Prevence v právu životního prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD. Princip prevence } Obecný právní princip } Specifika při ochraně ŽP ◦ Neprozkoumanost všech vazeb v rámci ŽP ◦ Nenapravitelnost některých škod na ŽP, resp. ekonomická nákladnost nápravy } Nástroje prevence při ochraně životního prostředí ◦ Příkazy a zákazy ◦ Koncepční nástroje ◦ Standardy životního prostředí ◦ Procesy k posouzení záměrů ◦ Stanovování podmínek ◦ Kontrola a dozor ◦ Uplatňování odpovědnosti Prameny právní úpravy } Ústava } Listina základních práva a svobod } Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí } Občanský zákoník §§ 415 an. } Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon } Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí } Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění } Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Zákon o životním prostředí } § 17/1 ◦ Každý je povinen, – především opatřeními přímo u zdroje, – předcházet znečišťování nebo poškozování životního prostředí – a minimalizovat nepříznivé důsledky své činnosti na životní prostředí. ◦ Obecná prevenční povinnost Zákon o životním prostředí } § 17/2 ◦ Každý, kdo využívá území nebo přírodní zdroje, projektuje, provádí nebo odstraňuje stavby, je povinen takové činnosti provádět jen po zhodnocení jejich vlivů na životní prostředí a zatížení území, a to v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními předpisy. – Vazba na zákon č. 100/2001 Sb. } § 17/3 ◦ Každý, kdo hodlá zavést do výroby, oběhu či spotřeby technologie, výrobky a látky, či kdo je hodlá dovážet, je povinen zabezpečit, aby splňovaly podmínky ochrany životního prostředí a aby v případech stanovených tímto zákonem a zvláštními předpisy byly posouzeny z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí. Zákon o životním prostředí } § 18/1 ◦ Každý, – kdo svou činností znečišťuje nebo poškozuje životní prostředí, – nebo kdo využívá přírodní zdroje, ◦ je povinen na vlastní náklady zajišťovat sledování tohoto působení a znát jeho možné důsledky. – Monitoring dle jednotlivých složkových zákonů Zákon o životním prostředí } § 19 ◦ Každý, kdo zjistí, že – hrozí poškození životního prostředí, – nebo že k němu již došlo, ◦ je povinen učinit v mezích svých možností nezbytná opatření k odvrácení hrozby nebo ke zmírnění následků – Povinnost zakročovací ◦ a neprodleně ohlásit tyto skutečnosti orgánu státní správy; – Povinnost ohlašovací – povinnost zasáhnout nemá ten, kdo by tím ohrozil život nebo zdraví své nebo osoby blízké. Posuzování vlivů na životní prostředí } Zákon č. 100/2001 Sb. } Zvláštní právní úprava: ◦ Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ◦ Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon } Cíl ◦ získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů ◦ komplexní odborné posouzení přímých i nepřímých vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Předmět posuzování } EIA (Environmental Impact Assessement) } Záměry ◦ stavby, činnosti a technologie – uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu – které podle stanoviska orgánu ochrany přírody mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti ◦ negativní vymezení – § 4 odst. 2 } SEA (Strategic Environmental Assessment) } Koncepce ◦ strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané – které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1 – u nichž nutnost jejich posouzení, s ohledem na možný vliv na životní prostředí, vyplývá ze zvláštního právního předpisu – spolufinancované z prostředků fondů Evropských společenství ◦ negativní vymezení – § 10a odst.2 Subjekty } Příslušný úřad ◦ Ministerstvo životního prostředí ◦ Krajský úřad } Dotčený správní úřad ◦ správní úřad hájící zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a Česká inspekce životního prostředí } Dotčený územní samosprávný celek ◦ územní samosprávný celek, jehož správní obvod alespoň zčásti tvoří