Základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. Komunikace - vyjednávání TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY Osobní komunikační rovina n Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další Profesní rovina n Jednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce n Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky n Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci n Kontraktační a související návazná obchodní jednání n Kolektivní vyjednávání, sociální dialog Jednání s občany, s klienty Právo na řádnou správu Ustanovení §4 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád: „Veřejná správa je službou veřejnosti, každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc“ Principy dobré správy n Evropský kodex řádné správní praxe - http://www.ombudsman.europa.eu/start.faces/ n Desatero Veřejného ochránce práv – http://www.ochrance.cz/ n Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě – http://www.vlada.cz/ Přednášky, prezentace atp. n ÚVOD + Struktura prezentace n Kontakt s posluchači n Časový rozvrh n Argumentace, logická vazba částí n Verbální projev n Neverbální faktory n Shrnutí + ZÁVĚR n Prostor pro reakci, diskusi a doplnění Vyjednávání a jeho struktura Proces komunikace mezi partnery, zpravidla s relativně protichůdnými zájmy, jehož: n Průběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) n Cílem je dosažení konsenzu (dohody, sociálního smíru) n TRVALE udržitelného (platný, splnitelný a možný) ----------------------------------------------------------------------- VŽDY SE SNAŽIT O TRVALE UDRŽITELNOU DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU Trvale udržitelný smír (konsenz) Aby byl smír udržitelný trvale, je třeba dodržet: n Právní rámec - právní normy daného právního řádu n Ekonomický rámec - průnikový bod zájmů – sociálně - ekonomické optimum (na ekonomickém hřbitově nevytvoříš sociální ráj) n Naplnění osobního rámce : - Osobní předpoklady – znalosti, dovednosti, techniky a taktiky - Rovnováha moci - moc – rovnováha - konsenz - Schopnost kompromisu - konsenz = změna názorů názory vycházejí z postojů - změna názoru = změna postoje Selhání vyjednávání - spor (konflikt) PŘÍČINY: n Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností) Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU JEDNÁNÍ: n Tvrdé x jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) PODLE TYPU VYJEDNÁVÁNÍ: n Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu n Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku n Kooperativní (spolupráce partnerů) - Předpoklady vyjednávání Znalosti - právní + ekonomické + další Informace – o možnostech, priorit. zájmech Dovednosti -technika, taktika a strategie: n Sebepoznávání, n teorie verbální a neverbální komunikace, empatie,asertivita, feedback - zpětná vazba, n teorie řízeného konfliktu, n teorie týmové práce a další (zkušenosti) KONFLIKT – řízený konflikt NAPROSTÁ NEGACE - ignorování n negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka n snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka n hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU n partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce OTEVŘENÝ / TVŮRČÍ / DIALOG MEZI PARTNERY n dialog o problému, věcný dialog - prostor pro konsenz Možný výsledek vyjednávání n Poražený - poražený (prohra - prohra) n Poražený - vítěz (zárodek budoucího konfliktu) n Vítěz - vítěz (výhra – výhra, WIN - WIN) Fáze vyjednávání n Příprava jednání - informace , cíle, prioritní zájmy n Vyjednávání - manévrování, sbližování pozic n Závěry jednání - konsens - kontrola plnění = prestiž - příprava pozic pro další vyjednávání Fáze - taktiky - příprava jednání n Získávání informací o možnostech (zájmech) n Výběr cílů, stanovení náhradních cílů (optimíra) n Zpracování návrhu n Konzultace s experty n Výběr týmu a určení rolí v něm (teorie tým.práce) n Volba strategie vyjednávání n Výběr místa jednání n Vymezení časového prostoru n Dohoda o pravidlech jednání Fáze - taktiky - průběh jednání n Využívat znalosti vyjednávacích technik n Průběžně dostávat moc do rovnováhy n Měnit postoje protistrany - klíč ke změně názorů n Využít znalosti teorie řízeného konfliktu při eskalaci obranné taktiky (přerušení jednání) n Taktika opouštění sporných bodů n Měnit způsob jednání využívat role členů týmu n Připravenost měnit strategii kooperativnost v umíněnost n Nepřesouvat řešení problému do osob. soubojů n Formulovat průběžné závěry Fáze - taktiky - závěr jednání n Trvale udržitelný smír bez zárodků bud. konfliktů n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných (vícejazyčných) verzích zakotvit přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni (přílohy) n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat WIN-WIN n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení