Financování územních samospráv ve Velké Británii, Švédsku, Norsku a Finsku JUDr. Bc. Libor Kyncl libor.kyncl@law.muni.cz Ústav práva a technologií, PrF MU Témata k semináři Financování územních samospráv ve: Velké Británii Švédsku Norsku Finsku Co je územní samospráva? = druh samosprávy na teritoriálním základě - nezávislá od státu a státní správy – samostatné právnické osoby veřejného práva - stát na územní samosprávu přenáší své příjmy, práva a povinnosti - územní samospráva může za určitých podmínek vyvíjet podnikatelskou činnost, ale ta není jejím primárním cílem, primárním cílem zajišťování veřejných potřeb na daném území Obecné dělení územní samosprávy 1) územní samosprávné celky nižšího stupně (obce, districts, komuny) 2) územní samosprávné celky vyššího stupně (kraje, counties, okresy, departementy) !! významy jednotlivých názvů se mohou lišit mezi jednotlivými státy, i když český překlad je shodný - ÚSC nižšího stupně x ÚSV vyššího stupně Financování územních samospráv Příjmová strana - daňové a poplatkové příjmy (i za úkony samosprávy) – buď vybírané přímo municipalitou nebo vybírané státem a převedené na municipalitu - příjmy z podnikatelské činnosti - ostatní příjmy – např. dotace a podpory z Evropské unie, půjčky, emise dluhopisů… - zdroj příjmů (např. poplatník) nerozhoduje o jejich rozpočtovém určení vs. Výdajová strana - personální výdaje, výdaje na zboží, výdaje na služby... - splátky úvěrů, vyplácení nominální hodnoty dluhopisů - výdaje jsou určené na konkrétní účel (rozpočtové určení) Evropská charta místní samosprávy přijata 15. 10. 1985 v rámci Rady Evropy Velká Británie, Norsko, Švédsko, Finsko i ČR jsou signatáři charty Obecná účinnost od 1. září 1988 V českém právu: Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 181/1999 Sb. o Evropské chartě místní samosprávy, přijaté ve Štrasburku dne 15. října 1985, ve znění pozdějších předpisů. Evropská charta místní samosprávy Velká Británie, samospráva britská měna: GBP - britská libra Místní samospráva: 1) farnosti – nejnižší, ne všude, např. nejsou v tzv. „Velkém Londýně“ a mimo Anglii 2) districts (kraje) - nejnižší úroveň 3) counties (hrabství) - nejvyšší úroveň: http://www.picturesofengland. com/mapofengland/counties-map.html Odlišné zejména pro Skotsko, kde jsou unitary authorities (district je zároveň county) x Wales (disctricts + counties) Velká Británie, důchodové daně Neexistuje dvojí zdanění místní daní z příjmů – rozdíl proti Finsku a Švédsku Tvoří minimální část příjmů ÚSC Progresivně klouzavá sazba DzP ve výši 20% - 50 % s výjimečnou sazbou 10% pro nízkopříjmové skupiny s ročními příjmy do 2.560 GBP Pro informaci: sociální pojištění ze závislé činnosti – 8,4 % - 10,0 % z-ec + 8,9 % - 11,9 % z-el = 17,3 % - 21,9 % celkem – není však příjmem ÚSC Velká Británie – transferové daně Daň z převodu nemovitostí – property transfer tax – ve výši 1 – 4 %, základ daně je cena nemovitosti Dědická daň – lineární sazba, platí se z hodnoty dědictví přesahující 300.000 GBP, platí se 40 % z hodnoty dědictví a 20 % z některých darů 7 let před smrtí zůstavitele (obojí nad stanovený limit) Velká Británie, majetkové daně I Zdanění nemovitostí – část výnosů z daně z nemovitostí plyne do místních rozpočtů, část do státního rozpočtu Daň z nemovitostí č. 1: Council Tax – zdanění nemovitostí obecně – výjimky z této daně se liší pro jednotlivé země (Skotsko, Anglie, Wales, Severní Irsko), zavedena od 1. 4. 