Seminární úkol č. 2-2011 Osnova přednášky: a) Od mýtu k logu: první představy o řádu a spravedlnosti b) První představy o právu jako přirozeném řádu c) Platonova představa spravedlivé polis a její význam pro evropské myšlení d) Aristotelovo pojetí práva a spravedlnosti Úkol č.1 Přečtěte si následující úryvky, které by nám měly pomoct porozumět tomu, jak se rodila představa o právu a spravedlnosti, ale také i tom, co je typické pro evropskou tradici. a) V prvních popisech světa se v hebrejské tradici nevěnuje pozornost ani tak kosmologickým otázkám, jako se spíše řeší vztah lidí k Bohu. Hebrejské pojetí vztahu spravedlnosti a práva velmi výstižně charakterizuje tento příběh: "Jednou šel Ješuha navštívit právo, které střežili jeho ochránci. (Ješuha je jméno pro kněží.) Před bránami práva seděl vysílený, umírající člověk, který se narodil se zmrzačenou rukou. K právu si přišel pro spravedlivé odškodnění svého tělesného poškození. Strážci ho však k právu nepustili, i když se o to pokoušel několik let. Ješuha když se to dověděl, tak se velmi nazlobil a ve snaze pomoci umírajícímu mu poradil, aby se pokusil zmrzačenou ruku narovnat. Nemocný jej poslechl a jeho ruka se začala pomaly uzdravovat. Ješuha tím však upadl do veliké nemilosti u strážců zákona, protože "vzal spravedlnost do svých rukou". b) Jiný výklad vztahu práva a spravedlnosti nacházíme v řecké mytologii, v mýtu o bohyni Thémis. Bohyně Thémis byla druhou ženou Dia, kterou se stala poté, co byl Zeus její matkou naveden k tomu, aby spolkl bohyni obezřetnosti (moudrosti) Métis. Gaia předpověděla Diovi, že v případě sňatku s Métis se mu narodí synové, kteří budou silnější, než je on. Zeus spolknul Métis a tak si navždy zajistil svojí svrchovanost a moudrost. Za ženu pojal Gajinu dceru Thémis, která byla odpovědná za řád univerza. Není divu, že pak porodila kromě jiných dětí tři dcery- Hóry: Eunomia byla odpovědná za kázeň, Diké za spravedlnost a Eiréně za Mír. Diké byla odpovědná za řád na zemi a ztělesňovala zde spravedlivé rozhodování: Její vláda znamenala pro lidi "zlatý věk". Slovo "Diké" je odvozeno od řeckého slova "deiknumi", co znamená v překladu ukázat, dávat návod, který je v souladu s řádem univerza. Podle Hesioda po skončení zlatého věku lidstva následuje úpadek, horší věk, lidé se dopouštějí bezpráví - Diké opouští lidi a na její místo nastupuje Nemesis -bohyně spravedlivé odplaty, trestu. Podle legendy, když lidé přestali zachovávat nejen spravedlivé vztahy, ale i spravedlivý trest Diké opustila zemi úplně a můžeme ji vidět na obloze jako souhvězdí Panny. Na základě přečteného vyprávění se pokuste zodpovědět následující otázky: a) Jaký vztah práva a spravedlnosti symbolizuje příběh o Jošuhovi b) jaké pojetí spravedlnosti symbolizuje mýtus o Diké c) pokuste se interpretovat sdělení, že "Diké opustila svět a můžeme ji spatřit na nebi jako souhvězdí Pany". Úkol č. 2 Řecká bohyně Diké měla garantovat spravedlnost. Později v římském období se mění tato představa a získává právní význam v podobě Iustitie. Určitě jste podobu Justicie již viděli. Pokuste se vyjádřit co symbolizuje? Úkol č. 3. Platón konstruuje představu spravedlivé polis na základě rozdělení lidí do tří skupin; dělí je tak na základě potřeb –jejích přirozenosti, která je neměnná- výrobci, strážci a filosofové Podmínkou takové polis je tedy: i) dodržení rozdělení lidí do různých skupin ii) vláda filosofů Co vy na to? Mohou být podle Vás filosofové garanty spravedlivé polis? Může vzniknout spravedlivá společnost? Pokud ano, jak si ji představujete? Úkol č. 4 Aristotelovo pojetí spravedlnosti Na základě uvedené ukázky bychom měli porozumět tomu a) jak chápe Aristoteles spravedlnost b) co rozumí Aristoteles pod celou a částečnou spravedlností c) jak chápe Aristoteles vyrovnávající spravedlnost (vysvětlete jak k této formě spravedlnosti dospívá a proč?) d) jak chápe spravedlnost distributivní (vysvětlete jak k této formě spravedlnosti dospívá a proč) Naše ukázka je z práce: Aristotelés: Etika Níkomachova. 2. vyd., Praha 1996. Kniha pátá, str. 122 - 132 a str. 136 - 141. Kniha pátá Spravedlnost a právo 3. Spravedlnost celá Tato spravedlnost tedy jest ctnost dokonalá, ale nikoli prostě, nýbrž vzhledem k druhému. A proto se často zdá, že spravedlnost jest ctností nejpřednější a ani večerní záře, ani jitřní není tak obdivuhodná. Proto také přísloví praví: Ve spravedlnosti ctnost jest ukryta všechna. A jest nejvíce dokonalou ctností, protože jest užíváním dokonalé ctnosti, dokonalou jest však proto, že ten, kdo ji má, dovede ctnosti užívati i vůči druhému, a nikoli jen pro sebe; neboť mnozí dovedou ctnosti užívati ve vlastních záležitostech, v těch však, které se vztahují k druhému, nedovedou. …. Tato spravedlnost tedy není částí ctnosti, nýbrž celou ctností, ani naopak nespravedlnost není částí špatnosti, nýbrž celou špatností - čím se liší ctnost a tato spravedlnost, vyplývá z toho, co bylo řečeno; jest to totéž, jejich pojem však není tentýž, nýbrž, pokud se vztahuje k druhému, jest to spravedlnost, a pokud jest to takový stav, jest to ctnost prostě. 5. Částečná spravedlnost rozdílecí a opravná Jedním druhem částečné spravedlnosti a jí příslušného práva jest ten, který se týká rozdělování poct nebo peněz anebo ostatních statků, které lze rozděliti účastníkům občanství - neboť v tom může býti jeden druhému roven i neroven -, jiný její druh jest opravný ve směnách. Tento pak má dvě části; směny jsou totiž buď dobrovolné nebo nedobrovolné, dobrovolné jsou například prodej, koupě, půjčka, zástava, užívání, uschování, nájem - dobrovolnými se nazývají, protože základ těch směn jest dobrovolný -, z nedobrovolných pak jedny jsou tajné, například krádež, cizoložství, travičství, kuplířství, podvod, zákeřná vražda, křivé svědectví, druhé jsou násilné, například pohana, vězení, zabití, loupež, zmrzačení, utrhání na cti, urážka. Úkol č. 5 a) Dobrou demonstrací rozdílů těchto forem je příklad „Daniela“ Daniela je studentka, která používala služeb MHD bez toho, aby platila jízdné. Při kontrole argumentovala tím, že je studentkou, má nízký příjem a tudíž si nemůže dovolit platit MHD tak vysoké jízdné. Vysvětlete na tomto případu rozdíl mezi i) distributivní a vyrovnávající spravedlnosti. ii) materiální a formální spravedlnost