JUDr. Jana Dudová, Ph.D. Ochrana ZPF -- pozemkové právo Prameny právní úpravy: - z. 334/1992 Sb., o ochraně ZPF vyhl. 13/1994 Sb. související: - stavební zákon - z. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny - VKP, ÚSES - z. 76/2002 Sb., o integrované prevenci ZPF: základní přírodní bohatství naší země, jedna z hlavních složek ŽP:§1 a) pozemky zemědělsky obhospodařované - orná půda - chmelnice - vinice - zahrady - ovocné sady - louky - pastviny -- srov. s ust. § 2/3 z. 344/1992 Sb. -- rozdílná terminologie = zemědělská půda b) půda, která má být zem. obhospodařována, ale dočasně není = půda dočasně neobdělaná c) - rybníky s chovem ryb nebo vodní drůbeže - nezemědělská půda potřebná k zajišťování zemědělské výroby: - polní cesty - pozemky se zařízením pro polní závlahy - závlahové vodní nádrže - odvodňovací příkopy - hráze sloužící k ochraně před zamokřením nebo zátopou - ochranné terasy proti erozi apod. V pochybnostech rozhoduje orgán ochrany ZPF (individuální správní akt). Př. : Závlahová vodní nádrž: - stavba vynětí ze ZPF oceňování nájem - § 22 odst. 10 z. o půdě 1% z ceny zem. pozemků vyhl. č. 456/2005 Sb., kterou se stanoví seznam k.ú. s přiřazenými prům. cenami zem. pozemků vyhl. č.540/2002 Sb.,kterou se provádějí některá ust. z. 151/1997 Sb. odvody za odnětí ZPF dle § 11/3 ZPF se nepředepisují průtočná vodní nádrž -- vodní tok - § 43 VZ (254/2001 Sb.) -- podmínka : podmínka: tekoucí voda vlastním spádem v korytě trvale nebo převažující část roku -- a to vč. vod v nich uměle vzdutých. VKP dle z. 114/1992 Sb.- ex. lege -- viz § 3b) -- vodní toky (i rybníky a jezera). Zásady ochrany ZPF: a to před odnímáním pro nezemědělské účely, koncipováno plošně. 1. preference zemědělského využívání ZPF pro zem. účely, pro nezem. účely využití především pozemků nezemědělských - nezastavěné pozemky v současně zastavěném území - nezastavěné části stavebních pozemků 2. zásada legality nelze-li sledovaného účelu dosáhnout jinak než použitím pozemku náležejícím do ZPF pak jen na základě zákona (zák. postupem). 3. zásada minimalizace vynětí ze ZPF v co nejmenší míře 4. zásada ochrany organizace půdního fondu a racionálního využití ZPF ochrana ZPF v rámci pozemk. úprav -- z. 139/2002 Sb., aby nedošlo k ztížení či zabránění využití zbývající části ZPF, využívání ZPF musí zachovávat produkční schopnosti půdy ekologické funkce - zvl. ochrana ZPF: v ZCHÚ dle zákona č. 114/1992 Sb.: stanoveno v základních ochranných podmínkách ZCHÚ: např. v NP je zakázáno: - hospodařit na pozemcích způsobem vyžadujícím intenzivní technologie, zejména prostředky a činnosti, které mohou způsobit podstatné změny v biologické rozmanitosti, struktuře a funkci ekosystémů nebo nevratně poškodit půdní povrch 5. Zásada prevence Ochrana ZPF již ve stádiu plánování a územního rozhodování srov. z. 50/76 Sb. 6.Zásada ochrany environmentálních funkcí půdy jako složky ŽP § 4 z. 114/1992 Sb.- vymezení ÚSES (vzájemný soubor ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu) - vymezení ÚSES : orgány ÚP. přírody a krajiny, orgány vodohosp. a orgány ochrany ZPF + les. hospodářství - ochrana VKP -- viz § 3 b) z. 114/1992 Sb. (ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část krajiny) - ex lege - které zaregistruje OOP: stepní trávníky, remízy, meze, historické zahrady a parky. - § 4/2 z. 114/1992 Sb.: VKP jsou chráněny před ničením a poškozováním. Využití -- pouze tak, aby nedošlo k oslabení jejich stabilizační funkce. K zásahům