VÍTEJTE V ŘEČIŠTI VEŘEJNÝCH PENĚZ Rozpočtové právo I. Vítejte ve fiskální části finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje Základní informace nInformace o výuce nLiteratura nPodmínky kolokvia – písemná práce obhajovaná při písemné části kolokvia Témata kolokviální práce nVybrané ustanovení zákona o rozpočtových pravidlech + r. pravidlech ÚSC v komparaci se zahraniční právní úpravou nKomparace zákona o rozpočtových pravidlech + r. pravidlech ÚSC s cizí právní úpravou nVlastní téma týkající se rozpočtů, rozpočetnictví, včetně fondů, popřípadě OS a PO- originální téma TOK PENĚZ nPříjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní fond SR Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Rozpočtové právo-pojem nsouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům nsouhrn finančně právních norem upravujících rozpočtovou soustavu, rozpočtový proces, každoročně státní rozpočet Rozpočtové právo v systému finančního práva nV rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva nTato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby n n Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo Vnitřní členění RP nObecná část nZvláštní část nProcesní část Obecná část nObecná pojmy charakterizující dané pododvětví – rozpočet, veřejný n rozpočet n fond, státní fond…… nTypy veřejných rozpočtů nRozpočtové zásady nFunkce rozpočtů n Zvláštní část nStátní rozpočet nRozpočty státních fondů nRozpočty ÚSC n Procesní část nProces vytváření rozpočtů nLhůty nSankce n Rozpočtové právo-pojem nsouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům Rozpočtové právo-pojem nsouhrn finančně právních norem upravujících n 1. rozpočtovou soustavu, 2. rozpočtový proces, n 3. každoročně státní rozpočet POJEM ROZPOČET nBUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette nV nejširším pojetí-přehled příjmů a výdajů soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období- rozpočtové období n n MCj02374060000[1] POJEM ROZPOČET n Definici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli n hospodářskou n státoprávní n ROZPOČET z hospodářské stránky nČíselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE n nZ historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky nVztah příjmů a výdajů pro určité období n časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V n n n n n n Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví nVznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše mělo naturální podobu n MCj03536060000[1] „ Bez poznání minulosti bychom nepochopili přítomnost.“ HISTORIE nPRVOTNÍ ROZPOČTY - vznik souvisí s rozvojem STÁTNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ n n Starověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba n n n n nVznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny např. Čína, Egypt, Řecko notrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS a vznik prvních daní n -pozemková daň(tributum soli) n -naturální daň z části úrody(stipendium) n -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) n n S vývojem společnosti se specifické peněžní fondy přeměňují na STÁTNÍ POKLADNY a dále je vývoj rozpočetnictví nejdůležitější až v období kapitalismu, kdy můžeme již hovořit STÁTNÍCH ROZPOČTECH n n Historie rozpočtů v České republice nSt.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- ale úprava pouze rozpočtového řízení n1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového n nRecepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem n Prosinec 1918 přijat zákon č. 95/1918 Sb., zákon o rozpočtovém provizoriu, naše první samostatná rozpočtová norma nDalší období: 1927-1938-radikální změny: rozpočty ve formě zákonů n r. 1927 reforma- rozpočty byly rozděleny do čtyř rozpočtových skupin: n státní správa, n státní podniky, n samosprávné celky, n státní dluh. n n n n nRozpočty po roce 1945: n Stagnace 1945 +1946 vůbec rozpočty nebyly ROZPOČTY PO r. 1948 nDošlo k novému přístupu v propojení rozpočtů= n 1.rozpočty státních podniků propojeny s n 2.rozpočty Národních výborů 3.rozpočty ministerstev v jednom Státním rozpočtu nZ.č. 8/1959 Sb., byla stanovena základní pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky nPlatila do roku 1970, kdy vznikla nová v souvislosti s federací+každá republika měla svá rozpočtová pravidla nDalší změna po revoluci v roce 1990-zák. č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky, která platila až do roku 2000. n nÚz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. nÚz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. nÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC nZ.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. nZ.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd. n n Prameny právní úpravy RP nZ.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. nZ.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. nZ. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. nZ. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. nZ. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. n nZ. