VPLn4513/VPLn8821 Tvorba a implementace veřejných politik PERn4004/PERn8004 Veřejná a sociální politika a governance 1. ÚVEDENÍ DO VEŘEJNÉ POLITIKY FSS MU BRNO Knowledge and Evidence in Public Policy POLS7114 - School of Political Science & International Studies - University of Queensland STRUKTURA SETKÁNÍ qVEŘEJNÁ POLITIKA ALIAS „PUBLIC POLICY“ qSOCIÁLNÍ PROBLÉMY A SOCIÁLNÍ RIZIKA A VZTAH MEZI „VEŘEJNÝM“ A „SOUKROMÝM“ qVEŘEJNÉ ZÁJMY A SOCIÁLNÍ PROBLÉMY qVEŘEJNÁ POLITIKA JAKO TEORIE A PRAXE qINTERDISCIPLINARITA VE VEŘEJNÉ POLITICE qTROJDIMENZIONÁLNÍ POJETÍ POLITIKY A RŮZNÁ POJETÍ „POLICY“ qDŮVODY PRO STUDIUM VEŘEJNÝCH POLITIK Free Icon | Structure POVINNÁ LITERATURA ·BIRKLAND, T.A. 2020. INTRODUCING THE POLICY PROCESS. IN: AN INTRODUCTION TO THE POLICY PROCESS. THEORIES, CONCEPTS, AND MODELS OF PUBLIC POLICY MAKING. 5TH EDITION. NEW YORK: ROUTLEDGE, PP. 1-26 (25PP.) ·HILL, M., VARONE, F. 2021. STUDYING THE POLICY PROCESS. IN: THE PUBLIC POLICY PROCESS. 8TH EDITION. NEW YORK: ROUTLEDGE, PP. 4-22 (19PP.) Literature Icons - Free SVG & PNG Literature Images - Noun Project Problem solving - icon by Adioma VEŘEJNÁ POLITIKA ALIAS „PUBLIC POLICY“ ANEB VEŘEJNÁ POLITIKA JAKO TEORIE A PRAXE VP představuje vědeckou disciplínu, která: qpropracovává výkladové rámce různých oborů (zejm. sociologie, ekonomie, politických věd, práva, a teorie řízení) qvyužívá je k analýze a prognóze procesů utváření a uplatňování veřejných zájmů, qkteré se vážou na řešení diferencovaných sociálních problémů, qvěnuje se přitom především institucionálnímu zprostředkování těchto procesů veřejným, občanským a do určité míry i komerčním sektorem v poloze, která je využitelná politickou praxí (Potůček 2015) Ø Posláním VP je řešit SOCIÁLNÍ PROBLÉMY a uspokojovat tím VEŘEJNÉ ZÁJMY = např. bytová politika reaguje na sociální problémy osob ohrožených vyloučením z bydlení ve snaze zaručit dosažitelné bydlení pro všechny SOCIÁLNÍ PROBLÉMY A SOCIÁLNÍ RIZIKA A VZTAH MEZI „VEŘEJNÝM“ A „SOUKROMÝM“ V sociologickém pojetí je sociální problém stav společnosti, který vyrůstá z rozporů mezi sociálními institucemi a životními podmínkami a existenčními potřebami lidí. Uvědomování těchto potřeb vede ke vzniku společenských hnutí (Giddens 1990) Instituce moderní společnosti Typ sociálních hnutí Cíle reagující na problémy Změny v institucích KAPITALISMUS Pracovní hnutí (odboráři) Sociální organizace ekonomiky Post-nedostatkový hospodářský systém INDUSTRIALISMUS Ekologické a kulturní hnutí Systém péče o planetu a člověka Humanizace technologií BYROKRATICKÁ ADMINISTRACE Hnutí za občanská a lidská práva Koordinovaný sociální řád, větší participace lidí na řízení společnosti Pluralitní systém správy veřejného života VOJENSKÁ MOC Mírové hnutí Potlačení válečných konfliktů Postupná demilitarizace Conflict, crime, discrimination, problems, social, social problem icon - Download on Iconfinder VZTAH MEZI INDIVIDUÁLNÍMI POTŘEBAMI A SOCIÁLNÍMI PROBLÉMY JAKOŽTO VZTAH MEZI „VEŘEJNÝM“ A „SOUKROMÝM“ qPOTŘEBY se vztahují k jedincům a ne každá potřeba je součástí sociálního problému (zajistit stabilní finanční příjem z placeného zaměstnání) X SOCIÁLNÍ PROBLÉMY se projevují neuspokojením různých sociálních