je zapotřebí závazné stanovisko OOP: - ¨např. pozemkové úpravy - změny kultur pozemků - těžba nerostů atd. z. 147/2002 Sb., o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském - § 3/1 d) -- monitoring m.j. výskytu rizikových látek a kontaminantů v půdě vč. komplexního zajištění zdrav. nezávadnosti zemědělských výrobků a potravin § 10 a násl. z. 156/1998 Sb., o hnojivech -- povinnost agrochemického zkoušení zemědělských půd § 41 z. 166/1999 Sb., o veterinární péči -- místo pro neškodné zneškodňování konfiskátů živočišného původu apod. 7.Zásada následné rekultivace při dočasném odnětí, až bude nezemědělské využití skončeno Změny kultur pozemků § 2 zákona 2 základní situace: - přeměna nezemědělské půdy na půdu zemědělskou - změna louky nebo pastviny (trvalý travní porost) na ornou. s ohledem ke znění § 32 stavebního zákona po novele v r. 1998 je nutné vždy rozhodnutí o využití území, a to nejen dle § 2/1 -- kde tak zákon výslovně stanoví. Nejprve rozhodnutí o využití území a pak změna, následně pak zápis do KN. 3. situace: Orgán ochrany ZPF je oprávněn uložit vlastníkovi, příp. nájemci, povinnost provést změnu kultury zemědělské (ne nezemědělské) -- z hlediska ovlivnění ekologické funkce půdy, příp. i další složky ŽP. Vlastníku (nájemci) pozemku pak vzniká nárok na náhradu nákladů a ev. ztráty, které vzniknou dle takového rozhodnutí. Nárok vůči státu prostřednictvím orgánu ochrany ZPF (může být čerpáno ze SFŽP). Ve smyslu § 2/2 h) z. 114/1992 je ochrana přírody a krajiny zajištěna m.j. i účastí na ochraně půdního fondu, zejména při pozemkových úpravách. Změny kultur a pozemkové úpravy jen se souhlasným stanoviskem OOP. § 59 z. OPK -- zajištění pozemků k tvorbě ÚSES. 59/3 : na pozemky nezbytné k uskutečnění opakovaných projektů a plánů tvorby ÚSES podle § 4/1 se nevztahují ustanovení o ochraně ZPF. § 138 SZ součinnost orgánů státní správy s orgány ochrany přírody a jednotlivých složek ŽP Hospodaření na ZPF ne intenzívní hospodaření na ZPF § 3 zákona ochrana vlastnického práva -- s péčí řádného hospodáře aby nebyli omezováni jiní vlastníci jiných nemovitostí aby nebyly ohrožovány či omezovány jiné individuální nebo veřejné právem chráněné zájmy (srov. např. § 126 SZ). Vlastník (nájemce) zemědělského pozemku nesmí - znečišťovat půdu (zdroje pitné vody) látkami ohrožujícími život lidí i dalších živých organismů - poškozovat příznivé fyzikální, biologické a chemické vlastnosti půdy - poškozovat okolní pozemky - je povinen chránit obdělané pozemky podle schválených projektů pozemkových úprav. Prováděcí vyhl. k z. o ochraně ZPF č. 13/1994 Sb. - stanoví nejvýše přípustné koncentrace škodlivých látek v půdě Oprávnění orgánů ochrany ZPF - uložit odstranění závad způsobených kontaminací škodlivými látkami - popř. rozhodnout, že kontaminovaný pozemek nesmí být používán pro výrobu zemědělských výrobků vstupujících do potravinového řetězce lidí. Možnost vlastníka (nájemce) pozemku požádat SFŽP o příspěvek ke zmírnění ekonomických důsledků - předpoklad: závadný stav sám nezavinil. Ochrana ZPF při některých speciálních činnostech - § 5 zákona - 1) Povinnost pořizovatelů a zpracovatelů ÚPD: - řídit se zásadami ochrany ZPF - navrhnout a zdůvodnit řešení nejvýhodnější pro ZPF (rozhoduje se o volbě variant a o způsobu dokončení vlastního návrhu) návrhy ÚPD a územně plánovacích podkladů již ve stádiu konceptů musí být projednány s orgány ochrany ZPF a před vlastním schválením opatřeny jejich souhlasem -- srov. § 126 