1993 (dříve tzv. Community Charge) - konstantní sazba daně pro jednotlivé valuation bands - valuation bands se rozdělují podle časové ceny nem. Velká Británie, majetkové daně II Daň z nemovitostí č. 2: Uniform Business Rate – pouze nemovitosti sloužící k podnikání – česky jednotná obchodní daň – 48,1% ze základu daně v Anglii, 48,9 % ze základu daně ve Walesu Council Tax a Uniform Business Rate tvoří dohromady více jak 99% příjmů ÚSC Velká Británie – ostatní příjmy rozpočtů ÚSC cca 50% příjmů rozpočtů ÚSC ve Velké Británii jsou daňové příjmy cca 10% příjmů rozpočtů ÚSC ve Velké Británii jsou kapitálové příjmy cca 40% příjmů rozpočtů ÚSC ve Velké Británii jsou příjmy z pokut, poplatků a nevýrobních prodejů Velká Británie – prioritní oblasti výdajů samosprávy vzdělávání a školství údržba cest, chodníků, parků a jiných veřejných prostranství, zabezpečování veřejného osvětlení a parkovišť správa rekreačních zařízení, hřbitovů, památníků místní policie výdaje (i příjmy) samosprávy tvoří 12,7% britského HDP Švédsko - samospráva švédská měna: SEK - švédská koruna Místní samospráva: 1) okresy (kommun) – 290 celkem centrem okresu je obvykle obec/město, ale obec nemá samostatnou samosprávu 2) hrabství (Län) – 21 celkem - obce samotné nemají zvláštní samosprávu - reforma samosprávy v roce 1996 - rozpočtově autonomní samospráva Švédsko – důchodové daně Místní daň z příjmů – pouze fyzické osoby u příjmů ze závislé činnosti a podnikání – lineární sazba obvykle okolo 31,6%, stanovuje municipalita – hlavní příjem místních rozpočtů Dvojí zdanění příjmů – zároveň s daní z příjmů vybíranou státem (progresivně klouzavá sazba ve výši 20% - 25%) Místní daň z příjmů právnických osob není stanovena Pro informaci: sociální pojištění ze závislé činnosti - 7 % z-ec + 10,21 % z-el = 17,21 % celkem – není však příjmem ÚSC Švédsko – transferové daně Od 1. 5. 2005 neexistuje ve Švédsku dědická a darovací daň – dříve tvořily příjem místních rozpočtů Daň z převodu nemovitostí placena pouze právnickými osobami - lineární sazba ve výši 4.25 % - základem daně je vyšší z těchto dvou hodnot: převodní cena a odhadní hodnota nemovitosti Dále se platí se kolkovné (tzv. stamp duty) při nákupu nemovitosti na hypotéku - lineární sazba ve výši 2% z hodnoty úvěru - placena jednorázově přiuzavření hypotečního úvěru - placeno státu Švédsko – majetkové daně Net wealth tax (daň z čistého bohatství) – i z majetku v zahraničí – není příjmem ÚSC Daň z nemovitostí 1% pro byty a nebytové prostory a pro nepronajímané komerční prostory, 0,5 % pro pronajímané prostory (komerční i obytné) a pro průmyslové prostory (továrny atp.) - základ daně 75% odhadní hodnoty nemovitosti, pro nové stavby do 5 let od jejich postavení pouze 50% - placené ÚSC Švédsko – další příjmy rozpočtů ÚSC 80% příjmů rozpočtů ÚSC ve Švédsko jsou daňové příjmy méně než 10% příjmů rozpočtů ÚSC ve Švédsku jsou kapitálové příjmy přes 10% příjmů rozpočtů ÚSC ve Švédsku jsou příjmy z pokut, poplatků a nevýrobních prodejů Švédsko - prioritní oblasti výdajů samosprávy Územní samosprávné celky financují: školství (cca 30 % rozpočtu) zdravotnictví sociální služby veřejná doprava urbanismus, výstavba ochrana životního prostředí bezpečnost výdaje samosprávy tvoří 25% švédského HDP, příjmy samosprávy tvoří 25,2% švédského HDP (=> mírně přebytkový místní rozpočet!) Norsko - samospráva norská měna: NOK - norská koruna Místní samospráva: 1) okresy (kommun) – 434 celkem centrem okresu je obvykle obec/město, ale obec nemá samostatnou samosprávu 2) hrabství (fylker) – 19 celkem - obce samotné nemají zvláštní samosprávu - místní samospráva upravena zákonem o místní samosprávě z roku 1992 Norsko – důchodové daně = inntektsskatt - státní daň z příjmů tvoří část příjmů územní samosprávy - lineární sazba ve výši 28.0 %, ale nižší sazba ve výši 24,5 % v okresech Finnmark a Nord- Troms Neexistuje místní daň z příjmů Kromě toho je vybírána tzv. top tax nebo surtax ve výši 9 % z hrubých příjmů mezi 456.400 NOK a 741.700 NOK a ve výši 12%z příjmů přesahujících 747.700 NOK Norsko – transferové daně Daň z převodu nemovitostí není stanovena Dědická daň a darovací daň – progresivní sazba, až 30 % - obojí osvobozeno do částky 100.000 NOK Norsko – majetkové daně Daň z nemovitostí = eigedomsskattelova - nepovinná (výjimka) - stanovuje ji územní samospráva - lineární sazba mezi 2 – 7 % podle oblasti Daň z čistého bohatství - z hodnoty přesahující 700000 NOK - lineární sazba ve výši 1,1 % Norsko – ostatní příjmy rozpočtů ÚSC 44% příjmů rozpočtů ÚSC v Norsku jsou místní daně 14% příjmů rozpočtů ÚSC v Norsku jsou poplatky 17% příjmů rozpočtů ÚSC v Norsku jsou neúčelové prostředky přidělené státem 14% příjmů rozpočtů ÚSC v Norsku jsou účelové přidělené prostředky na konkrétní výdaje (např. od státu) Norsko – prioritní oblasti výdajů samosprávy zdravotnictví vzdělávání péče o seniory územní plánování výdaje norské samosprávy představují asi 20% norského HDP Finsko - samospráva finská měna: EUR (členský stát eurozóny) Místní samospráva: 1) komuny (communes, cca 340) - centrem komuny je obvykle obec/město, ale obec nemá samostatnou samosprávu 2) regiony - 19 celkem 3) provincie (läänit) – 5 celkem + speciální teritorium – není samosprávou ve striktním slova smyslu (představitelé jmenováni státem) Finsko – důchodové daně Místní daň z příjmů – pouze fyzické osoby u příjmů ze závislé činnosti a podnikání – lineární sazba 16 - 21%, stanovuje municipalita Církevní daň z příjmů pro členy církve – lineární sazba v rozsahu 1 - 2,25% Státní daň z příjmu - progresivní sazba ve výši od 6.5% (nejnižší) do 30% (nejvyšší pásmo) Trojí zdanění příjmů – zároveň s daní z příjmů vybíranou státem a církevní daní z příjmů Finsko – důchodové daně II Místní daň z příjmů právnických osob není stanovena, obce a 2 státem registrované církve získávají část výtěžku daně z příjmů PO vybírané státem Pro informaci: sociální pojištění ze závislé činnosti – 4,4 % z-ec + 17,3 % z-el = 21,7 % celkem – není však příjmem ÚSC Důchodové daně tvoří cca 95% příjmů ÚSC Finsko – majetkové daně Daň z nemovitostí – vždy, stanovuje ji územní samospráva, výnos pouze do rozpočtů ÚSC, lineární sazba mezi 0,5 – 1 % podle oblasti (zahrnuje i pozemky), výjimky pro další nemovitosti – lineární sazba 0,22 – 0,5 % pro byty a obytné domy, 1 – 3 % pro rozestavěné stavby Finsko – transferové daně Daň z převodu nemovitostí – property transfer tax – lineární sazba 4%, základ daně časová hodnota nemovitosti Dědická daň – progresivní sazba, až 16 % Finsko – nedaňové příjmy rozpočtů ÚSC cca 30% příjmů rozpočtů ÚSC ve Finsku jsou nedaňové příjmy 20% nedaňových příjmů rozpočtů ÚSC ve Finsku jsou příjmy z podnikatelské činnosti cca 20% příjmů rozpočtů ÚSC ve Finsku jsou prostředky neúčelově přidělované státem Finsko - prioritní oblasti výdajů samosprávy zvláštností je, že komuny financují zdravotní péči s přispěním státu (nikoli přímé financování státem – stát poskytně komuně nenávratné dotace na zdravotní péči) sociální péče (spolu se zdravotní péči představují 50% výdajů ÚSC) vzdělávání územní plánování životní prostředí kultura výdaje samosprávy tvoří 30% finských celkových veřejných výdajů Daň z nemovitostí u místních rozpočtů Shrnutí Zdanění v severských zemích mnohdy přesahuje 50% příjmů Obvyklé vysoké zdanění důchodovými daněmi Daň z nemovitostí nebo daň z příjmů nejběžnějším zdrojem příjmů územních samosprávných rozpočtů