a životních potřeb jedinců qPOTŘEBY mají svou nevědomou a neuvědomovanou stránku X SOCIÁLNÍ PROBLÉMY jsou uvědomované, obvykle má toto uvědomování a reflexe veřejný rozměr SOCIÁLNÍ PROBLÉMY mají veřejný charakter - překračují rámec soukromého života a jsou předmětem společné diskuse lidí. V těchto diskusích dochází ke sbližování a sjednocování X nebo k diferenciaci a polarizaci významu sociálních problémů v daném společenství. Needs - Free people icons Care, charity, help, kind, social issues, support icon - Download on Iconfinder Pojetí „veřejného“ a „soukromého“ u starých Řeků a Římanů Významová dichotomie „veřejného“ a „soukromého“ v Antice (H. Arendtová) VEŘEJNÉ SOUKROMÉ Město Domácnost Svoboda Nutnost Mužský svět Ženský svět Rovnost Nerovnost Nesmrtelnost Smrtelnost Otevřenost Uzavřenost Aténská agora (tržnice) ŘÍMSKÁ ARCHITEKTURA ŘÍMSKÁ VILLA A OBYTNÝ DŮM - PDF Free Download Starořecký dům The bioclimatic house architecture of ancient Greece STAROVĚKÝ DŮM A DOMÁCNOST JAKO SOUKROMÝ PROSTOR RODINY Řecké domy se stavěly z pálených nebo sušených cihel nebo z kamene, měly sedlovou střechu s pálenými taškami a v patře malá okénka, ale do ulice bývala jen hladká stěna, která chránila před nezvanými sousedy a lupiči. V těchto domech existoval jednak společný shromažďovací prostor pro členy domácnosti (nádvoří, herna) a současně oddělené prostory pro muže a ženy (tedy SPECIFICKÉ VEŘEJNÉ A SOUKROMÉ PROSTORY). Dům se dělil na mužskou a ženskou část. Ženská část byla zasvěcena bohyni domácího krbu Hestii a sloužila matce a dětem. Ženy zde trávily většinu svého života, přičemž se věnovaly domácím pracím, tkaní a vaření. Mužská část sloužila pánovi domu k hostinám s přáteli, kterých se však manželky a dcery nesměly účastnit, proto byli pánové obsluhováni otrokyněmi. Ložnice byla zařízena jednoduchými postelemi s pestrými přikrývkami a truhlami na šatstvo. V kuchyni se vařilo na otevřeném ohni v hliněných nádobách. Žádný dům se neobešel bez velké spižírny, kde se skladovaly zásoby obilí, oleje a vína. Některé domy měly také koupelnu – balaneion, dále pak hernu. Podle Saxonhause je významová dichotomie Arendtové zjednodušená: qsféra života a sféra lidských zájmů nejsou úplně odděleny; qexistuje mezi nimi „tragická vzájemná souvislost“, protože mezi soukromým a veřejným může být silně konfliktní vztah. Návrhy jak toto napětí a konflikt zájmů ve společnosti řešit: Aristoteles Je potřeba rozvíjet myšlenku městské pospolitosti („polis“) jakožto nejvyšší formy lidského sdružování. V současnosti řada sociologů kritizuje současné lidské společenství za neschopnost vytvářet zájmové asociace (sdružení zájmů jako je Sdružení rodičů a přátel školy, Svaz zahrádkářů, Svaz ochránců přírody, Odborové sdružení). Adam Smith John S. Mill Konflikt je možné řešit definováním „role státu“ nebo „veřejné politiky“ k zajištění veřejných zájmů a tím oslabením myšlenky „trhů“, prostřednictvím kterých se maximalizují soukromé zájmy. State Icons & Symbols Pin on Greece STARÝ LIBERALISMUS A VZTAH MEZI „VEŘEJNÝM“ A „SOUKROMÝM ZÁJMEM“ Představitelé klasického liberalismu (A.Smith, J.S. Mill) vnímali jasné hranice mezi veřejným a soukromým světem, ale jejich vzájemný