SZ - srov. § 21 SZ -- rozhodování o uplatněných námitkách. Všechny dotčené orgány státní správy vyrozumí pořizovatel o veřejném jednání a vyzve je, aby svá stanoviska sdělily nejpozději do 30 ode dne veřejného jednání. Ve stejné lhůtě může každý uplatnit své připomínky. K stanoviskům a připomínkám po této lhůtě se nepřihlíží. Na základě výsledků projednání konceptu řešení zpracuje pořizovatel souborné stanovisko s pokyny pro dokončení návrhu ÚPD. Stanovisko dohodne s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily svá stanoviska ve stanovené lhůtě. Rovněž vlastníci pozemků (tzn. i ZPF) a staveb, jejichž práva jsou dotčena konceptem řešení - regulačního plánu, - územním plánem obce s veřejně prospěšnými stavbami, které jsou vymezeny v konceptu řešení ÚPvelkého územního celku mohou podat své námitky do 30 dní. § 5/3 z o ochraně ZPF: Územní rozhodnutí, jímž má být dotčen ZPF, nelze vydat, dokud nebyl dán orgánem ochrany ZPF souhlas k jejímu odnětí (§ 9) s výjimkou případů, kdy to není třeba. 2) Ochrana ZPF při zpracování návrhů na stanovení dobývacího prostoru Povinnost PO a FO oprávněných k těžbě nerostů: - řídit se zásadami ochrany ZPF dle horního zákona - navrhnout řešení z hlediska ZPF nejvýhodnější - vyhodnotit důsledky na ZPF s přihlédnutím k možnostem rekultivace (srovnání s jiným možným řešením). nevztahuje se správní řád Návrhy na stanovení dobývacích prostorů musí být projednány s orgány ochrany ZPF ještě před jejich schválením a opatřeny jejich souhlasem. 3) Při zpracování zadání staveb Investoři jsou povinni se řídit zásadami ochrany ZPF - co nejmenší ztráty - vyhodnocovat důsledky - není-li řešení jednoznačné, navrhnout alternativy. - Návrh na schválení zadání stavby, v němž se předpokládá odnětí ze ZPF, musí být doložen souhlasem orgánů ochrany ZPF (S výjimkou případů, kdy souhlasu není třeba.) - Návrh tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah vodních cest a jejich součástí musí být projednán s orgány ochrany ZPF a opatřen jejich souhlasem. Uvedené souhlasy se nevydávají podle z. o ZPF, je-li jejich vydání nahrazeno postupem podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci 4) Stavební, těžební a průmyslová činnost, geologický a hydrologický průzkum -- tzn. při nezemědělském využití pro minimalizaci škod jsou FO a PO povinny se řídit zásadami ochrany ZPF. Zejména: - skrývat odděleně svrchní kulturní vrstvu půdy - ukládat odklizové zeminy ve vytěžených prostorech a není-li to možné na plochách neplodných, které byly vyňaty ze ZPF - provádět vhodné povrchové úpravy pro rekultivaci k plnění fcí v krajině - zabránění úniku pevných, kapalných a plynných látek poškozujících ZPF a jeho vegetační kryt - v době vegetačního klidu, uvést do původního stavu - projednat s vlastníkem (nájemcem) pozemku provádění geologického a hydrogeologického průzkumu (vegetační klid a původní stav). Pokud odnětí je delší než 1 rok, musí provozovatelé požádat orgán ochrany ZPF o souhlas odnětí ze ZPF (nevydává se dle z. o integrované prevenci). dle § 9 je tento souhlas nezbytný k vydání rozhodnutí dle zvl. předpisů - § 9 zákona o ZPF v návaznosti na § 126 SZ, pokud se nejedná o výjimku dle § 9/2 z. ZPF např. A) - nezast. plocha zast. stavebních pozemků -- srov. § 139b/15 SZ: (stav. poz.