Připravila: Mgr. Renata Týmová Mediální výzkumy 2023 2 • Asociace televizních organizací www.ato.cz • Unie vydavatelů www.unievydavatelu.cz • Sdružení pro internetový rozvoj www.spir.cz • Asociace provozovatelů soukromého vysílání www.apsv.cz • Asociace mediálních agentur www.aka.cz/clenove-aka/asmea/ Oborové asociace Mediální výzkumy 3 Mediální výzkumy 4 Tisk 5 MEDIAPROJEKT 6 ZÁKLADNÍ PARAMETRY VÝZKUMU Realizátor Median, Stem/mark Metoda výzkumu F2F;CAPI;CAWI - F2F CAPI;CAPI screen-to-screen (S2S) – videocall, +asistované S2S pro respondenty neovládající počítač/smartphone CATI dotazování a fúze dat Velikost vzorku Min. 12 500 resp. Ročně Výběr vzorku Respondenti jsou vybíráni náhodným způsobem, oporou výběru je databanka adres bytů v ČR. Cílová skupina 12-79 let Délka dotazníku 22 min Motivace respondentů Drobný dárek, možnost přispět na charitu DOTAZNÍK 7 Změna: Dotazovány regionalizovaně dle oblasti distribuce Vybavenost domácnosti, ukazatele ekonomické situace respondentů i domácností (kupní síla, investiční potenciál apod.), vlastnictví zařízení pro četbu autorského obsahu (tablet, smartphone, e-book), přístup a využívání internetu 8 Čtenost na vydání (v 000, v %) – počet/procento lidí, kteří četli daný titul v rámci periodicity, tj. deník včera, týden v minulém týdnu, čtrnáctideník v uplynulých 14 dnech atd. Čtenost v delším časovém období (v 000, v %) – počet/procento lidí, kteří četli alespoň 1 vydání daného titulu z 12 vydání Share (v %) – počet čtenářů na vydání daného titulu (vydavatelství) / počet všech čtenářů všech titulů (vydavatelství) Pravidelní čtenáři – počet/procento lidí, kteří četli alespoň 6 vydání daného titulu z 12 vydání Věrní čtenáři – počet/procento lidí, kteří četli alespoň 9 vydání daného titulu z 12 vydání Prodaný / tištěný náklad – ověřovaný údaj vytištěných kopií / prodejů Počet čtenářů na výtisk – čtenost na vydání / prodaný náklad Základní metriky tisk 9 ZÁKLADNÍ INFORMACE O VÝZKUMU MEDIA PROJEKT • Výzkum čtenosti tisku MEDIA PROJEKT (MP) je na českém tiskovém trhu dlouhodobě zavedeným „one currency výzkumem“ zjišťujícím sledovanost tiskových titulů v populaci ve věku 12 – 79 let. Výzkum probíhá nepřetržitě od roku 1994, ale po metodické stránce je průběžně inovován v souladu se světovými trendy v této oblasti. Výsledky MEDIA PROJEKTU jsou akceptovány celým trhem a používají se při mediálním plánování kampaní pro tisková média. • Výzkum realizují výzkumné agentury STEMMARK a MEDIAN. • Zadavateli jsou Unie vydavatelů a Asociace mediálních agentur (ASMEA). • Od roku 2022 probíhá nová fáze realizace výzkumu se stejnými agenturami. • Výzkum prošel od začátku roku 2022 řadou inovací. Po zkušenostech z pandemického období, kdy se ještě prohloubila neochota veřejnosti odpovídat v rámci výzkumů, se rozšířil okruh používaných dotazovacích metod. Nově je tak standardní součástí výzkumu dotazovací metoda CAPI screen to screen či asistované CAPI screen to screen. Dalšími metodami, které jsou ve výzkumu implementovány jsou dtazování CAWI a CATI spojené s datovou fúzí jeho výsledků s výsledky získanými dalšími uvedenými metodami. Přitom zůstává ale zachován nadpolovični podíl tradiční metody CAPI face to face, aby nedošlo k destabilizaci dat. • Výzkum se rozšířil o sledování frekvence kontaktu čtenářů s tituly a kvality čten, jehož výsledky budou dále využívány po získání odpovídajícího množství dat pro zkvalitnění plánování tiskových inzertních kampaní. • Výsledky jsou předávány uživatelům čtyřikrát ročně - v květnu, srpnu, listopadu a únoru, většinou druhý čtvrtek v daném měsíci.. 10 Základní výsledky • Celkový zásah tisku je 81 % populace. • Deníky a jejich přílohy oslovily celkem 59 % populace. Čtenářem alespoň jednoho časopisu vydávaného v ČR je 75 % občanů ČR ve věku 12 – 79 let, tj. absolutně 6,51 mil. osob. • Celková čtenost všech tiskových titulů na vydání je téměř 64 % populace ve věku 12 – 79 let, čtenost na vydání deníků a jejich příloh je více než 34 %, čtenost časopisů na vydání je 55 %. Skupina denního tisku si má vysokou čtenost. • Nejčtenějším celostátním deníkem byl Blesk (595 tis. čtenářů na vydání). Druhým nejčtenějším deníkem byl MF DNES (387 tis. čtenářů) a na třetím místě deník Sport (161 tis. čtenářů). Celkem 349 tis. čtenářů na vydání dosáhl Deník - síť regionálních titulů vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA. Mezi přílohami deníků je nejčtenější Blesk magazín TV (aktuálně 736 tis. čtenářů) a druhý nejčtenější TV magazín se 624 tis. čtenářů. • Roste čtenost časopisů o informačních a komunikačních technologiích o 9 %, čtenost časopisů o bydlení a bytové kultuře o 4 % a čtenost časopisů životního stylu pro ženy o 2 %. 