Zadání Písemný úkol Vyberte si jednu z následujících pěti situací a navrhněte (a zdůvodněte) vhodný metodologický postup. Vycházejte z toho, že sponzor výzkumu je ochoten poskytnout Vám adekvátní finanční prostředky pro smysluplné naplnění cíle; ohledy na rozpočet by Vás neměly limitovat, ale na druhé straně musí být navrhovaný výzkumný design přiměřený a funkční (tj. neplánujte zbytečně megalomanské studie, které by v reálném životě nedávaly smysl). Nezapomeňte pracovat s odbornou literaturou (tj. výhradně odborné knihy a akademické články; ne prezentace z kurzu, poznámky, náhodné internetové zdroje apod.) a adekvátně na ni odkazovat, včetně dodržování jednotné citační normy. Úkol by měl být v rozsahu min. 800 a max. 1300 slov. Má jít o souvislý text psaný v odborném stylu (ne o výpisky/poznámky) a měl by odpovídat na všechny následující otázky: 1. Jakou výzkumnou strategii, metodu a techniku sběru dat byste zvolil/a pro naplnění cíle? Zvolte vhodnou: a) výzkumnou strategii (kvalitativní, kvantitativní nebo smíšenou) b) metodu (nebo jejich kombinaci) c) techniku sběru dat (nebo jejich kombinaci) Zvolenou výzkumnou strategii, metodu a techniku za pomocí odborné literatury definujte. Svoje volby řádně a přesvědčivě zdůvodněte (popište, proč je daná výzkumná strategie, metoda a technika vhodná). Je nutné argumentovat a obhájit svůj postup a plánované kroky. Dbejte na užití vhodného jazyka (např. když volíte kvalitativní výzkum, není vhodné psát o korelaci, apod.). 2. Jak byste postupoval/a při výběru výzkumného souboru? Zvolenou techniku výběru za pomocí odborné literatury definujte. Svoje volby řádně a přesvědčivě zdůvodněte (popište, proč je daná technika výběru výzkumného souboru vhodná). Je nutné argumentovat a obhájit své volby a plánované kroky. Buďte co nejvíce konkrétní a popište, jak budete postupovat (např. nestačí napsat, že provedete reprezentativní dotazníkové šetření; vysvětlete, proč je to nejlepší možnost a jak toho dosáhnete – jak budete postupovat, kdy, kde a jak se budou data sbírat apod.). 3. V čem spočívají metodologické limity Vámi navrženého postupu? U zvolené výzkumné strategie, metody a techniky uveďte obecné i aplikované limity jejich použití. Scénáře na výběr: 1. Pandemie COVID-19 ovlivnila mnoho profesí, žurnalistiku nevyjímaje. Váš výzkumný tým získal zakázku od Syndikátu novinářů a máte za úlohu prozkoumat, jaký dopad měla pandemie na žurnalistickou profesi v ČR: na každodenní práci novinářů a novinářek a jejich pracovní rutiny, ale i na jejich pracovní motivaci, pracovní spokojenost, míru stresu a vyhoření a případně i další oblasti, které vyhodnotíte jako podstatné. Navrhněte vhodný postup i relevantní tematické okruhy, které by v rámci zadání stálo za to zkoumat. 2. Prezidentské volby, které proběhly na začátku roku 2023, vyvolaly řadu stížností na chování médií. Uvedené stížnosti měly jeden společný jmenovatel – kritiku nedodržování principu objektivity (včetně nerovnovážné reprezentace kandidátů a kandidátky) ve vysílání elektronických médií. Máte realizovat výzkumný projekt, který by relevanci uvedené kritiky otestoval. Soustřeďte se pouze na chování ČT. 3. Česká televize se potýkala s kauzami bossingu a sexuálního obtěžování. Představte si, že vás osloví nový generální ředitel ČT, abyste prozkoumal/a situaci a zmapoval/a, zda jde v rámci ČT o individuální nebo naopak systémový problém, a zda jsou existující mechanismy nahlašování a řešení těchto incidentů funkční. Navrhněte výzkumný projekt, který prozkoumá zkušenosti s bossingem a sexuálním obtěžováním u zaměstnanců a zaměstnankyň ČT, konkrétní projevy těchto fenoménů, jejich pociťované dopady na zaměstnance a zaměstnankyně, a také to, zda, jak a s jakým výsledkem zaměstnanci a zaměstnankyně případné incidenty řešili. 4. Válka na Ukrajině stejně jako pandemie COVID-19 vnesla do českého facebookového prostředí polarizaci názorů. Obě krize vzbudily ve společnosti bouřlivé diskuze plné neslušných komentářů a osobních útoků zahrnujících rasismus či dokonce výhružky smrtí. Uživatelé sociálních sítích na tyto útoky reagují odlišně – někteří v diskuzi dále pokračují, hádají se, jiní odchází a ztrácí motivaci ve výměně názorů dále pokračovat. Jedním z možných řešení tohoto problému je moderování problematického obsahu, ale lidé se zatím neshodnou na ideálním postupu. Představte si, že děláte výzkum pro některou ze sociálních sítí a navrhněte výzkum, který zmapuje představy a očekávání uživatelů od služby moderování problematického obsahu. 5. V posledních letech zažívají ve volbách velký úspěch političtí aktéři a uskupení, které bychom mohli označit za populistické. Vaším cílem je tak zjistit, jak se populismus projevuje v komunikaci různých klíčových politických aktérů na online sociálních sítích.