"Příloha -- otázky, úkoly" Příklady testových otázek Souhlasíte s tím, že mezi: A/ strategie OJ jako celku patří stabilizační strategie s následným růstem B/ provozní strategie s klasifikací podle tzv."strategických hodin" patří rovněž hybridní strategie spojující strategii nízkých cen se strategií odlišení C/ funkční strategie patří rovněž strategie ústupu Za nejmodernější vědecký přístup je považován přístup opírající se o vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu, přičemž paradigma je determinováno relevantními tzv. axiomy, resp. tzv. principy, resp. tzv.premisami. Jsou v této souvislosti platné níže uvedené příklady?: A/ Jedním z uváděných posunů paradigmatu v managementu je posun od managementu lidských zdrojů a lidských vztahů k principiálnímu vedení B/ Jeden z nejnovějších axiómů ve vědě o managementu zní "strategie následuje strukturu" C/ Neplatnou premisou od samého počátku vědy o managementu je "management rovná se podnikový management" Jedním ze základních pojetí obsahu managementu je pojetí kritických faktorů úspěchu. Souhlasíte s níže uvedenými tvrzeními o pojetí kritických faktorů úspěšnosti: A/ Orientuje management OJ na rozhodující faktory jeho činnosti B/ Soustava kritických faktorů je platná pro všechny OJ a je tedy zbytečné hledat "vlastní" faktory určité OJ C/ Za kritické faktory úspěchu jsou považovány faktory označované zkratkou "7S" Komponenta "plánování" představuje nejdůležitější součást managementu, neboť výstupy této komponenty tvoří základ dalších manažerských aktivit. Souhlasíte v této souvislosti s níže uvedenými tvrzeními: A/ Sled jednotlivých postupových kroků v rámci komponenty "plánování" začíná zpracováním přehledu činností, jejich provázáním a určením časového harmonogramu B/ Zvláště významná je vazba mezi komponentou "plánování" a komponentou "kontrolování". Pokud by totiž nebyla realizována komponenta "plánování", nebylo by smysluplné cokoliv kontrolovat. Teprve stanovené cíle, určené standardy atp. jsou totiž "etalony" pro následně kontrolované činnosti C/ Cíle nepatří mezi druhy plánu, jejich vytýčením se garantuje, že jejich dosažení bude probíhat "správným" způsobem Souhlasíte s tím, že odlišnosti operačního a procesního přístupu v managementu jsou? A/ dány mj. přístupem k dělbě a specializaci práce B/ impulsem pro využití jednoho z obou přístupů pro organizační jednotky, které jsou v interakci s okolním prostředím s různou mírou složitosti a dynamiky - v této souvislosti platí, že procesní přístup je využitelný u organizační jednotky s relativně jednoduchým a stabilizovaným okolním prostředí C/ mj. charakterizovány přístupem managementu organizační jednotky k rozsahu zabezpečení jejího poslání - v této souvislosti platí, že procesní přístup také může vést k uplatnění "outsourcingu" Souhlasíte s tím, že mezi personální činnosti OJ patří mj.: A/ hodnocení pracovníků OJ B/ zvyšovat připravenost lidských zdrojů na změny C/ provádět kontinuální průzkum trhu práce Souhlasíte s tvrzením, že zvýšené kontrolní úsilí musí být vyvíjeno především na tyto oblasti: A/ rizikové či nebezpečné produkty, které jsou pod státním dohledem B/ nové aktivity C/ aktivity, jejich případné negativní důsledky se nedají napravit Souhlasíte s níže uvedenými tvrzeními týkající se komunikace: A/ Kvalitu komunikace ovlivňuje zvolené komunikační medium B/ Na kvalitu komunikace nemá vliv osobnost účastníka C/ Kvalitu komunikace ovlivňuje výcvik komunikačních dovedností V kontinentální Evropě je typické pro rozhodování v rámci veřejné správy, že: A/ klíčovými rozhodovacími kritérii jsou hospodárnost a efektivnost B/ rozhodování probíhá na základě zákonem stanoveného procesu C/ management ve veřejné správě má velmi omezené rozhodovací pravomoci Souhlasíte s tím, že na rozdíl od managementu ve soukromém sektoru musí management ve veřejném sektoru: A/ respektovat prioritně hodnoty jakými jsou rovnost a spravedlnost B/ činit mnohá rozhodnutí veřejně C/ věnovat mnohem více úsilí k nalezení vhodných kritérií pro hodnocení výkonnosti a efektivnosti výkonu poslání organizace Působnost managementu ve veřejné správě je nesporně ovlivňována dvěma faktory: vnímáním role managementu veřejné správy ve vládním systému a historickou zkušeností z jednotlivých zemí. V této souvislosti se může hovořit o různých modelech managementu veřejné správy. Souhlasíte s tím, že typickými rysy francouzského modelu jsou: A/ nezávislost managementu při prosazování politických zájmů B/ management si vědom národních zájmů a vlastní role a důležitosti při tvorbě a uplatňování politiky bez ohledu na aktuální politické zájmy C/ management preferuje krátkodobé vlastní zájmy před dlouhodobými politickými cíli Příklady úkolů k řešení Úkol: Model "Management jako důležitý faktor produkční funkce" je zaměřen na úlohu managementu týkající se: ˙ vstupů (jde o zabezpečení, alokaci, využití a kultivaci lidské práce, přírodních zdrojů, kapitálu, informací, znalostí), ˙ produkčního procesu (jde o zabezpečení efektivní transformace vstupů do výstupů) ˙ výstupů (jde o volbu, zabezpečení tvorby a distribuci produktů, které mohou mít podobu produktů pro sebe, zboží a služeb). Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a doplňte, které oblasti působnosti managementu nebyly ve výše uvedeném výčtu z modelu zmíněny! Tab. číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Oblasti působnosti managementu OJ, které nebyly zmíněny| | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Úkol: V souvislosti s manažerskou komponentou "okolního prostředí" OJ je nutno pochopit účel zaměření jednotlivých analýz. Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a uveďte, co je cílem jednotlivých analýz a kde to bude možné i alespoň jednu metodu, kterou byste při analýze použili! Tab. číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Typ analýzy |Cíl analýzy| Použitelná metoda | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Hodnocení povahy okolního prostředí | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Analýza vlivů obecného ("macro") okolí | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Analýza vlivů oborového ("industry") okolí | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Analýza vývoje relevantního trhu, resp. vývoje | |xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx | |relevantní potřeby a uspokojení potřeb | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Analýza "stakeholderů" | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------+-----------+-----------------------| |Analýza vnějšího kulturního rámce | |xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx| | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Úkol: Nakreslete organizační schéma organizační struktury OJ s 4 organizačními úrovněmi, s rozpětím managementu na každé úrovni rovnému 3! Úkol: Nakreslete blokové schéma algoritmu "modifikovaného"rozhodovacího procesu se stručnými názvy jednotlivých operačních a rozhodovacích bloků! Úkol: S. Covey doporučuje osvojit si 7 návyků jako základního východiska úspěšného a harmonického života. Tzv. kontinuum zrání člověka vidí v procesu od úplné závislosti jedince na ostatních lidech k dosažení nezávislosti a potažmo k pochopení, že další osobní růst není možný bez vzájemné závislosti individuálně nezávislých jedinců. V této souvislosti používá také dva důležité pojmy "soukromé vítězství" a "veřejné vítězství". Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a uveďte alespoň 1 doporučený návyk v rámci "soukromého vítězství" a 1 doporučený návyk v rámci "veřejného vítězství"a stručně je charakterizujte, nejlépe prostřednictvím příkladu! Tab. číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Pracovní název návyku v rámci "soukromého vítězství"| Stručná charakteristika návyku | |----------------------------------------------------+---------------------------------------| | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Úkol: Při rozhodování za podmínek jistoty lze použít velmi univerzální metodu vícekriteriálního hodnocení variant. V rámci této metody je třeba také určit váhu rozhodovacích kritérií. Za tím účelem používá metoda párového srovnávání. Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a stanovte (na základě uvedených údajů přímo v tabulce) počet preferencí jednotlivých kritérií, pořadí kritérií a určete vhodný postup (označený "X", resp. "Y") pro stanovení relativních vah rozhodovacích kritérií a tyto relativní váhy stanovte vždy naznačením výpočtu, tj. uvedením hodnoty čitatele lomeno hodnotou jmenovatele ! Pozn.: Pro výpočet relativní váhy u postupu "X" platí vzorec: 2 krát počet preferencí kritéria, děleno počet kritérií krát počet kritérií minus 1; Pro výpočet relativní váhy u postupu "Y" platí vzorec: počet kritérií plus 1, minus pořadí kritéria, děleno součtem pořadí všech kritérií. Tab. číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | K 1 | K 2 | K 3 |K 4 |K 5 |K 6 |K 7 |Počet preferencí|Pořadí | Váha | Váha | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |kritéria|postup "X"|postup "Y"| |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 1 | |1 |0 |0 |1 |1 |0 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 2 | | |0 |0 |0 |0 |0 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 3 | | | |1 |1 |1 |1 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 4 | | | | |0 |0 |1 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 5 | | | | | |1 |0 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 6 | | | | | | |0 | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |K 7 | | | | | | | | | | | | |------+-----+-----+-----+----+----+----+----+----------------+--------+----------+----------| |Cel. | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Úkol: Pro tzv. extrémní typy osobních profilů (tzn. jeden faktor je vysoko v horní polorovině grafu, ostatní tři faktory jsou v dolní polorovině grafu) jsou typické následující rysy uvedené v tabulce. Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a doplňte chybějící údaje (tzn. zapište tyto údaje do prázdných políček tabulky)! Tab. číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Extrémní typ | Strach | Prioritní motiv | Hlavní přínos | |---------------+---------------------------+------------------+-----------------------------| |Vysoké "D" | ze selhání | moc | | |---------------+---------------------------+------------------+-----------------------------| |Vysoké "V" |ze společenského znemožnění| | eliminace napětí ve skupině | |---------------+---------------------------+------------------+-----------------------------| |Vysoké "S" | | jistota | spolehlivost a pracovitost | |---------------+---------------------------+------------------+-----------------------------| |Vysoké "O" | z konfliktu | |výborný odborník, specialista| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Úkol: Má-li být cíl skutečně cílem, musí splňovat požadavky vyjádřené ve zkratce SMART. Pozor! Níže uvedenou tabulku zkopírujte, včetně v ní uvedených údajů, na rub odpovědního listu (případně i na dalším listu) obvykle ve větším měřítku (abyste do ní mohli zaznamenat požadované odpovědi), tabulku očíslujte pořadovým číslem tohoto úkolu v rámci Vámi zpracovávané varianty testu a formulujte alespoň 2 cíle splňujících požadavky SMART, z nichž jeden bude Vaším osobním cílem a jeden cílem pro nějakou zájmovou skupinu! Tab. Číslo: doplňte číslo úkolu v rámci testu! +-------------------------------------------------------------------------------------------+ |Příklad SMART cíle (zájmová skupina) | | |-------------------------------------+-----------------------------------------------------| |Příklad SMART cíle (osobní) | | +-------------------------------------------------------------------------------------------+ Zpracoval: prof. Vágner Dne 25. 4. 2006