11 Podíl na trhu - vydavatelů 12 RÁDIO 13 RÁDIO 14 Radioprojekt Základní parametry výzkumu Realizátor Median, STEM/MARK, Nieslen Admosphere Metoda výzkumu CATI Velikost vzorku 30 000/ za rok Výběr vzorku Náhodný výběr; 5 % z databáze pevných linek;95 % náhodné generování mobilních čísel Cílová skupina 12-84let Délka dotazníku 16 min Motivace respondentů Možnost ovlivnit co se bude vysílat :) V datech stanice s poslechovostí včera nad 20 tisíc DOTAZNÍK 15 16 Základní metriky RÁDIO 17 RADIOPROJEKT© POSLECHOVOST - SOUHRNNÉ UKAZATELE Celkové ukazatelé RP vykazují ve srovnání posledních dvou měření mírné navýšení počtu týdenních posluchačů (+33 tis.) ale zároveň další pokles počtu denních posluchačů (-77 tis.) Tzn. trvá dlouhodobý trend, kdy týdenní poslech je vcelku stabilní, ale dochází k oslabování denního poslechu. Průměrný počet poslouchaných stanic je v podstatě ustálený. Průměrná doba poslechu se změnila jen nepatrně, stoupla o 3 minuty, nicméně z dlouhodobého hlediska je tento údaj velmi nízký. 1.-2. kvartál 2023 2.-3. kvartál 2023 Dosah v posledních 7 dnech 83,8 84,1 (+0,3) Průměrný počet posl. stanic v 7 dnech 1,92 1,92 Dosah včera 54,7 53,8 (-0,9) Průměrný počet posl. stanic včera 1,41 1,40 (-0,01) Průměrná doba poslechu ATS relative 258 261 (+3 minuty) Souhrnné ukazatele – srovnání před covidovým obdobím (2019) a nyní Denní dosah rádia je nyní o 629 tis. nižší než před covidem, týdenní dosah byl ovlivněn méně a je jen o 86 tis nižší. Tzn. vývoj během covidového období a po něm se promítl zejména do denního dosahu. Ještě nyní jsou soukromé stanice hluboko pod úrovní před covidem. ČRo jako celek je aktuálně níže v denním dosahu, ale v týdenním dosahu zůstává nad předcovidovým stavem jak na celoplošných, tak regionálních stanicích. Výrazně se propadla trojice soukromých celoplošek Impuls, E2 a F1 (v součtu všech posluchačů). Blaník sice posílil, ale především díky rozšíření o další regionální stanice. Základní ukazatele 21 Vývoj poslechovosti o Poslech včera 53,8 - 0,9 % o Poslech minulý týden 84,1 + 0,4 % o ATS 261 o Počet stanic včera: 1,40 o Počet stanic minulý týden 1,92 PODÍL NA TRHU (SHARE) – MEDIÁLNÍ ZASTOUPENÍ (2-3Q/2023 ROZDÍL OPROTI 1-2Q/2023 +0,9 % +1,7 % PODÍL NA TRHU (SHARE) – HLAVNÍ STANICE A SKUPINY STANIC (ROZDÍL OPROTI 1.Q - 2.Q 23 ) +0,1 % 0,0% - 0,2% - 1,1% -0,4 % 0,3%+0,9 % - 0,1% VÝVOJ DENNÍHO DOSAHU VELKÝCH CELOPLOŠNÝCH PUBLIK -64 -2 -26 +18 0 - 54 Náskok Radiožurnál na Impuls se po dalším citelném poklesu snížil těsně pod hranici 100 tisíc posluchačů. Výrazný pokles denního poslechu postihl ČRo Dvojka. Mezi soukromými celoplošnými stanicemi posílil pouze Blaník, Frekvence i Impuls zůstávají beze změny. VÝVOJ TÝDENNÍHO DOSAHU VELKÝCH CELOPLOŠNÝCH PUBLIK Radiožurnál oslabil a jeho náskok na druhý Impuls klesl na 79 tis. Dvojka oslabila. Ze soukromých stanic skokově posílil Blaník, viditelně Impuls, pokles registrujeme pouze u E2. TÝDENNÍ DOSAH PUBLIK OSTATNÍCH CELOPLOŠNÝCH A DIGITÁLNÍCH STANIC ČRo Plus po rekordní poslechovosti WR mírně oslabil, Vltava zaznamenala drobný pokles. Poslechovost digitálních stanic ČRo vykazuje kolísavé výsledky, poměrně zřetelný je pozitivní posun u RDŽ Sport. ČRO CELKEM – VÝVOJ PODÍLU NA TRHU A TÝDENNÍHO DOSAHU (2015-2023) 2674 Podíl na trhu se cca snížil na úroveň r. 2020, velikost týdenního publika poklesla pod 2 700 tis. MODELOVANÝ DOSAH ČRO Český rozhlas od roku 2021 také nově modeluje celkový zásah Českého rozhlasu na všech jeho platformách (klasické a digitální vysílání, on demand, zpravodajský web a další webové stránky). Podle něj ČRo oslovuje 34 % populace 12-84 let, tzn. více než 3 miliony osob týdně. 