území, jehož životní prostředí a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno } Oznamovatel ◦ ten, kdo hodlá provést záměr } Předkladatel ◦ ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce } Veřejnost ◦ každá fyzická nebo právnická osoba ◦ občanské sdružení nebo obecně prospěšná společnost (§ 23 odst. 9) } Držitel autorizace ◦ Osoba oprávněná zpracovávat dokumentaci, posudek a zpracovávat vyhodnocení Proces posuzování vlivů záměru a koncepce EIA } Oznámení záměru ◦ rozeslání a zveřejnění } Zjišťovací řízení ◦ závěr } Zpracování dokumentace ◦ rozeslání a zveřejnění } Zpracování posudku ◦ rozeslání a zveřejnění } Veřejné projednání dokumentace a posudku ◦ s výjimkou § 9 odst.9 } Vydání stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí ◦ rozeslání a zveřejnění SEA } Oznámení koncepce ◦ rozeslání a zveřejnění } Zjišťovací řízení ◦ závěr } Zpracování vyhodnocení ◦ rozeslání a zveřejnění } Veřejné projednání návrhu koncepce } Vydání stanoviska k návrhu koncepce ◦ rozeslání a zveřejnění } Zveřejnění schválené koncepce } Sledování a rozbor vlivů schválené koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví ◦ Zajišťuje předkladatel a dotčené správní úřad ◦ Opatření k odvrácení nebo zmínění negativních vlivů Význam zjišťovacího řízení } V rámci EIA ◦ upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace ◦ u záměrů dle § 4 odst. 1 b), c), d), e) – zjištění, zda záměr nebo jeho změna má významný vliv na životní prostředí, případně zda záměr může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, a zda bude posuzován podle tohoto zákona } V rámci SEA ◦ upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví ◦ u koncepcí dle § 10 odst. 1 b), c) – zjištění, zda koncepce nebo změna koncepce bude posuzována Význam stanoviska k posouzení vlivů } V rámci EIA ◦ odborný podklad pro vydání rozhodnutí, příp. opatření podle zvláštních právních předpisů (např. dle stavebního nebo horního zákon) ◦ bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí nebo opatření nutná k provedení záměru v žádném správním ani jiném řízení nebo v jiném postupu ◦ při svém rozhodování bere rozhodovací správní úřad vždy v úvahu obsah stanoviska – konkrétní požadavky týkající se ochrany životního prostředí, zahrne je do svého rozhodnutí; v opačném případě uvede důvody, pro které tak neučinil nebo učinil jen částečně } V rámci SEA ◦ bez stanoviska ke koncepci nemůže být koncepce schválena ◦ stanovisko může obsahovat – nesouhlas s návrhem koncepce z hlediska možných negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví – návrhy na jeho doplnění, příp. návrhy kompenzačních opatření a opatření ke sledování vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví ◦ schvalující orgán je povinen zohlednit požadavky a podmínky vyplývající ze stanoviska ke koncepci, popřípadě pokud toto stanovisko požadavky a podmínky obsahuje a do koncepce nejsou zahrnuty nebo jsou zahrnuty pouze zčásti, je schvalující orgán povinen svůj postup odůvodnit Principy posuzování vlivů na životní prostředí } Trvale udržitelného rozvoje ◦ Viz § 1 odst. 3 } Integrace ochrany ŽP do plánovacích a rozhodovacích procesů ◦ Viz § 1 odst. 3 } Prevence ◦ Viz § 1 odst. 2 a 3 } Výběru aktivit podléhajících posuzování ◦ Viz § 4 a § 10a } Komplexnosti hodnocení ◦ Viz §§ 2, 5 a10b } Variantnosti ◦ Viz §§ 6 odst. 4, 7 odst. 5, 10b odst. 4, 10d odst. 3 } Odbornosti ◦ Viz § 19 } Účasti veřejnosti ◦ §§ 16 a 17 } Dvoustupňovosti (v příp. EIA) ◦ Zpracování dokumentace a posudku } (ne)závaznosti stanoviska ◦ Viz §§ 10 a 10g Integrované povolování } IPPC ◦ Integrated Pollution Prevention and Control } Zákon č. 76/2002 Sb. } Cíl ◦ maximální ochrana životního prostředí JAKO CELKU } Integrované povolení ◦ rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství. Předmět integrovaného povolování } Zařízení ◦ stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 k tomuto zákonu probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění, – nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů ◦ stacionární technická jednotka neuvedená v příloze č. 1 k tomuto zákonu, jestliže provozovatel zařízení pro ni požádá o vydání integrovaného povolení Řízení o vydání integrovaného povolení } Správní řízení se specifiky } Žádost ◦ Podává provozovatel ◦ Ke krajskému úřadu nebo Ministerstvu životního prostředí – Ověření úplnosti žádosti } Rozeslání a zveřejnění } Lhůta pro vyjádření v účastníků řízení v provozovatel, dotčené obce a kraje, občanská sdružení, hospodářské komory,… v příslušných správních úřadů podle zvláštních předpisů v dotčeného státu v odborně způsobilé osoby v na žádost úřadu v veřejnosti } Ústní jednání ◦ z podnětu úřadu nebo na žádost účastníka } Rozhodnutí o žádosti ◦ Zamítnutí (viz § 13 odst. 2) ◦ Vydání integrovaného povolení Obsah integrovaného povolení } Obecné náležitosti dle správního řádu } Identifikace provozovatele } Popis zařízení, činnosti, umístění zařízení } Závazné podmínky provozu ◦ emisní limity, opatření pro hospodárné využívání surovin a energie, opatření pro předcházení haváriím podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a životního prostředí,… (viz § 13 odst. 4) ◦ musí vždy zahrnovat podmínky, postupy a opatření, které by jinak byly stanoveny na základě zvláštních právních předpisů, podle kterých by byla vydána rozhodnutí, stanoviska, vyjádření a souhlasy, které se nahrazují integrovaným povolení ◦ východiskem je mj. použití nejlepších dostupných technik – 1. technikami se rozumí jak použitá technologie, tak způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu – 2. dostupnými technikami se rozumí techniky vyvinuté v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráběny v České republice – 3. nejlepšími se rozumí nejúčinnější technika z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí Povinnosti provozovatele } provozovat zařízení v souladu s integrovaným povolením } ohlásit úřadu plánovanou změnu v provozu zařízení } spolupracovat s příslušnými správními úřady při kontrole dodržování podmínek integrovaného povolení } neprodleně hlásit úřadu všechny mimořádné situace, havárie zařízení a havarijní úniky znečišťujících látek ze zařízení do životního prostředí } vést evidenci údajů o plnění závazných podmínek provozu integrovaného povolení } zákaz bez platného integrovaného povolení zařízení provozovat Přezkum, změna a zánik integrovaného povolení } Přezkum plnění závazných podmínek integrovaného povolení ◦ Každých 8 let ◦ nebo Nastanou-li zákonem stanovené skutečnosti – Např. závažné porušení podmínek, změna v nejlepších dostupných technikách, změna emisních standardů,… (viz § 18 odst. 2) ◦ Na základě ohlášení změny } Důsledky přezkumu ◦ Uložení opatření k nápravě ◦ Uložení pokuty ◦ Výzva k podání žádosti o změnu integrovaného povolení ◦ Rozhodnutí o omezení nebo zastavení provozu } Zánik povolení ◦ zánik provozovatele zařízení bez právního nástupce – Jinak práva a povinnosti z integrovaného povolení přecházejí na právního nástupce provozovatele zařízení a jsou pro něj závazné – Oznamovací povinnost o přechodu povolení ◦ ukončení provozu zařízení poté, co byly splněny podmínky integrovaného povolení spojené s ukončením provozu zařízení ◦ nevyužívání integrovaného povolení bez vážného důvodu po dobu delší 8 let Organizační zabezpečení IPPC } Ministerstvo životního prostředí } Ministerstvo průmyslu a obchodu } Ministerstvo zemědělství } Ministerstvo zdravotnictví } krajské úřady } Česká inspekce životního prostředí } krajské hygienické stanice Ochrana životního prostředí v řízeních podle stavebního zákona } Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon ◦ Územní plánování – Politiky územního rozvoje – Zásady územního rozvoje – Územní plán – Regulační plán ◦ Územní řízení – Územní rozhodnutí – Územní souhlas ◦ Stavební řízení – Stavební povolení – Ohlášení stavby ◦ Užívání staveb ◦ Odstraňování staveb Cíle územního plánování } Vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro – příznivé životní prostředí, – hospodářský rozvoj a – soudržnost společenství obyvatel území ◦ a který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. } Soustavné a komplexní řešení účelného využití a prostorového uspořádání území s cílem dosažení obecně prospěšného souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území } Ochrana a rozvoj přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území ve veřejném zájmu Funkce územního plánování } Funkce promotivní ◦ Podporující žádoucí rozvoj } Funkce restriktivní ◦ Chránící ve veřejném zájmu přírodní, civilizační a kulturní hodnoty území } Nutná rovnováha při uplatňování ◦ funkce koordinační } Nadrezortní nástroj řešení střetu zájmů v území ◦ komplikace s jeho tradičním spojení se stavebním řádem do jednoho předpisu, což v praxi vede k jejich vzájemnému spojení do vztahu, v němž funkce územního plánování je chápána jen úzce jako funkce nástroje majícího připravovat území pro jeho zastavění Úkoly územního plánování } zjišťovat a posuzovat stav území, jeho přírodní, kulturní a civilizační hodnoty } stanovovat koncepci rozvoje území, včetně urbanistické koncepce s ohledem na hodnoty a podmínky území } prověřovat a posuzovat potřebu změn v území, veřejný zájem na jejich provedení, jejich přínosy, problémy, rizika } stanovovat podmínky pro provedení změn v území } stanovovat pořadí provádění změn v území (etapizaci) } vytvářet v území podmínky pro snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrof a pro odstraňování jejich důsledků, a to přírodě blízkým způsobem } určovat nutné asanační, rekonstrukční a rekultivační zásahy do území } vytvářet podmínky pro ochranu území podle zvláštních právních předpisů před negativními vlivy záměrů na území a navrhovat kompenzační opatření } regulovat rozsah ploch pro využívání přírodních zdrojů } uplatňovat poznatky zejména z oborů architektury, urbanismu, územního plánování a ekologie a památkové péče Nástroje územního plánování } Územně plánovací podklady v územně analytické podklady v zjišťují a vyhodnocují stav a vývoj území, obsahují mj. limity využití území a rozbor udržitelného rozvoje území v územní studie v ověřují možnosti a podmínky změn v území } Politika územního rozvoje ◦ určuje v daném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech, zejména s ohledem na udržitelný rozvoj území, a určuje strategii a základní podmínky pro naplňování těchto úkolů – stanoví republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území, – vymezuje oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území – vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy – vymezuje plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje } Územně plánovací dokumentace Územně plánovací dokumentace } Zásady územního rozvoje ◦ stanoví základní požadavky na účelné a hospodárné uspořádání území kraje ◦ vymezí plochy nebo koridory nadmístního významu ◦ stanoví požadavky na jejich využití, zejména plochy nebo koridory pro veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření ◦ stanoví kritéria pro rozhodování o možných variantách nebo alternativách změn v jejich využití. Územně plánovací dokumentace } Územní plán ◦ stanoví základní koncepci rozvoje území obce, – ochrany jeho hodnot, – jeho plošného a prostorového uspořádání – uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury – vymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy a plochy vymezené ke změně stávající zástavby, k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů } Regulační plán ◦ v řešené ploše stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí ◦ vždy stanoví podmínky pro vymezení a využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury a vymezí veřejně prospěšné stavby nebo veřejně prospěšná opatření Územně plánovací dokumentace } Forma: ◦ Opatření obecné povahy podle správního řádu } Hierarchická závaznost } Pořizovatel ◦ krajský úřad ◦ úřad územního plánování – v přenesené působnosti } Schvalování a vydávání ◦ zastupitelstvem kraje nebo obce – v samostatné působnosti Nástroje ochrany životního prostředí v procesu územního plánování } Účast dotčených orgánů } Posuzování vlivů na životní prostředí } Ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků } Veřejně prospěšné stavby a veřejně prospěšná opatření } Účast veřejnosti Účast dotčených orgánů } Orgány územního plánování a stavební úřady postupují ve vzájemné součinnosti s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů } Dotčené orgány vydávají ◦ stanoviska, která – nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak – jsou závazným podkladem pro politiku územního rozvoje a pro opatření obecné povahy } Oprávnění dotčených orgánů kontrolovat dodržování podmínek stanovených ve stanovisku ◦ stanou-li se tyto podmínky součástí opatření obecné povahy nebo jiného úkonu orgánu územního plánování Právní povaha vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj } Zpracování zajišťuje pořizovatel (předkladatel) ◦ Autorizovaná osoba v případě části A a B, jinak kdokoliv } V rámci PÚR ◦ Jeden z podkladů k návrhu PÚR ◦ Součást obsahu PÚR, vč. sdělení jak bylo zohledněno s uvedením důvodů výběru přijaté varianty řešení } V rámci ZÚR a ÚP ◦ Jeden z podkladů k návrhu ZÚR nebo ke konceptu, resp. návrhu ÚP ◦ Sdělení, jak byly zohledněny výsledky vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území a výsledky jeho projednání je součástí zprávy o projednání návrhu ◦ Součást odůvodnění opatření obecné povahy Posuzování vlivů na životního prostředí a stavební zákon } § 10i zákona č. 100/2001 Sb. ◦ Při posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace na životní prostředí se postupuje podle stavebního zákona a v rozsahu podle odstavců 2 až 5 ◦ Regulační plán, který stanoví podmínky pro provedení záměru podle přílohy č. 1, se posuzuje jako záměr podle dílu 2 tohoto zákona ¨ Součást vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území ¤ Povinně n Politika územního rozvoje n Zásady územního rozvoje ¤ Na základě požadavku dotčeného orgánu n k zadání územního plánu NEBO n Nebyl-li vyloučen významný vliv na území NATURA 2000 n Územní plán Právní povaha stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí } MŽP a orgán kraje (dle zákona č. 100/2001 Sb.) ◦ postavení dotčených orgánů ◦ stanoví požadavky na obsah a rozsah vyhodnocení vlivů na životní prostředí včetně zpracování možných variant řešení } Stanovisko je odborným podkladem ◦ Na rozdíl od závaznosti stanovisek ostatních dotčených orgánů ◦ požadavek na zpracování autorizovanou osobu } Obsahem politiky územního rozvoje ◦ popis a vyhodnocení zjištěných a předpokládaných závažných vlivů PÚR na životní prostředí a přijatelné alternativy naplňující cíle PÚR ◦ spolu se sdělením, jak bylo zohledněno } Obsahem odůvodnění zásad územního rozvoje a územního plánu ◦ spolu s informací, zda a jak bylo respektováno, popřípadě zdůvodnění, proč respektováno nebylo Ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků ¨ Zastavěné území ¨ území vymezené územním plánem nebo postupem podle tohoto zákona nebo zastavěná část obce vymezená k 1. září 1966 a vyznačená v mapách evidence nemovitostí (tzv. intravilán) ¨ Nezastavitelný pozemek ¨ pozemek, jenž nelze zastavět na území obce, která nemá vydaný územní plán dle vymezení v § 2 odst.1 e) ¨ Princip ochrany nezastavěného území, resp. nezastavitelných pozemků a hospodárného využívání zastavěného území, resp. zastavitelných ploch ¨ V nezastavěném území lze v souladu s jeho charakterem umisťovat stavby, zařízení, a jiná opatření pouze pro ¤ Zemědělství, lesnictví, vodní hospodářství, … (§18 odst. 5) ¨ A dále taková technická opatření a stavby, které zlepší podmínky jeho využití pro účely rekreace a cestovního