1. Občan členského státu a) se smí usadit v jiném členském státě a ucházet tam o zaměstnání b) může být v jiném členském státě jako uchazeč o zaměstnání odmítnut při vysoké místní nezaměstnanosti c) nemusí být zaměstnán u policie jiného členského státu, než je občanem, kvůli svému občanství d) nemůže být za žádných okolností z nedomovského členského státu vyhoštěn 2. Volné poskytování služeb a) zahrnuje služby spojené s výkonem veřejné moci, členské státy je však mohou po předchozím schválení Komisí omezit b) se omezuje na služby určené taxativním výčtem SES. c) může spočívat v cestě příjemce za poskytovatelem do státu podnikání druhého (judikát Turistické ceny). d) nevylučuje omezení úhrad za tyto služby 3. Volný oběh zboží a) lze omezit pouze z důvodů taxativně vymezených ve Smlouvě (čl. 30) b) nelze omezit, jedná se o základní svobodu Společenství c) lze omezit pouze z tzv. důvodů obecného zájmu neuvedených výslovně ve Smlouvě avšak blíže specifikovaných v rozhodnutích ESD d) lze omezit z důvodů sub a) a c) 4. Zneužití dominantního postavení s komunitárními účinky a) může spočívat ve vnucování nepřiměřených cen b) může spočívat v rozdělení trhu c) může povolit Komise, je-li to přínosné pro spotřebitele a) postihuje Komise pokutami 5. Kartely a) jsou v právu ES zakázány, je-li ohrožen obchod mezi členskými státy. b) jsou v právu ES povoleny, zakázáno je jen zneužití dominantního postavení. c) spočívají mimo jiné v dohodě o nákupních nebo prodejních cenách. a) jsou nepřípustné jen jsou-li uzavřeny mezi podniky se sídlem v různých členských státech. 6. Volný pohyb pracovníků podle čl. 39 Smlouvy a) také spočívá v zákazu mzdové diskriminace z důvodu státní příslušnosti k jinému členskému státu b) zakládá možnost založení obchodní společnosti v kterémkoli členském státě ES c) se nevztahuje na zaměstnávání ve veřejné správě, do které se počítá také veřejné školství nebo zdravotnictví d) lze omezit z důvodu ochrany veřejného pořádku a zdraví 7. Volný pohyb osob a) je zaručen jen pro zaměstnance a osoby samostatně výdělečně činné, okruh oprávněných osob se však neustále rozšiřuje b) nemohou po dobu tzv. přechodných období využívat příslušníci "10ky" tedy nových členských států c) byl zaveden pro všechny kategorie osob již po uplynutí přechodného období v 60. letech d) je zaručen Smlouvou a konkretizován sekundárním právem Společenství 8. Volný pohyb osob a) se vztahuje na zaměstnance. b) se vztahuje na podnikatele (osoby samostatně výdělečně činné) c) zahrnuje osoby, které poskytují služby. d) lze omezit z důvodů uvedených v čl. 30 SES (ochrana zdraví, veřejného pořádku a bezpečnosti). 11. Zneužití dominantního postavení s komunitárními účinky a) může Komise se souhlasem Soudního dvora řešit nuceným rozdělením porušitele b) může mít podobu získání státní podpory, jež je bez výjimky zakázána. c) musí komise postihnout pokutami a) může spočívat v poskytnutí podpory ve formě půjčky od soukromé osoby (banky) 12. Smlouvy o rozdělení trhu surovin a) zakládají zneužití dominantního postavení podle čl 86 ŘS. b) zakládají kartel. Ten je, dotýká-li se obchodu mezi členskými státy, přípustný v zaostávajících regionech. c) organizuje Komise ES v rámci své průmyslové politiky (čl. 130 a násl. ŘS) a) zakládají kartel. Ten je, dotýká-li se obchodu mezi členskými státy, přípustný vždy, vydá-li Rada svolení 13. Občané členských států a) mají při práci v jiném členském státě stejné postavení jako jeho občané vyjma sociálního zabezpečení b) nemusejí být připuštěni k zaměstnání ve veřejné správě v druhém státě c) mohou v jiném členském státě podnikat podle práva státu, jehož jsou příslušníky d) mohou