Územní veřejná správa teze přednášky Význam a poslání tématu - současný stav výsledkem reforem po přelomu r. 1989/90 - cíle, zaměření a etapizace reforem Právní úprava - již „federální Ústava“ ve znění změn z r. 1990, dále federální verze i současná Listina - zákony k územní správě z r. 1990 (o obcích, o okresních, o hl. městě Praze) - ústavní zákon č. 347/1997 Sb., problémy s jeho uvedením do praxe - zákony k územní správě z r. 2000 (o obcích, o okresních úřadech, o krajích, o hl. městě Praze) - zákony k územní správě z r. 2002 („doplnění“ režimu z r. 2000 v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů) - reflexe evropské úpravy v úpravě naší (zejm. Evropské charta místní samosprávy, Evropská charta regionální samosprávy) Pojetí územní veřejné správy - všeobecná – organizačně pouze samospráva, s přenesenou působností (tzv. smíšený model - nejblíže k tzv. rakouskému modelu) - specializovaná – organizačně jde o územně dekoncentrované orgány Všeobecná územní veřejná správa - současný stav - územní členění (vč. stavu dle zákona č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů) - specifika obecního „uspořádání“ (tříúrovňový model, statutární města, hlavní město Praha) - režim vztahů mezi obcemi a kraji (v samostatné a přenesené působnosti) Vazba na EU - podpora regionálního rozvoje - zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů - tzv. regiony soudržnosti, označované jako "NUTS 2" - orgány (regionální rada, výbor regionálního rozvoje – postavení, úkoly)