vztah nechápali jako rozporuplný. Na počátku 19. st. byla jasně oddělena veřejná sféra od soukromého života veřejnou mocí zejména ve Velké Británii - rolí státu a politiky bylo: qVytvářet podmínky pro zajištění veřejných zájmů k rozvoji tržních vztahů a současně qZachovat podnikatelskou svobodu soukromých subjektů a podporovat podnikatelskou etiku vycházející z protestantismu (a propojit tak veřejné a soukromé zájmy na úrovni individuální morálky, čímž docházelo ke sbližování veřejných zájmů) Na konci 19. st. začala kolabovat klasická liberální myšlenka o jasném rozdělení soukromých a veřejných zájmů - veřejné a politické zájmy postupně prosákly do všech důležitých oblastí společenského života, které byly postupně regulovány státem (vzdělávání, zdraví, sociální jistoty, bydlení, městské plánování, trestání zločinců aj.) John Stuart Mill – Wikipedie Příkladem sbližování veřejných a soukromých zájmů a tedy i role veřejné politiky při řešení konfliktu soukromých a veřejných zájmů byla výstavba prvního městského kanalizačního systému na světě pro likvidaci odpadových vod v Paříži koncem 18. století. Pro podporu přijetí projektu městskou radou byl poprvé v politické praxi aplikován model cost-benefit analýzy jako formálně racionálního modelu rozhodování, který se vyznačuje následujícími prvky: 1) výrazná dekompozice problému a 2) jeho řešení, 3) modelování variant rozhodnutí, 4) stanovení posloupnosti rozhodovacích kroků a 5) kvantifikace poznání pomocí ukazatelů. Představuje zapojení organizované inteligence zástupců několika vědních oborů do řešení praktických problémů politických zájmů. Přestavba Paříže během druhého císařství – Wikipedie NOVÝ LIBERALISMUS A ROLE VEŘEJNÉ POLITIKY PŘI ŘÍZENÍ VZTAHU MEZI „VEŘEJNÝM“ A „SOUKROMÝM ZÁJMEM“ Na přelomu 19. a 20. st. byla rozšířená praxe státních zásahů do spontánního života společnosti a vedla k myšlenkám tzv. Nového liberalismu (např. John Dewey, John Maynard Keynes). qTrh byl vnímán jako „spontánní řád“, který by neměl být státem rozvíjen. qStátní intervence měly být zajištěny „organizovaným rozumem“ (“organizovanou inteligencí“) státních institucí a autorit. qBylo žádoucí získat více poznatků a znalostí ke zvládání složitých konfliktů mezi veřejnými a soukromými zájmy. qStát má prostřednictvím veřejné politiky řídit veřejný sektor a řešit jeho problémy, které není schopen řešit trh. V 70. letech 20. st. se ukázalo, že tento způsob řízení společnosti přinesl více problémů než kolik jich vyřešil. John Dewey | Biography, Philosophy, Pragmatism, & Education | Britannica John Maynard Keynes – Rozmluvy NOVÝ LIBERALISMUS A VZNIK NOVÉ VĚDNÍ DISCIPLÍNY „VEŘEJNÁ POLITIKA“ Přístup NL se opírá o racionalistickou představu formulovanou nejjasněji francouzskými osvícenci, že svět je skládačka otázek a problémů, které lze vyřešit prostřednictvím aplikace lidského rozumu a vědeckého poznání. V období po 1. sv. do ½ 20. st. probíhal optimistický vývoj společenských věd (sociologie, psychologie, politické vědy, management, správní vědy atd.) a jejich aplikování do oblastí veřejného rozhodování. V USA se postupně začala formovat specifická aplikovaná vědní disciplína označovaná jako „policy science“, která: q„…zahrnuje (1) metody, pomocí nichž je zkoumán politický proces (2) výsledky studia tohoto procesu a (3) zjištění uvedené disciplíny jsou velmi důležitým příspěvkem pro inteligenci, kterou v naší době potřebujeme. (…) qPraktický rámec „policy“ analýzy se vztahuje k tomu, že je nezbytně nutné mít pohled na celý kontext významných událostí (minulých, současných i budoucích), v nichž vědec žije. Je pravděpodobné, že vědecká orientace politiky bude zaměřena na zlepšení znalostí potřebných ke zlepšení praxe demokracie. qNová věda byla tedy (1) společensky kontextuální, (2) metodicky multidisciplinární a (3) problémově orientovaná. NOVÝ LIBERALISMUS A ROZVOJ BYROKRATICKÉ STÁTNÍ SPRÁVY Rozvoj státu jako nástroje řešení konfliktů mezi soukromými a veřejnými zájmy prostřednictvím VP vedl k rozšíření byrokratické správy. Její principy a hodnoty vychází z předpokladu, že veřejná správa je racionálnější a méně konfliktní nástroj podpory veřejných zájmů než trh - jsou jimi (1) národní zájmy; (2) neosobní, nezaujaté a odpolitizované jednání úředníků; (3) loajalita k neosobním hierarchicky uspořádaným pravidlům; (4) technologická racionalita při dosahování cíle. X V 80. letech ms celá řada empirických výzkumů prokázala, že teorie racionálního liberálního státu má řadu trhlin a postupně se rozpadá - tvrzení: qexistuje mnoho ukazatelů „iracionality“ nebo alespoň „omezené racionality“ v byrokratickém jednání (Simon 1945), (Lindblom 1959) qdůsledky a funkce tohoto jednání nepodporují veřejné zájmy, ale spíše prosazování vlastních úřednických cílů; qpostupně se stírá demarkační čára mezi „politikou“ a „veřejnou správou“ (Aberbach et al, 1981) VLASTNOSTI SOCIÁLNÍHO PROBLÉMU JAKOŽTO KOLEKTIVNÍHO PROBLÉMU LIDÍ Z PERSPEKTIVY SOCIOLOGIE qVZÁJEMNÁ SOUVISLOST PROBLÉMŮ - souvisí s jinými problémy nebo jevy a vytváří tak propojený systém problémů - tvoří systémy vnějších podmínek, které vytváří nespokojenost mezi různými částmi společenství a proto nejsou jednoduchá a výlučná řešení – je nutné hledat celková a komplexní řešení a jejich dopady na kontext. qSUBJEKTIVITA VERSUS VĚCNÝ ZÁKLAD (OBJEKTIVITA) PROBLÉMU - vnější podmínky jsou lidmi různě definované, tříděné a vyhodnocované – přestože problémy můžeme objektivně popsat, jejich interpretace bývají subjektivní qSOCIÁLNÍ KONSTRUKCE - kolektivní problémy jsou lidskou konstrukcí, souvisí s lidským posuzováním podmínek jejich života - stávají se legitimní definicí objektivních společenských nebo organizačních podmínek, pokud jsou lidmi sdílené qHISTORICKÁ PROMĚNLIVOST, NESTÁLOST - v čase se mění věcný základ i interpretace problémů - existuje tolik různých řešení problému, kolik existuje jeho definic 1,200+ Vulnerability Icon Illustrations, Royalty-Free Vector Graphics & Clip Art - iStock | Financial vulnerability icon, Security vulnerability icon, Software vulnerability icon SOCIÁLNÍ PROBLÉMY A SOCIÁLNÍ RIZIKA Pokud existuje několik nezávislých faktorů, které ovlivňují výskyt sociálního problému, vzniká komplexní řetězec způsobující ohrožení nějaké skupiny lidí konkrétním problémem. Mluvíme v těchto souvislostech o ohrožení nějakým problémem. Lze také měřit míru rizika (pravděpodobnost), že daný problém