Systém a systematika daní v České republice Michal Radvan Pojem „daň“ Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. => pojem „daň stricto sensu“ Požadavek zákonné úpravy vybírání daní Článek 11 odst. 5 LZPS: Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. Pojem „poplatek“ Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. Pojem „cena“ n Poplatek za soukromoprávní statek n Nemusí být ukládána ve formě zákona n Respektuje skutečnou cenu služby n Je možné stanovit ji dohodou Pojem „berně“ Pod pojmem berně rozumíme daně, poplatky, odvody, zálohy na tyto příjmy, příslušenství a další dávky, které jsou příjmy veřejných fondů. Srov. § 1 odst. 1 ZSDP – pojem „daň lato sensu“ Funkce daně n Fiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) n Regulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně n Stimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje Konstrukční prvky daně n Daňový subjekt n Objekt zdanění n Základ daně n Sazba daně n Korekční prvky n Rozpočtové určení daně n Správce daně n Podmínky placení Subjekt daně n Poplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani n Plátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně n Další osoby – např. nástupce, ručitel Objekt zdanění = předmět daně Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. Ve většině případů se odráží v označení daně. - důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. Základ daně Stanoví kvantitu objektu daně. Jedná se o konkretizaci objektu zdanění. Ze základu daně je vyměřena daň. Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. Základ daně - pokračování n Daňové minimum – stricto sensu: stanovení mezní velikosti daňového základu, pod kterou se daň nevybere – lato sensu: vymezení pevné částky, o kterou se sníží základ daně n Minimální základ daně – zákonem je stanovena minimální výše základu daně, ze kterého se vypočítá daň Sazba daně Element určující výši daně ve vztahu k daňovému základu. n Pevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně n Procentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně – Lineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně – Progresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby – Degresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl Korekční prvky daně Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. Rozpočtové určení daní Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. viz zákon o rozpočtovém určení daní Schéma rozdělení daní (bez SFDI, poplatků a pokut; www.mfcr.cz) Správce daně Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. Správce daně - pokračování n Územní finanční orgány: finanční úřady, finanční ředitelství, MFČR n Celní orgány: celní úřady, celní ředitelství, Generální ředitelství cel n Správní orgány n Soudní orgány n Obce, kraje Podmínky placení n Termíny placení n Zásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky Třídění daní n Podle vazby na důchod poplatníka n Podle subjektu daně n Podle objektu daně n Podle respektování příjmových poměrů poplatníka Klasifikace daní podle vazby na důchod poplatníka n Přímé daně: bezprostředně vyměřeny poplatníkovi na základě jeho důchodu či majetku, jsou adresné a přihlížejí k majetkové situaci poplatníka, který je sám vypočítává a odvádí, zná jejich hodnotu; dělí se na důchodové a majetkové n Nepřímé daně: jsou placeny a vybírány v cenách zboží, služeb, převodů a pronájmů; nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci poplatníka, jsou neadresné; člení se na všeobecné a akcízy Klasifikace daní podle subjektu daně n Jednotlivec n Domácnost – jeden člověk (hlava rodiny) odvádí daň n Oba manželé – manželský splitting n Všichni členové domácnosti – plný splitting n Společnost, korporace Klasifikace daní podle objektu daně n Důchodové: uvaleny na důchod (mzdu, plat, rentu, zisk, úrok apod.) jak v peněžní, tak v naturální podobě n Výnosové: výše je odhadována podle vnějších znaků (počet zaměstnanců, druh podnikání, velikost budov, počet oken) n Majetkové: zdaňují nemovitosti i movitý majetek, vlastnictví, držbu i nabytí Klasifikace daní podle objektu daně - pokračování n Z hlavy (subjektové): placené z titulu samotné existence n Obratové: uvalené buď na hrubý obrat u každého výrobce nebo na čistý obrat docílený u posledního zpracovatele n Spotřební: na veškerou spotřebu nebo selektivní n Z obchodních operací: postihují finanční operace (např. burzovní daň) Klasifikace daní podle respektování příjmových poměrů poplatníka n Daně osobní (in personam): respektují důchodovou situaci poplatníka n Daně in rem: placeny z titulu vlastnictví či nabytí určitého majetku, nákupu či spotřeby; výše není závislá na příjmech poplatníka Klasifikace daní podle metodiky OECD n Daně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů n Příspěvky na sociální zabezpečení n Daně z mezd a pracovních sil n Daně majetkové n Daně ze zboží a služeb n Ostatní daně Vždy existuje další, podrobnější členění – viz např. Široký, str. 49. Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní (zrušen) n Daň z přidané hodnoty – nepřímá všeobecná spotřební daň in rem n Spotřební daně (z minerálních olejů, z lihu, z piva, z vína a meziproduktů, z tabákových výrobků) – nepřímé selektivní spotřební daně in rem n Daně z příjmů (fyzických osob, právnických osob) – přímé důchodové osobní daně Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní - pokračování n Daň z nemovitostí (daně z pozemků, ze staveb, z bytů, ze samostatných nebytových prostorů) – přímá majetková daň in rem n Silniční daň – přímá majetková daň in rem n Daň dědická – přímá majetková (transferová) daň in rem Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní - pokračování n Daň darovací – přímá majetková (transferová) daň in rem n Daň z převodu nemovitostí – přímá majetková (transferová) daň in rem n Daně k ochraně životního prostředí (ekologické daně) – zřejmě nepřímé spotřební selektivní daně in rem, budou zavedeny od 2008 Klasifikace poplatků n Správní poplatky n Ekologické poplatky n Soudní poplatky n Místní poplatky n Další poplatky (dálniční známky, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače) Klasifikace místních poplatků n poplatek ze psů, n poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, n poplatek za užívání veřejného prostranství, n poplatek ze vstupného, n poplatek z ubytovací kapacity, n poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, n poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj, n poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, n poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Děkuji za pozornost a přeji hezký zbytek dne!!! Literatura n Mrkývka, P. a kol. Finanční právo a finanční správa. 2. díl. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN: 80-21O-3579-X. n Široký, J. Daňová teorie s praktickou aplikací. Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN: 80-7179-413-9.