Recepce římského práva Mgr. Miroslav Frýdek © Osnova • Osudy římského práva po roce 476 n. l. a 1453 • Pojem recepce • Leges romana barbarorum • Glosátoři • Komentátoři • Mos italicus a mos galicus • Humanistická a elegantní jurisprudence • Škola přirozeného práva • Usus modernus pandectarum • Historickoprávní škola • Interpolační škola • Římsko-řecká škola • Škola antických právních dějin • Moderní kritická škola • Škola socialistické právní romanistiky Římskoprávní dědictví a jeho obnova ve středověku l Antika, její odkaz (kulturní, vědecký, právní) a křesťanství jsou činitelé, kteří ovlivňovali a ovlivňují naši soudobou kulturu. l Římské právo je propracovaný systém, který přežil zánik Říma/„Římů“. l Pozdější doba římské právo znovu objevila a znovu přijala za své. Proč bylo římské právo předurčeno k vytažení z propasti dějin? l Jeho vlastní charakter. l Znovu se začalo studovat dílo císaře Justiniana- Corpus iuris civilis – především část nazvaná Digesta. l Digesta byla upraveným soupisem myšlenek a právních pojednání klasických římských právníků → šlo o abstraktně formulované právní normy a kasuistiku. l Obsahem bylo především právní myšlení a právní zásady. l Začaly se studovat a používat i Paulovy Sentence, Codex Theodosianus, Hermogenianus a Gregorianus. Recepce římského práva l Zánikem Západořímské říše v roce 476 nezaniklo římské právo, to se i nadále na území zaniklé části říše používalo. l Barbarské kmeny, které dobyly Západořímskou říši, se řídily svým právem, ale římské obyvatelstvo na území dnešní Itálie, Francie a Španělska se i nadále řídilo svým právem, tedy právem římským. Vlivy ŘP v barbarských právních pramenech - výběr l Visigotské zákoníky: – Především u právní úpravy soukromého vlastnictví a obligací: • XII/3,5,6 – úprava vlastnictví k nemovitostem – pozemkům • XV/1,2 a XVI/8 – právní úprava směny • XVI/9 – právní úprava smlouvy trhové – prodej – koupě • XVI/7 – právní úprava postavení otroka a nevolníka (kolona) k peculiu Vlivy ŘP v barbarských právních pramenech – výběr l Alamanské zákoníky: – XXV – pojednávající o vzpouře syna proti knížeti je římskoprávního původu – inspirací je zde Pauli Sententiae V, 24 De Seditionis. Barbarská úprava však přinesla novum ve smyslu vykoupení se z trestu smrti. Epit. AEG. Epit. Guelph Epit. Monachi Právní stav po zániku Západořímské říše l Na západě skončil římský právní řád vulgarizací. l V roce 554 papež Vigilius žádal císaře Justiniana, aby tzv. pragmatickou sankcí zavedl účinnost své kompilace v Itálii. l Na základě personality práva se římské právo udrželo v účinnosti a bylo respektováno i v barbarských zákonech, kde byla rozdílná úprava pro Římany a „Barbary“. l Tímto však končí praktické využívání ŘP, které asimiluje s barbarským právem a je tak připravena cesta k znovuobnovení zájmu o ŘP, kdy se ŘP začíná studovat v ě d e c k y. l Zájem se přenáší z oblasti zákonodárné a každodenního styku do oblasti akademické - na univerzity, resp. nejdříve na univerzitu v Pavii a hlavně na boloňskou univerzitu, kde vzniká první škola římského práva. Hlediska recepce l Chronologické – doba od zániku starověké říše do objevení římského práva. 476 n. l. – přelom 11. a 12 století l Vývojové – existence organizace ve formě státního zřízení nikoli rodového l Geografické – in solo Italico: – Pavie (10. a 9. století) právnická škola v Pavii, která zkoumala langobardské zákonodárství, později francké a otonské kapitularie – výsledkem byla tzv. Liber Papiensis – Boloň – boloňská univerzita na níž vznikla škola glosátorů Pojem recepce l Recepcí se rozumí obnovení zájmu o římskoprávní dědictví. l Jde jen o technický výraz, jelikož recepce je z lat. recepto = přijímat. l Nejde o přijetí ŘP, ale o obnovení římskoprávního dědictví – obnovení zájmu o ŘP. l Recepce římského práva se nekryje s renesancí! l Pozornost se obrací k ŘP jako celku. l Předpokladem recepce je rukopisné rozmnožování – zpřístupnění pramenů ŘP. To však vedlo k situacím, kdy rukopisy měly chyby a odchylovaly se od originálu. l Východiskem měl být jeden rukopis → Littera Vulgata = Littera Bononiensis ↓ Glosátoři l V 11. – 13. století dochází k vědeckému zpracování ŘP, které spočívalo ve výkladu pramenů římského práva resp. výkladu Corpus iuris civilis. l Jako první se vědeckým zpracováním římského práva začali zabývat učitelé boloňské univerzity, v jejichž čele stát zakladatel tzv. glosátorské školy Irnerius. l Glosátorská škola je takto