‹#› 1 Právo na informace o životním prostředí jaro 2010 I.Průchová ‹#› 2 Právo na informace jako politické právo lLZPS –Čl. 17 odst. 1 lSvoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny –Čl. 17 odst. 4 l….právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti –Čl. 17 dost. 5 lStátní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. lPodmínky a provedení stanoví zákon l ‹#› 3 Realizace čl. 17 LZPS lZák.č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů –ve spoj. s dalšími předpisy (zejména důvody pro odepření informace) ‹#› 4 Právo na informace o životním prostředí v mezinárodním právu a právu EU lAarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Sdělení č. 124/2004 Sb.m.s.) l lSměrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/4/ES o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí a zrušení Směrnice Rady 90/313/EHS l lSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) ‹#› 5 Právo na informace o stavu životního prostředí v ústavním pořádku ČR lLZPS –Hlava IV. lHospodářská, sociální a kulturní práva lČl. 35 odst. 2 –„Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ lVe spoj. s čl. 41 odst. 1: l„práv uvedených v ……čl.35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí“. ‹#› 6 Realizace čl. 35 odst. 2 LZPS lZákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů (zák.č. 132/2000 Sb., 6/2005 Sb., 413/2005 Sb., 380/2009 Sb.) lDalší prameny –zvláštní předpisy z oblasti životního prostředí –právní předpisy ve vztahu k důvodům pro odepření informace o stavu životního prostředí –poskytování (zpřístupňování) statistických informací lZák.č. 89/2005 Sb. o statistické službě (zák.č. 123/1998 Sb. se nevztahuje na zpřístupňování statistických informací) ‹#› 7 Vztah zák.č. 123/1998 Sb. a zák.č. 106/1999 Sb. lrozdílná věcná působnost lrozdílné vymezení povinných osob lrozdíly ve vymezení důvodů pro odepření informací lrozdílná procesní pravidla a z toho vyplývající i specifika soudního přezkumu l ‹#› 8 Zvláštní předpisy z oblasti ochrany životního prostředí a jejich vztah k zák.č. 123/1998 Sb. lZejména: –Zák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí –Zák.č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci –Zák.č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší –Zák.č. 18/1997 Sb., „atomový zákon“ –Zák.č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií l- vztah k zák.č. 123/1998 Sb. l§ 15 zák.č. 123/1998 Sb. – pokud zvláštní předpisy upravují též poskytování informací, které jsou předmětem zák.č. 123/1998 Sb., nelze rozsah informací stanovených zák. č. 123/1998 Sb. omezit lcit. ustanovení je třeba vnímat jako ustanovení týkající se právních předpisů, které byly účinné ke dni nabytí účinnosti zák.č. 123/1998 Sb. ‹#› 9 Zvláštní předpisy z oblasti ochrany životního prostředí a jejich vztah k zák.č. 123/1998 Sb. l§ 12 zák.č.123/1998 Sb. –zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat informace. –zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování informací. –právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze omezit nebo vyloučit. ‹#› 10 Zvláštní předpisy, které nejsou výlučně předpisy z oblasti životního prostředí lZák.č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému lZák.č. 249/2000 Sb., o krizovém řízení (krizová zákon) –Informace pro případy mimořádných situací ‹#› 11 Stavební zákon a informace o ŽP lZák.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu –aplikační praxe vychází z toho, že informace poskytované podle stavebního zákona jsou informacemi spadajícími do věcné působnosti zák.č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím –mohou vzniknout hraniční situace, kdy bude třeba určit, zda se nejedná povahou o informaci o životním prostředí ‹#› 12 Pojem informace o životním prostředí podle § 2 zák.č. 123/1998 Sb. linformace v jakékoliv technicky proveditelné podobě ldemonstrativní výčet –1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stav –2. připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních a o uzavíraných dohodách, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, –3. stavu složek životního prostředí, včetně geneticky modifikovaných organismů, a o interakci mezi nimi, o látkách, energii, hluku, záření, odpadech včetně radioaktivních odpadů a dalších emisích do životního prostředí, které ovlivňují nebo mohou ovlivňovat jeho složky, a o důsledcích těchto emisí –4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost ‹#› 13 Ad pojem info o ŽP –5. vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí –6. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů –7. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování a dalších opatřeních a postupech ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny zcela nebo zčásti z veřejných prostředků, l ‹#› 14 Ad pojem info o ŽP l8. stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami o službách v ŽP ( až novelou zák.č. 6/2005 Sb.) l9. stavu kulturních a architektonických památek, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami o službách v ŽP( až novelou zák.č. 6/2005 Sb.) l l10. zprávách o provádění a plnění právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí,". l11. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zprávách o jejich plnění, l12. mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí a o plnění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, l13. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů; l ‹#› 15 Způsoby zpřístupňování informací o životním prostředí lVýchodiska v Aarhuské úmluvě –aktivní způsob zpřístupňování informací lA. informování veřejnosti v situacích bezprostředního ohrožení zdraví nebo životního prostředí lB. informování veřejnosti o typu a rozsahu informací o životním prostředí, které mají povinné subjekty k dispozici a o vlastním procesu zpřístupňování informací lC. vytváření veřejně přístupných registrů a souborů dat lneomezenému okruhu subjektů, aniž by bylo třeba podat žádost –pasivní způsob zpřístupňování informací lna žádost konkrétnímu žadateli ‹#› 16 Aktivní způsob zpřístupňování informací ‹#› 17 Aktivní způsob zpřístupňování informací :A. informování veřejnosti v situacích bezprostředního ohrožení zdraví nebo životního prostředí lMimořádné situace: lZák.č. 123/1998 Sb. - § 10b –V případě mimořádné události je veřejnost, které hrozí nebezpečí, varována podle zvláštních právních předpisů –např. lZák.č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému lZák.č. 249/2000 Sb., o krizovém řízení (krizová zákon) lZák.č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší lZák.č. 18/1997 Sb., „atomový zákon“ lZák.č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií ‹#› 18 Aktivní způsob zpřístupňování informací B. informování veřejnosti o typu a rozsahu informací o životním prostředí, které mají povinné subjekty k dispozici a o vlastním procesu zpřístupňování informací lVazba na pojem informace o ŽP l§ 10a zák.č. 123/1998 Sb. –povinné subjekty zpracovávají informace vztahující se k jejich působnosti a vytvářejí nezbytné technické a další podmínky pro aktivní zpřístupňování informací. –povinné subjekty jsou povinny v rozsahu stanoveném tímto zákonem vést a aktualizovat elektronické databáze obsahující informace vztahující se k jejich působnosti. Tato povinnost neplatí pro pověřenou osobu, pokud tyto informace vede v elektronické databázi povinný subjekt, který pověřenou osobu založil, zřídil, řídí nebo pověřil, popřípadě s níž má uzavřenu dohodu o poskytování služeb –povinné subjekty aktivně zpřístupňují informace zejména způsobem umožňujícím dálkový přístup a dále prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti. –elektronické databáze musí být přístupné prostřednictvím zařízení umožňujících dálkový přístup. ‹#› 19 Ad B. lNástroje: –portál informací o ŽP (http://infozp.env.cz) –Meziinformační sytém MŽ (http://mis.cenia.cz) – ‹#› 20 Aktivní způsob zpřístupňování informací C. vytváření veřejně přístupných registrů a souborů dat lRegistry: –Zejména: lIntegrovaný registr znečišťování životního prostředí a integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností v oblasti ŽP –Zák.č. 25/2008 Sb. l další dokumenty a informace dle § 10a odst.5 –koncepce, politiky, strategie, plány a programy týkající se životního prostředí a zprávy o jejich provádění, pokud jsou zpracovávány, –zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány, souhrny údajů o sledování činností, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, –správní rozhodnutí v případě, že je jeho vydání podmíněno vydáním stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí – dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů na životní prostředi –hodnocení rizik týkající se životního prostředí, pokud jsou zpracovávány, – ‹#› 21 Prostorová data Geoportál –Zák.č. 380/2009 Sb. (novela zák. č.123/1998 Sb.) lCíl: –provedení implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) –Směrnice vytváří právní základ pro vybudování Evropské infrastruktury prostorových dat pro tvorbu, provádění a kontrolu politik životního prostředí. –Evropská infrastruktura bude vybudována na základě infrastruktur členských zemí, kde pak budou prostorová data s výhodou využita pro podporu politik životního prostředí na regionální i lokální úrovni. –Národní geoportál INSPIRE linformační systémem veřejné správy lpřístupný prostřednictvím portálu veřejné správy. ‹#› 22 Pasivní zpřístupňování informací (na žádost konkrétního subjektu – žadatele) ‹#› 23 Formy a způsoby pasivního zpřístupňování INFO o ŽP - obecně lposkytování jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly lpřímé nahlížení do písemností nebo jiných souborů informací, lpořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem v sídle nebo v jiných prostorách povinných subjektů l informování o způsobech a metodách získání jednotlivých informací l ‹#› 24 Povinné subjekty lpovinné subjekty podle zák.