I. Sociologie práva – východiska a přístupy Sociologické poznání versus zdravý rozum Právnická profese zahrnuje z velké části práci s lidmi a řešení sociálních problémů v jejich právní formě. Sociální kompetence ovlivňují úspěšnost právníka ve všech základních směrech jeho činnosti: o právní službě, o rozhodování v právních věcech, o činnosti v organizačních strukturách Sociologické poznání představuje systematické a cílevědomé poznávání sociální reality vědeckými postupy a metodami. Snaží se překonat omezenost zdravého rozumu. Pomoci porozumět sociální realitě prostřednictvím zkušeností jiných lidí. Zdravý rozum (common sence) je zobecněním běžné nesystematické zkušenosti každodenního života. Jeho kvalita v sociální oblasti odvisí zejména od úrovně sociální inteligence (SQ) jedince a obecné lidské zkušenosti (moudrosti) předávané socializací. Nelze pominout i emoční inteligenci (EQ). Sociální inteligence je schopnost orientovat se v mezilidských vztazích a sociálních situacích, rozumět jim, žít s lidmi, působit na ně a nasměrovat je tam, kam chceme. Je geneticky disponována, ale nerozvine se bez jejího průběžného rozvíjení (tréninku) v procesu sociálního učení. Úspěšnost zdravého rozumu (úsudku) při řešení konkrétního sociálního problému závisí zejména na složitosti tohoto problému a úrovni sociálních kompetencích řešitele. Právní problémy bývají současně i problémy sociálními a mají sociální konsekvence. Sociologické poznání umožňuje porozumět sociálnímu dění a sociálním jevům kolem nás. Americký sociolog Peter Berger ve své práci „Pozvání do sociologie“ (česky Praha 1991) říká, že sociologie umožňuje “vidět skrz”, “vidět za scénu”, “prohlédnout hru”, apod., neboť “věci nejsou tím, čím se zdají”. Sociologie tak zprostředkovává schopnost „myslet sociologicky“, jak nazval svoji práci sociologický klasik Zygmunt Baumann (česky Praha 2004). Sociologie umožňuje chápat sociální život v souvislostech, činí nás vnímavější k věcem, které jsme dosud neviděli, porozumět lidem a dění kolem nás. Právníkům pak zprostředkovává určitý nadhled nad pouze normativním viděním světa, k němuž mají právníci tendenci. Lidská sociabilita jako antropogenezí daná vlastnost neznamená obecnou schopnost člověka spolehlivě se orientovat v mezilidských vztazích a sociálních situacích. Sociologie má v této situaci napomoci zprostředkovávat sociální kompetence pro jednání s lidmi a řešení sociálních (právních) situací. Sociologie jako věda a sociologie práva Sociologie je teoreticko empirickou vědní disciplínou, která plní zejména poznávací (diagnostickou) a praktickou (expertní) funkci. Je zároveň vědou předpokládající odborný a kvalifikovaný přístup, má-li poskytovat spolehlivé informace. Sociologie práva představuje zaměření sociologie na právní oblast. Je jednou z obecných právních disciplín, která má právníkovi napomoci osvojit si vedle normativního i sociologický způsob myšlení. Sociologii jako vědu založil francouzský sociolog Auguste Comte (1798-1857), který v roce 1839 poprvé užil termínu sociologie. Sociologie práva se formuje na přelomu 19. a 20. století jako reakce: · na právní pozitivismus v Evropě, zakladateli jsou zejména: Eugen Ehrlich (1862-1922), který v “Základech sociologie práva” (1913) užívá pojmu „živé právo”; Emanuel Chalupný (1879-1958), napsal monografii “Sociologie a filosofie práva a mravnosti” (1929); · na potřeby právní praxe ve Spojených státech - zakladatel americké sociologie práva Roscoe Pound (1870-1964) rozlišil právo v akci (law in action) a právo v knihách (law in books). Vymezení sociologie práva Výstižně ji vymezil již Max Weber jako vědu empiricky analyzující vztah práva a společnosti. Současní autoři vymezují sociologii práva zejména jako vědu studující fakticitu práva, sociální skutečnost práva nebo sociální život práva.