29 TÝDENNÍ POSLECH V KRAJÍCH (V TIS.) SROVNÁNÍ SPONTÁNNÍ ZNALOSTI RÁDIÍ (SROVNÁNÍ V % S 1Q - 2Q /23 ) Spontánní znalost většiny hlavních stanic je stabilní. ČRo Radiožurnál zůstává v celkové znalosti druhý za Impulsem, ale má výrazný náskok jako první se vybavující rozhlasová stanice posluchačům (TOP 1). V dlouhodobém horizontu však znalost v absolutních počtech významně klesá. Spontánní znalost rádií Celkem % Změna p.b. 1.Zmíněná % Změna p.b. 1. Rádio Impuls 51 0 10 -1 2. ČRo Radiožurnál 48 -1 16 -1 3. Evropa 2 46 +1 13 0 4 Frekvence 1 40 +1 7 0 5. Blaník 37 +2 8 0 ČRo Dvojka 15 -1 4 0 ČRo Vltava 13 0 1 0 ČRo Brno 5 0 1 0 ČRo Plus 4 -1 1 0 Realizátor: MEDIAN, STEM/MARK, NIELSEN Způsoby poslechu rádia – 2021-23 (%) • Crossmediální a crossplatformní měření umožňující zjistit souhrnný zásah jednotlivými mediatypy i jejich vzájemný překryv či kompatibilitu (tzv. single-sourse multimediální platforma) • Od roku 2015 agentura Median • Není jednotnou měnou, využívají jen některá média (ČRo, Google...) • ČRo od 11/2021 do 10/2022 Panel jednotlivců vybavený měřícím zařízením • Aktuálně 2 000 osob (15-79 let) • Pasivní elektronické měření (aplikace v smartphonech a desktopech) • Single source měření všech hlavních elektronických mediatypů (TV, rádio, web, aplikace) Limity: • nedostatečná velikost panelu a rekrutace panelistů • vysoké cenové náklady Měření poslechovosti (cesta do budoucna?) Jak číst data adMeteru? Data nelze plně srovnávat s daty Radioprojektu z následujících důvodů: • Jsou získána metodou pasivního měření (nezávislou na lidské paměťové stopě) • Zachycují i kulisový, nevědomý poslech rádia • Přesně identifikují poslouchanou stanici (metoda srovnání zvukových záznamů - audiomatching) • Zachycují poslech v řádu sekund, do analýz vstupují posluchači s délkou poslechu min. 3 minut • Data vypovídají za období jednoho měsíce (oproti 6/3 měsícům dat RP) • Měření probíhá permanentně na vzorku 2 000 respondentů (což je 7,5x méně než v RP) • Cílová skupina je 15-79 let (RP od roku 2021 je 12-84 let) Na co se zaměřit při interpretaci výsledků: • V porovnání s konkurencí jsou klíčové trendy (pokles, nárůst poslechovosti), nikoliv přesné počty posluchačů (hladina denního poslechu je posunuta významně níže u RDŽ a E2, výrazně výše pak u Regionů ČRo) • Délka poslechu ATS je blíže realitě než v datech RP (obecně ji audiometry zkracují cca o 40-50 %) • Průběh denního poslechu přesněji odráží poslech v kratších intervalech než data RP PROJECT ADMETER – PASIVNÍ CROSSMEDIÁLNÍ MĚŘENÍ Panel, n = 2000 (7.5 x méně než v RP / CATI DAR) 15-79 let (RP = 12-84 let) Sekundové měření Jak číst data adMeteru? Data nelze plně srovnávat s daty Radioprojektu z následujících důvodů: • Jsou získána metodou pasivního měření (nezávislou na lidské paměťové stopě) • Zachycují i kulisový, nevědomý poslech rádia • Přesně identifikují poslouchanou stanici (metoda srovnání zvukových záznamů - audiomatching) • Zachycují poslech v řádu sekund, do analýz vstupují posluchači s délkou poslechu min. 3 minut • Data vypovídají za období jednoho měsíce (oproti 6/3 měsícům dat RP) • Měření probíhá permanentně na vzorku 2 000 respondentů (což je 7,5x méně než v RP) • Cílová skupina je 15-79 let (RP od roku 2021 je 12-84 let) Na co se zaměřit při interpretaci výsledků: • V porovnání s konkurencí jsou klíčové trendy (pokles, nárůst poslechovosti), nikoliv přesné počty posluchačů (hladina denního poslechu je posunuta významně níže u RDŽ a E2, výrazně výše pak u Regionů ČRo a Blaníku) • Délka poslechu ATS je blíže realitě než v datech RP (obecně ji audiometry zkracují cca o 40-50 %) • Průběh denního poslechu přesněji odráží poslech v kratších intervalech než data RP * Data adMeter CZ 2000 pro rozšířenou velikost populace 15-79 let jsou dostupné od 1. 11. 2021, současně s tímto datem byla skupina stanic ČRo regionální GROUP a ČRo Group rozšířena o stanici ČRo Zlín. POROVNÁNÍ VÝSLEDKŮ ADMETER A RP (DAR/CATI) Q2/23 (15-79 let), Denní dosah, indexace rozdílu (RP = index 100) ATS RELATIVE - POKLES O 40 % DENNÍ PRŮBĚH POSLECHU ČRO RADIOŽURNÁL – RATING ČRo Dvojka – přelaďování během dne – neděle Zdroj: adMeter CZ 2000, období listopad 2021– duben 2022, CS 15-79 let, Denní reach 000 - podmínka více jak 0s poslechu v dané 5-ti minutě. PEOPLEMETRY aneb Crossplatformní elektronické měření sledovanosti televize a konzumace videoobsahu OBSAH • Měření v České republice – metodika, panel, technologie • Příklady použití dat – PEM TV • Příklady použití dat – PEM D • Podpůrné výzkumy – Lifestylový a kontinuální výzkum • Specifické divácké skupiny Zadavatel a vlastník dat Realizátor ZADAVATEL A REALIZÁTOR zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD STRUČNÁ HISTORIE TV MĚŘENÍ V ČESKU zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD NIELSEN MEASUREMENT – EUROPE Ad Intel Belgium Croatia Germany Italy Luxembourg Netherlands Norway Poland