1 I. Subjekty práva životního prostředí II.Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí prostředí jaro 2010 Ivana Průchová 2 I. Subjekty práva životního prostředí 3 Subjekty PŽP- pojem nsubjekty, které vystupují v právních vztazích jako nositelé pravomocí či práv a povinností stanovených právními normami práva životního prostředí n npovaha práva životního prostředí nsmíšení právní odvětví nveřejnoprávní vztahy nsoukromoprávní vztahy novlivňuje povahu a vzájemné vztahy subjektů práva ŽP n 4 Subjekty PŽP – přehled veřejnoprávní sféra n nA.nositelé pravomocí (vykonavatelé veřejné moci) nStátní orgány nVeřejnoprávní korporace nVeřejné stráže nJiné subjekty n n nB. participanti – „podíl - účast“ při ochraně životního prostředí nzejména nobčanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zástupce veřejnosti - („veřejnost“), nadace n n n nC. subjekty práv a povinností a adresáti veřejnoprávního působení nfyzické osoby nprávnické osoby 5 Subjekty PŽP – přehled Soukromoprávní vztahy nnositelé práv a povinností nfyzické osoby nprávnické osoby n n 6 A.nositelé pravomocí (vykonavatelé veřejné moci) nStátní orgány n moc zákonodárná n moc výkonná n moc soudní nVeřejnoprávní korporace núzemní samosprávné celky nprofesní a zájmová samospráva nVeřejné stráže nJiné subjekty nveřejné fondy, veřejné ústavy, veřejné podniky norganizační složky státu, státní příspěvkové organizace státu zřízené ústředními orgány k plnění úkolů na úseku životního prostředí ndalší subjekty (např. autorizované osoby) n 7 Právnické osoby jako subjekty PŽP n nPojem právnická osoba nTřídění právnických osob nrůzné přístupy –OZ (§ 18, § 21 OZ) nSdružení fyzických nebo právnických osob nObchodní společnosti nDružstva nObčanská sdružení nCírkve nPolitické strany a hnutí nZájmová sdružení nÚčelová sdružení majetku (nadace, státní fondy) nJednotky územní samosprávy (obce, kraje) nJiné subjekty, u kterých to stanoví zákon (např. státní podniky, příspěvkové organizace, svazky obcí, honební společenstvo) nstát (§ 21 OZ) nDalší možné členění: nziskové x neziskové npodnikající x nepodnikající n veřejnoprávní vztahy na) právnické osoby jako subjekty veřejné správy nb) právnické osoby jako participanti nc) právnické osoby jako adresáti veřejnoprávního působení n nSoukromoprávní vztahy núčastníci soukromoprávních vztahů 8 Ad a) Právnické osoby jako subjekty veřejné správy nprávnické osoby veřejného práva, povolané k výkonu veřejné správy – zejména: nveřejný ústav ( výzkumné, zkušební ústavy) nveřejný podnik (podnikatelský typ, uskutečňování veřejného zájmu – např. podniky pro správu zeleně) nveřejný fond (např. Státní fond životního prostředí) 9 Ad b) Právnické osoby jako participanti na ochraně životního prostředí (Neziskové nestátní právnické osoby) nVýznamná role při prosazování ochrany životního prostředí nZejména: nObčanská sdružení nObecně prospěšné společnosti nViz Účast veřejnosti při ochraně ŽP nPolitické strany a hnutí nNadace a nadační fondy n 10 Ad c) Právnické osoby jako adresáti práv a povinností a veřejnoprávního působení nPrávnické osoby nnepodnikající npodnikající npodnikající npojem podnikatel (§ 2 obch.z.) nvlastníci nspecifika ať již podnikající či nepodnikající n n • 11 Fyzické osoby nveřejnoprávní vztahy na) fyzické osoby jako subjekty veřejné správy nveřejné stráže, autorizované osoby nb) fyzické osoby jako participanti nzástupce veřejnosti, „každý“veřejnost“ – při účasti na ochraně životního prostředí – viz blíže přednáška účast veřejnosti na ochraně životního prostředí n nc) fyzické jako adresáti veřejnoprávního působení nkaždý npráva a povinnosti ve vztahu k ochraně životního prostředí nSpecifika ve vztahu k blíže specifikovaným FO nvlastníci nevent. nájemci, výpůjčitelé nobčané obce npodnikající FO n nSoukromoprávní vztahy núčastníci soukromoprávních vztahů n 12 „Veřejnost“ n npojem veřejnosti n(podle Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí (Sdělení MZV č. 124/2004 Sb. n nČl. 2 odst. 4 n„veřejnost" nznamená jednu nebo více fyzických nebo právnických osob a - v souladu s vnitrostátní právní úpravou nebo praxí - jejich sdružení, organizace nebo skupiny; n nČl. 2 odst. 5 n "dotčená veřejnost„ n je veřejnost, která je - nebo může být - ovlivněna environmentálním rozhodováním, anebo která má na tomto rozhodování určitý zájem; pro účely této definice se u nevládních organizací podporujících ochranu životního prostředí a splňujících požadavky vnitrostátních právních předpisů předpokládá, že mají na environmentálním rozhodování zájem. n n 13 II. Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí 14 Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí - přehled nSprávní orgány na ústřední úrovni nvláda nministerstva nMinisterstvo životního prostředí nOstatní ministerstva nostatní ústřední orgány státní správy nspecializované ústřední kontrolní orgány státní správy nÚzemní veřejná správa nveřejnoprávní samosprávné korporace (obce, kraje) nspecializované územní orgány (dekoncentrované) nVeřejné stráže nJiné subjekty n(poskytující služby, plnící další úkoly v oblasti veřejné správy, pečující o svěřený majetek – zejm. subjekty zřízené ústředními orgány nebo zákonem – organizační složky, státní příspěvkové organizace, veřejné fondy) nZájmová a profesní samospráva n • 15 Vláda ČR nÚstřední orgán státní správy s všeobecnou působností 16 Ministerstva nZák.č. 2/1969 Sb., ve spojení se složkovými předpisy (dále „komp.zákon“) nMinisterstvo životního prostředí n„exkluzivní“ postavení ve vztahu k ochraně životního prostředí nOstatní ministerstva ns „přímými“ kompetencemi ve vztahu k životnímu prostředí nMinisterstvo zemědělství, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo kultury, Ministerstvo práce a sociálních věcí ns kompetencemi ve vztahu k veřejnému zdraví nMinisterstvo zdravotnictví ns kompetencemi souvisejícími se zajištěním ochrany životního prostředí a otázek souvisejících nnapř. Ministerstvo financí, Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo školství a mládeže 17 Ministerstvo ŽP (MŽP) norgán vrchního státní dozoru (§ 19/1 komp.z.) nústřední orgán státní správy pro kompetence ndle § 19/2 kom.z. ndle zvláštních předpisů nkoordinační funkce (§ 19 odst. 3 kom.z.) nzabezpečení informační systém o ŽP, vč. plošného monitoringu na území ČR, vč. vazeb na mezinárodní dohody nMŽP a jiné subjekty: nStátní fond ŽP (zák. č. 388/1991 Sb. o SFŽP), právnická osoba zřízená zákonem (veřejný fond), MŽP jej spravuje nČeská inspekce životního prostředí n(komp.z.+zák.č. 289/1991 Sb.+zvláštní zákony) nČeský hydrometerologický ústav, státní příspěvková organizace nCenia (Česká informační agentura ŽP),státní příspěvková organizace nAgentura ochrany přírody a krajiny, organizační složka státu nKrajská střediska nSprávy CHKO nSprávy národních parků nSpráva jeskyní ČR, státní příspěvková organizace nČeská geologická služba, státní příspěvková organizace nČeská geologická služba – GEOFOND, organizační složka státu nVýzkumný ústav vodohospodářský T.G.M., státní příspěvkový organizace 18 MŽP nkompetence vyplývají cí z § 19 odst. 2 kompetenčního zákona: nochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, npro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, npro oblast provozování zoologických zahrad, npro ochranu zemědělského půdního fondu, npro výkon státní geologické služby, npro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod, npro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou, npro odpadové hospodářství npro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. npro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. npro státní ekologickou politiku , npro systém značení ekologicky šetrných výrobků a služeb npro program podporující dobrovolnou účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (Program EMAS) 19 MŽP ndalší kompetence MŽP jako ústředního orgánu státní správy vyplývající ze zvláštních environmentálních předpisů: npro oblast integrované prevence a omezení znečištění vznikajícího činnostmi podle § 29 písm. a) zák.č. 76/2002 Sb. npro oblast závažných havárií podle § 20 písm. a) zák.č. 59/2006 Sb. npro předcházení a nápravu ekologické újmy podle § 16 odst. 2 písm. a) zák.č. 167/2008 Sb. npro oblast posuzování vlivu GMO a GP na složky životního prostředí a biologickou rozmanitost podle § 28 odst. 1 písm. a) zák.č. 78/2004 Sb. npro oblast ochrany životního prostředí před škodlivými účinky látek nebo látek obsažených v přípravcích a předmětech a přípravků podle § 31 odst. 1 písm. a) zák.č. 356/2003 Sb. n n n 20 Ministerstvo zemědělství nústřední orgán státní správy npro zemědělství, s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu, npro vodní hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod, nlesů, myslivosti a rybářství, s výjimkou území národních parků nve věcech veterinární péče, nve věcech rostlinolékařské péče, nve věcech péče o potraviny, nve věcech péče o ochranu zvířat proti týrání npro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat. npro potravinářský průmysl n nPozn. „s výjimkou“: kompetence MŽP n n Ministerstvo zemědělství řídí nStátní zemědělskou a potravinářskou inspekci, nStátní veterinární správu České republiky, nÚstřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nČeskou plemenářskou inspekci. 