Rozhovor a pozorování Seminář 1 Podmínky pro ukončení předmětu •Zápis z pozorování (odevzdání na příštím semináři) •Rozhovor s cizím člověkem (odevzdání v polovině listopadu) •Zpětná vazba na rozhovor spolužáka (prezentace na posledním semináři) •Sebereflexe komunikačních dovedností (na kolokvium) Zadání úkolu!! Sledujte film (vhodný film ze žánru komunikační drama) a sledujte: 3 postavy ve filmu, jejich neverbální komunikaci – utvořte seznam pozorovaných fenoménů a na tomto základě se pokuste o stručnou charakteristiku dané osoby Proveďte vlastní sebereflexi toho, na co se máte tendence zaměřovat Z výsledků si na začátku příští hodiny vytvoříme pozorovací schémata Vhodné filmy: Naprostí cizinci, Místo splněných přání, Po masakru, 8 hrozných, Tajemství štěstí Rozhovor s cizím člověkem •Každý student pořídí videonahrávku, na které povede explorační rozhovor (téma je volitelné, je výhodné jej přizpůsobit zájmům či směřování daného člověka) s cizím člověkem. • •Nahrávka bude poskytnuta náhodně přiřazenému spolužákovi ze skupiny, který na jejím základě vypracuje zpětnou vazbu. Zároveň pro kontrolu splnění úkolu bude nahrávka vložena do příslušné odevzdávárny ve studijních materiálech (zde bude neveřejná, pouze pro účely kontroly). Termín vyhotovení je před začátkem pátého semináře. • •Osoby, s nimiž bude rozhovor realizován, musí být poučeny o účelu rozhovoru a o tom, že rozhovor bude poskytnut další osobě k hodnocení a že se ukázky rozhovoru mohou promítat veřejně na semináři a musí s těmito podmínkami souhlasit (souhlas stačí ústní formou, jeho vyslovení by mělo být součástí nahrávky) • •Délka rozhovoru 30-60 minut • •Hodnotící a hodnotitelé budou náhodně rozlosováni a vytvořeni po skončení druhého semináře systémem „kruhového řetězce“ Diskuze jak moc cizí… ne někdo, s kým přichází běžně do styku Vysvětlit, jak bude probíhat přiřazování – první hodnotí druhému, druhý třetímu, třetí čtvrtému… a poslední prvnímu. Zpětná vazba na rozhovor •Každý student vyhotoví podrobnou zpětnou vazbu na rozhovor svého spolužáka. V rámci zpětné vazby je dobré se zaměřit na náměty a připomínky k rozhovoru spolužáka. Je vhodné zdůraznit silné stránky rozhovoru, toho, co se v průběhu rozhovoru dařilo z aplikovaných technik vedení rozhovoru; dále pak náměty k dalšímu seberozvoji spolužáka (co by se dalo udělat jinak a proč). • •Zpětnou vazbu student opět zasílá přímo danému hodnocenému studentovi prostřednictvím e-mailu a zároveň odevzdává do příslušné odevzdávárny, kde bude neveřejná a pouze pro účel kontroly vyhotovení. • •Ze zpětné vazby zároveň student vyhotoví krátkou (cca 6-8 minut) prezentaci, kterou přednese na posledním semináři. Součástí prezentace by měla být alespoň jedna krátká videoukázka z prezentovaného rozhovoru (bylo by vhodné, abyste kolegovi dopředu sdělili, kterou pasáž chcete v prezentaci ukázat a měli jeho souhlas.. Předpokládáme Vaši aktivní komunikaci). • •Rozsah: min. 2 normostrany Sebereflexe komunikačních dovedností •Student vyhotoví sebereflexi, v rámci které zhodnotí své aktuální komunikační dovednosti s ohledem na jejich rozvoj v průběhu kurzu. Lze se zaměřit na další seberozvojové oblasti (oblasti, ve kterých by se student chtěl rozvíjet i po ukončení kurzu), dále pak své silné stránky, při vedení rozhovoru, případně zhodnocení kontextu rozhovoru, ve kterém se student cítí “jako doma”. • •Termín pro odevzdání sebereflexe je datum konání kolokvia (bude upřesněno). K tomuto datu student rovněž sebereflexi odevzdává do příslušné odevzdávárny (zde bude opět neveřejná). • •Rozsah: 1-2 normostrany • •K vyhotovení Vám pomůže cvičení - už za chvíli J Závěrečné kolokvium • •Na závěrečném kolokviu proběhne ukončení předmětu formou diskuze a reflexe nabytých dovedností a zkušeností v rámci vedení rozhovoru a pozorování