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. nZ. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. nZ. č. 337/1992 Sb., ZSDP, vzpzd. nVyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. nVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS nZákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, vzpzd. n n SUBJEKTY RP nStát - orgány státní správy nOrgány místní samosprávy nZájmové veřejnoprávní korporace nSoukromoprávní korporace nFyzické osoby+ PO nSpeciální orgány státní správy=ÚFO MPj03961410000[1] Rozpočtová soustava nRozpočtová soustava se člení podle n nFINANCÍ n soukromé veřejné FO, rodina Soukromoprávní korporace centrální územní Rozpočtová soustava n Na základě velkých rozpočtových pravidel na celostátní úrovni se jedná o soustavu rozpočtů: nstátní rozpočet nstřednědobý výhled státního rozpočtu nstřednědobý výdajový rámec nstátní finanční aktiva a pasiva norganizačních složek státu npříspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu n n Rozpočtová soustava nrozpočty státních fondů nřízení státní pokladny a řízení státního dluhu nhospodaření s prostředky soustředěnými v Národním fondu nrozpočet Pozemkového fondu nrozpočty zdravotních pojišťoven Rozpočtová soustava nNa místní úrovni půjde o soustavu rozpočtů: nrozpočty krajů nrozpočty obcí nrozpočty dobrovolných svazků obcí nrozpočty statutárních měst nrozpočet hlavního města Prahy rovněž pro jejich městské části nebo obvody. nRozpočty organizačních složek nRozpočty příspěvkových organizací n n nFISKÁLNÍ nALOKÁČNÍ nREDISTRIBUČNÍ FUNKCE ROZPOČTů n nZásady se prolínají u všech typů rozpočtů: 1.Z. plánovitosti 2.Z. jednotnosti 3.Z. neúčelovosti příjmů 4.Z. účelovosti výdajů 5.Z. úplnosti 6.Z. reálnosti 7.Z. včasnosti 8.Z. veřejnosti 9.Z. vyrovnanosti- přebytkový x deficitní Zásady rozpočetnictví Společné rysy veřejných rozpočtů nspolečná právní úprava, v zásadních otázkách nspolečná vnitřní struktura, určená rozpočtovou skladbou nshodné základní zásady v pravidlech hospodaření nprávní ochrana před neoprávněným použitím nebo zadržením rozpočtových prostředků npovinnost strpět kontrolní dozor, hlavně z hlediska rozpočtové kázně npovinnost předkládat o sobě údaje potřebné pro hodnocení výsledků hospodaření. n ZVLÁŠTNÍ ČÁST nStátní rozpočet nDefinice nNáhled na SR nStřednědobý výhled nStřednědobý výdajový rámec Z. č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla nÚVODNÍ USTANOVENÍ nSTŘEDNĚDOBÝ VÝHLED, STÁTNÍ ROZPOČET A ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM nÚČAST STÁTNÍHO ROZPOČTU NA FINANCOVÁNÍ PROGRAMU A POSKYTOVÁNÍ DOTACÍ A NÁVRATNÝCH FINANČNÍCH VÝPOMOCÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU nHODNOCENÍ PLNĚNÍ STÁTNÍHO ROZPOČTU, ROZPOČTŮ STÁTNÍCH FONDŮ, ROZPOČTŮ ÚSC, DOBROVOLNÝCH S. OBCÍ A REGIONÁLNÍCH RAD R.S. A ÚČELOVOST PROSTŘEDKŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU nÚHRADA POTŘEB ROZPOČTOVĚ NEZAJIŠTĚNÝCH, ROZPOČTOVÁ OPATŘENÍ A VLÁDNÍ ROZPOČTOVÁ REZERVA nSTÁTNÍ FONDY nSTÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET A VYPRACOVÁNÍ JEHO NÁVRHU nIMOŘÁDNÝ STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET, NOUZOVÝ STÁTNÍ ROZPOČET A VÁLEČNÝ STÁTNÍ ROZPOČET nŘÍZENÍ STÁTNÍ POKLADNY, ŘÍZENÍ STÁTNÍHO DLUHU A STÁTNÍ FINANČNÍ AKTIVA A PASIVA nHOSPODAŘENÍ S PROSTŘEDKY NÁRODNÍHO FONDU nFINANČNÍ KONTROLA nPORUŠENÍ ROZPOČTOVÉ KÁZNĚ nHOSPODAŘENÍ ORGANIZAČNÍCH SLOŽEK STÁTU A PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ nUSTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ STÁTNÍ ROZPOČET nStátní rozpočet představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu státní rozpočet soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené tímto nebo zvláštním zákonem. nStátní rozpočet obsahuje očekávané příjmy, jakož i odhadované výdaje státního rozpočtu v rozpočtovém roce a financující položky. n Státní rozpočet jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o státním rozpočtu, rozpis ukazatelů státního rozpočtu, podrobné rozpočty organizačních složek státu a změny těchto dokumentů. Státní rozpočet nStátní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření. n nV nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů. n Další definice pojmu Státní rozpočet nfinanční plán nebo program státu na určité období u nás na fiskální tj. kalendářní rok, který je každoročně sestavován a schvalován ve formě zákona a podle kterého se vytváří a rozděluje všeobecný respektive ústřední peněžní fond státu, určený na úhradu jeho potřeb. n nRozpočet lze také charakterizovat jako systém financování nebo potřeba financovat stát jako celek a dále města, obce a kraje. n Náhled na pojem Státní rozpočet ncentralizovaný peněžní fond, tedy fond peněžních prostředků soustředěných do působnosti státu na principu nenávratnosti a neekvivalentního způsobu rozdělování nbilance příjmů a výdajů (účetní dokument), v němž jsou kodifikovány rozvrhy předpokládaných příjmů a výdajů státu nfinanční plán na rozpočtové období zahrnující tzv. rozpočtovou závěrku, tedy bilanci státního hospodaření vyplývajícího z dosažené