ruchu. ¨ Na nezastavitelných pozemcích lze výjimečně umístit technickou infrastrukturu způsobem, který neznemožní jejich dosavadní užívání. Veřejně prospěšné stavby. Veřejně prospěšná opatření. ¨ Veřejně prospěšná stavba ¤ Stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu ¨ Veřejně prospěšné opatření ¤ Opatření nestavební povahy sloužící ke snižování ohrožení území a k rozvoji anebo k ochraně přírodního, kulturního a archeologického dědictví ¨ Veřejná infrastruktura (pozemky, stavby, zařízení) zřizovaná nebo užívaná ve veřejném zájmu ¤ Dopravní infrastruktura ¤ Technická infrastruktura ¤ Občanské vybavení ¤ Veřejné prostranství ¨ Vymezeno v ÚPD ¨ Vazba na uplatnění plánovací smlouvy, předkupního práva a vyvlastnění Účast veřejnosti v územním plánování ¨ Právo na informace a právo podílet se na spolurozhodování o rozvoji území ¨ Princip transparentnosti veřejné správy ¨ Formy účasti veřejnosti ¤ Každý ¤ Zástupce veřejnosti ¤ Dotčení vlastníci pozemků ¨ Nástroje účasti veřejnosti ¤ Zveřejňování písemností ¤ Informování ¤ Podávání připomínek a námitek ¤ Veřejné projednání Územní rozhodnutí } Umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. ◦ např. schválený regulační plán, rozhodnutí pozemkového úřadu v rámci pozemkových úprav, územní souhlas, veřejnoprávní smlouva } Druhy územních rozhodnutí ◦ o umístění stavby nebo zařízení ◦ o změně využití území ◦ o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území ◦ o ochranném pásmu ◦ o dělení a scelování pozemků } Územním rozhodnutím stavební úřad schvaluje navržený záměr a stanoví podmínky pro využití a ochranu území, podmínky pro další přípravu a realizaci záměru, zejména pro projektovou přípravu stavby. Územní řízení } Každý, kdo navrhuje vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, je povinen dbát požadavků uvedených v § 90 a být šetrný k zájmům vlastníků sousedních pozemků a staveb, za tímto účelem si může vyžádat územně plánovací informaci, nejsou-li mu podmínky využití území a vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu známy. } Subjekty ◦ Stavební úřad ◦ Dotčené orgány ◦ Účastníci řízení ◦ Veřejnost } Soulad záměru ◦ s vydanou územně plánovací dokumentací, ◦ s cíli a úkoly územního plánování, ◦ s obecnými požadavky na využívání území, ◦ s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů a s ochranou práv a právem chráněných zájmů účastníků řízení Stavební řízení } Stavební povolení ◦ podmínky pro provedení stavby, a pokud je to třeba, i pro její užívání, – zabezpečení ochrany veřejných zájmů, dodržení obecných požadavků na výstavbu, popřípadě technických norem } U stavby obsahující technologické zařízení, u něhož je třeba ověřit způsobilost k bezpečnému užívání, dodržení podmínek stavebního povolení nebo integrovaného povolení, stavební úřad může uložit ve stavebním povolení provedení zkušebního provozu. Užívání stavby } Zákaz užívání stavby, pokud ◦ nejsou splněny podmínky ochrany života a zdraví osob nebo zvířat anebo životního prostředí nezbytné pro její užívání ◦ stavba ohrožuje bezpečnost nebo nejsou dodrženy obecné požadavky na výstavbu – Odvolání proti rozhodnutí o zákazu užívání stavby nemá odkladný účinek } Kolaudační souhlas ◦ Pro vybrané typy staveb – Např. stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu, stavba dopravní a občanské infrastruktury,... } Změna v účelu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu výroby nebo v jejím podstatném rozšíření a změna v činnosti, jejíž účinky by mohly ohrozit život a veřejné zdraví, život a zdraví zvířat, bezpečnost nebo životní prostředí ◦ přípustná jen na základě písemného souhlasu stavebního úřadu. Odstraňování staveb } Nařízení odstranění stavby ◦ která svým závadným stavem ohrožuje život a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost, životní prostředí anebo majetek třetích osob a její vlastník přes rozhodnutí stavebního úřadu ve stanovené lhůtě neodstranil