1. Přímý účinek norem komunitárního práva vykazují a) přímo použitelné normy zakotvené ve Smlouvě o založení Evropského společenství. b) všechny normy zakotvené ve Smlouvě o založení Evropského společenství. c) skoro všechny normy nařízení. d) všeobecně normy směrnic poté, co se stanou závazné. 2. Dohoda o rozdělení trhů nebo zdrojů zásobování a) je kartelem. Ten je nežádoucí a jako takový komunitárním právem vždy zakázán b) je kartelem. Ten je komunitárním právem zakázán, pokud ohrožuje obchod mezi členskými státy. c) je ze strany práva ES přípustná, netýká-li se podstatné části společného trhu d) je zneužitím dominantního postavení podle čl. 82. Nemůže být povolena. 3. Volné poskytování služeb znamená, že a) služby zajišťují také pracovníci podniku, který působí trvale v jiném členském státě. b) služby zajišťují pracovníci podniku, který ve státě přijetí služby trvale působí. c) služby také zajišťují pracovníci podniku, který ve státě přijetí působí, pokud je příjemce služby z jiného státu. d) nesouvisí vůbec s volným pohybem osob. Jde jen o služby na dálku (peněžnictví, poradenství atd.) 4. Volný pohyb kapitálu a) zahrnuje poskytování úvěrů a půjček. b) zahrnuje přímé investice. c) je zaručen při likvidaci podniku a využití zůstatku. d) zahrnuje nabývání akcií v jiném členském státě. 5. Volný pohyb kapitálu a) je tzv. čtvrtou svobodou společného trhu b) rozumí se jím zákaz omezování pohybu hodnot (které nemají povahu zboží či služeb) mezi členskými státy ES c) zahrnuje volný pohyb plateb a investic d) se vztahuje i na pohyb kapitálu směrem do nečlenských zemí 6. Státní podpory a) jsou obecně nepřípustné, okruh automatických výjimek připouští SES. b) jsou obecně nepřípustné, o přípustnosti výjimky rozhoduje Komise. c) jsou přípustné. Proti jejich dopadům na hospodářskou soutěž se státy mohou bránit opatřením podle čl. 230. d) nejsou ve Smlouvě upraveny, jako takové tedy jsou přípustné. 7. Daňovou diskriminací se myslí a) cla dopadající na obchod mezi členskými státy. b) cla uplatňovaná v rámci jednotné vnější celní politiky. c) rozličné sazby spotřební daně na zaměnitelné zboží, kdy se vyšší týká zboží z dovozu. d) rozličné sazby daně z přidané hodnoty na odlišné zboží. 8. Svoboda podnikání a) znamená možnost občana členského státu usadit se v jiném členském státě za účelem podnikání. b) výkon podnikání podle práva jeho místa. c) výkon podnikání podle práva státu, ze kterého podnikatel pochází. d) se netýká takové výdělečné činnosti, jež představuje výkon veřejné moci. 9. Liberalizace poskytování služeb mezi členskými státy a) se týká činností spojených s pohybem příjemců. b) se týká jen služeb poskytovaných na dálku. c) se týká dodávky zboží. d) neznamená uvolnění činností spojených s přítomností poskytovatele 10. Státní podpory a) jsou vždy zakázány, jde-li o st. podpory přímé (dotace či subvence) b) jsou povoleny, mají-li podobu nepřímých podpor (úvěry, záruky, daňové úlevy) c) mohou být zakázány jen, přesahují-li částku 100.000EUR d) musí být komisi dopředu oznámeny 11. Komise a) žaluje členské státy za neprovedení směrnice v řízení prejudiciálním. b) může navrhnout Soudnímu dvoru pokutování členského státu za neplnění rozsudku. c) rozhoduje o přípustnosti státních podpor d) může uložit podniku zneužívajícímu své dominantní postavení na trhu sankci nuceného rozdělení 12. Evropský parlament a) může vyjádřit nedůvěru Komisi. b) se sestává z národních delegací, jejichž velikost určuje SES. c) přezkoumává legalitu právních aktů přijímaných Komisí (dle čl. 230 SES) d) jmenuje ombudsmana 13. Případ Luisi a Carbone se týkál a) volného pohybu investic b) volného pohybu služeb a plateb za ně c) harmonizace devizových předpisů členských států d) svobody usazování 14. Případ Liselotte Hauer se týkal a) rozporu práva ES se základními lidskými právy a svobodami b) svobody usazovaní c) nepřípustného konfliktu práva ES s ústavními právy jednotlivce d) liberalizace trhu s vínem 15. Případ Německo v Evr. parlament a Rada se týkal a) zneužívaní dominantního postavení výrobci tabákových výrobků b) liberalizace trhu s tabákovými výrobky c) pravomoci orgánů Společenství přijímat právní předpisy v oblasti ochrany zdraví d) mj. výkladu čl. 129 SES 16. Odpověz na tyto dílčí otázky: X = ano, O = ne a) Evropská unie byla založená Maastrichtskou smlouvou sjednanou v roce 1992. b) členské státy smějí vyhradit státním občanům práci v regionech s vysokou nezaměstnaností. c) smluvními stranami Schengenských dohod jsou povinně všechny členské státy EU. d) smyslem řízení o předběžné otázce před ESD (čl. 234 SES) je mimo jiné řádné zjištění skutkového stavu v posuzovaném sporu. 17. Odpověz na tyto dílčí otázky: X = ano, O = ne a) uplatnění zásady přednosti předpisu práva ES před národním právním předpisem znamená jeho automatické zrušení. b) žalobu proti členskému státu na porušení práva ES může k ESD podat i jiný členský stát. c) sankcí za porušení soutěžního práva ES jsou typicky pokuty d) svoboda pohybu osob zahrnuje i "migraci za sociálními dávkami" 18. Odpověz na tyto dílčí otázky: X = ano, O = ne a) SES obsahuje katalog základních lidských práv a svobod, která jsou orgány Společenství povinny respektovat b) ústavní zákony zakotvující základní lidská práva a svobody mají přednost komunitárním právem c) ochranou základních lidských práva a svobod byl z důvodu přetíženosti ESD členskými státy pověřen Smlouvou o založení ES Evropský soud pro lidská práva ve Strasbourgu d) ESD ve svém rozhodování základní lidská práva a svobody zohledňuje při posuzování legality aktů orgánů ES 19. ESD soud při rozhodování o základních lidských právech a svobodách vychází z: a) jejich výčtu obsaženého v SES b) ústav a obdobných kodifikací jednotlivých členských států a ze společného historického a kulturního vývoje c) mezinárodních smluv (Evropská úmluva o ochraně lidských práv a svobod), které považuje za přirozenou a nezbytnou součást práva EU d) především z Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, byť ji nepovažuje za pro něj závazný pramen práva 20. Svoboda pohybu pracovníka a) zahrnuje i právo občana na vstup na území kteréhokoliv členského státu b) opravňuje pracovníka setrvat území členského státu i po skončení zaměstnaní, a to bez omezení c) opravňuje pracovníka pobývat na území členského státu neomezeně dlouho za účelem hledání zaměstnání d) ve svém důsledku de facto znamená sloučení národních pracovních trhů v jediný komunitární trh pracovních sil, kde mají všichni občané EU rovné zacházení (s výjimkou zaměstnání ve veřejné správě)