Materiály k využití: - dnešní výstupy - sebereflexe • •Setkání bude v menších skupinkách studentů Zaškrtnutí V rámci duchu předmětu - pojďte si popovídat J • •Vytvořte dvojice (trojice) • •Pobavte se spolu na téma: - Má očekávání od kurzu - Má úroveň komunikačních schopností – v kontextu běžného života a profese • •Čas cca 10 minut • •Věnujte závěrečnou minutu nebo dvě zápisu výsledků vaší diskuze Konverzace Diskuse Problémy - Obrázek zdarma na Pixabay - Pixabay Etika rozhovoru a pozorování • Zde cvičení do dvou skupin: 1) Co nejhoršího/nejméně etického se může stát v rámci rozhovorů? 2) Co nejméně etického v rámci pozorování?“ Sumarizace do tabulky •Etika pozorování • •Nemanipulovat s výsledky pozorování •Neexperimentovat (pokud nejde o výzkumný experiment) •Provádět pozorování s respektem k pozorovanému (pozorovaným) •Respektovat záměr pozorování •Pozorovaný je seznámený s účelem pozorování a nebo je proveden debriefing •Data využívat pro účely výzkumu/nezneužívat •Anonymizace výsledků pozorování před publikováním •Nemanipulovat s daty •Korektně diskutovat výsledky včetně limitů • •Etika rozhovoru • •Neznehodnocovat téma, problém, dávat mu váhu •Neodusuzovat - ať už klienta nebo i jiné osoby, o kterých mluv •Vlastní témata přinášet pokud je to v zájmu klienta •Nezpracovávat si vlastní témata v rozhovoru s klientem •Neškatulkovat a nenálepkovat (nebo to aspoň u sebe reflektovat a pracovat s tím) •Neznevažovat témata klienta, respektovat subjektivní důležitost •Neskákat do řeči, nedokončovat myšlenky za klienta •Neurážet, neosočovat •Nezneužívat informace, neporušovat mlčenlivost •Neflirtovat, nedávat nevhodné návrhy •Poskytnout informace o nakládání s daty •Nevynášet informace a neposkytovat třetím stranám bez souhlasu klienta •V případě výzkumného využití dat anonymizace • Obecně k etice •„každá psychologická intervence je etickou situací“ •„psychologové = klienti, respondenti“ • •Různé organizace a profesní asociace mají své etické kodexy, které se členové zavazují dodržovat Literatura k tématu • •Ethical Principles of Psychologists and Code od Conduct (APA) • •Meta-Code of Ethics (EFPA) • •Plane, T. H. (2001). Současná klinická psychologie. Grada. Praha.  Lerner, R. M., Jacobs, F., Wertlieb, D. (2005). Applied Developmental Science. An Advanced Textbook. Sage. Sociální percepce a možná zkreslení Pin on lol Co všechno ovlivňuje naše vnímání světa? (opakování z PSY1070 a PSY1050) •Naučená schémata •Aktuální nálady •Fyziologický stav pozorovatele •Předsudky a stereotypy •Outgroup, ingroup efekt •Heuristiky •Haló efekt •A tak dále… Fotografie osob •Skupinky po 4 - 5 lidech. •K osobě na obrázku vymyslete co nejvíce a co nejpodrobněji různé vlastnosti a charakteristiky: - jaká je, kde žije, co má a nemá ráda, kde pracuje, jaké má koníčky a kamarády, atd… •Nebojte se extrémů (např. potetovaný muž – může být členem gangu/tatérem, co platí daně/táborovým vedoucím/řidičem autobusu….). •Poté to budete prezentovat ostatním. Zobrazit zdrojový obrázek Obsah obrázku osoba, barevné, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď, osoba, restaurace Popis byl vytvořen automaticky Zobrazit zdrojový obrázek Zobrazit zdrojový obrázek Zobrazit zdrojový obrázek Zobrazit zdrojový obrázek Zobrazit zdrojový obrázek Tento snímek pak odstranit Vnímání lidí a mezilidských vztahů •Je závislé na: •- životní zkušenosti •- současné míře informovanosti •- aktuální motivaci • •Jsme připraveni vnímat určitým způsobem. Proces vnímání osob probíhá ve schematizované formě. Každý máme svou úroveň hodnotící stupnice. • • Implicitní teorie osobnosti •Ten, kdo má určitý povahový rys, má také několik dalších, které jsou s ním spojeny. • •Některé osobnostní rysy považujeme za důležitější než jiné (centrální x okrajové rysy). Ashův experiment •S. Asch vybídl respondenty, aby na základě několika adjektiv popisujících určitou osobu, řekli, jaká podle nich je. První skupině dal seznam šesti vlastností: inteligentní, šikovný, pracovitý, rozhodný, praktický a opatrný. Každé ze čtyř dalších skupin mezi seznam přidal i jedno z přídavných jmen: vřelý, chladný, slušný, nezdvořilý. Asch zjistil, že některé vlastnosti měly na vnímání osoby velký vliv (vřelý, chladný), zatímco druhé dvě vlastnosti (slušný a nezdvořilý) měly vliv minimální. Tento rozdíl ve vnímání určitých charakteristik vidí v tom, že lidé považují některé vlastnosti za centrální (mají vliv na to, jak osobu vnímají druzí) a okrajové. Na Ashův experiment navázal Maier (1995), který ve své studii dokázal, že centrálními rysy nemusí být pouze vlastnosti. Úsudky lidí o osobnosti člověka se lišily, když osoby se stejnými vlastnostmi popsal jednou jako odboráře a podruhé jako manažera firmy. Chyby při hodnocení lidí •Haló-efekt •Efekt časové posloupnosti •Stereotypizace •A další... Percepce a pozornost Pozorování & pozorovací schéma •Pozorování bez intervence (naturalistické) vs. pozorování s intervencí • •Zkreslení: •- předpoklady pozorovatelů (efekt očekávání) •- reaktivita pozorovaného subjektu (vlivem pozorování) •- spolehlivost mezi pozorovateli (pozorovací schéma, kódovací systém) Tady rozvést ty typy pozorování, viz. poznámky Příklad - Facial Action Coding System (FACS) •Paul Ekman •Systém pro kategorizaci výrazů obličeje. Zaměřený na způsoby projevování emocí. Vytvořen na základě anatomie obličeje – jednotky pozorování, které zaznamenáváme, jsou pohyby mimických svalů (3000 možných kombinací). Definuje jednotky výrazů např. pohyby koutků úst – koutky stažené dolů, koutky protáhlé vodorovně… •! Mikro-výrazy obličeje nelze interpretovat, aniž by byl zahrnut kontext, ve kterém se odehrávají •Aplikace ve forenzní psychologii – mikro-výrazy obličeje pomáhají určit, zda člověk mluví pravdu či lež Pozorovací schéma v praxi •Skupiny po 3-4 lidech • •Najděte studii, která pro zodpovězení výzkumné otázky využila metodu pozorování a zkuste vyhledat tyto informace (pokud jsou uvedeny): • - na základě čeho bylo vytvořeno pozorovací schéma? - jak bylo navrženo pozorovací schéma? - jaká byla použita metoda analýzy? > Pro účely výzkumu je vhodné využívat existující pozorovací schémata podle výzkumného desingu, který používáte Zadání úkolu č. 1 •Cílem daného úkolu je vyhotovit zápis (poznámky) z pozorování komunikace herců z libovolného filmu. •V zápisu z pozorování se zaměříte na neverbální komunikaci postav (mimika, gesta), jak na sebe nonverbálně navazují, komunikují. •Je možné si vybrat jednu „centrální“ hlavní postavu (a zaměřit se na její verbální komunikaci), ale lépe a více materiálů získáte pozorováním postav více. •Smyslem úkolu je uvědomění si, na jaké prvky neverbální komunikace se osobně zaměřuji. Čemu dávám význam, “co nevidím”, ale také reflexe neverbální komunikace jiných lidí (jak se chovají v rozhovoru), aneb “jak to vypadá, když se lidé spolu baví”. •Soupis je třeba vyhotovit před druhým seminářem, na kterém s ním bude dále pracovat. Dokument je třeba odevzdat do příslušné odevzdávárny v ISu před začátkem druhého semináře. •Tipy na film - Naprostí cizinci, Místo splněných přání, Po masakru, 8 hrozných, Tajemství štěstí, aj. •Rozsah 2-3 normostrany Literatura •HÁJEK, K. (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha : Portál. •MIKULÁŠTÍK, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. 2., Praha: Grada, 2010 •SVOBODA, J. (2012). Poradenský dialog: vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. Praha: Triton •TIMUĹÁK, L. (2006). Základy vedení psychoterapeutického hovoru: integrativní rámec. Praha: Portál. •VODÁČKOVÁ, D. a kol. (2002). Krizová intervence. Praha : Portál.