závadný stav stavby } Současně lze uložit povinnost předložit návrh technologického postupu prací při odstraňování stavby, včetně nutných opatření k vyloučení, omezení či ke kompenzaci případných negativních důsledků na životní prostředí v okolí stavby. Stavební dozor } Provádění ve veřejném zájmu } Ochrana veřejných zájmů, ochrana práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob } Oprávnění stavebního úřadu ◦ provádět kontrolní prohlídky stavby, – stavebně technický stav stavby, zda není ohrožován život a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost anebo životní prostředí, ◦ nařizovat neodkladné odstranění stavby, ◦ nařizovat nutné zabezpečovací práce na stavbě, ◦ nařizovat nezbytné úpravy na stavbě, stavebním pozemku nebo na zastavěném stavebním pozemku, – jimiž se docílí, aby užívání stavby nebo jejího zařízení neohrožovalo životní prostředí, nepřiměřeně neobtěžovalo její uživatele a okolí hlukem, exhalacemi včetně zápachu, otřesy, vibracemi, účinky neionizujícího záření anebo světelným zářením, ◦ nařizovat provedení udržovacích prací, ◦ nařizovat vyklizení stavby, ◦ ukládat opatření na sousedním pozemku nebo stavbě. Prevence závažných havárií } Zákon č. 59/2006 Sb. + negativní vymezení ◦ systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí ◦ součást systému civilního nouzového plánování Povinnosti provozovatele objektu nebo zařízení } Sestavení seznamu nebezpečných látek } Zařazení do skupiny A nebo B, příp. protokol o nezařazení } Provedení analýzy a zhodnocení rizik závažné havárie provozovatelem (sk. A i B) } Zpracování bezpečnostního programu (sk. A) } Zpracování bezpečnostní zprávy (sk. B) } Sjednání pojištění za škody vzniklé v důsledku závažné havárie (sk. A i B) } Zpracování plánu fyzické ochrany (sk. A i B) } Havarijní plánování (sk. B) ◦ vnitřní havarijní plán Výkon státní správy v rámci prevence závažných havárií } Krajský úřad ◦ Rozhoduje o návrhu zařazení do skupiny A nebo B ◦ Rozhoduje o zařazení do skupiny A nebo B ◦ Schvaluje bezpečnostní program a bezpečnostní zprávu ◦ Je mu zasílána kopie smlouvy o pojištění ◦ Je mu zasílán plán fyzické ochrany ◦ Eviduje vnitřní havarijní plán ◦ Stanoví zónu havarijního plánování a zpracovává vnější havarijní plán (pro skupinu B) } Česká inspekce životního prostředí ◦ + orgány integrované inspekce (Státní úřad inspekce práce, správní úřady na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému, Český báňský úřade a krajské hygienické stanice) – Pravidelné kontroly dodržování povinností Postup při vzniku závažné havárie } Povinnosti provozovatele ◦ bezodkladně ohlásit příslušnému krajskému úřadu, České inspekci životního prostředí, dotčeným orgánům veřejné správy a dotčeným obcím ◦ doručit příslušnému krajskému úřadu písemné hlášení o vzniku závažné havárie do 24 hodin od jejího vzniku ◦ Další povinnosti na další právních předpisů, např. – zákon o integrovaném záchranném systému – zákon o požární ochraně – zákon o vodách ◦ doručit návrh konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie, který musí obsahovat i přijatá a navrhovaná nápravná a preventivní opatření, příslušnému krajskému úřadu ke schválení nejpozději do 3 měsíců od vzniku závažné havárie } Postavení krajského úřadu ◦ Vydává rozhodnutí, kterým návrh konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie schválí, nebo vyzve provozovatele k odstranění zjištěných nedostatků v přijatých a navrhovaných střednědobých a dlouhodobých nápravných a preventivních opatřeních a stanoví lhůtu k jejich odstranění ◦ vypracovává doporučení pro provozovatele týkající se budoucích preventivních opatření, která nejsou obsažena v konečné písemné zprávě o vzniku a dopadech závažné havárie a která mohou vést ke zlepšení prevence závažných havárií ◦ bezodkladně zasílá písemné hlášení o vzniku závažné havárie rozhodnutí o schválení konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie MŽP a MV