1 Právo mezinárodního obchodu Úvod ­ systematika mez.obchodních vztahů, roviny úpravy Mezinárodní ekonomické právo (mez.organizace, WTO, rozbor GATT) Úprava vnějších obchodních vztahů ČR/ES Právní režim mez.obchodních transakcí ­ probráno v MPS Rozbor jednotlivých obchodních transakcí Systematika a úprava mezinárodních obchodních vztahů Tři úrovně vztahů Vztahy mezi státy a mezinár. organizacemi Vztahy mezi státem a subjekty na jeho území Vztahy mezi obchodníky z různých států Systematika a úprava mezinárodních obchodních vztahů Tři úrovně vztahů Státy a mezinár. organizace Stát a subjekt na jeho území Obchodníci z různých států Jedná se o vztahy mezi subjekty mezinárodního práva veřejného. Jejich vzájemné vztahy jsou proto také tímto právem regulovány. Systematika a úprava mezinárodních obchodních vztahů Tři úrovně vztahů Státy a mezinár. organizace Stát a subjekt na jeho území Obchodníci z různých států Tyto vztahy jsou upraveny vnitrostátním veřejným právem. Patří sem oblasti práva veřejného, správního, finančního. Do této oblasti zasahuje výrazně i právo komunitární ­ například úprava vnějších obchodních vtahů ES. Systematika a úprava mezinárodních obchodních vztahů Tři úrovně vztahů Státy a mezinár. organizace Stát a subjekt na jeho území Obchodníci z různých států Nejširší skupina vztahů, jsou jádrem mezinárodního obchodu. Odehrávají se ovšem pouze v určitém prostředí, které je vytvářeno předcházejícími dvěma skupinami vztahů. Vztahy obchodníků jsou regulovány primárně mezinárodním právem soukromým, ale výrazně sem zasahují i nestátní prostředky úpravy, jako např. lex mercatoria. Ekonomické teorie liberalizmus vs. protekcionismus ? vhodnější ? současný trend po II. sv. válce nahrazování bilaterálních dohod multilaterálními postupné institucionalizování regulace mez. obchodu = Bretton-Woodský systém, GATT, WTO 2 Překážky obchodování opatření přímo regulující vstup a výstup zboží celní tarify, kvóty, dovozní licence, vývozní licence, certifikace vnitrostátní regulace a politika dopadá na domácí i zahraniční výrobky ­ technické požadavky, sanitární a fytosanitární opatření, veřejné podpory, státní monopoly, politika veřejných zakázek obchodní praktiky, zvyklosti, kulturní rozdíly, spotřebitelské preference ekonomická a strukturální charakteristika dovozní země investiční politika země, úvěrový kredit země, průmyslová politika Mezinárodní ekonomické právo je součástí mezin.práva veřejného zabývá se ekonomickými vztahy mezi subjekty MPV má výrazný vliv na samotné soukromoprávní mez.obchodní transakce mezinárodní obchodní systém (WTO) mezinárodní finanční a měnové právo mezinárodní právo rozvoje mezinárodní investice Mezinárodní smlouvy ­ typický pramen dvoustranné vs. mnohostranné erga omes vs. inter partes podle předmětu ­ obchodní spolupráce, regulace obchodu, daňové otázky, celní otázky, vytvoření mez.organizace, unifikace úpravy soukromopráních vztahů v ekonomické oblasti pravidelně definují postavení osob/zboží na území smluvních států = režimy. Mnohostranné MS regulující obchodní aspekty nejznámější = GATT, GATS komoditní dohody = regulace trhu s určitými produkty, typicky zemědělskými ­ např. cukr, čaj, obilí. Často zainteresovány rozvojové státy. Účel = udržet určitou cenovou hladinu, exportní stabilita. Stojí mimo GATT/WTO. A1 Další typy mnohostranných MS vytvářejících mez.organizace vytváření celků bez subjektivity = oblast volného obchodu, celní unie (NAFTA, LAFTA, CEFTA, ESVO) unifikace určitých právních otázek (Úmluva OSN o mezinárodní koupi zboží, Bruselská úmluva o pravomoci a uznání a výkonu cizích soudních rozhodnutí ve věcech občanských a obchodních, Římská