Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD. Ústavní základy práva na informace o životním prostředí l Čl. 17 LZPS – právo na informace - kategorie politických práv - právo jedince erga omnes - subjektivní právo inter partes - přímo vykonatelné (a contrario čl. 41 odst. 1 LZPS) - Čl. 17 odst. 5 LZPS „povinnost orgánů veřejné moci odpovídající subjektivnímu právu jedince na informace“ – pasivní i aktivní - Čl. 17 odst. 4 LZPS „ústavní omezení práva na informace“ – materiální a formální podmínky Ústavní základy práva na informace o životním prostředí l Čl. 35 odst. 2 LZPS „právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ - Zvláštní ustanovení vůči čl. 17 LZPS - Čl. 41 odst. 1 LZPS „vykonatelnost v mezích zákonů, které provádějí“ Prameny právní úpravy l Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím l Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí l Směrnice 2003/4/ES o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí l Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (č. 124/2004 Sb.m.s.) l Zvláštní zákony, např.: - 101/2000 (osobní údaje) - 89/1995 (statistické údaje) - 239/2000 (mimořádné události) - 59/2006 (závažné havárie) 106 vs. 123 l Vztah obecného a zvláštního s těmito zásadními rozdíly: l Okruh povinných subjektů l Lhůty l Důvody pro odepření informace l Procesní instituty l Pravidla pro stanovení úhrady 123 vs. SŘ a SŘS l Subsidiarita SŘ v řízení o vydání negativního rozhodnutí a při počítání lhůt l Ochrana při odepření v rámci správního soudnictví, příp. ústavního soudnictví 123 vs. Zvláštní právní předpisy l Minimální standard informací o ŽP - rozsah informací stanovených InfŽP nelze omezit l Problém „lex posterior specialis derogat legi priori generali“ Informace l Informace o životním prostředí – příkladmý široký výčet v § 2 l Ostatní informace podle InfZ l ?co je a co není informace o životním prostředí? l "Člověk součástí životního prostředí tedy není a informaci o jeho zdraví nelze požadovat ani na základě § 2 písm. a) bod 3. zákona č. 123/1998 Sb. (o právu na informace o životním prostředí) ve znění pozdějších předpisů." ze S tímto zdůvodněním hlavní hygienik odmítl zpřístupnit studii, která prokazuje, že v krvi obyvatel žijících v okolí Spolany, a.s. je zvýšené množství dioxinových látek. Povinný subjekt l Osoby povinné poskytovat informace • Správní úřady a jiné organizační složky státu (nikoliv orgány moci zákonodárné) a orgány územních samosprávných celků (v samostatné i přenesené působnosti) • Právnické a fyzické osoby vykonávající na základě zvláštní právních předpisů v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí • Právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené subjekty výše uvedenými, jakož i fyzické osoby pověřené těmito subjekty poskytující služby, které ovlivňují stav ŽP a jeho složek, a to na základě právních předpisů nebo dohody + osoby, o kterých tak stanoví zvláštní zákon § 11 Zpřístupňování informací l Na žádost - poskytování informací jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým osobám l Aktivní – poskytování informací neurčenému okruhu subjektů bez nutnosti žádat l Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti Na žádost l Žadatel – právnická n. fyzická osoba nadaná právní subjektivitou bez dalšího rozlišování Technicky proveditelná forma l Bez nutnosti odůvodnění l Náležitosti: KDO a CO l V zásadě neformální a operativní zpřístupňování informací Možnosti vyřízení žádosti l Nesrozumitelná nebo příliš obecná žádost → výzva k doplnění l Nepříslušný povinný subjekt → sdělení této skutečnosti žadateli, příp. postoupení žádosti příslušnému subjektu l Již zveřejněná informace → sdělení údajů umožňující vyhledání a získání požadované informace l Zpřístupnění požadované informace v celém rozsahu Možnosti vyřízení žádosti l Nevyhovění žádosti v celém nebo částečném rozsahu → rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace l Nečinnost povinného subjektu → fikce rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace Omezení přístupu k informacím l Ochrana oprávněných zájmů státu a právnických a fyzických osob l Důvody v § 8 ZInfŽP (s odkazem na čl. 17 odst. 4 LZPS) l Obligatorní důvody (odst. 1) l Nesprávná transpozice směrnice InfŽP „Důvody pro odepření je nutné vykládat restriktivním způsobem“ „U konkrétního případu nutnost brát v úvahu prospěšnost zveřejnění z hlediska veřejného zájmu“ „V každém konkrétním případě povinnost zvažovat veřejný zájem, kterému slouží zveřejnění, proti zájmu, kterému slouží odmítnutí“ l Fakultativní důvody (odst. 2 a 3) Důvody pro odepření (odst. 1) l Utajované informace (z.č. 412/2005 Sb.) l Osobní údaje (z.č. 101/2000 Sb.) vs. § 8 odst. 5 l Individuální údaje (z.č. 89/1995 Sb.) l Ochrana osobnosti (§ 11 OZ) vs. § 8 odst. 5 l Ochrana duševního vlastnictví (z.č. 121/2000 Sb.) l Obchodní tajemství (§ 17 OBZ) vs. § 8 odst. 4 a 9 Důvody pro odepření (odst. 2) l Informace od osoby, která k předání nebyla povinna a nedala písemný souhlas ke zpřístupnění l Nepříznivý vliv na ochranu ŽP v případě zpřístupnění l Informace z přípravných řízení, o neukončených řízeních, o nepravomocných rozhodnutích l Anonymní žádost nebo přes výzvu nedoplněná žádost Důvody pro odepření (odst. 3) l dosud nezpracované nebo nevyhodnocené údaje l zjevně provokativně nebo obstrukčně formulovaná žádost l žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici l vnitřní pokyny povinného subjektu, které se vztahují výhradně k jeho vnitřnímu chodu Úhrady za zpřístupnění informací l Povinné subjekty jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. l Veřejně přístupný sazebník Aktivní zpřístupňování informací l Vlastní ediční a publikační činnost l Dálkově přístupné elektronické databáze informací vztahující se k působnosti povinných subjektů – příkladmý výčet § 10a odst. 5 l Integrovaný registr znečištění (z.č. 25/2008 Sb.) l Zpráva o stavu životního prostředí (schvaluje vláda, projednává Parlament) Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta l MŽP – Státní program environmentálního vzdělávání l MŠMT – pedagogické dokumenty a vzdělávání pedagogů l Kraje v samostatné působnosti – krajské koncepce l Ústřední správní úřady l Obce v samostatné působnosti