nastane. Příklady: ØRiziko spálení při opalování na prudkém slunci - Jaké faktory zde působí? ØRiziko nezaměstnanosti na trhu práce - Jaké faktory zde působí? ØRiziko onemocnění COVID-19 v průběhu její pandemie v ČR - Jaké faktory zde působí? q Veřejná politika řeší sociální problémy, které jsou centrem veřejných zájmů VEŘEJNÉ ZÁJMY – VYMEZENÍ q qPříbuzné pojmy: Øobecné blaho/dobro, společné blaho (Martenas 1991), společné dobro (soc.nauka kat. církve), nadindividuální zájem (Ochrana 1999), obecný zájem (Lisabon. smlouva 2010) qVychází z nejednoznačeného a neurčitého pojmu veřejný: ØPrávní vymezení: věci ve veřejném zájmu, problémy řešené státem a jeho zákony, které se dotýkají celého společenství ØSociálně-psychologické vymezení: vztahy, hodnoty a skutečnosti, které mají význam pro danou společenskou skupinu a jejichž veřejný význam její členové uznávají qNemají jednoznačnou definici: Øzájem veřejnosti, souhrn individuálních zájmů (Smith 1776), opak soukromých zájmů (Lippman 1995), může být obtížně odlišitelný od státních a podnikatelských zájmů (sledování skupinových zájmů politických stran, lobbying, korupce) VEŘEJNÉ ZÁJMY – ZNAKY qtýkají se kvality života občanů dané společnosti nebo jiných hodnot, které považují za důležité; qtýkají se aktuálních sociálních problémů nebo možné budoucnosti (Reaktivní vs. Aktivní politika). qmohou být vztaženy ke kvalitě či efektům fungování společnosti jako celku; qjsou historicky podmíněny fází civilizačního vývoje = mohou se měnit; VZ vstupují na pole, v němž se střetávají s diferencovanými individuálními, skupinovými, institucionálními zájmy a jsou zde identifikovány, formulovány, uznávány a realizovány. Přijatá rozhodnutí ovlivňují způsob tvorby, rozdělování a užití veřejných statků, ovlivňují kvalitu života velkých sociálních skupin a uspokojování funkčních potřeb celé společnosti; Public Interest Bootcamp Archives - Pro Bono Training Institute PŘEDMĚTEM VEŘEJNÉHO ZÁJMU JSOU PROBLÉMY, KTERÉ q qJsou vnímány jako závažné, aktuální, ohrožující blaho společnosti: definováno nejrůznějšími způsoby - HDP /C, I, G, NX/, HDI /LEI, EI, GNI/ nebo MIP qMohou se měnit v čase: např. zajištění internetové bezpečnosti, COVID-19 qMohou být obtížně řešitelné či neřešitelné: tzv. nová sociální rizika, wicked problems, problémy omezující udržitelný rozvoj qČasto vyžadují překročení kompetencí jediné instituce, rezortu, sektoru, někdy i celého státu: např. minimalizace hrozby jaderné katastrofy, klimatické změny Climate Change Vector Icon Design 15335544 Vector Art at ... Covid-19 icon Cyber security - Free technology icons Nová sociální rizika (Esping-Andersen 1999; Taylor-gooby 2004; Bonoli 2007) ØHarmonizace práce a rodiny ØPéče o nemohoucí příbuzné a malé děti ØNedostatečná nebo zastarávající kvalifikace a dovednosti k získání a/nebo udržení zaměstnání ØNedostatečné pokrytí sociálním zabezpečením v obdobní nezaměstnanosti, nemoci, invalidity nebo stáří z důvodu přerušované pracovní kariéry ØVyužívání privátních služeb nejisté kvality anebo v situaci neadekvátní podpory příjmů How to Achieve Work-life Balance | Audit Career Advice Wicked problems (Conklin 2006) qObtížně vysvětlitelné a ve své podstatě neřešitelné