zbraní pomocí senzorů, slučování dat a rychlých reakcí strojů poskytuje vojenským plánovačům jak jaderné, tak konvenční možnosti protiúderu, protože tyto pokročilé konvenční zbraně mohou plnit některé z úkolů jako jaderné zbraně díky zvýšené přesnosti. }Kromě toho nové technologie, jako jsou kybernetické zbraně, mohou paralyzovat jak konvenční, tak jadernou infrastrukturu, záměrně či omylem. Riziko zapletení konvenčních a jaderných záležitostí a neúmyslné jaderné eskalace se tedy významně zvýšilo, protože státy se mohou dostávat do situací, kde mají možnost buď použít svou sílu, nebo ji ztratit - zamlžování hranic mezi konvenční a jadernou válkou. 42 }Ta dobrá zpráva je, že nové technologie nabízejí širokou škálu opatření pro neproliferaci, kontrolu zbrojení a odstrašování v rámci řetězce PPDE (produkce, proliferace, nasazení a využití). Nástroje pro omezení a kontrolu výroby, šíření, nasazení a použití nových technologií jsou založeny na osvědčených metodách, které jsou doplněny novějšími. }Protože nové technologie často mají dvojí použití, jsou nehmotné nebo miniaturizované, tradiční nástroje pro kontrolu exportu se stávají stále obtížnějšími, co se týče navrhování, provádění a ověřování. }V důsledku toho je třeba seznamy kontrol exportu koncipovat tak, aby byly velmi specifické a přizpůsobené; a kvůli extrémně rychlému informačnímu prostředí musí být neustále revidovány a aktualizovány. Pro některé technologie, jako jsou kybernetika, umělá inteligence nebo robotické zbraně by omezení šíření odborného know-how mohlo být slibné. 43 }ABBASI, R. 2014. Emerging Security Trends and Legitimacy of the Nuclear Non-Proliferation Regime. Strategic Studies , Vol. 34, No. 2/3 (Summer and Autumn 2014), pp. 67-93 } }HAYASHI, M. 2007. Suspension of Certain Obligations of the CFE Treaty by NATO Allies: Examination of the Response to the 2007 Unilateral Treaty Suspension by Russia. Journal of Conflict & Security Law, Vol. 18, No. 1 (2013), pp. 131-150. } }MLYNARSKI, T. 2017. The Role of International Atomic Energy Agency in Maintaining Peace. Politeja , No. 50/5, 149-166. } }SAUER, T. 2011. The Emerging Powers and the Nuclear Non-Proliferation and Disarmament Regime. Egmont Institute. }SUCHÝ, P. – KUCHYŃKOVÁ, P. (eds.) Vývoj a výsledky procesu kontroly zbrojení a odzbrojování. Marnost nad marnost? MPU MU Brno 2005. } 44