PRÁVNICKÉ OSOBY Občanské právo hmotné III. JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D. 2011 Osnova: n1. Opakování – pojem, charakteristické znaky n2. Právní zakotvení právnických osob n3. Kategorizace právnických osob n4. Postavení státu PRÁVNICKÉ OSOBY nVedle osob fyzických jsou účastníky právních vztahů i osoby právnické n nCo si můžeme představit pod pojmem právnická osoba? n nSoučasné platné právo, nejen české, ale ani právo dalších evropských zemí, nenabízí zákonnou definici nČeská právní věda i praxe vycházejí především z pozitivistické teorie fikce pohlížející na právnickou osobu jako na pouhou juristickou fikci, jež nemá oporu v reálném světě. n PRÁVNICKÉ OSOBY nV právních předpisech soukromého práva v Česku i v dalších evropských zemích platí většinou numerus clausus právnických osob, což souvisí s přijetím fikční teorie n nTato typizace právních forem slouží především k ochraně práv třetích osob a osob zúčastněných. n n CHARAKTERISTICKÉ a IDENTIFIKAČNÍ ZNAKY PRÁVNICKÉ OSOBY nVliv státu a práva na vznik PO nSamostatná právní subjektivita (způsobilost k právům a povinnostem, způsobilost k právním úkonům, deliktní způsobilost) nNázev nSídlo nÚčel, CÍL (předmět činnosti) nMajetková samostatnost (a samostatná majetková odpovědnost) nMinimální organizační struktura (určení statutárních orgánů) nPříslušnost k určitému právnímu řádu (osobní status) n n 1.Vliv státu a práva na vznik PO nPrávnické osoby veřejného práva (vznik ex lege nebo na základě jiného aktu veřejnoprávní povahy) nPrávnické osoby soukromého práva - n -Vliv veřejné moci uplatňován podle tří principů: n- koncesní n- legality (registrační) n- volnosti (liberality) 2. Způsobilost k právům a povinnostem nSoučasné pojetí vychází principu tzv. generální právní subjektivity právnických osob, tedy z nsubjektivity FO (s výjimkou souvisejících s lidskou přirozeností), nPřičemž je možné: nomezení daného povahou PO n(důvod opuštění spec. subj.: ochrana třetích osob před překročením oprávnění osob jednajících jménem PO) 3.Způsobilost k právním úkonům nJednání jménem právnické osoby (§ 20 odst. 1 OZ): -Statutární orgán (jedná v plném rozsahu statutu PO) – osobní jednání právnické osoby nJednání za právnickou osobu (§20 odst. 2) -Jiní pracovníci nebo členové… -Zmocněnci na základě plné moci nNásledky překročení oprávnění (§ 20 odst. 2 obč. zák.) Související judikatura: nNapř. nRozsudek NS ze dne 28. 1. 2002, sp. zn. 20 Cdo 1418/2002: nÚsudek, že se ve smyslu § 20 odst. 2 OZ právní úkon právnické osoby týká, je třeba založit na konkrétních zjištěních o jejím předmětu činnosti, včetně toho, jaký je vztah mezi tímto předmětem a právním úkonem,jímž právnická osoba nakládá se svým majetkem. n 4. Deliktní způsobilost právnických osob nNutno odlišit : -Trestně právní -Majetkovou (civilní) odpovědnost nNutno odlišit: -Odpovědnost právnické osoby (především vůči 3 os.) -Odpovědnost orgánů, členů společníků, zakladatelů atd. - vnitřní 5. Organizační struktura nBývá stanovena: -Přímo zákonem -Ve vnitřních dokumentech (zřizovací listina, stanovy, statut) nVytváří předpoklady pro: n- Tvorbu vůle -Projev vůle právnické osoby navenek -Projev vůle uvnitř právnické osoby -Vnitřní kontrolu vlastní činnosti (odpovědnost vůči sobě samé a vůči společnosti) 6. Název nZákladní identifikační znak (§ 19b odst. 1 OZ) nPožadavek nezaměnitelnosti nPovinná součást – ve stanovených případech označení typu PO nOchrana názvu PO (§ 19b odst. 2 OZ) 7. Sídlo nIdentifikační znak (§ 19c OZ) nMusí být určeno při zřízení právnické osoby npojetí skutečného sídla nRegistrované sídlo – skutečná adresa, kde je umístěna správa a kde lze doručovat a osobně kontaktovat n 8. Národnost (osobní status) -Původně: n podřízení určitému státnímu režimu n -dnes: - vnitrostátní právní režim n - mezinárodní organizace n - evropské typy právnických osob n nProblematika osobního statusu (kritérium sídla, inkorporace, kontroly) -podrobnosti mezinárodní právo soukromé Právní předpisy určující pro právnické osoby nSouvisející ustanovení: nOBČANSKÝ ZÁKONÍK n§ 20f – 20j, zájmové sdružení právnických osob n§ 21, stát účastník občanskoprávních vztahů Související předpisy: nzákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, § 19, § 20 nzákon č.116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 381/1991 Sb., o komoře veterinárních lékařů České republiky, ve znění pozdějších předpisů n n související předpisy nzákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 27 a násl., § 56 a násl., § 761 odst. 1 nzákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlase, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 239/1992 Sb., o Státním fondu kultury České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 241/1992 Sb., o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů související předpisy nzákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře auditorů České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů , ve znění pozdějších předpisů, § 9 a násl. nzákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečností informační službě České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 87/1995 Sb., o spořitelnách a úvěrových družstvech, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů n související předpisy nzákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech , ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, § 19 a násl.. n n Související předpisy nzákon č. 3/2002 Sb., o právním postavení církví a náboženských společností, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 417/2004 Sb., o patentových zástupcích - § 4, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, ve znění pozdějších předpisů ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 262/ 2006, zákoník práce