mít při zaměstnání u policie jiného státu ve srovnání s jeho občany jiné mzdové podmínky 14. Volný pohyb osob a) je jednou ze základních svobod garantovaných Smlouvou o EU b) se zajišťuje také v souvislosti s poskytnutím služby c) lze omezit ze zdravotních důvodů. Vyhostit příslušníka druhého členského státu ze zdravotních důvodů ale není možné d) musí státy omezit z důvodů veřejné bezpečnosti 15. Kartel zapovězený komunitárním právem a) je dohoda mezi výrobci benzínu o vázání dodávek, pokud ohrožuje mezistátní obchod. b) je úmluva svazu výrobců s vládou členského státu o zvláštní úlevě na dani za účelem zachování zaměstnanosti. c) je ujednání dvou leteckých přepravců o slevách cen poskytovaných rodinám s dětmi na cesty mezi státy. a) je jednání ve shodě cukrovarů z různých členských států, týkající se rozdělení pěstitelských oblastí. 16. V souvislosti s poskytnutím služby mezi členskými státy ES a) se mohou volně pohybovat poskytovatelé služeb b) se mohou volně pohybovat příjemci služeb c) lze omezit pohyb osob z důvodů ochrany zdraví a bezpečnosti d) osoby nemusejí vždy překračovat hranice členských států 17. Ochrana hospodářské soutěže na úrovni Evropského společenství zahrnuje a) zákaz kartelů b) zákaz zneužití dominance, lze ovšem udělit výjimku c) zákaz státních (veřejných podpor) zcela bez výjimky a) zákaz fúzí. 18. Podnik, který nutí svého odběratele k odběru jiného zboží v souvislosti s dodávkou a) se zpravidla dopouští zneužití svého dominantního postavení. b) de účastní na kartelu. Ten lze povolit, je-li to v zájmu spotřebitele a rozvoje produkce c) může být postižena pokutou, kterou uloží Soudní dvůr na návrh Komise. a) může být Komisí pozastavena činnost 19. Volný pohyb osob a) se vztahuje i na občany nečlenských států za podmínky, že získali povolení k trvalému pobytu v některém z členských států b) zahrnuje i rodinné příslušníky zaměstnanců a podnikatelů, byť nejsou občany členských států c) mohou státy omezit z důvodu závažných hospodářských potíží d) zahrnuje i rodinné příslušníky zaměstnanců a podnikatelů, musí však být občanem některého z členských států 20. Regulace vnitřního trhu členským státem a) není s výjimkou čl. 30 Smlouvy Smlouvou dovolena (judikát Dassonville) b) je dovolena, není-li diskriminační a dopadá na všechny výrobky -- dovážené i domácí (judikát Keck a Mithouard) c) je přípustná mimo jiné i z důvodů obecného zájmu (pravidlo rozumu) d) je nežádoucí a jako taková i Smlouvou zakázána 21. Případ Continental Can se týkal a) kartelových dohod mezi společnostmi z EU a USA b) vymezení pojmu "zneužívání dominantního postavení" c) kvantitativních omezení dovozu banánů do Dánska d) právní regulace odbytu plechovek (konzerv) na úrovni Společenství 22. Případ United Brands se týkal a) definice dominantního postavení ve smyslu čl. 82 SES b) paralelních dovozů ovoce na trh Společenství c) kvantitativních omezení dovozu banánů do Dánska d) mj. vymezení pojmu "(věcně) relevantní trh" 23. Případ Consten a Grundig se týkal a) výkladu čl. 81 SES tj. zákazu kartelových dohod b) ochrany ochranných známek dle čl. 30 SES c) přípustnosti tzv. vertikálních kartelových dohod" dle SES d) paralelních dovozů elektroniky do Francie 24. Případ Boussac se týkal a) porušování zákazu kartelových dohod b) vymezení státních podpor c) volného pohybu kapitálu d) zneužívání dominantního postavení na trhu s textiliemi společností Boussac 25. Případ Wood pulp se týkal a) vymezení územní působnosti čl. 81 SES (jeho exteritoriálních účinků) b) porušování zákazu kartelových dohod c) nepřípustných cenových dohod mezi soutěžiteli d) konfliktu pravomocí orgánů Společenství a orgánů USA