úmluva o právu rozhodném pro závazky ze smluv) Režimy zacházení nejvyšších výhod = stát se zavazuje přiznat subjektu ty výhody, které přiznal/přizná subjektům z kteréhokoliv třetího státu. Zajišťuje rovné zacházení se všemi cizinci. Zrovnoprávňuje veškeré cizince mezi sebou. NIC nevypovídá o zacházení cizinec vs. tuzemec. omezená vs. neomezená podmíněná vs. nepodmíněná pozitivně vs. negativně formulovaná Jedná se o metodu zacházení, nezajišťuje výsledek. Využívaná (s výjimkami) v GATT (WTO). Snímek 10 A1 Mezi smlouvami navzájem neexistuje žádné propojení. Některé z nich vytvářejí mezinárodní organizace (Mezinárodní organizace pro přírodní kaučuk, Mezinárodní organizace pro kávu). a) dohody, které stanoví jen určitá neformální pravidla. Do této skupiny jsou řazeny případy, kdy existují buďto mezivládní konzultační výbory exportujících a importujících zemí (například obchody mající za předmět zinek, kopru), anebo konsultační útvary (v rámci FAO pro citrusové ovoce, čaj, banány atd.) či gentlemanské dohody týkající se cen a kvót (cukr, čaj, rýže). b) dohody, které přinášejí regulaci dané oblasti. Jde o úmluvy smíšené povahy (mezi exportujícími a importujícími zeměmi) nebo úmluvy zasahující jen země exportující nebo jen země importující. Jde například o oblast obilí, kakaa, ropu, cín, kaučuk. Některé z těchto dohod se zabývají jen odstraněním překážek obchodování, jiné přímo intervenují na trhu, zabývají se problematikou cen, soutěže, kvót, zřízením vyrovnávacích skladů (tzv. buffer stocks). Administrator; 24.9.2006 3 Režimy zacházení národní režim = stejné zacházení s cizinci a vlastními občany (asimilace). Zacházení s cizincem by nemělo klesnout pod ,,minimální standard (mohl by být zvýhodněn cizinec před vlastním občanem, např. vyvlastnění, jestliže s vlastním občanem by bylo zacházeno nevhodně). Opět využíváno v GATT (WTO). Režimy zacházení reciproční režim = státy si navzájem poskytují stejné výhody. preferenční režim = cizincům z druhého státu jsou poskytnuty výhody, které nejsou poskytnuty cizincům z žádného jiného státu. (s jedním státem máte režim nejvyšších výhod, s druhým nastavíte režim preferenční státu s nejvyššími výhodami musíte poskytnout to samé, co státu preferenčnímu) Subjekty MPV - STÁT různé role - spolutvůrce MS - normotvůrce vnitrostátního veřejného práva - obchodník problematika imunity imunita ­ stát nemůže podléhat pravomoci orgánu jiného státu (vychází se suverenity) v praxi již vyřešeno, dříve velké problémy procesní imunita exekuční imunita = nepodřízení se státu pod pravomoc orgánu jiného státu (soud) = nedojde k exekuci majetku státu na základě rozhodnutí orgánu jiného státu Imunita Jak je to s imunitou, když stát vystupuje jako obchodník ? a) tradiční koncepce = stát má absolutní imunitu, není rozhodující, jakou činnost vykonává. Stát se ale může imunity vzdát (výslovně vs. např. podepsání rozhodčí smlouvy) b) zúžený, omezený přístup = je rozhodující účel činnosti, kterou stát vykonává Státy rozvojové a rozvinuté Aspekt důležitý pro zacházení v některých oblastech ­ obchod. Udělování např. preferenčních a nerecipročních režimů, ve WTO, výhodnější úvěry od Světové banky. definice rozvojového státu : zaostalé zemědělství, mizivý průmysl, většina obyvatel zaměstnána v prvovýrobě nízká úroveň výrobních prostředků nízká úroveň důchodu na hlavu vysoký přírůstek obyvatelstva, pro který není výživa vysoká negramotnost, nemocnost, úmrtnost sebehodnocení státu ­ hraje důležitou roli státy nejméně rozvinuté, méně rozvinuté, nově industrializované JV1 Mezinárodní organizace jejich role při úpravě mez.obchodu/v oblasti mez.ekonomické spolupráce