č. 123/1998 Sb. (§ 2b) –správní úřady a jiné organizační složky státu –orgány územních samosprávných celků –právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí –právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené správními úřady nebo orgány územní samosprávy a fyzické osoby pověřené těmito subjekty, které na základě právních předpisů nebo dohody s těmito subjekty poskytují služby, které ovlivňují stav životního prostředí a jeho jednotlivých složek "pověřená osoba") lpovinné subjekty podle zvláštních předpisů –např. § 11 zák. o ochraně ovzduší (provozovatelé velkých a malých zdrojů znečišťování ovzduší) ‹#› 25 Žadatel (oprávněná osoba) l l§ 2 písm.c) –fyzické osoby –právnické osoby ‹#› 26 Žádost lpodání žádosti o poskytnutí informace –forma žádosti lÚstní, telefonická, písemná, faxem, elektronická –obsah žádosti lVymezení požadované informace lŽádost nemusí být odůvodněna lNesrozumitelná nebo příliš obecně formulovaná žádost –Výzva k upřesnění –žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu lsubjekt, který nemá a nemusí mít požadovanou informaci lsdělení žadateli, že nelze informaci poskytnout lpokud je dotazovanému povinnému subjektu známo, který povinný subjekt má požadovanou informaci k dispozici, postoupí mu žádost ve lhůtách stanovených ve větě první a uvědomí o tom žadatele. – – – l l ‹#› 27 Zveřejněná informace lZveřejněná informace –žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt nejdříve, nejpozději však do 15 dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl, že nemá možnost získat zveřejněnou informaci jiným způsobem. –pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný subjekt mu ji poskytne. ‹#› 28 Způsob a forma zpřístupnění informace ve vztahu ke konkrétní žádosti lŽadatel může v žádosti navrhnout l - formu, l - způsob lZpřístupnění informace na technickém nosiči dat l žadatel je povinen uhradit jeho cenu nebo přiložit k žádosti technicky použitelný nosič dat. lNeurčení formy a způsobu žadatelem či požadavanou formy a způsob nelze ze závažných důvodů využít l - způsob a forma zpřístupnění informace s ohledem na splnění l účelu žádosti o zpřístupnění informace a její optimální využití l žadatelem. l - v pochybnostech se využije především formy a způsobu, jež byly žadatelem l využity k podání žádosti. lJiná forma l pokud povinný subjekt zpřístupní informaci - byť i jen částečně v jiné než požadované formě - musí tento svůj postup odůvodnit. ‹#› 29 Lhůty lInformaci je třeba zpřístupnit –bez zbytečného odkladu, lnejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti, lzvláštní okolnosti – výjimečné prodloužení lhůty, nejvýše však do 60 dnů. lO takových okolnostech a o prodloužení lhůty musí být žadatel před uplynutím 30denní lhůty vyrozuměn. ‹#› 30 Zpřístupnění informace o ŽP a správní řád lposkytnutí informace neprobíhá ve správním řízení lneúplná, nedostatečná informace –výslovně neřešeno –nutnost pohlížet jako na „odepřenou informaci“ lviz dále ‹#› 31 Omezení přístupu k informacím lDůvody –obligatorní –fakultativní – lPrávo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření. ‹#› 32 Omezení přístupu k informacím lObligatorní –poskytnutí informace vylučují předpisy lo ochraně utajovaných informací – (zák.č. 412/2005 Sb.o ochraně utajovaných informací) lo ochraně osobních nebo individuálních údajů a o ochraně osobnosti –(OZ, zák.č.101/2000 Sb.o ochraně osobních údajů) lo ochraně duševního vlastnictví –(zák.č. 121/2000 Sb., autorský zákon) lo ochraně obchodního tajemství –(ObchZ) – ‹#› 33 Výluka z ochrany obchodního tajemství lPorušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené za obchodní tajemství –požadovaná informace se týká působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí, –hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí –požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných rozpočtů. ‹#› 34 Výluka z ochrany osobnosti lPorušením práva na ochranu osobnosti není –poskytnutí informace o původci činnosti znečišťující nebo jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí obsažené v pravomocném rozhodnutí o trestném činu, přestupku nebo jiném správním deliktu. ‹#› 35 Omezení přístupu k informacím fakultativní lFakultativní –Požadovaná informace byla povinnému subjektu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace –zpřístupnění této informace by mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu životního prostředí v místech, kterých se informace týká –žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování) v trestních věcech, nebo se informace týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech, ‹#› 36 Ad Omezení přístupu k informacím fakultativní lFakultativní –žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji podle nedoplnil, nebo j –jde o anonymní žádost. –požadovaná Informace se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů, –žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně, –žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici –požadovaná informace týká vnitřních pokynů povinného subjektu, které se vztahují výhradně k jeho vnitřnímu chodu l ‹#› 37 Procesní postup při odepření informace lrozhodnutí o odepření informace –správní rozhodnutí –odvolání, rozklad –žaloba ve správním soudnictví lrozhodnutí se nevydává – v případě anonymní žádosti, – pokud žadatel svou žádost, ač k tomu byl řádně a včas vyzván, nedoplnil lfikce rozhodnutí o odepření informace (§ 9 odst. 3) –neposkytnutí informace ve stanovené lhůtě –odvolání –žaloba ve správním soudnictví – – – – ‹#› 38 Úhrady lŽadatel je povinen uhradit –Náklady spojené s lpořízením kopií lpořízením technických nosičů dat ls odesláním informací –zákon neukládá povinnost úhrady za vyhledávání informací. l l l l