21 Ministerstvo pro místní rozvoj n nje ústředním orgánem státní správy mj. nve věcech regionální politiky, núzemního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, ninvestiční politiky 22 Ministerstvo vnitra n nJe ústředním orgánem mimo jiné: n npro krizové řízení, civilní nouzové plánování, ochranu obyvatelstva a integrovaný záchranný systém, npro sdružovací a shromažďovací právo a povolování organizací s mezinárodním prvkem, požární ochranu, npro oblast informačních systémů veřejné správy. 23 Ministerstvo zdravotnictví nje ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro nochranu veřejného zdraví, npoužívání biocidních přípravků a uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh. nochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod, n n nSoučástí Ministerstva zdravotnictví je Český inspektorát lázní a zřídel. nV rámci Ministerstva zdravotnictví – funkce Hlavního hygienika. 24 Ministerstvo kultury nje ústředním orgánem státní správy mj. - pro kulturní památky ochranu n nPamátková inspekce nje podle ust. § 27 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, specializovaným kontrolním orgánem Ministerstva kultury v oboru státní památkové péče. nv organizační struktuře Ministerstva kultury je Památková inspekce zařazena v sekci ministra. 25 Ostatní ústřední orgány státní správy nVe vztahu k ŽP zejména: nStátní úřad pro jadernou bezpečnost nČeský báňský úřad n n 26 Specializované ústřední orgány státní správy ve vztahu k ochraně životního prostředí (podřízené příslušným ministerstvům) nČeská inspekce životního prostředí nStátní zemědělská a potravinářská inspekce nÚstřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nStátní veterinární správu České republiky nČeská obchodní inspekce n 27 Územní veřejná správa nVšeobecná územní správa nkraje - samostatná, přenesená působnost nobce - samostatná, přenesená působnost n nSpecializované územní orgány 28 Územní veřejná správa nObce nsamostatná působnost npřenesená působnost nKraje nsamostatná působnost npřenesená působnost 29 Specializovaná územní správa nkrajské hygienické stanice nobvodní báňské správy nkrajské veterinární správy nkrajské, regionální a oblastní orgány specializovaných státních inspekcí nsprávy národních parků nsprávy chráněných krajinných oblastí nkrajská střediska Agentury ochrany přírody n 30 Veřejné stráže nVeřejné stráže nLesní stráž n(lesní zákon) nStráž ochrany přírody n(zákon o ochraně přírody) nRybářská stráž n(rybářský zákon) nMyslivecká stráž n(myslivecký zákon) n nTZ – úřední osoba (§ 127 odst. 1 písm. a) TZ) nÚřední osobou je fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží, npokud plní úkoly státu nebo společnosti a používá přitom svěřené pravomoci pro splnění těchto úkolů nBlíže vždy v rámci „složkového předpisu“ 31 Jiné subjekty podílející se na veřejné správě nplnění dalších úkolů, služeb, zajištění péče o svěřený majetek n(PO, FO, subjekty bez právní subjektivity – organizační složky státu) nveřejné fondy, veřejné ústavy, veřejné podniky norganizační složky státu zřízené ústředními orgány nstátní příspěvkové organizace státu zřízené ústředními orgány k plnění úkolů na úseku životního ndalší (autorizované osoby) n n 32 Subjekty profesní a zájmové samosprávy ( veřejnoprávní korporace) nS významem pro oblast životního prostředí zejména n Hospodářská a Agrární komora nmj. viz např. podle § 7 odst. 1 písm. d) zák.č. 76/2002 sb., o integrované prevenci nse mohou hospodářské komory , jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních předpisů zúčastnit řízení o vydání integrovaného povolení nhájí „své“ zájmy, nicméně mohou se podílet na podobě výsledného rozhodnutí s dopady na životní prostředí 33 Subjekty kontroly veřejné správy nVšeobecná kontrola nÚstavní soudnictví nSprávní soudnictví nVeřejný ochránce práv nSpecializovaná kontrola orgány veřejné správy ninspekční a kontrolní orgány v rámci organizace veřejné správy (viz výše) 34 Formy činnosti – základní přehled nNormativní právní akty nInterní normativní akty nIndividuální správní akty nSprávní rozhodnutí nJiné úkony s povahou individuálních aktů nOsvědčení nVyjádření nStanoviska nStanoviska nZávazná stanoviska nKoordinovaná stanoviska nKoordinovaná závazná stanoviska nJiné úkony nEvidenční, registrační úkony nInformační úkony nProgramovací a plánovací úkony nVeřejnoprávní smlouvy nOpatření obecné povahy l