Switzerland UK Czech Republic Bulgaria Television Audience Measurement Bosnia Bulgaria Croatia Cyprus Czech Republic Finland Greece Hungary Ireland Italy Macedonia Moldova Poland Serbia Slovenia Sweden Ukraine Digital Measurement Belgium Bulgaria Czech Republic France Germany Greece Hungary Ireland Italy Netherlands Norway Poland Spain UK zdroj: ATO – NAD PCEM 2018-2022 TVMETROVÉ MĚŘENÍ V ČESKÉ REPUBLICE 50 HISTORIE MĚŘENÍ TV V ČR zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD 54 Zaváděcí a kontinuální výzkum zdroj: ATO – NAD zdroj: ATO – NAD ZÁKLADNÍ VELIČINY SLEDOVANOSTI A JEJICH INTERPRETACE Sledovanost (rating) vyjádřená obvykle v tisících udává průměrný počet osob z dané cílové skupiny, které živě sledovaly průměrnou sekundu daného časového úseku televizního vysílání na daném kanálu. Řekneme-li, že pořad měl sledovanost milion diváků, znamená to, že v průměru se na každou sekundu pořadu dívalo právě milion diváků. Podíl na publiku (share) vyjádřený v procentech udává podíl živé sledovanosti daného kanálu na celkové sledovanosti v daném časovém úseku. Podíl na publiku se často znázorňuje koláčovým grafem, protože součet podílů sledovanosti všech stanic v daném časovém úseků činí 100 %. Zásah (reach) vyjádřený v procentech udává podíl osob z dané cílové skupiny, které strávily živým sledováním daného časového úseku alespoň jistou předem stanovenou minimální dobu (tj. splnily tzv. podmínku reache). Podmínka reache definovaná ATO je stanovena na tři minuty kontinuálního sledování pořadu. Pro účely hodnocení veřejné služby ČT je u zásahu kanálů používáno přísnější kritérium definované BBC – 15minutová kontinuální sledovanost kanálu zjišťovaná na týdenní bázi. zdroj: ATO – NAD 58 • TRP (v 000, v %) – součet ratingů v dané cílové skupině • GRP (v %) – kumulovaná sledovanost neboli součet ratingů v oficiální prodejní cílové skupině dané TV stanice, pro oficiální „měnu“, výsledek je zaokrouhlen na oficiální počet desetinných míst • ATS (v sec) – ukazuje, kolik času trávili v průměru diváci ze zvolené cílové skupiny sledováním určitého televizního pořadu • Afinita – ukazatel v dané CS / ukazatel v základní CS DALŠÍ VELIČINY SLEDOVANOSTI A JEJICH INTERPRETACE zdroj: ATO – NAD Cílové skupiny CROSSMEDIÁLNÍ REACH zdroj: ATO – NAD PŘÍKLADY POUŽITÍ DAT – PEM TV INTERPRETACE DAT SLEDOVANOSTI 3:29:05 ATS – vývoj 2011-2022 15+ ATS – 2019 - 2022 – věkové skupiny (h:mm) -9 % MEZIROČNÍ POKLES -7 % -16 % -14 % -12 % -10 % -8 % -8 % -6 % -5 % ATS (průměrný čas strávený denně u TV) ATS (2022) celá ČR, 15+ TV CELKEM 3h 43m • muži • ženy 3h 19m 4h 06m ATS (průměrný čas strávený denně u TV) ATS (2022) celá ČR, 15+ TV CELKEM 3h 43m • 4-14 • 15-29 • 30-44 • 45-59 • 60-69 • 70+ 1h 16m 2h 35m 3h 51m 1h 07m 5h 36m 6h 01m ATS (průměrný čas strávený denně u TV), 2022 ATS (2022) celá ČR, 15+ TV CELKEM 3h 43m 5h 01m• bez maturity • s maturitou • VŠ 2h 48m 3h 44m ATS (průměrný čas strávený denně u TV), 15+, 2022 ATS (2022) celá ČR, 15+ TV CELKEM 3h 43m 3h 37m 3h 46m 3h 39m 4h 13m 3h 36m 3h 32m 3h 36m 4h 00m ATS (průměrný čas strávený denně u TV) ATS (2022) celá ČR, 15+ TV CELKEM 3h 43m 3h 41m• do 1 tis. • 1 – 5 tis. • 5 – 20 tis. • 20 – 100 tis. • 100 tis. a více 3h 37m 4h 03m 3h 44m 3h 32m VÝVOJ TVR V RÁMCI ROKU zdroj: ATO – Nielsen Admosphere 3:29:05 TVR / měsíce / 4+ / celý den PRŮBĚH SLEDOVANOSTI TV OBECNĚ, 4+, 2022 20:36: 4,318 mil. 21:05: 3,418 mil. 3:29:05 TVR / dny v týdnu / 4+ / celý den 3:29:05 TVR / dny v týdnu / 4+ / prime time (19h-22h) PROFIL TV STANIC PROFIL DIVÁKŮ TV STANIC 2022 zdroj: ATO – Nielsen Admosphere ženy x muži Zastoupení mužů a žen v TV skupinách, 15+, 2022 Zastoupení mužů a žen v TV stanicích, 15+, 2022 Zastoupení mužů a žen v TV skupinách, 15+, prime time, 2022 věk Zastoupení věkových skupin v TV skupinách, 4+, 2022 70+ 60-69 45-59 30-44 15-29 4-14 Zastoupení věkových skupin v TV stanicích, 4+, 2022 30-44 15-29 4-14 70+ 60-69 45-59 Průměrný věk diváků TV stanic, 2022 vzdělání Zastoupení vzdělanostních skupin v TV skupinách, 25+, 2022 VŠ s maturitou bez maturity Zastoupení vzdělanostních skupin v TV stanicích, 25+, 2022 VŠ s maturitou bez maturity regiony REGIONY ČR, NUTS-2 Share (%) TV skupin v regionech ČR (2022) REGION ČT CELKEM NOVA CELKEM PRIMA CELKEM 15+ 31,47 26,42 26,90 Praha 34,93 24,68 25,50 Střední Čechy 34,12 26,80 25,97 Jihozápad 32,13 25,26 27,97 Severozápad 26,42 28,26 27,30 Severovýchod 