nazývána podle metody, kterou Irnerius pracoval. Irnerius a jeho následovníci, tzv. čtyři doktoři quattuor doctores Bulgarus, Martinus, Jacobus a Hugo, pracovali exaktní exegesí (vědeckým výkladem) Corpus iuris civilis a psali k ní glosy. l Glosa je krátká poznámka, která se vztahovala k jednotlivým slovům v textu, glosy vysvětlovaly jednotlivé právní pojmy a podle toho, zda byly tyto glosy mezi řádkami, pak byly označovány jako glosy interlineární, pokud byly glosy na okraji textu, pak se označovaly jako glosy marginální. l Tyto glosy získaly velkou vážnost a např. v Německu v době recepce římského práva platila zásada: „Quidquid non agnoscit, non agniscit cura“ tedy, co nezná glosa, nezná ani soud. V Německu na základě tohoto pravidla, byla recipována jen ta místa v justiniánově kompilaci, která byla glosována. l Glosa byla výsledkem tvořivého myšlení, byla uváženým vyjádřením právního názoru – stanoviska jejího autora. l Jednalo se o první vědeckou tvorbu – bádání v oboru práva od doby klasické římské jurisprudence. l Smyslem práce glosátorů bylo proniknout do studovaného textu, porozumět mu a své závěry prostřednictvím glos předat čtenářům. l Jelikož jsou Digesta rozsáhlou právní sbírkou glosy odkazovaly na místa, která upravovala zkoumanou oblast. l Glosátoři byli akademici, nebyli schopni vytvořit bezprostřední vztah k praktickému životu – k aplikaci práva. l V této době uměli číst jen akademici a církev. l Obnovení zájmu o ŘP vycházelo ze středověké ideologie → r e n o v a t i o i m p e r i i a r a t i o n e i m p e r i i l Vliv glosátorů byl tedy i ideologický l Podporoval r e n o v a t i o i m p e r i i, to vycházelo z myšlenky, že obnovené římské impérium vyžaduje jednotné právo, tedy ŘP. „Unum sit ius, cum unum est imperium“ l Dílo glosátorů (především v oblasti soukromého práva) přineslo zásadní přínos v tom, že glosami (vysvětlivkami) položili základ praktické aplikaci ŘP l Glosátoři o ŘP začali přemýšlet a jeho obsah začali vykládat v duchu své doby ↓ což je stejný přínos jako práce kompilátorů v polovině 6. století. Představitelé l IRNERIUS, magister artium, působil asi od roku 1125, jeho značka u glos byla „Y“ (Yrnerius). Byl označován jako lucerna iuris. l Měl blízké vztahy s mocnými tehdejší doby, např. s markraběnkou Matyldou Toskánskou. l Byl v okolí císaře Jindřicha V. v době uzavření wormského konkordátu . Spolu s císařem Jindřichem V. byl exkomunikován za vystoupení proti volbě papeže Gelasia II. Ve prospěch vzdoropapeže Řehoře VIII. Quatuor doctores l BULGARUS os aureum. MARTINUS copia legum, mens legum est UGO, IACOBUS id, quod ego. l Bulgarus je zlatoústý, Martinus je kopií zákonů, Ugo se dovede ztotožnit s myšlenkovým obsahem zákonů a Jacobus je jako já. l AZO † asi 1220, autor Summa in Codicem l ODOFREDUS † 1265 l ACCURSIUS – 1185 – 1263?, autor tzv. Řádné glosy – Glossa ordinaria, což bylo jakési redakční shrnutí všech glos do jednoho aparátu – cca 90 000 glos l VACARIUS – působil v Oxfordu v letech 1139 – 1149, autor knihy chudých Liber pauperum Komentátoři / Konciliátoři l Druhou školou vědeckého zpracování římského práva byli následovníci glosátorů, kteří se nazývají komentátoři nebo konciliátoři nebo postglosátoři l Představitelé této školy působili v Itálii ve 14. století až do poloviny 15. století. l Komentátoři přizpůsobovali římské právo praktickým potřebám doby a jednotlivým případům. Vytvářeli všeobecní právní zásady, které vyvodili z jednotlivých případů obsažených v Justiniánově kodifikaci. l O těchto všeobecných právních zásadách a jednotlivých právních institutech psali rozsáhlá právní pojednání, z jejich činnosti vzniklo to, co bychom dnes nazvali jako komentář k zákonu - odtud i nejčastější a nejpřiléhavější název školy – Škola komentátorů. l Název této školy je odvozen od způsobu jejich práce – přístupu k římskoprávním pramenům. l Jejich „pracovní metoda“ byla založena na souvislém vykládání – komentování obsahu právních norem. l Po formální stránce začaly vznikat monografie, ve středověku jsou nazývány traktáty (pojednání). l Komentátoři již nepsali vysvětlující glosy, ale samostatně rozvíjeli vlastní myšlenky. Dochází tak k vlastnímu tvůrčímu přínosu → vznik právní vědy. l Obrovským přínosem komentátorů byl jednak vznik první vědy, která systematicky vytvořila obecné pojmy. l Dalším přínosem byla „posudková činnost“ komentátorů. Na komentátory se obraceli s rozmanitými právními problémy ke kterým