=část území určená regulačním plánem nebo územním rozhodnutím k zastavění a pozemek zastavěný stavbou hlavní). - zahr. osady - účelové plochy u zařízení obč. vybavenosti apod. - v současně zastavěném území obce za předpokladu, že poz. jsou ve vlast. FO v jejímž zájmu se má odnětí uskutečnit k výstavbě rod. domku, garáže, chaty, drobné stavby, vinného sklepa.... srov. definici dle § 139a/2 SZ B) - signálů, stabilizačních kamenů apod., pokud nejde o plochu větší než 30 m2 -- srov. např. § 71/2 Sz -- umisťování reklamních, propagačních a info zařízení podléhá o ploše větší než 0,6 m2 ohlášení SZ - přečerpávacích stanic, vrtů a studní a stanic nadz. a podz. vedení -- ne víc než 50 m2 - k nezeměd. účelům po dobu kratší než 1 rok Žádost o odnětí: - trvale - dočasné Podává ten, v jehož zájmu má dojít k odnětí - zdůvodní navrhované řešení z hlediska ochrany ZPF a ŽP - výpis z KN - vyjádření vlastníků (nájemců) pozemků - výpočet odvodů - plán rekultivace - předběžná bilance skrývky kult.vrstev půdy Orgán ZPF - vymezí, kterých pozemků se souhlas týká - stanoví podmínky k zajištění ochrany ZPF - schválí plán rekultivace - vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody ze ZPF Souhlas k odnětí půdy ze ZPF je závaznou součástí rozh. dle zvl. zákona -- srov. § 32 SZ nevztahuje se dle § 21 správní řád Odvody za odnětí půdy ze ZPF -- ten, v jehož zájmu došlo k odnětí -- ek. nástroj O výši odvodů rozhodne orgán ochrany ZPF podle příl. k z. o ZPF 40% - příjem obce -- jen k zlepšení ŽP 60% - příjem SFŽP. § 11 odst. 3 -- důvody, pro které se odvody nepředepisují např. - stavby zem. prvovýroby, rybníky s chovem ryb a vodní drůbeže - investice do půdy, ČOV apod. - komunikace, nádvoří a zpevněné plochy při byt. výstavbě - dle § 9/2 ZPF - Výši odvodů stanoví orgán ochrany ZPF v návaznosti na pravomocné rozhodnutí vydané podle zvl. předpisů (úz. rozhodnutí). V souhlasu s odnětím bude uvedeno zda a v jaké výši budou zaplaceny, po právní moci rozh. dle zvl. předpisů je uloží odvést. Orgány ochrany ZPF - pověřené obecní úřady - obecní úřady obcí s rozšířenou působností - krajské úřady - správy NP -- srov. § 78 z. 114/1992 Sb. - MŽP - orgány ministerstva obrany ve vojenských újezdech ne ČIŽP -- pouze ve vazbě na jiné složkové předpisy -- např. z. 114/1992 Sb. (ohrožení přírody a krajiny bude často mít úzkou návaznost s ochranou ZPF). § 19 z. o ochraně ZPF -- zjistí-li katastrální úřady při novém mapování nebo při dalších činnostech spojených s vedením KN, že v důsledku drobných pozvolných dlouhodobých posunů hranic pozemků náležejících do ZPF došlo k přirozené změně kultur, projednají s vlastníky a uvedou evidenční stav do souladu se stavem v přírodě -- srov. § 10 Kat.Z - Vztah ke správnímu řádu - § 21 ZPF Předběžné opatření - nařízení odstranění závad podle § 3/3 z. o ZPF Sankce Jiný správní delikt - § 20 pokuty FO podnikajícím a PO až do výše 500 násobku minimální mzdy Přestupek - § 20/5 z.334/1992 Sb. -- dojde-li k poškození nebo znehodnocení půdy, která je součástí ZPF, FO, postupuje se dle zvl. předpisů -- tzn. přestupkového zákona -- postačuje zavinění z nedbalosti. § 35 přestupk. zákona -- nesplnění opatření k ochraně ZPF 35/c zákaz pozemek kontaminovaný škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život používat pro výrobu zem. výrobků vstupujících do potravního řetězce 35/e neoprávněné provedení změny kultury pozemku, který je součástí ZPF neoprávněně odejmutí zemědělské půdy zemědělské výrobě neoprávněně provádění činnosti poškozující zemědělskou výrobu na ZPF - trestní odpovědnost. např. obecné ohrožení , ohrožení ŽP apod. - odpovědnost dle OP -- obecná i zvl. - odpovědnost za ekologickou újmu