je velice podstatná jsou místem, kde se projednávají změny v ekonomických vztazích, poskytují finanční prostředky zákl. členění - univerzální vs. regionální (územně) - univerzální vs. komoditní Snímek 17 JV1 cca 48 zemí, jako např.: Angolu, Bangladesh, Benin, Burkinu Faso, Burundi, Středoafrickou republiku, Čad, Kongo, Djibuti, Gambii, Guineu, Haiti, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Maledivy, Mali, Mauretanii, Mosambique Jiří Valdhans; 25.9.2006 4 Univerzální mez.organizace OSN - Valné shromáždění - Rada bezpečnosti - Hospodářská a sociální rada (ECOSOC) - Komise pro mezinárodní právo obchodní (UNCITRAL) - Konference pro obnovu a rozvoj (UNCTAD) : rešení obchodu zejména ve vztahu k rozvojovým státům. Spojováno s komoditními dohodami (káva, kakao, juta, cukr, obiloviny, olivový olej, kaučuk, zinek, nikl, měď) - Organizace pro průmyslový rozvoj (UNIDO) Bretton-woodský systém, WIPO, UNIDROIT Regionální mezinárodní organizace Evropa ES, Rada Evropy, OECD - podpora ekonomického růstu a zaměstnanosti, rozvoj obchodu. EBRD (Evropská banka pro obnovu a rozvoj) ­ podpora transformace zemí St+V. Evropy. Afrika UDEAC, CEMAC, ECOWAS, AMU, EAC, COMESA Asie ASEAN, APEC, SAARC Amerika MERCOSUR (zóna volného obchodu), CARICOM (společný trh) Bretton-woodský systém vznik bretton-woodského systému po II.světové válce znamenal výrazný posun při úpravě mez.ekon.vztahů ­ od dvoustranné regulace k regulaci mnohostranné. Klíčové organizace : IMF (Mezinárodní měnový fond) IBRD (Mez.banka pro obnovu a rozvoj) GATT (Všeob. dohoda o tarifech a obchodu) v tomto výčtu nepřesnost ­ GATT nebyla a není mezinárodní organizací, tou je až WTO Mezinárodní měnový fond (IMF) vytvořen k podpoře mez.měnového systému, k usnadnění růstu mez.obchodního systému, k podpoře stability měnových kurzů a mez.platebního systému. hlavní úkol : zmírňovat a zkracovat dobu trvání nerovnováhy platebních bilancí členských zemí. podmínkou členství = členství v IBRD. členské státy musí zajistit volnou směnitelnost měny vůči měnám zahraničním a mít k dispozici. možnost získat úvěr ­ ve stavu nouze (deficit platební bilance). Mohou požádat i bohaté státy (rozdíl od IBRD). pravidelné konzultace s členskými zeměmi doporučení (pokud chce země čerpat fin.pomoc, musí doporučení plnit) kritika v 90.letech, problém morálního hazardu Skupina Světové banky (WBG) původně jedna org. - IBRD, postupně vznikly 4 další - IDA (Mez.rozvojová asociace) - IFC (Mez.finanční korporace) - MIGA (Mnohostranná investiční záruční agentura) - ICSID (Mez.středisko pro řešení sporů z investic) cíl : podpora ekonomického a sociálního rozvoje prostřednictvím poskytování úvěrů a technické pomoci v rozvojových zemích (poskytnutím úvěru nastartovat obnovovanou ekonomiku) Vlastníky (podílníky) banky jsou vlády členských států. Finanční zdroje IBRD získává většinou emisí obligací. Jejich splacení garantují vlády členských států. Úvěr nemůže získat FO, bohatá země. Hodně chudé země ­ výhodnější podmínky úvěru. Splatnost většinou 12 ­ 15 let. Skupina Světové banky (WBG) různé názory ,,pomoc" vede ke zvyšujícím se nerovnostem, země se dostávají do stále většího zadlužení, protož nejsou schopny splácet ani staré úvěry IBDR i přes nesplacení starších poskytuje nové tento negativní dopad bude nadále pokračovat rozvojové státy nakupují více, než si mohou dovolit = nerozvíjejí vlastní produkci 5 GATT 1947 zatímco MMF a IBRD vznikly od počátku jako mez.organizace, zde byl vývoj poněkud odlišný. Sice se původně počítalo s MO, ale docházelo k průtahům. Státy měly zájem na snížení tarifů, proto relevantní ustanovení vyčleněna do samostatné smlouvy ­ GATT. Byl přijat Protokol o prozatímní použitelnosti GATT (platnost 1.1. 