You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Internetové odkazy
Ke studiu je možné použít i různé internetové odkazy, z nichž nejvýznamnější jsou stránky Intervalla delucida JUDr. Petra Bělovského z PrF UK v Praze. Tyto stránky poskytují velmi dobrý přehled nejen o římském právu, ale i o antice. Naleznete zde i řadu odkazů na zahraniční servery a máte i možnost procvičit si své vědomosti. Tuto stránku doporučuji k návštěvě všem studentům.
Z dalších stránek upozorňuji pro případné zájemce na stránky o edici, ve které v překladu vyšla řada antických děl, jde o edici antická knihovna.
Jelikož závažnou překážkou ve studiu antických materiálů bývá především latinský jazyk, případným zájemcům znalým jazyka anglického může být nápomocen odkaz na anglický překlad Digest .
A jelikož i sami studenti jsou velmi tvořiví, přidám i odkaz na jejich materiály na PrF UK Praha. Vedle jiných předmětů zde naleznete i římské právo. Zde však mám důležité upozornění, za kvalitu těchto stránek ŽÁDNÝ vyučující římského práva nedá ruku do ohně. Jelikož autory jsou studenti, mohou zde být určité nepřesnosti - něco špatně pochopím, něco nestihnu zapsat, něco nevím, jak se píše..., takže je třeba přistupovat k těmto textům velmi obezřetně, zejména co se latinských termínů týče. Pokud však budete přistupovat s bedlivostí, jistě vám může být tento odkaz také nápomocen.
ZKOUŠKA Z PŘEDMĚTU ŘÍMSKÉ PRÁVO
Zkouška je písemná, skládá se z jedné hlavní a dvanácti doplňujících otázek. Tyto otázky v sobě obsahují všechny oblasti římského práva soukromého. Jedna z doplňujících otázek je věnována recepci římského práva a jednu tvoří latinská právní věta. Tato věta je překládána z latiny do češtiny, nikoliv naopak a překlad nemusí být doslovný, stačí vlastními slovy vysvětlit, co daná věta říká. Seznam latinských vět včetně překladu naleznete zde. Součástí zkoušky NENÍ římské právo trestní.
Na zkoušku je vymezen časový limit 40 minut. Aby student napsal zkoušku, musí alespoň z 50ti % odpovědět hlavní otázku. Nebude-li hlavní otázka vůbec či téměř vůbec odpovězena, student zkoušku nenapsal a to i v případě, že by všechny ostatní otázky odpověděl bezchybně.
Zkouška je hodnocena následovně:
hlavní otázka: max. 80, minimálně 40 bodů
doplňující otázky: max. 10, nebo 0 bodů
celkem: A: 200-180 bodů, C 170-150, E 140-110 bodů, F 110-0 bodů
Úvodem k seminářům JUDr. Saláka
Podmínky zápočtu:
aktivní účast na seminářích - slovem aktivní se nerozumí pouhá skutečnost, že se student na seminář dostaví.
referát - témata referátů platí dle rámcového programu seminářů, na každé hodině budou předneseny dva referáty v délce 10-15 minut. Referáty se týkají jednak antických reálií, jednak recepce římského práva. Pokud jde o referáty ve formě příkladů, které mají vypracovat dva lidé, mělo by to fungovat tak, že tito studenti budou představovat příslušné strany sporu a budou hledat argumenty proč oni mají pravdu a nikoliv protistrana.
zápočtová písemka - test se skládá ze dvou částí. V první, testové, musíte odpovědět alespoň 50% otázek. Varianty jsou a), b), c) a pouze jedna z nich je správně. Test má za úkol zjistit úroveň vašich znalostí. Druhou část tvoří příklad (viz níže), u něhož budou tři otázky. Vaším úkolem je odpovědět správně alespoň na jednu z nich. Tato část písemky je zaměřena na vaši schopnost naučené informace použít. Zápočtovou písemku jste napsali v okamžiku, kdy jste napsali OBĚ části písemky.
Text příkladu:
Studenti, kterým bylo povoleno individuální studium, nemusí navštěvovat semináře, pro získání zápočtu pro ně jako podmínka platí zápočtová písemka ve výše uvedené podobě.
