Veřejné finance Rozpočtová soustava, veřejný rozpočet Rozpočtová soustava n Tři pojetí: n Soustava orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování, použití a kontrolu hospodaření veřejných peněžních fondů. n Struktura peněžních fondů a vztahů mezi těmito peněžními fondy. n Označuje soubor institucí a orgánů, peněžních fondů, jejich vzájemných vztahů a pravidel fungování. Rozpočtová politika n Procesy odehrávající se v rámci rozpočtové soustavy. n Je realizovaná státem na různých úrovních veřejné správy. n Cílem je zabezpečit veřejné příjmy potřebné k realizaci veřejných výdajů. Struktura rozpočtové soustavy n Závisí na členitosti veřejné správy n Musí být vydefinováno daňové určení Struktura veřejných rozpočtů n Soustava veřejných rozpočtů n nadnárodní rozpočet n ústřední rozpočet n rozpočty jednotlivých celků územní samosprávy n rozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru n Mimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) Soustava veřejných rozpočtů ČR Veřejný rozpočet Každý veřejný rozpočet je: n upraven předpisem, n samostatně sestavován a schvalován, n má vlastní, zákonem stanovenou, příjmovou základnu, která mu zajišťuje částečnou nezávislost. Ekonomické hledisko VR n Veřejný rozpočet: n sdružuje a rozděluje převážně veřejné prostředky k zajištění veřejných statků. n Veřejné prostředky: n byly získány především na základě principů nenávratnosti, neekvivalentnosti a nedobrovolnosti, n rozhoduje se o nich veřejnou volbou, n podléhají veřejné kontrole. n Neefektivnost provázející veřejné rozpočty: n alokační neefektivnost, n neefektivnost z důvodu vracení finančních prostředků. Legislativní hledisko VR n "Pojmem "veřejné rozpočty centrální úrovně" se rozumí státní rozpočet, státní fondy, Fond národního majetku, Pozemkový fond, fondy zdravotních pojišťoven, fondy organizačních složek státu a státní finanční aktiva." n "Pojmem "veřejné rozpočty územní úrovně" ... rozpočty a fondy obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí." § 1 odst. 2, 3 opatření Ministerstva financí č.j. 111/74 200/1997 o rozpočtové skladbě n "Veřejné rozpočty ČR jsou soustavou státního rozpočtu, rozpočtů krajů a municipalit (místní rozpočty), státní mimorozpočtové fondy, privatizační fondy (FNM a Pozemkový fond) a systém veřejného zdravotního pojištění." Rozpočtový výhled 2003 -- 2006: Koncepce reformy veřejných rozpočtů, Ministerstvo financí 2003 Pohledy na veřejný rozpočet Veřejný rozpočet představuje současně: n peněžní fond, n bilanci, n finanční plán, n nástroj řízení veřejné politiky. Veřejný rozpočet = peněžní fond n tok finančních prostředků n je vytvářen, rozdělován a používán na principu: n nenávratnosti, n neekvivalence, n nedobrovolnosti. n Veřejné příjmy n daně a poplatky n úvěrový příjem n Veřejné výdaje n vládní výdaje a o transfery Veřejný rozpočet = bilance n zahrnuje veškeré běžné a kapitálové příjmy a výdaje, jež jsou postupně přijímány a vydávány n běžná bilance n kapitálová bilance n Po skončení období, na které byl veřejný rozpočet vytvořen, může dojít k: n vyrovnanému rozpočtu, n přebytkovému rozpočtu (převedením do rezerv), n schodkovému rozpočtu (kryje se z položky účetních rezerv). Běžná bilance n je rozhodující částí veřejného rozpočtu, n bilancuje běžné (každoročně se opakující příjmy) a běžné (každoročně se opakující) výdaje, n největší podíl představují tzv. obligatorní (zákonné či mandatorní) výdaje, ve vyspělých zemích tvoří 2/3 rozpočtu, n v dlouhodobém horizontu měla být běžná bilance vyrovnaná, n pokud je běžná bilance pravidelně schodková je nutné zvážit: n výši veřejných výdajů ke krytí potřeb veřejného sektoru, n v rámci veřejných výdajů se zaměřit