31,73 27,07 27,51 Jihovýchod 33,07 26,18 25,26 Střední Morava 29,99 25,71 28,88 Moravskoslezsko 28,74 27,11 27,37 velikost místa bydliště (VMB) • do 1 tis. • 1 – 5 tis. • 5 – 20 tis. • 20 – 100 tis. • 100 tis. a více 17 % 23 % 18 % 22 % 20 % MILETÍN BLŠANY MAŠŤOV ROŽMBERK NAD VLT. BOŽÍ DAR DEŠTNÁ VLACHOVO BŘEZÍ KRYRY SLAVONICE PROTIVÍN BOJKOVICE PŘIBYSLAV MIKULOV BÍLOVEC VRCHLABÍ PODĚBRADY BRUNTÁL LOUNY JIČÍN SOKOLOV PARDUBICE MOST ZLÍN TEPLICE TŘINEC PÍSEK ÚSTÍ NAD LABEM OSTRAVA PLZEŇ BRNO PRAHA LIBEREC podíl obyvatel ČR Velikost místa bydliště (VMB), 2022 Share (%) TV skupin podle VMB (2022) REGION ČT CELKEM NOVA CELKEM PRIMA CELKEM 15+ 31,47 26,42 26,90 do 1 tis. 31,50 26,70 26,92 1 – 5 tis. 31,96 26,18 27,63 5 – 20 tis. 30,65 26,90 27,93 20 – 100 tis. 29,73 27,08 26,54 100 tis. a více 33,60 25,27 25,50 INTERPRETACE DAT SLEDOVANOSTI Devadesátky příklad interpretace dat sledovanosti Průměrná sledovanost série Devadesátky byla 2 milion a 264 tisíc diváků starších 15 let, share (podíl na sledovanosti) 47,66 %. Všech 6 dílů zasáhly (= reach - alespoň tříminutová unikátní kontinuální sledovanost) celkem 4 miliony a 366 tisíc diváků starších 15-ti let. Průměrná odložená sledovanost na internetu v rámci 7 dní po odvysílání byla 163 tisíc diváků 4+. Zdroj: ATO - Nielsen Admosphere, 29.1.2021, živá + TS 0-3 DÍL DATUM RATING (TIS.) SHARE (%) REACH (TIS.) SLEDOVANOST NA INTERNETU (7 dní po odvysílání), 4+ , Zdroj: PEM-D Spokojenost Originalita Zaujetí 1 9.1. 2 048 44,41 2 382 150 8,4 61 76 2 16.1. 2 230 48,15 2 564 158 8,7 71 84 3 23.1. 2 153 45,84 2 560 161 8,8 74 87 4 30.1. 2 287 45,45 2 613 171 9,1 78 87 5 6.2. 2 419 50,97 2 737 166 9,2 83 86 6 13.2. 2 433 50,89 2 720 172 9,2 81 88 CELKEM 2 264 47,66 4 366 163 8,9 75 % 85 % zdroj: ATO – NAD, živě + TS0-3, ke dni: 1.4.2022 Devadesátky zastoupení diváckých cílových skupin zdroj: ATO – NAD, živě + TS0-3, ke dni: 1.4.2022 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere; PEM D DEVADESÁTKY – odložená sledovanost v tis. 4+ 12 + 670 + 150 + 165 + 71 = 1 068 tisíc Celková odložená sledovanost u 1. dílu – 9. 1. 2022 7 denní odložená v TV 7 denní odložená na webu 8. – 30. den odloženě na webu 31. – 75. den odloženě na webu Odložená celkem + 68 % Procentuální přídavek odložené sledovanosti k živé Živě na webu DEVADESÁTKY – TV a ONLINE SLEDOVANOST v CS Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere; PEM D * Procentuální přídavek odložené sledovanosti k živé Předvolební TV debaty 2023 (2. kolo), 15+ NÁZEV DATUM OD DO STANICE RATING (TIS.) SHARE (%) REACH (TIS.) INTERNET ŽIVĚ Prezidentský duel 22. 1. 20:10 22:06 ČT1 1 224 29,15 2 103 46ČT24 495 11,79 767 ČT1+ČT24 1 719 40,94 2 623 zdroj: ATO – Nielsen, PEM-D, ke dni: 27. 1. 2023, živá v TV + TS0 ČESKÁTELEVIZE 4+ ČT1+ČT24 1 762 40,69 2 707 Superduel: Bitva o Hrad 25. 1. 20:15 21:28 Prima 935 23,40 1 366 30CNN PN 259 6,48 407 Pr.+CNN 1 193 29,88 1 680 PRIMA 4+ TV Nova 1 503 35,53 2 505 Cesta na Hrad: Poslední debata 26. 1. 20:00 21:38 TV Nova 1 472 36,04 2 423 - NOVA 4+ Pr.+CNN 1 219 29,53 1 726 Předvolební TV debaty (2. kolo; 2018 a 2013) KOLO NÁZEV KANÁL DEN, DATUM, ČAS RATING (TIS.) SHARE (%) před 2. kolem Prezidentský duel - finále ČT1+ČT24 čt, 25.1.2018, 20:00 2 699 56,18 Cesta na Hrad (pouze M. Zeman) TV Nova ne, 21.1.2018, 20:00 1 511 33,08 Česko hledá prezidenta TV Prima út, 23.1.2018, 20:00 2 208 47,62 2018 KOLO NÁZEV KANÁL DEN, DATUM, ČAS RATING (TIS.) SHARE (%) před 2. kolem Prezidentské finále ČT1+ČT24 čt, 24.1.2013, 20:00 1 619 39,00 2013 zdroj: ATO – Nielsen, PEM-D, ke dni: 27. 1. 2023, živá v TV + TS0 Prezidentský duel – 2. kolo (ČT+Prima+Nova) zastoupení diváckých cílových skupin (1/2) zdroj: ATO – Nielsen, ke dni: 27. 1. 2023, živá v TV + TS0 Průběh sledovanosti – 20:00–22:30 – neděle 22. 1. 2023 Prezidentský duel ČT1+ČT24 Odznak Vysočina (R) Stáří není pro sraby (R) Jáchyme … (R) Kriminálka Anděl (R) zdroj: ATO – Nielsen, ke dni: 23. 1. 2023, živá v TV Průběh sledovanosti – 20:00–22:00 – středa 25. 1. 2023 Případ pro exorcistu (R) Výměna manželek (P) Superduel: Bitva o Hrad (P) MOST! (R) zdroj: ATO – Nielsen, ke dni: 26. 1. 2023, živá v TV Superduel: Poslední slovo Průběh sledovanosti – 19:50–22:00 – čtvrtek 26. 1. 2023 Všechnopárty (R) Cesta na Hrad: Poslední debata (P) ZOO (P) Stín smrtihlava (R) zdroj: ATO – Nielsen, ke dni: 27. 1. 