1948) 1948 měla vzniknout MO, ale negativní postoj USA ovlivnil celou řadu dalších států a k přijetí mez.smlouvy o Mez.obch.organizaci nakonec nedošlo. S tím byla spojena celá řada problémů : Neexistence mezinárodní organizace ,,provizornost" Nejasnosti týkající se pravomocí GATT CÍLE GATT 1947 prostřednictvím vzájemných a pro zúčastněné výhodných dohod dosáhnout podstatného snížení cel a jiných překážek obchodu. čím dosáhnout : poskytováním bezpodmínečných doložek nejvyšších výhod reciprocitou nabytých a poskytnutých koncesí ochranou domácí ekonomiky pouze pomocí cel vypracování společných programů pro rozvoj obchodu od počátku řada výjimek činnost GATT ­ v tzv. kolech rounds GATT 1947 první kola ­ zejména o snižování celních tarifů, teprve později (když byl patrný úspěch prvních kroků) se objevuje zájem na snižování netarifních překážek = zejména Tokijské (1973-1979) a Uruguayské kolo (1986-1994) v rámci Uruguayského kola ­ vznik nové MO = WTO GATT 1947 byl přetvořen na GATT 1994. Jedná se o inovovaný text, který již nezahrnuje organizační složku. Obě smlouvy chvíli existovaly vedle sebe. Smluvní státy GATT 1947 musely výslovně odstoupit a výslovně ratifikovat GATT 1994. WTO vedle GATT 1994 zajišťuje fungování dalších mez.smluv. Rozdíly GATT vs. WTO GATT byla dočasným fórem. Nebyla to mezinárodní organizace, i když postupně vznikla jakási obdoba zajišťující dohled nad plněním dohod. WTO je stálá mez.organizace. Jako taková má svoje členy (GATT měla pouze smluvní státy). Je právnickou osobou, které každý stát poskytne právní způsobilost nutnou k výkonu jejich funkcí. Zástupci a úředníci ­ mají výsady a imunity (jako diplomaté) Systém mnohostranných dohod doprovázející GATT (od Tokio round) nebyl závazný. Vstupuje-li stát do WTO, musí přijmout veškeré mnohostranné dohody. Jinak vstup není možný. GATT = zboží, WTO = zboží, služby, duševní vlastnictví V obou útvarech systémy na řešení sporů, ve WTO pravděpodobně lepší. WTO 1.1.1995 (podpis 15.4.94 Marakéš), sídlo Ženeva zajištění realizace GATT 1994, dalších mnohostranných dohod a vícestranných dohod fórum pro projednávání ,,otázek" řešení sporů spolupráce s MMF a IBDR odstranění diskriminace = režimy nejvyšších výhod a národní režim další odstraňování bariér obchodu předvídatelnost obchodního systému více soutěžních prvků v systému ­ odstranění exp.podpor, dumpingů příznivější podmínky pro rozvojové země 6 WTO ­ struktura dohod jedná se o systém dohod mnohostranné (všeobecné) obchodní dohody vícestranné obchodní dohody neoddělitelný základ WTO, členové je musí přijmout sice pod správou WTO, ale jinak nezávislé, členové je nemusí přijmout, je to na jejich zvážení. Závazné pro ty, kteří přijali. GATT 1994 využívá již zmíněných dvou režimů ­ nejvyšších výhod, národního stanoví omezení výjimek z těchto dvou režimů stanoví podmínky a proces pro přijetí kvantitativních omezení meze pro přijetí jiných omezení než jsou cla a kvant. omezení Režim nejvyšších výhod se týká : cel a jakýchkoliv dávek ukládaných při dovozu nebo vývozu, v souvislosti s dovozem a vývozem, i při mezinárodních převodech plateb za dovozy a vývozy vybírání výše uvedeného pravidel a formalit spojených s dovozem a vývozem GATT 1994 Režim národního zacházení se týká : zboží po jeho vstupu na trh = netýká se uvalení cel na dovoz vnitřních daní a dávek, předpisů ovlivňující prodej, dopravu, distribuci GATS sjednána v rámci Uruguayského kola. První svého druhu. má pokrývat veškeré služby krom v ní výslovně uvedených opět režimy nejvyšších výhod a národní cíl = postupná liberalizace a transparentnost