n n související předpisy: nDekrety prezidenta republiky: ndekret prezidenta republiky č. 127/1945 Sb., o zřízení vysoké školy „Akademie muzických umění v Praze“ ndekret prezidenta republiky č. 129/1945 Sb., o státním orchestru České filharmonie ndekret prezidenta republiky č. 133/1945 Sb., o zřízení Výzkumného ústavu pedagogického Jana Amose Komenského n Organizační diagram KATEGORIZACE PRÁVNICKÝCH OSOB Právnické osoby fundace koroprace soukromoprávní veřejnoprávníprávní soukromoprávní veřejnoprávní Nadace ústavy fondy ústavy civilní obchodní územní Profesní, jiné Členění právnických osob I. n1. dle charakteristiky faktického základu právnické osoby nnadace (fundace) nKorporace n nRozdíl mezi korporací a nadací n korporace je samosprávná instituce nadaná vlastní vůlí, na rozdíl od nnadace, která je závislá na vůli třetí osoby – zakladatele (zřizovatele), který již zpravidla nemá po vlastním vzniku nadace možnost zasahovat do jejího právního života. n n Členění právnických osob II. n2. dle právního důvodu jejich vzniku a zaměření jejich činnosti n nprávnické osoby veřejného práva n - vznikají aktem veřejné moci (přímo ex lege nebo veřejnoprávním aktem n nprávnické osoby soukromého práva n- nutný prvotní soukromoprávní projev vůle – zákonodárce pak stanoví soubor typů právnických osob a určí způsob vzniku n n n n n n Členění právnických osob III. n3. dle účelu ( cíle) založení právnických osob nza účelem hospodářským – dosažení zisku nza účelem jiným než hospodářským Soukromoprávní korporace - civilní nJe samosprávnou institucí, ve které dochází ke spojení více osob za určitým společným účelem (cílem) n n1. V režimu občanskoprávním (tam, kde je subsidiárně použitelná obecná. úprava zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku) nzájmová sdružení právnických osob (§20f a násl. obč. zák.) nspolky včetně odborových organizací (zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) n organizace s mezinárodním prvkem (zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice) npolitické strany a politická hnutí (zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích), ncírkve a náboženské společnosti (zákon č. 3/2002 Sb., o právním postavení církví a náboženských společností). nspolečenství vlastníků jednotek (§ 9 a násl. zákona č. 72/1994 Sb., zákona o vlastnictví bytů) n Soukromoprávní korporace - obchodněprávní nV režimu obchodně právním (režimu zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník) : -Veřejná obchodní společnost -Komanditní společnost -Společnost s ručením omezeným -Akciová společnost -Družstvo n n Soukromoprávní nadace (fundace) nPodstatu nadace tvoří určitý majetkový substrát, sloužící předem určenému účelu. nNADACE: nNadace, nadační fondy (dle zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech) n nÚSTAVY: nObecně prospěšná společnost (dle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech) n n n n n Veřejnoprávní korporace núzemní -územní samosprávné celky- kraje, obce n zájmové – profesní samospráva –profesní komory nostatní, např. veřejné vysoké školy n Fondy veřejného práva n nPozemkový fond České republiky (zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky) n Státní fond životního prostředí (zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky) n Státní fond kultury České republiky (zákon č. 239/1992 Sb., o Státním fondu kultury České republiky) n Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (zákon č. 241/1992 Sb., o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie) n Fond dětí a mládeže (zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže České republiky). n Ústavy veřejného práva n n Česká televize (zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi) n Český rozhlas (zákon č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlase), n Česká tiskový kancelář (zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři) nDalší subjekty (příspěvkové organizace) v režimu zákona č. 218/2000 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v ČR - rozpočtová pravidla republiky a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních orgánů. n STÁT nPOKUD JE ÚČASTNÍK OBČANSKOPRÁVNÍCH VZTAHŮ JE PRÁVNICKOU OSOBOU (§ 21 OZ) n nzákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích n n JEDNOTNÁ PRÁVNÍ SUBJEKTIVITA n STÁT nOrganizačními složkami státu jsou ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky a jiná zařízení, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis anebo tento zákon; obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu. STÁT nOrganizační složka není právnickou osobou. Tím není dotčena její působnost nebo výkon předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů a její jednání v těchto případech je jednáním státu. norganizační složky státu jsou samostatnými účetními jednotkami, nnakládají s majetkem státu při plnění funkcí státu a jiných úkolů v rámci své působnosti a to způsoby a za podmínek stanovených především zákonem č. 219/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Jednání jménem státu n n Jménem státu činí právní úkony vedoucí organizační složky, jíž se tyto právní úkony týkají, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Ten může písemně pověřit i jiné vedoucí zaměstnance této organizační složky k určitým právním úkonům. nDalší zaměstnanci organizační složky mohou jménem státu činit právní úkony pouze v rozsahu stanoveném vnitřním předpisem organizační složky (§ 7 odst. 2). SPECIFICKÉ POSTAVENÍ STÁTU nNález ústavního soudu n sp. zn. III. ÚS 495/02 z 4.3. 2004 n- „Postavení státu nelze bez dalšího ztotožňovat s postavením soukromníka, protože stát i v takovém postavení nedisponuje skutečnou autonomií vůle….musí se vždy řídit zákonem…“ n ……a to je vše…. n n nděkuji Vám za pozornost nJ