2023, živá v TV Terminator Salvation (R) Inkognito (P) 1 572 StarDance XII – jednotlivé večery (bez Rozhodnutí) zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 1 608 1 586 1 574 1 542 1 4631 4181 3161 4451 5201 6571 933 1 339 1 495 StarDance – celé ročníky (včetně Rozhodnutí) 1 350 1 546 zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 1 568 prvních pět večerů *5% *11% *13% *13% StarDance XII. – 7 denní odložená sledovanost; 4+ Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere; Gemius Stream; PEM D (internet + HbbTV) * Procentuální přídavek odložené sledovanosti k živé *21 % StarDance XII vs. XI (včetně Rozhodnutí) zastoupení diváckých cílových skupin (1/2) zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 StarDance XII vs. XI (včetně Rozhodnutí) zastoupení diváckých cílových skupin (2/2) zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 StarDance XII (5. večer vs 4. večer) Rozdíl sledovanosti v diváckých cílových skupinách15+ M15+ Ž15+ 4-14 15-24 M25-44 M45-64 M65+ Ž25-44 Ž45-64 Ž65+ ZŠ+VYUČ 25+ SŠ25+ VŠ25+ 15+ share rating 5. večer 39,72 1 542 4. večer 41,36 1 574 zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 Průběh sledovanosti – 20:00–23:00, sobota 11. 11. 2023 / 5. večer zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, živá v TV + TS0-1 ke dni 13. 11. 2023 StarDance XII (5. večer) Táta v nesnázích Polda IV Polda Táta v nesnázích SD – rozh. 123 Měření internetové sledovanosti – PEM D Měří videoobsah a statický obsah 124 Základní • Views – počet spuštění videí / zobrazení stránky • TTS – celkový čas sledování / používání Odvozené • Time per View- [TTS] / [Views] • % per View - [TTS] / [Views] / [délka(s)] (pouze videoobsah) • TRP 000 – [TTS] / [délka(s)] (pouze videoobsah) Ukazatel TRP 000 (Internetový rating v tisísích) je internetovým ekvivalentem ratingu pořadů v televizi po metodické i výpočetní stránce. TV rating a internetový TRP 000 pro konkrétní lze tak s výhodou vykazovat a klást vedle sebe. Měření PEM D – definice výpočetních ukazatelů Příklady použití dat PEM D 125 srpen 2023 126 1. POLOLETÍ 2023: VIDEOOBSAH – OBJEM ODSLEDOVANÉHO ČASU (TTS) Zdroj: ATO – Nielsen, PEM-D, v milionech hodin B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb Poznámka: Při interpretaci hodnot je třeba vzít v úvahu, že TV Barrandov a Stanice O měří pouze prohlížeče, nikoliv mobilní a tabletové aplikace či HbbTV. iPrima 22 Prima HbbTV 8 Prima celkem 30FTV Prima Nova.cz 6 Nova HbbTV 3 Nova celkem 9Nova TV Stanice O 0,2Stanice O VŠECHNA VIDEA BEZ REKLAMNÍHO VYSÍLÁNÍ VŠECHNA VIDEA VČETNĚ REKLAMNÍHO VYSÍLÁNÍ srpen 2023 127 VIDEOOBSAH ČT – PODÍL ODSLEDOVANÉHO ČASU DLE PLATFOREM, TYPU ZAŘÍZENÍ A TYPU VYSÍLÁNÍ Zdroj: ATO – Nielsen, PEM-D, v % B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb typ zařízení živé/archivní vysílání platforma Poznámka: Data jsou zjišťována od roku 2018. HBBTV STATICKÝ OBSAH – TOP APLIKACE Zdroj: ATO – Nielsen, PEM-D, v tisících zobrazení denně srpen 2023 128 B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb Poznámka: Data jsou zjišťována od roku 2018. Hodnoty jsou uvedeny i v r. 2023 za tzv. „zařízení“ pro kompatibilitu porovnání s předchozími roky 129srpen 2023 1. POLOLETÍ 2023: PŘÍKLADY ODLOŽENÉ SLEDOVANOSTI POŘADŮ ČT V TELEVIZI A NA INTERNETU – ČT1 Zdroje: ATO – Nielsen, PEM-D, v tisících diváků B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb Název pořadu Živá sledovanost v TV, CS 4+, v tis. Odložená sledovanost v TV, CS 4+, v tis. Odložená sledovanost na internetu 7 dní, CS 4+, v tis. Příspěvek odložené sledovanosti k živé v TV Docent 1 718 469 126 35 % Zátopek 1 693 274 50 19 % Prvok, Šampón, Tečka a Karel 1 300 218 40 20 % Místo zločinu České Budějovice 1 261 420 104 42 % Případ se štěnicí 1 246 254 51 24 % Případ s koncem 1 225 255 51 25 % Zbožňovaný 1 119 238 55 26 % Mimořádná událost 1 005 217 43 26 % Kukačky 2 1 001 329 119 45 % Volha 926 436 147 63 % Kurz manželské touhy 884 174 37 24 % Poslední závod 791 196 49 31 % Dobré ráno, Brno! 355 257 98 100 % 130srpen 2023 B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb 1. POLOLETÍ 2023: PŘÍKLADY ODLOŽENÉ SLEDOVANOSTI POŘADŮ ČT V TELEVIZI A NA INTERNETU – ČT2 Zdroje: ATO – Nielsen, PEM-D, v tisících diváků Název pořadu Živá sledovanost v TV, CS 4+, v tis. Odložená sledovanost v TV, CS 4+, v tis. Odložená sledovanost na internetu 7 dní, CS 4+, v tis. Příspěvek odložené sledovanosti k živé v TV Modrá krev III 445 122 19 32 % Příběhy starých hospod 376 132 24 41 % V karavanu po Maďarsku 270 73 12 31 % Stopy Járy Cimrmana 235 62 12 32 % Po jedné stopě do Afriky 212 46 12 28 % 131srpen 2023 B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb SLEDOVANOST ARCHIVU ČT A ŽIVÉHO VYSÍLÁNÍ ČT NA INTERNETU V POPULACI 4+ Zdroje: ATO – Nielsen, PEM-D, v minutách za měsíc Poznámka: Data jsou zjišťována od roku 2018. 