vypracovávali dobrá zdání – koncilia (proto se používá i název pro tuto školu konciliátoři). l Komentátoři měli prostřednictvím svých traktátů a dobrých zdání přímou návaznost na právní praxi – římské právo se tak opět stalo živým právem.přizpůsobovali ŘP době. l Komentátoři působili jako zprostředkovatelé mezi římským právem (vědou) a praxí, kde bylo římské právo aplikováno. l Potřeba jejich znalostí byla dána partikularismem místních statutárních práv, který bránil většímu hospodářskému rozmachu. l ŘP se stávalo živým právem a proniklo do právní praxe, kde začalo být aplikováno. l ŘP začalo být považováno za právo obecně platné – právo obecné ius commune. l Jakmile místní právo selhává nebo se vyskytne mezera použije se ŘP „Ubi cessat statutum, habet locum ius civile“ l K rozmachu a časté aplikaci ŘP došlo na základě zásady „Statuta stricte sunt interpretenda“ l ŘP bylo „Lex omnium universalis“ Představitelé l CINUS Z PISTOJE *1270 †1336 – přítel Danta Alighieriho, ghibelin; představitel raného humanismu a básník. l BARTOLUS DE SAXOFERRATO *1314 †1357 – považován za největšího právníka všech dob. Dílo: – De fluminibus seu Tyberiadis – Tractatus de insigniis et armis – 400 právních stanovisek l BALDUS DE UBALDIS *1327 †1400 – nemo iurista nisi bartolista l PAULUS DE CASTRO †1441 l JASON DE MAYNO *1435 †1519 Mos italicus a mos galicus l Vliv komentátorů pronikl i na jiné univerzity a do jiných zemí, kde se začalo takto vědecky zpracované římské právo nazývat mos italicus. l Ve Francii vznikla škola, která vědecky zpracovávala římské práva a byla nazývána v protikladu k mos italicus jako mos galicus. Humanistická a elegantní jurisprudence l Centrem tohoto vědeckého proudu byla univerzita v Bourges. l Představitelé: Jacobus Cuiacius, Hugo Donellus aj. l Díky pronásledování hugenotů ve Francii došlo po roce 1573 k velké hugenotské emigraci do Holandska. Mezi emigranty byli i právníci, kteří zde založili holandskou humanistickou školu právní vědy, která se stala v 16. a 17. století centrem právní romanistiky. Představitelé: Johannis Voet a Cornelius van Bynkershoek. Škola přirozeného práva l V 17. a 18. století vzniklá nový směr v právní vědě, jehož zakladatelem se stal Hugo Grotius. Tato právní škola navázala na tradice řecko-helenisticko-římské filosofie a do centra svého zájmu postavila teorii přirozeného práva. l Základní myšlenkou této školy byla idea lidského rozumu a lidské přirozenosti. Usus modernus pandectarum l Tato škola zpracovávala pandektní právo (Digesta seu Pandectae). l Prameny pandektního práva byly ty části římského práva, které: – upravil císař Justinián – bylo v Německu recipováno a – bylo vyučováno glosátory v Boloni. Škola historicko-právní l Škola historickoprávní (19. století), jejími představiteli byli Friedrich Carl von Savigny a Gustav Hugo. l Historickoprávní škola využívala římské právo k vytvoření uzavřeného, bezmezerovitého právního systému, který metodu subsumpce (podřazení) hledal právní řešení určité kauzy. Interpolační škola l Interpolační škola je vědecký proud, který se snažil odhalit interpolace, úpravy provedené komisí pověřenou sestavením CIC, a tím zjistit pravou podobu klasického římského práva. Římsko-řecká škola l Římsko-řecká škola, jejímž představitelem byl Ludwig Mitteis (1859-1921), který rozšířil historickoprávní bádání v oblasti římského práva o další dvě historické disciplíny a oblasti, o vlivy práva řeckého a studium egyptských papyrů - právní papyrologie. Škola antických právních dějin l Škola antických právních dějin, jejím zakladatelem byl Mitteisův žák Leopold Wenger (1874 -1953), základní myšlenka této školy, která si nezískala mnoho přívrženců byla koncepce jejímž výsledkem byla degradace římského práva jen jako součást antických právních dějin. Moderní kritická škola l Centrem této školy byla Itálie. Tato škola se vyznačuje především tím, že soustředila autory – právní romanisty – kteří začali vydávat odborné časopisy. K této škole se na začátku 20. století přihlásili mnozí němečtí, rakouští, ale později také českoslovenští (O. Sommer, J. Vážný, K. Rebro…), polští, jugoslávští právní romanisté. Škola socialistické právní romanistiky l Poslední školou je Škola socialistické právní romanistiky, která se vytvořila v Sovětském svazu a byla pěstována v tzv. Východním bloku. U nás byl představitelem této školy Milan Bartošek. Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám příjemný den