JUDr. J. Jurníková, Ph. Záruky zákonnosti Obecná charakteristika * Zákonnost -- nezbytný předpoklad právní jistoty * - požadavek na dodržování obsahu právních norem * - poskytování právní ochrany Záruky zákonnosti - vymezení * souhrn právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení * -pojetí systému schéma * 1. zrušení, změna, sistace vadných právních aktů * 2. kontrola veřejné správy * 3. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností * 4. přímé donucení ke splnění povinnosti * 5. právo na informace ve veřejné správě AD 1 * PA -- individuální -- náprava vad v rámci režimu opravných prostředků (vady skutkové a vady právní) * PA -- normativní -- náprava vad daným orgánem nebo zrušení v rámci soudního přezkumu * Sistace -- pozastavení výkonu (př. OZV obcí) Ad 1 * Presumpce správnosti -- i vadný správní akt je způsobilý založit právní účinky až do doby jeho zrušení či změny příslušným orgánem * Vadné právní akty -- napadnutelné - nicotné ( § 77 s.ř. -- definice -- akt zjevně vnitřně rozporný nebo právně či fakticky neuskutečnitelný, není dána věcná příslušnost) Ad 2 Kontrola * Vychází z teze, kdy veřejná správa je druhem společenského řízení * - zjišťujeme, nakolik odpovídá existující stav tomu, co má být, a zjišťujeme příčiny nesplnění povinnosti, a dále vyvozujeme závěry a opatření * Funkce: poznávací, zjišťovací, porovnávací, hodnotící a nápravná Kontrola - systém * Správní kontrola -- kontroluje orgán VS * a) nadřízenost a podřízenost * b) mimo hierarchické vazby Kontrola- systém * Vnější kontrola -- VS je předmětem kontroly ze strany jiných subjektů * - zákonodárné orány * - soudy * - NKÚ * - VOP * - občany ( petice, stížnosti, podněty) Zákonodárný sbor * - odpovědnost vlády * - interpelace * - státní rozpočet * - výbory a komise ( vyšetřovací komise) * VZP- VOLBA ŘEDITELE NA NÁVRH SPRÁVNÍ RADY * ČT -- volí a odvolává členy Rady Soudní kontrola * - správní soudnictví * - ústavní soudnictví * Část V. o.s.ř. NKÚ * Čl. 97 Ústavy -- zák. č. 166/1993 Sb. * Nezávislý orgán ( není podřízen vládě ani parlamentu) * Kontrola hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu, veřejné zakázky, vydávání státních cenných papírů * - jedná se kontrolu následnou, nikoli preventivní NKÚ * Zkoumá zákonnost, věcnou správnost, formální správnost, účelnost a hospodárnost * -nemá schopnost autoritativního zásahu ( nařizovat nápravu) * - zprávy se zveřejňují ve Věstníku -- informační povinnost Orgány * Prezident a viceprezident -- jmenuje prezident na návrh PS * Kolegium Úřadu (Prezident, viceprezident a 15 členů volených PS) * Senáty Úřadu * Kárná komora Odpovědnost * A) správně právní odpovědnost * Strukturovaný systém * - odpovědnost za přestupky * - odpovědnost za jiné SD -- disciplinární * - pořádkové * - jiné SD FO * - jiné SD PO Odpovědnost * B) odpovědnost státu za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem * - 82/1998 Sb * - státní správa i samospráva * - nelze se zprostit 82/1998 * Uplatňuje se: * - MS -- s.ř.s. samospráva * - ústřední správní úřady * ČMB a NKÚ jednají samostatně * Rozhodnutí musí být pro nezákonnost zrušeno ( nutnost využít řádných opravnách prostředků) * - 82/1998 * Do 6 měsíců je třeba o nároku rozhodnout * Pokud ne, soud * Systém regresních úhrad * - úřední osoby * - USC -- pokud škodu způsobily v rámci přenesené působnosti * - zaviněné jednání Petice l Z latinského petitio -- žádost l Vymezení: l Kvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru Ústavněprávní zakotvení l Čl. 18 LZPS l Kategorie práv politických l " Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi". Omezení petičního práva l - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. l l - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. Právní úprava l Zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním l Oprávněná osoba: FO a PO, pokud je to v souladu s cíli jejich činnosti l Adresát: státní orgány a orgány územní samosprávy Vyřízení l Písemná forma l Jde o návrh více osob -- petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) l Shromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) l - uvádí se jméno, příjmení a bydliště l - k podpisu nesmí být nikdo nucen l - nutno se seznámit s textem petice l - z petice musí být zřejmé, kdo ji podává Vyřízení l Povinnost petici přijmout l Povinnost ji vyřídit do 30 dnů l Posuzuje obsah a zda není nepřípustná l Nelze podat odvolání! Stížnost l Podání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele l § 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád l Stížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu l Forma: písemná nebo ústní l Lhůta k vyřízení: 60 dnů l Možnost obrany u nadřízeného správního orgánu Veřejný ochránce práv l Zák. č. 349/1999 Sb l Iniciativní kontrolní orgán l Monokratický a volený l PROCES volby l 1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) l 2. Volba PS l 3 VO -- 6 let Nezávislost a nestrannost l 1. Ne PS ani PH l 2. neslučitelnost funkcí l 3. trestně právní imunita l 4. mlčenlivost l 5 obrana Vazby na PS l 1. volba a odpovědnost l 2. informace l 3. záruky nezávisloti l 4. účast na jednání l 5. podněty k legisl. Procesu l 6. ekonomický faktor Činnost l Hlídá korektnost veřejné správy l Měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy l Zahajuje šetření na podnět l Vydává doporučení k nápravě