2) DENNÍ KONTINUÁLNÍ VÝZKUM DENNÍ KONTINUÁLNÍ VÝZKUM DIVÁCKÁ SPOKOJENOST • Interní panelový výzkum spokojenosti diváků • Založen v roce 1970 v rámci Československé televize, od té doby funguje nepřetržitě, což je vedle BBC evropské unikum • Do roku 1997 měřil sledovanost i spokojenost • Obsahuje 1 000 respondentů starších 15ti let, struktura reprezentativní na pohlaví, věk a vzdělání dle populace ČR. Výběr respondentů také dle krajů. Výsledky váženy na televizní populaci. • Respondenti spolupracují maximálně 2 roky na internetu nebo poštou. Vyjadřují spokojenost s pořady České televize, Novy a Primy. • Respondenti hodnotí pořady na škále 1 - 10, kdy 1 = nejhorší hodnocení a 10 = nejlepší hodnocení. Dotazník obsahuje i dva ukazatele „Originalita“ a „Zaujetí“ -> respondentům jsou předloženy dva výroky, se kterými u každého pořadu mohou vyjádřit svůj souhlas či nesouhlas. Originalita: „Pořad byl neobvyklý, jiný než pořady stejného žánru.“ (odpověď - ano /ne) Zaujetí: „Pořad mne velmi zaujal, zapůsobil na mne.“ (odpověď - ano / ne) • Na panelu realizujeme také další ad hoc dotazníková šetření ke konkrétním pořadům nebo projektům ČT. Tvůrcům i vedení ČT zasíláme každý týden report připomínek respondentů k jednotlivým pořadům. www.ceskatelevize.cz Kvalitativní parametry 2023 15+, celý den zdroj: DKV ČT Průměrná spokojenost: „Hodnocení na škále od 1 do 10, kde 1 znamená nejhorší hodnocení a 10 nejlepší hodnocení.“ Originalita: „Pořad byl neobvyklý, jiný než pořady stejného žánru.“ (odpověď - ano /ne) Zaujetí: „Pořad mne velmi zaujal, zapůsobil na mne.“ (odpověď - ano / ne) PRŮMĚRNÁ SPOKOJENOST 2022 8,5 8,7 8,5 8,8 8,8 8,6 8,5 2022 54 64 53 50 66 55 53 73 83 70 75 85 75 72 ORIGINALITA ZAUJETÍ *rok 2023 je vyhodnocen za období 1.1.-23.7.2023, pro které byla data dostupná PRŮMĚRNÁ SPOKOJENOST: Vyjadřuje hodnocení na škále od 1 do 10, kde 1 je nejhorší a 10 nejlepší hodnocení. ORIGINALITA: „Pořad byl neobvyklý, jiný než pořady stejného žánru.“ (odpověď - ano/ne) ZAUJETÍ: „Pořad mne velmi zaujal, zapůsobil na mne.“ (odpověď - ano/ne) zdroj dat: DKV ČT Devadesátky Průměrná spokojenost, originalita, zaujetí ČT1, prem. neděle 20:20 * Srovnání s dramatickými seriály v nedělním okně , prem.,PT, za roky 2019-21 136 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. Čas na zařízeních (obvyklý den) *Čas na TV je napojen z měřených dat projektu měření sledovanosti (PCEM) Základ: Jednotlivci 15+, N = 720 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, LifeStyle Survey 2021 Televize* +17 min. (2018) 55+ 347 min. Ženy 266 min. Notebook/PC -15 min. (2018) 35-54 156 min. Muži 131 min. Smartphone +21 min. (2018) 15-34 162 min. Ženy 96 min. Tablet -1 min. (2018) 55+ 16 min. Muži 14 min. 242 min. 118 min. 93 min. 12 min. 137 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. Průměrná denní sledovanost „obrazovek“ pro audiovizuální obsah je 7 hodin a 50 minut Polovinu z tohoto času používají respondenti 15+ televizor, 25 % připadá na notebooky a počítače a 20 % na smartphony. Základ: Jednotlivci 15+, N = 720 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, LifeStyle Survey 2021 INTERNET 138 139 Sdružení pro internetový rozvoj Profesní sdružení subjektů působících v oblasti internetu • Reklamní a marketingové služby, ale i neinzertní oblasti: právní aspekty internetového podnikání, komunikace se státní správou apod. • Expertní analýzy vývoje internetového trhu u nás, samoregulátor autorsky chráněného obsahu na internetu, garant samoregulačního rámce pro online behaviorální reklamu (OBA) v ČR • Vznik 2000, v současnosti sdružuje cca 45 členů. 