obchodu se službami vytvořena Rada pro obchod se službami TRIPS objem obchodu s nehmotnými statky významně roste silná regulace normami mez.práva veřejného (WIPO) zajištění ochrany právům k duševnímu vlastnictví zajištění prosazení těchto práv státy na jejich území řešení sporů v této oblasti mezi členy WTO Vnější obchodní vztahy do 1990 monopol státu v oblasti vnějších hospodářských vztahů stát je subjektem, který realizuje zahraniční obchod podniky zahraničního obchodu ­ sice právně samostatné PO, ale vlastněné 100% státem, zřízené za účelem výkonu zahraničně obchodní činnosti. stát ovšem neodpovídal za závazky těchto podniků od 1990 velká část právní úpravy postupně rušena 7 Vnější obchodní vztahy do 2004 od 1992 ­ obchodovat se zahraničními subjekty mohou všichni podnikatelé, pokud zákon nestanovil jinak (vojenský mat.) základní důvody změn = převzetí závazků ve WTO a přidružení k ES (Dohoda o přidružení) I přes značnou liberalizaci si stát uchovává vliv na pohyb zboží přes hranice (politické i ekonomické důvody). Další podstatná změna ­ v 2004, členství v ES Vnější obchodní politika ES, principy tato oblast patří do ,,společné obchodní politiky" upravené již Smlouvou o ES, čl. 131 ­ 134. zásada asimilace = výhody jednotného vnitřního trhu. zásada jednoty = jednotný režim pro dovoz i vývoz --- celní sazby celní a obchodní dohody sjednocování liberalizačních opatření vývozní politika (přímé a nepřímé podpory) obchodní ochranná opatření koncepce výlučné pravomoci = z judikatury ESD oblast GATT = celé ve výlučné pravomoci oblast GATS = výlučná pravomoc na služby poskytované bez mezinárodního přemísťování objednatele a poskytovatele (poskytované prostř. Internetu nebo korespondenčně) oblast TRIPS = výlučná pravomoc na opatření na hranicích (zabavování padělaného/pirátského zboží) dohody o zemědělství, sanitární a fytosanitární opatření, technické překážky obchodu = celé ve výlučné pravomoci Pravomoci ES výlučné = členské státy nemohou přijímat vlastní úpravu, ledaže k tomu jsou komunitární normou zmocněny. smíšené = členské státy mohou přijímat vlastní úpravu. Vnější obchodní politika ES Cíl = kontrola kvantity dovozu a maximalizace kvantity vývozu za dodržení shodných podmínek pro všechny osoby podnikající na území ES a v rámci závazků přijatých ve WTO. Nástroje : tarifní kvantitativní autonomní smluvní právní akty ES mez. smlouvy ekonom.omezení administr.omezení Autonomní nástroje obch. politiky - CLA Cílem Smlouvy o EHS = vytvoření celní unie, tj. prostoru, v jehož rámci se obchoduje bez překážek (čl. 23 Smlouvy ES) a zároveň existuje jednotná celní politika vůči třetím státům (společný celní sazebník ­ čl. 26 Smlouvy ES) Cla : autonomní vs. smluvní (v rámci GATT ­ ovšem výjimky směrem k GSP, ACP ­ Cotton, EHP, ...) s tím souvisí i promítnutí preferenčního a nepreferenčního režimu. Autonomní nástroje obch. politiky - CLA Provedeno předpisy : nařízení 2913/92, celní zákoník ­ sjednocení evropského a národního práva, jednotně definuje pojmy nařízení 2658/87, celní sazebník ­ jeden ze zákl.prvků systému, možné odchylky nahoru (ochrana) i dolů (preference) nařízení 918/83, o systému Společenství pro osvobození od cla nařízení 1719/2005, systém všeobecných celních preferencí 8 Všeobecný systém preferencí vůči rozvojovým státům, v rámci WTO, na 10 let dopředu vyloučeny některé zemědělské výrobky, textil, obuv, ocel (pro rozvojové země nejzajímavější komodity). Země realizující zákazy nucených prací a práce dětí, event. ochranu životního prostředí = další zvýhodnění. Nejméně rozvinuté země ­ bezcelní přístup s výjimkou zbraní. Dočasné výjimky na banány, rýži, cukr. suspenze/kvóta = výjimka z povinnosti platit clo snaha o podporu zájmů výrobců z ES. Cíl = podpora ekon.aktivity, podpora soutěže. Netýká se antidamping. cel. Předmětem = suroviny, polotovary, součástky, které nejsou v ES dostupné. Žádají členské státy jménem výrobců. Suspenze a kvóty částečná nebo úplná uplatňující se na určité množství zboží (kvóta) nebo na nelimitované množství (suspenze) na jedné straně neomezený dovoz ze třetích států, na druhé straně požadavek na ochranu zájmů ES/subjektů z ES snaha řídit druh a množství dovozu a v rámci dovolených mezí tak chránit průmysl států ES Obecná úprava ­ nař. 519/94, o dovozu z určitých třetích zemí Přechodná, časově omezená úprava na dovoz z Číny ­ nař. 427/03 Zvláštní úprava o dovozu textilu Dovozy do ES Obecná úprava dovozu Dovoz by měl být ze třetích zemí neomezený, krom ochranných opatření. Podmínkou jejich uvalení je proběhnutí informačního a konzultačního postupu a vyšetřování. Dohled = jestliže vývoj dovozu urč. Výrobku naznačuje možnost hrozby vážné újmy výrobcům v ES, může být realizován statistický dohled nebo kontrola před dovozem. Omezená doba platnosti. Pro propuštění do volného oběhu je nutné předložení kontrolního dokumentu. Informovat Komisi o nebezpečných trendech v dovozu, které by mohly vyžadovat zavedení ochr.opatření. Musí vždy předcházet zavedení ochr. opatření. Zjistit, zda dovozy urč. Výrobku způsobují nebo mohou způsobit vážnou újmu výrobcům v ES. Musí předcházet zavedení ochr. opatření s výjimkou dočasného. Ochranné opatření Rozdíly podle toho, zda se jedná o členský stát WTO nebo stát stojící mimo. 2 podmínky (je-li stát z WTO, musí být splněny obě) : Zboží je dováženo ve zvýšeném množství Výrobcům v ES to působí nebo hrozí způsobit vážnou újmu. Komise poté může : Omezit dobu platnosti kontrolního dokladu Podmínit propuštění do volného oběhu vydáním dovozního povolení. Volný dovoz se tak mění na regulovaný. Jedná se zejména o dovozní kvóty. Mohou zasahovat celé území ES, i jen některé regiony. Délka 4 roky, možnosti prodloužení, ... na max. 8 let. Vývoz Maximalizace exportu, jeho omezení pouze tam, kde se projevují specifické zájmy. Spadá sem i problematika podpory vývozu (velice citlivé). Obecně ­ bez omezení. To možné např. za situace, kdy hrozí vývoz na lukrativnější trhy a následně nedostatek v ES. Zvláštní regulace pro : Kulturní předměty Kontaminované potraviny Zboží dvojího použití (civilní i vojenské) Nebezpečné chemikálie 9 Podpora vývozu Krom zemědělství se společná podpora vývozu ve společné obchodní politice nevyskytuje. Opatření na podporu mohou být převzata pouze jednotlivými státy s ohledem na pravidla hospodářské soutěže. Formy : Přímá/nepřímá podpora ve formě subvencí Pojištění se státní zárukou Poskytování úvěrů s výhodnějšími podmínkami Smluvní nástroje společné obch. politiky Zahrnuje: různé formy dohod a mezinárodních smluv ­ následující výčet nezahrnuje všechny, ale jen nejdůležitější. 1. Preferenční dohody s rozvinutými státy (př.přidružené a přistupující státy k ES) 2. Preferenční dohody s rozvojovými státy 3. Vztahy vůči vyspělým a silným ekonomikám 4. Vztahy s dalšími zeměmi, popř. seskupeními zemí Dohody s rozvinutými státy Patří sem: Vztahy vůči zemím ESVO a Švýcarsku Asociační dohody (vznik zóny volného obchodu nebo celní unie ­ např. Turecko) tzv. evropské dohody (SE a VE státy, přijaty za členy) Dohody s rozvojovými státy 1) Středozemní iniciativy 2) Státy karibské, africké a pacifické skupiny Tři nejznámější dohody: Dohody z Yaoundé I, II, III Dohody z Lomé Dohody z Cotonu Vztahy vůči vyspělým a silným ekonomikám USA Kanada Japonsko Austrálie Nový Zéland Čína