úrovně příjmů a výdajů státu za uplynulé rozpočtové období nEkonomický vztah související se shromažďováním a rozdělováním peněžních prostředků - daně, poplatky, cla, státní půjčky, transfery, dotace n nPrávní normu, neboť je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky ve formě zákona. n n Střednědobý výhled nStřednědobý výhled je pomocným nástrojem státu, který slouží pro dlouhodobější plánování rozvoje hospodářství. nObsahem-očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to minimálně v tomto rozsahu: na)předpoklady vývoje základních ukazatelů národního hospodářství, nb)předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů, n nc) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů, nd) celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu, ne) celkové příjmy a výdaje státních fondů, n nf) příjmy a výdaje jednotlivých kapitol státního rozpočtu, nh) výdaje na programy , ni) výdaje na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie, nj) přehled závazků fyzických a právnických osob, za které se zaručily jménem státu jeho organizační složky. n Střednědobý výdajový rámec ntvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, a to vždy jednou částkou, s vyloučením výdajů na na) realizaci státních záruk, nb) návratné finanční výpomoci. ROZPOČTOVÁ SKLADBA ØJe závazný systém, podle kterého se člení P+V SR ØJasná, přehledná, jednoduchá, srovnatelná ØVyhláška 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. MCj00825150000[1] ROZPOČTOVÁ SKLADBA nZákladní třídící klíč všech peněžních operací ve veřejných rozpočtech ČR nTřídění peněžních operací a to z hlediska druhu a funkce, popřípadě účelu – týká se třídění jak P+V Rozpočtová skladba nRS upravuje způsob třídění údajů všech peněžních operací veřejných rozpočtů a peněžních fondů státu, obcí, krajů, dobrovolných svazků obcí, org. složek a příspěvkových organizací státu a ÚSC n Třídění P+V rozpočtu se řídí zásadami: ØJednotnosti a závaznosti ØStability třídění rozpočtů ØSrozumitelnosti ØKompatibility-slučitelnosti Ø Třídění P+V SR podle rozpočtové skladby 1. 1.Odpovědnostní-kapitolní 2.Druhové 3.Odvětvové 4.Konsolidační 5. MPj01777780000[1] 1. Odpovědnostní - kapitolní členění nKancelář prezidenta republiky nPoslanecká sněmovna Parlamentu nSenát Parlamentu nÚřad vlády České republiky nBezpečnostní informační služba n n nMinisterstvo zahraničních věcí nMinisterstvo obrany nNárodní bezpečnostní úřad nMinisterstvo financí nMinisterstvo práce a sociálních věcí n n Speciální kapitoly státního rozpočtu nKapitola 396 Státní dluh -obsluha a umořování státního dluhu n nKapitola 397 Operace státních finančních aktiv- peněžní operace na účtech státních finančních aktiv n nKapitola 398 Všeobecná pokladní správa n součástí této kapitoly je n vládní rozpočtová rezerva n Vládní rozpočtová rezerva nPro zajištění rozpočtového hospodaření nKe krytí nepředvídaných a nezbytných výdajů nO použití VRR rozhoduje vláda a v určitém rozsahu ministr financí n 2. Druhové členění n Druhové členění se týká peněžních operací a třídí se jím všechny P+V podle „DRUHU“ nPořízení věci nSlužeb nPrací nVýkonů nPráv n Druhové členění nDaňové příjmy nNedaňové příjmy nKapitálové příjmy nPřijaté transfery nBěžné výdaje nKapitálové výdaje nFinancování n 3.Odvětvové členění n Podle tohoto hlediska se P+V třídí na základě ODVĚTVÍ – druh činností ze kterých plynou P a vynakládají se V n 1.Zemědělství a lesní hospodářství 2.Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství 3.Služby pro obyvatelstvo 4.Sociální věci a politika zaměstnanosti 5.Bezpečnost státu a právní ochrana 6.Všeobecná veřejná správa a služby 4. Konsolidační členění nZáznamová jednotka - Převody uvnitř peněžního fondu nPřevody především uvnitř státního rozpočtu nZáznamová jednotka - Dotace přijaté z území jiného okresu nDotace přijaté obcí od obce v jiném okrese téhož kraje nSplátky návratných finančních výpomocí, půjček a úvěrů přijaté obcí nebo krajem od obce v jiném kraji nebo od jiného kraje. n PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU nVýnosy daní včetně příslušenství nPojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti nVýnosy z podílu na clech nPříjmy z činnosti organizačních složek státu n nOdvody příspěvkových organizací nOdvody ze zbývajícího zisku ČNB nSankce za porušení rozpočtové kázně nSprávní a soudní poplatky nÚhrady spojené s realizací státních záruk nPříjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR nVýnosy z majetkových účastí státu nVýnosy z cenných papírů nPenále nPokuty n VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU nVýdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky na provoz příspěvkových organizací státu nV. na dávky důchodového pojištění nDotace a návratné finanční výpomoci nDotace a návratné finanční výpomoci FO a PO na podnikatelskou činnost n nDotace státním fondům nDotace nadacím nDotace dobrovolným svazkům obcí nNákup cenných papírů n nPeněžní dary poskytnuté do zahraničí nVklady a příspěvky mezinárodním organizacím nVýdaje na dluhovou službu nVládní úvěry nDalší výdaje