problémy z důvodu neúplných, rozporuplných a měnících se požadavků na jejich řešení, které jsou často obtížně rozpoznatelné qNení možné jim porozumět do té doby, dokud neformulujeme způsob jejich řešení, qNeexistuje způsob, jak je zastavit, jsou ze své podstaty nové a jedinečné, nemají předem daná alternativní řešení Příklady: ØHlad, pandemie chřipky ØSociální nerovnost a chudoba ØZneužívání jaderné energie/nukleární zbraně, terorismus ØObchodování s drogami ØUdržitelnost životního prostředí (změna klimatu, přírodní katastrofy, ukládání odpadů) 3,707 Social Inequality Illustrations & Clip Art - iStock Experts assess the nuclear Non-Proliferation Treaty, 50 years after it went into effect 4,614 Drug Trafficking Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock The Ethical Dimension of Mitigating and Adapting to Climate Change or Sprinkling Some Fairness on a Pie of Injustice Problémy ohrožující udržitelný rozvoj lidí, ekonomiky a planety (Agenda 2030, Strategický Rámec ČR 2030) qUdržitelný rozvoj = „rozvoj, který uspokojuje současné potřeby, aniž by to ohrozilo schopnost budoucích generací uspokojit své vlastní potřeby“ (WCD 1987) SOCIÁLNÍ PILÍŘ EKONOMICKÝ PILÍŘ EVNIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ POLITICKÝ PILÍŘ ·CHUDOBA, RODINA A KOMUNITA ·PRÁCE ·UDRŽITELNÁ MĚSTA A OBCE ·GLOBÁLNÍ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ UDRŽITELNÝ ROZVOJ A GLOBÁLNÍ PARTNERSTVÍ ·ZDRAVÍ ·HOSPODÁŘSKÉ INSTITUCE ·DOSTUPNOST VODY, SANITAČNÍCH ZAŘÍZENÍ A HOSPODAŘENÍ S NIMI ·DEMOKRATIČNOST A DLOUHODOBÁ EFEKTIVITA VLÁDNUTÍ ·VZDĚLÁNÍ ·INFRASTRUKTURA ·PŘÍSTUP K MODERNÍM ZDROJŮM ENERGIE ·KOMPETENCE A KVALITA ÚZEMNÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY ·NEROVNOST ·VÝZKUM, VÝVOJ A INOVACE ·OCHRANA, OBNOVA A PODPORA SUCHOZEMSKÝCH EKOSYSTÉMŮ ·KOORDINACE VEŘEJNÝCH SLUŽEB A JEJICH DOSTUPNOST ·KULTURA ·SOUSTAVA VEŘEJNÝCH FINANCÍ ·OCHRANA OCEÁNŮ, MOŘE A MOŘSKÝCH ZDROJŮ ·SPOLUPRÁCE OBCÍ A VEŘEJNOSTI ·HOSPODAŘENÍ SE ZDROJI Ê KÝM A KDE JE VEŘEJNÝ ZÁJEM VYMEZOVÁN qKÝM: Klíčovými aktéry a nadnárodními, národními a regionálními institucemi (obce, NNO, stát, právo), kteří mají k dispozici (procedurální) mechanismy pro artikulaci, agregaci, koordinaci a uspokojování dílčích veřejných zájmů Ønapř. Všeobecná deklarace lidských práv OSN z roku 1948 zajišťuje ve VZ ochranu lidských práv, aby bylo zabráněno vzniku totalitárních režimů qKDE: v různých typech politických prohlášení, diskursech různých politických a společenských aktérů (politiků, úředníků, zájmových skupin) Breifing Form Icon Declaration Png - Clip Art Library Paragraph Symbols Royalty Free SVG, Cliparts, Vectors, And Stock Illustration. Image 58578037. Foreign, global, international, supranational, worldwide icon - Download on Iconfinder VP JAKO TEORIE A PRAXE ØF.D.Lasswell (1951) - Policy sciences of democracy: vědní disciplína k řešení reálných společenských problémů demokratickým způsobem (podpora demokratických hodnot a ochrana demokracie před jinými ideologiemi) è vědění o politice [policy studies): studium procesu tvorby a výstupů politiky ØJ.F.Kenedy (1960): zkoumání reálně probíhajících procesů tvorby politiky ke zvýšení efektivity vlády v