Veřejné finance Daňová soustava Daň n povinná n nenávratná n neekvivalentní n pravidelně se opakující n zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu Daňová pravomoc Celková daňová povinnost Daňová kvóta Daňová kvóta v zemích OECD Daňová soustava n důchodové daně n nejmladší daně n obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno n záporná důchodová daň n spotřební daně n nerespektují důchodovou situaci dlužníka n v současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem n majetkové daně n jsou historicky nejdéle využívaným typem daní n využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální n u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik n nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně Náležitosti daně n zdaňovací období n subjekt daně (poplatník daně, plátce daně) n předmět daně (příjem, majetek, spotřeba výrobků a služeb) n způsob výpočtu základu daně n sazba daně (pevná, procentní – lineární, progresivní, degresivní) n nezdanitelné minimum ze základu daně (např. daň z příjmů FO) n co není předmětem daně n osvobození od daně n slevy na dani n způsob placení daně (jednorázově, zálohami s následným vyrovnáním, splátkami již vyměřené daně ) n splatnost daně n místo výběru daně Lafferova křivka n Vztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem Společné rysy daňových reforem n princip spravedlnosti, efektivnosti daní a jednoduchosti a průhlednosti daňového systému n snižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu n zároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos n snížit intenzitu zdanění podnikové sféry n u individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese n posílit využívání nepřímých spotřebních daní n přejít na využívání univerzálních daní n omezit přerozdělování v rozpočtové soustavě n omezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů Daňové příjmy v ČR n Přímé n z příjmů n DPFO n DPPO n majetkové n z nemovitostí n silniční n dědická n darovací n z převodu nemovitostí n Nepřímé n univerzální n DPH n specifické n spotřební daně n Další platby mající charakter daní Daňové principy n Spravedlnost n Efektivnost n Perfektnost a průhlednost n Daňová jistota Spravedlnost v daňové teorii n schopnost platit daň – každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti n užitek ze zdanění – jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje Spravedlnost v daňové teorii n Vertikální spravedlnost n poplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. n mírně progresivní sazby daně n Horizontální spravedlnost n poplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk Distribuční důsledky daní n Lorenzova křivka n měří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm Efektivnost daní n maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) n efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) Daňové břemeno Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady n nedistorzní daně – paušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) n daně distorzní - snižují disponibilní důchod poplatníků – tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně. Důchodový a substituční efekt n Důchodový efekt n má za následek rozpočtové omezení poplatníka n Substituční efekt n změna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku n způsobuje újmu: n poplatníku daně – ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. n státu –vybere menší objem daňového výnosu = nadměrné daňové břemeno škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru Přímé administrativní náklady n přímo spojené se správou a výběrem daní n jsou snadno zjistitelné n rostou se složitostí daňového systému n současný stav: n ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % n zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD n zpráva OECD (2005): ČR náklady českého „daňového“ systému jsou 2,5 % Nepřímé administrativní náklady n náklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně n náklady zvané též „vyvolané“ a jako takové hůře vyčíslitelné n několikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady n rostou se složitostí daně Daňové úniky n legální n existence děr v daňových zákonech n poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) n nelegální n porušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti n míra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu Způsoby nelegálních daňových úniků n pašování zboží n Na Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. n nízká cena celně deklarovaného zboží n např. džíny za 8 Kč n vydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou n dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový n dodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing) Nejvýznamnější daňové úniky v ČR n LTO n odhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč n „rumová aféra“ - rum pro vývoz n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč n „obchody“ s alfafetoproteinem n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč) Vývoj daňových úniků v ČR Daňový přesun n dopředu n na odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) n dozadu n na dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) n dopředu i dozadu Výše daňového přesunu n poměrná (částečná) n plná (100 %) n nulová n více než 100 % (např. při monopolní struktuře) n Ramseyovo daňové pravidlo - největší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku Děkuji za Vaši pozornost. J