Na semináře musí mít VŽDY studenti publikaci Gaius a příslušné příklady z knih uvedených k danému tématu. Tyto materiály musí mít alespoň do dvojice.
Jednotlivé semináře jsou tvořeny jedním, popř. více tématy. Témata jsou zpracována samostatně pro případ, že by je bylo potřeba s ohledem např. na st. svátky, přesunout na jiný seminář. Materiály a základní informace k těmto tématům naleznete pod příslušnými semináři.
Dokumenty k jednotlivým tématům jsou jakousi osnovou. Jejich struktura není vždy totožná, ale vedle obecné osnovy tématu obsahují ještě základní pojmy na zapamatování, popř. latinské věty. Zároveň jsou k jednotlivým bodům tématu uvedeny konkrétní citáty z Gaia, popř. jiných učebních pomůcek.
Program seminářů je pouze rámcový (pro situaci, že žádný seminář neodpadne), jednotlivá témata proto mohou být přesouvána mezi jednotlivými semináři podle aktuální potřeby (státní svátky, jiné důvody odpadnutí výuky, nestihnutí tématu v dané hodině). O případných přesunech témat na jiný seminář budou studenti včas informováni. Prosím, neorientujte se podle čísel tématu, ale podle jeho názvu!
V žádném případě nemusíte mít obavu, že by nějaké téma nebylo seminarizováno - v případě nutnosti bude omezen prostor k dotazům (11. a 12. seminář) a v ušetřeném prostoru budou témata seminarizována.
1. seminář
Téma I. - vývoj římského práva
Cílem tohoto tématu je vytvořit obecný základ vědomostí o fungovaní veřejné správy v antickém Římě, cílem je tedy představit jednotlivé orgány a jejich podíl na moci a tvorbě práva. Vedle těchto orgánů se student má seznámit i se základními prameny římského práva. Zvládnutí základních pojmů tohoto tématu je důležité pro pochopení systému římského práva a tím i pro další studium jeho jednotlivých odvětví.
Téma II. - římské právo procesní, žaloby v římském právu
Římské právo na rozdíl od našeho neznalo abstraktní žaloby a měl-li být nějaký právní vztah chráněn právem, nusela pro něj existovat konkrétní žaloba. Vedle žalob římské právo znalo i další instituty sloužící na ochranu práva. Rovněž jejich znalost je důležitá pro pochopení následujcích témat.
Příklady k tématu2. seminář
Téma III. - subjekty v římském právu
Téma se zabývá otázkou osob a jejich způsobilostí k právům, která byla postavena na třech tzv. statutech (caput). Z hlediska římksého práva ne každý měl způsobilost k právům - tu měli pouze osoby svobodné.
Téma IV - římské právo rodinné
Římská rodina stála nikoliv na principu pokrevního příbuzenství, nýbrž na principu příbuzenství právního. Hlavou rodiny byl vždy muž a jeho moci také podléhaly ostatní osoby v rodině. Děti mohly zůstat podřízeny jeho moci i po nabytí zletilosti a i v případě, že zastávaly funkce ve veřejném životě.
3. seminář
Téma V - způsobilost k právním úkonům
V tomto semináři budou opakovány informace týkající se subjektivity a částečně i rodinného práva. Základem však bude otázka způsobilosti k právním úkonům, otázka omezení této způsobilosti, opatrovnictví a poručnictví a také vady právního jednání.
Téma VI - předměty právních vztahů z hlediska římského práva
Kategorizace předmětů právních vztahů (věcí v právním smyslu) vykazuje oproti současnému právu rovněž některé rozdíly, zejména členění na věci in commercio a extra commercium a věci mancipační a nemancipační. Zvládnutí tohoto tématu je předpokladem především pro několik následujících témat, která se týkají věcného práva.
4. seminář
Téma VII - držba
Držba je faktickým stavem, nikoliv právním vztahem. Jelikož však vyvolává tento stav právní následky, držba je velmi úzce spojena s vlastnictvím, ale může existovat i nezávisle na vlastnickém právu.
K existenci držby není bezpodmínečně potřeba dobré víry.