především na výši mandatorních výdajů, n účinnost fiskální funkce daní, tzn. přezkoumat únosnost daňového zatížení, způsob výběru a správy daní, ztížení daňových úniků atd.). Kapitálová bilance n bilancuje běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) příjmy a běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) výdaje, n díky budoucímu užitku nemusí být příjmy a výdaje kapitálového rozpočtu vyrovnány, n je teoreticky možné je financovat z návratných zdrojů. (Tento přístup je ovšem v posledních letech kritizován.) Veřejný rozpočet = finanční plán n VR jsou sestavovány vždy na jedno rozpočtové období, jež se shoduje se všemi rozpočty rozpočtové soustavy. n Při sestavování VR je možné použít metody: n shora-dolů, n zdola-nahoru, n kombinace přístupů (v ČR) n Vychází se z empirických hodnot n Doplní se o expertní odhady vývoje Kvalita veřejného rozpočtu n Závisí na kvalitě jeho odhadu: n příjmů (daň. výnosů, uživatelských poplatků, správních poplatků, dotací, nedaňových příjmů, nových příjmů), n výdajů (kapitálových a běžných souvisejících se zajišťováním veřejných statků a peněžních transferů), n výdajů na financování nových potřeb, n předpokládané inflace, n nejistot. Řízený výdajový rozpočet n Poslání příslušného stupně veřejné vlády -- je založeno na stanovení cílové kvantity a kvality potřeby a hledání finančních zdrojů, které umožní tuto cílenou potřebu zajistit v určitém časovém horizontu dle charakteru potřeby, n z akcentování -- ze sestavování rozpočtové prognózy, ze které roční rozpočet vychází, n nepropadávání finančních prostředků. n Mezi přednosti se uvádí zejména: n motivace k úsporám ve výdajích, n možnost využít ušetřené finanční prostředky na realizaci nových aktivit, n zjednodušení procesu rozpočtového plánování, n možnost soustředit se na řešení důležitých úkolů. Veřejný rozpočet = nástroj veřejné politiky n Stabilizační nástroj fiskální politiky: n V případě poklesu výkonnosti ekonomiky může vláda podpořit ekonomický růst zvýšením veřejných výdajů, n v době recese se daňoví poplatníci posouvají do pásem s nižším zdaněním, n v době expanze získávají více zdanitelných prostředků a posouvají se tak do pásem s vyšším zdaněním. Rozpočtové zásady n Zásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu, n zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu, n zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu, n zásada dlouhodobé vyrovnanosti, n zásada efektivnosti a hospodárnosti, n zásada publicity. Rozpočtové zásady upravuje: n Zákon č. 576/1990 Sb. Rozpočtová pravidla republiky a rozpočtová pravidla územních rozpočtů, n Zákon č. 218/2000 Sb. Rozpočtová pravidla republiky, n Vyhláška MF ČR 323/2002 Sb. o rozpočtové skladbě. Rozpočtová skladba jedná se o systematické, jednotné a přehledné třídění, které umožňuje: n zabezpečit jednotnost a přehlednost n analyzovat příjmy a výdaje n zajistit potřebné informace n Třídění příjmů a výdajů respektuje: n zásadu jednotnosti a závaznosti třídění n zásadu dlouhodobé stability třídění n zásadu srozumitelnosti n zásadu kompatibility Rozpočtový proces n Sestavení návrhu (výkonné orgány státní správy), n projednání a schválení (volené orgány státní správy), n plnění, n případné schvalování úprav během rozpočtového období, n kontrola plnění. n průběžná -- během rozpočtového období n následná -- po skončení rozpočtového období Vývoj veřejných výdajů (v % HDP) 1870 -- 1994 Faktory růstu veřejných výdajů n Demografické faktory n Válečné události n Inflace, vyšší nákladovost služeb n Technologické změny n Politické a sociální vlivy n Demonstrační efekt Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 Děkuji za Vaši pozornost. J