140 NetMonitor – měření návštěvnosti internetu NETMONITOR 141 Základní parametry výzkumu Realizátor SPIR; Gemius Počet měřených serverů cca 450 Velikost internetové populace 06/2022 8,2 milionu (6/2022) Cílová skupina Populace 10+ (navštěvující internet alespoň jednou měsíčně) Reach NetMonitoru 98% internetové populace 142 NetMonitor – rozsah projektu NetMonitor – metodika 143 144 NetMonitor – metodika 145 NetMonitor – druhy reportů - Vydavatelé (Seznam.cz, Česká televize atd.) - Domény (weby) – www.ceskatelevize.cz, www.ct24.cz - Videopřehrávače (Streaming players) - Aplikace - Kategorie (zpravodajství, sport, zábava…) - Packy DRUHY REPORTŮ 146 • Reální uživatelé (RU) – počet unikátních návštěvníků, tj. kolik reálných lidí na web alespoň jednou (za ono období) přišlo • Unique Cookies – počet unikátních prohlížečů nikoliv lidí • Page Views (PV) – zhlédnutí webové stránky • ATS – průměrná doba trvání návštěvy dané webové stránky • TTS (Total Time Spent) – celková doba trvání návštěvy dané webové stránky za danou časovou jednotku • Imprese – zobrazení reklamy na internetu • Zahájená přehrání (streaming) – spuštění videa • Streaming time – celková délka zhlédnutého obsahu streamovaného média • Streamující RU – počet RU, kteří zkonzumovali streamovaný obsah • Stream rating – celkový strávený čas streamováním všemi RU dělený délkou videa • Konverze – celkový počet Page views/RU, které splnily specifické cíle • Konverzní poměr – procento konverzí v Page views/RU Základní metriky Internet Příklady použití dat z NetMonitoru 147 148srpen 2023 PRŮMĚRNÝ POČET UNIKÁTNÍCH UŽIVATELŮ WEBOVÝCH STRÁNEK ČT ZA MĚSÍC Zdroj: NetMonitor, počet unikátních uživatelů za měsíc, populace 4+ B. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Rozvoj nových médií a vysílacích služeb * Provoz zahájen v roce 2020. ** Měřeno od března 2021. IMPACT měření venkovní reklamy 149 150 Měření venkovní reklamy 3 pilíře projektu IMPACT = 3 různé datové zdroje 151 152 Cíle Změřit mobilitu obyvatel v určitých lokalitách ČR Změřit sledovanost nosičů Stanovit mediální parametry pro venkovní reklamu Metoda Měřeno zařízením Mobitest 14denní fáze sběru dat (+ 28denní) populace 18–64 let Výsledná velikost vzorku: 4 493 Měření proběhla ve dvou etapách v roce 2014 Studie mobility 153 • VAC (v 000) – Visibility Adjusted Contact, tj. počet průchodů/průjezdů okolo daného nosiče se zohledněním všech parametrů vizibility • GRP – VAC v % • Reach (v 000, v %) – podíl z cílové skupiny, který se dostal do kontaktu s danou kampaní/danými nosiči (ze studie mobility, modelace na obecnou populaci včetně lokalit, které nejsou měřeny) • POI – point of interest – umístění nosiče (benzínky, hobby markety atd.) • V ČR zatím není demografie (s výjimkou informací od telefonních operátorů), ale v zahraničí je možné pracovat s cílovými skupinami • V ČR je možné cílení přes body zájmu – POI Základní metriky OOH 154 • CPP – cena za zasáhnutí 1 % cílové skupiny, tj. za 1 GRP, za jeden procentní bod sledovanosti, používá se k určení televizní reklamy • CPT – cena za tisíc oslovených čtenářů/diváků nebo „zobrazení“ reklamy • OTS/frekvence – kolikrát měl příslušník cílové skupiny zasažený kampaní průměrně možnost zhlédnout reklamní sdělení – během daného období, vypovídá o teoretické možnosti reklamu vidět • Více na https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/ Další metriky používané pro plánování a nákup 155 Data pro mediální a reklamní trh 157 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. Mediální aktivity 158 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. TOP 10 mediálních aktivit dle frekvence Základ: Jednotlivci 15+, N = 720 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, LifeStyle Survey 2021 159 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. Sledování videoobsahu ve srovnání 2021 vs. 2019 Sledování živého TV vysílání Sledování videí z internetu Denně +6 p. b. Týdně +7 p. b. Sledování pořadů v TV archivech Denně +7 p. b. Týdně +12 p. b. 71 % denně 25 % denně 19 % denně Základ: Jednotlivci 15+, N = 1078, 720 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, LifeStyle Survey 2020-2021 160 Copyright © 2022 The Nielsen Company (US), LLC. Confidential and proprietary. Do not distribute. Aktivity dle zařízení Živá TV Archiv TV Videa z internetu Videa přehrávaná ze zařízení Poslech hudby Poslech rádia Elektronické hry WWW Sociální sítě 5 % 17 % 35 % 24 % 22 % 13 % 14 % 48 % 21 % 1 % 2 % 6 % 3 % 3 % 2 % 3 % 8 % 3 % 3 % 5 % 28 % 7 % 30 % 18 % 21 % 43 % 50 % 0 % 0 % 1 % 0 % 0 % 5 % 0 % 94 % 50 % 7 % 26 % 26 % 12 % 3 % 5 % 2 % Základ: Jednotlivci 15+, N = 720 Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, LifeStyle Survey 2021 Děkuji za pozornost Renata Týmová vedoucí útvaru Výzkumu a analýz Česká televize Kavčí hory, 140 70 Praha 4