5. seminář
Téma VIII - vlastnické právo
Vlastnické právo představuje statický prvek v právu - zaručuje nám, že to, co jsme získali, bude naše. Proto toto právo působí vůči všem.
Z hlediska římského práva je důležité pochopit rozdíl mezi kviritským a bonitárním vlastnictvím, neboť každé bylo chráněno jinou žalobou.
6. seminář
Téma IX - obligace, obecná část
Obligace představují oblast, kde se nejvíce projevuje vliv římského práva na současné právo, proto je jim také věnována největší pozornost. V obecné části se vedle vývoje a členění obligací budou studenti zabývat také otázkou vzniku, trvání a zániku obligačního vztahu obecně.
Jakkoliv učebnice římského práva patří mezi nejsrozumitelnější právnické učebnice, některé kapitoly jsou v ní hůře pochopitelné. To se týká především formálních kontraktů, především literárních. Pro snazší porozumění této problematice je možné použít jiné učebnice, např. Cvetler, J., Římské právo. UJEP 1974, ze které jsem příslušná témata oskenoval
7. seminář
Téma reálné kontrakty
Reálné kontrakty představují skupinu smluv, které vznikají v okamžiku, kdy alepsoň jedna strana své plnění již poskytla.
Pro srovnání vlivu římského práva na právo naše přidávám ukázku z Koldínových Práv městských, kde je řeč o rozdílu mezi půjčkou a zápůjčkou.
8. seminář
Téma konsensuální kontrakty
Konsensuální kontrakty představují největší přínos římského práva našemu současnému právu. Zejména na otázky související se smlouvou trhovou bude kladen při zkoušení velký důraz.
9. seminář
Téma obligace z deliktu
Je třeba si uvědomit, že římské právo rozlišovalo mezi soukromoprávními protiprávními činy - delikt a veřejnoprávními - crimen. Oblast veřejného práva v obecnosti není oblastí zájmu předmětu římské právo. Pojem crimen je však třeba znát a vědět, co je pod něj zahrnováno. Rozhodně nelze spojovat pojem crimen s právem prétorským a pojem delikt s právem civilním.
10. seminář
Téma dědické právo
Toto téma bývá velmi často studenty podceňováno, jelikož zpravidla není zcela odpřednášeno a studenti při přípravě na zkoušku tuto oblast velmi často zcela opomíjí. Přes určité rozdíly můžeme opět říci, že římské právo položilo základy našeho práva dědického.
Studenti by si měli dát pozor především na rozdíl univerzální a singulární sukcese, na otázku testamentární a intestátní posloupnosti a nemožnost jejich kombinace a na rozdíl mezi závětí a odkazy.
11. seminář - zápočtová písemka
Zápočtová písemka
Tento seminář je určen především k napsání zápočtové písemky. Zbytek hodiny bude věnován případným dotazům a nejasnostem.
Informace k zápočtové písemce sice jsou již výše, nicméně opakuji:
test se skládá ze dvou částí.
V první, testové, musíte odpovědět alespoň 50% otázek. Varianty jsou a), b), c) a pouze jedna z nich je správně. Test má za úkol zjistit úroveň vašich znalostí.
Druhou část tvoří příklad (viz níže), u něhož budou tři otázky. Vaším úkolem je odpovědět správně alespoň na jednu z nich. Tato část písemky je zaměřena na vaši schopnost naučené informace použít.
Doba zápočtové písmeky je max. 15 min. (zjistíte, že i to je příliš dlouho)
Zápočtovou písemku jste napsali v okamžitku, kdy jste napsali OBĚ části písemky. Po odevzdání písemky budou se studenty rozebrány správné odpovědi, takže si svůj výsledek můžete hned dovodit.
12. a poslední seminář
Závěrečný seminář
Pro většinu studentů bude tento seminář seminářem zápočtovým. Ti, kteří splnili podmínky zápočtu, jej budou mít uděleni k datu tohoto semináře. Kdo má zájem, může se dostavit a bude mu zápočet zapsán do indexu.
Pro ty, kteří ještě nesplnili podmínky zápočtu, především nenapsali zápočtovou písmeku, má tento seminář sloužit ke splnění chybějících podmínek zápočtu.
Zároveň je tento seminář vyhrazen opět pro dotazy a připomínky studentů.