poválečném období è vědění pro potřeby politiky (policy analysis): veřejně politické poradenství, metodologie/metody ke studiu politického rozhodování VÝZNAMNÁ ROZLIŠENÍ VEŘEJNÉ POLITIKY JAKO SOCIÁLNÍ PRAXE NA PŘÍKLADU RODINNÉ POLITIKY: ØPreventivní VS. reaktivní: předmanželské poradny VS. náhradní rodinná péče ØPodle uplatňovaných regulačních principů či nástrojů: rodinné právo, dětské přídavky, předškolní zařízení, výchova k rodičovství ØPodle úrovně realizace /globální-EU-národní-lokální/: rodinná politika se realizuje především na národní úrovni, někdy i na úrovni kraje či obce ØPodle zúčastněných aktérů: ministerstva, organizace občanského sektoru poskytující služby, církve, školy, policie, soudy, členové rodin ØPodle věcného zaměření: budoucí rodiny, rodiny s nezaopatřenými dětmi, rodiny s handicapovaným členem, neúplné rodiny VP LIBERÁLNÍ VS. PATERNALISTICKÁ qLiberální veřejná politika: zasahuje až tam, kde prosazování individuálního/skupinového zájmu ohrožuje uznaný veřejný zájem q qPaternalistická veřejná politika: prosazuje uznaný veřejný zájem bez ohledu na měnící se povahu sociálních problémů či újmu individuálních zájmů - např.: Øveřejné školství/zdravotnictví Øvýše minimální mzdy Ønutnost zohledňovat handicapované zaměstnavateli Control, paternalism, paternalistic, politic, politician, restrict, restriction icon - Download on Iconfinder INTERDISCIPLINARITA VE VEŘEJNÉ POLITICE Pramen: Potůček (2015) POJEM VEŘEJNÝ V RŮZNÝCH DISCIPLÍNÁCH VYUŽÍVANÝCH VEŘEJNOU POLITIKOU Pramen: Potůček (2015) NEJČASTĚJŠÍ POJMY VEŘEJNÝ VE VEŘEJNÉ POLITICE V AJ/ČJ Pramen: Potůček (2015) TROJDIMENZIONÁLNÍ POJETÍ POLITIKY A RŮZNÁ POJETÍ POLICY „Politický řád tvoří rámec (polity), v němž na základě strategie politického konfliktu a konsenzu (politics) vzniká materiální politika (policy)“ (Fiala a Schubert 2000) qPOLITY = obecné ukotvení, zaměření dané společnosti, „volba společnosti“, „institucionální rámec/prostředí politiky“, který je utvářen ústavou, zákony a dalšími normami a který upravuje fungování vlády, legislativy, soudů a jednotlivých orgánů státní správy qPOLITICS: procesy střetávání a řešení zájmových konfliktů různých aktérů prostřednictvím politických institucí, vzájemné vyjednávání mezi členy vlády, poslanci, senátory, výbory a komisemi, zájmovými skupinami qPOLICY: nejblíže českému pojmu „veřejná politika“ (sledující veřejné zájmy), výsledná politika, která se zaměřuje na řešení konkrétních sociálních problémů ÚKOL Zkuste zařadit, kam patří následující příklady (zda jde o polity, policy či politics): ØZvýšení důchodů Ø ØPřijetí nové ústavy Ø ØZamítnutí návrhu státního rozpočtu v parlamentu RŮZNÁ POJETÍ POJMU POLICY Pramen: Veselý, Drhová a Nachtmannová (2005: 9) DŮVODY PRO STUDIUM VEŘEJNÝCH POLITI POSKYTUJE ODPOVĚDI NA PRAKTICKÉ OTÁZKY – např. (Mcconell 2010; Cairney 2012) ØProč nechali mnohé vlády po ekonomické krizi v roce 2008 zkrachovat banky, aniž by je podpořili? ØProč mnohé vlády od 80. let minulého století privatizují průmysl a zavádějí do veřejného sektoru principy řízení využívané v soukromém sektoru? ØProč mnohé země zavedli politiku kontroly tabákového průmyslu, zatímco jiné (Německo) nikoli? ØProč některé země válčí?