pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Energetické daně Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Energetické daně ndaň ze zemního plynu a některých dalších plynů ndaň z pevných paliv ndaň z elektřiny www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vliv práva EU nsměrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny, ve znění směrnice Rady 2004/74/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice 2003/96/ES, pokud jde o možnost některých členských států uplatňovat u energetických produktů a elektřiny dočasné osvobození od daně nebo sníženou úroveň zdanění www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zařazení do daňového systému ndaně spotřební nzdaňováno bude dodání vybraného výrobku konečnému spotřebiteli; pokud tedy bude zemní plyn, pevná paliva či elektřina obchodována mezi výrobci a obchodníky, případně mezi jednotlivými obchodníky, bude obchodována a dodávána bez daně ntoto ustanovení však nevylučuje případnou evidenční povinnost uvalenou na výrobce a obchodníky správci daně nsprávu energetických daní vykonávají (stejně jako v případě dalších spotřebních daní) orgány celní správy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Energetické (ekologické) daně jsou … npovinné, zákonem předem sazbou stanovené dávky, jejichž základem je fyzická jednotka, která má prokazatelný určitý negativní vliv na životní prostředí, a kterými se víceméně pravidelně na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění odčerpává část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Preambule směrnice Rady 2003/96/ES nkonstatuje neexistenci předpisů Společenství (Unie) o minimální daňové sazbě na elektřinu a na jiné energetické produkty než minerální oleje, což může nepříznivě ovlivnit řádné fungování vnitřního trhu nzávažné rozdíly mezi vnitrostátními úrovněmi zdanění energie, které uplatňují členské státy, by mohly být škodlivé pro řádné fungování vnitřního trhu; z těchto důvodů se členským státům ukládá informační povinnost vůči Komisi o úrovních zdanění, které uplatňují na vybrané výrobky, dne 1. ledna každého roku a po každé změně vnitrostátních právních předpisů nzdanění energetických produktů a případně elektřiny je jedním z dostupných nástrojů k dosažení cílů Kjótského protokolu, který Společenství (Unie) jako strana Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu ratifikovalo www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vybraný výrobek Základ daně Od 1. ledna 2004 Od 1. ledna 2010 Olovnatý benzín 1000 l 421 EUR 421 EUR Bezolovnatý benzín 1000 l 359 EUR 359 EUR Plynový olej 1000 l 302 EUR 330 EUR Petrolej 1000 l 302 EUR 330 EUR Zkapalnělý plyn (LPG) 1000 l 125 EUR 125 EUR Zemní plyn gigajoule spalného tepla 2,6 EUR 2,6 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro pohonné hmoty www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nSměrnice zároveň stanoví, že nejpozději do 1. ledna 2012 Rada na základě zprávy a návrhu Komise a po konzultaci s Evropským parlamentem jednomyslně rozhodne o minimálních úrovních zdanění uplatňovaných na plynový olej pro další období počínající 1. lednem 2013. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vybraný výrobek Základ daně Obchodní účely Neobchodní účely Plynový olej 1000 l 21 EUR 21 EUR Těžký topný olej 1000 l 15 EUR 15 EUR Petrolej 1000 l 0 EUR 0 EUR Zkapalnělý plyn (LPG) 1000 l 0 EUR 0 EUR Zemní plyn gigajoule spalného tepla 0,15 EUR 0,3 EUR Uhlí a koks gigajoule spalného tepla 0,15 EUR 0,3 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro paliva www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vybraný výrobek Základ daně Obchodní účely Neobchodní účely Elektřina MWh 0,5 EUR 1,0 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro elektřinu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Možnosti zařazení do právního řádu ČR nTři samostatné zákony regulující zdanění energetických produktů nJeden zákon regulující zdanění energetických produktů nZačlenění regulace zdanění energetických produktů do zákona o spotřebních daních www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní regulace de lege lata nv zákoně č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a to jako části 45. – 47. (články LXXII, LXXIII a LXXIV) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vztah k DPH nzáklad daně z přidané hodnoty zahrnuje i daň ze zemního plynu, daň z elektřiny a daň z pevných paliv njejich vzájemná provázanost by měla zaručit relativně nenáročnou, jednoduchou a tedy i nepříliš nákladnou správu ekologických daní www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu I 577313-cina-zemni-plyn 459481-plynovod plyn_sporak_horak_vareni_01_denik_clanek_solo plynovod_185x122 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu I npříjem do státního rozpočtu cca. 1,5 miliardy korun ročně nzvýší cenou plynu přibližně o 4,2 % nosvobozen plyn pro výrobu tepla v domácnostech nvliv pouze na zvýšení cen tepla při centrálním zásobování a na podnikatelské subjekty. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu II núprava zdanění plynu zcela vyjmuta ze zákona o spotřebních daních a komplexní právní úpravu zdanění plynů najdeme v zákoně o stabilizaci veřejných rozpočtů v rámci daně ze zemního plynu a některých dalších plynů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu III nPlátcem daně je zejména dodavatel, který dodává plyn konečnému spotřebiteli. Zákon však počítá i s dalšími plátci, kterými mohou být např. provozovatelé distribučních a přepravních soustav a podzemních zásobníků plynu. nV den povinnosti vzniku daň přiznat a zaplatit vzniká plátci registrační povinnost. nKonečný spotřebitel plynu se stává poplatníkem daně. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu IV nPovinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání plynu poplatníkovi. Ten je však obvykle dodáván průběžně; povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém toto určité období skončilo. nZdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. nDaňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. nVe stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň ze zemního plynu V nPředmětem daně je plyn podle kódů nomenklatury, přičemž se rozlišuje účel použití, který má vliv na stanovení sazby. nZákladem daně je množství plynu v MWh spalného tepla. nSazby daně se liší s ohledem na účel použití plynu a odpovídají požadavkům směrnice Rady 2003/96/ES. Jejich výše se pohybuje v rozmezí 0 – 264,80 Kč/MWh spalného tepla. nV rámci osvobození od daně z plynu je rovněž plně respektována směrnice Rady 2003/96/ES. Největší význam má osvobození pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z pevných paliv I isCA1G8JLN uhli uran_tezba_hornik_dul_denik-galerie v10635_skanzen_uhli www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z pevných paliv I nzvýšený příjem pro státní rozpočet o 1,7 miliardy korun, tzn. 17,20 Kč vč. DPH na 100 kg uhlí a tedy zvýšení ceny o 9,1 % www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z pevných paliv II nPoplatníkem daně z pevných paliv je konečný spotřebitel nPlátce daně – především dodavatel, který dodal pevná paliva konečnému spotřebiteli. nTen má nejpozději v den vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň registrační povinnost ke správci daně. nSprávce daně – celní orgány. nPovinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání pevných paliv poplatníkovi. nZdaňovacím obdobím je přitom kalendářní měsíc a daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. nVe stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z pevných paliv III nPřu určení předmětu daně jsou využívány nomenklaturní kódy. Zjednodušeně řečeno je však možné za předmět daně považovat černé uhlí, brikety, hnědé uhlí, koks, polokoks apod. nZa základ daně se považuje množství pevných paliv vyjádřené v GJ spalného tepla v původním vzorku (hořlavině). nSazba daně je stanovena na úrovni minimální hodnoty požadované směrnicí Rady 2003/96/ES a činí 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. nOd daně jsou osvobozena paliva použitá např. k výrobě elektřiny, koksu apod. Osvobození se vztahuje i na pevná paliva do výše technicky zdůvodněných skutečných ztrát při dopravě a skladování. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z elektřiny I 000000046_th 142151-jaderna-elektrarna-temelin 2021878_elektrick__energie_elekt_ina_sv_tlo___rovk_denik_clanek_solo ppn www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z elektřiny I nDaň bude pro státní rozpočet znamenat roční příjem ve výši 1,1 miliardy korun. nZavedením daně však dojde k navýšení ceny elektřiny přibližně včetně DPH o 1 %. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z elektřiny II nPoplatník – konečný spotřebitel elektrické energie. nPlátce – obvykle dodavatel elektřiny konečnému spotřebiteli, ale také např. provozovatel distribuční či přenosové soustavy. nRegistrační povinnost plátce k celnímu orgánu, a to ke dni vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň. nPovinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání elektřiny poplatníkovi. Ta je však obvykle dodávána nepřetržitě a povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém proběhl odečet nebo byla jinak zjištěna skutečná spotřeba. nZdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. nDaňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. nVe stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Daň z elektřiny III nPředmětem daně je elektřina uvedená pod kódem nomenklatury 2716. nVýše daně se určí vynásobením základu daně (množství elektřiny v MWh) a daňové sazby (28,30 Kč/MWh, což je minimum vyžadované směrnicí Rady 2003/96/ES). nZ osvobození od daně je namístě uvést osvobození elektřiny ekologicky šetrné pocházející ze sluneční energie, větrné energie nebo geotermální energie, vyrobená ve vodních elektrárnách, z biomasy, z emisí metanu z uzavřených uhelných dolů nebo z palivových článků. Nezdaňuje se ani elektřina vyrobená v dopravních prostředcích, pokud je tam i spotřebována, a také např. elektřina použitá k provozování železniční, tramvajové a trolejbusové dopravy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Závěr nJakkoliv jsou do českého právního řádu zaváděny tzv. ekologické daně, dovolím si tvrdit, že prvky ekologické daně splňuje jen daň z pevných paliv. Je nepopiratelné, že zdražení pevných paliv o daň znamená úspory paliv, snížení produkce CO2, SO2, NOx, prašnosti a celkové úspory energií, podle důvodové zprávy až v rozsahu 0,35 – 1,7 % ze spotřeby roku 2005. Také daň z elektřiny obsahuje některé ekologické prvky, zejména ve skupině osvobození od daně (ekologicky šetrná elektřina, doprava využívající k pohonu elektrickou energii). U daně z plynu však ani důvodová zpráva nenachází podstatný vliv na životní prostředí. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n n n Děkuji za pozornost!!!