Ekonomické nástroje a ochrana životního prostředí Jana Dudová nzákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nzákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, nzákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů nzákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů Jednotlivé složky ŽP a ekonomické nástroje nzákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), nzákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů nzákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 289/1995 Sb., o lesích o změně a doplnění některých zákonů (zákon o lesích) nzákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon n n Pojmové vymezení nEkonomické nástroje (§ 31 zákona o životním prostředí): povinnost fyzických nebo právnických osob platit za znečišťování životního prostředí a za hospodářské využívání jeho zdrojů daně, poplatky, odvody a další platby, stanoví-li tak zvláštní předpisy nFondy životního prostředí (§ 33 zákona o životním prostředí): nástroje ochrany životního prostředí n Nástroje nAdministrativně-právní nKoncepční nDobrovolné nEkonomické nInformační n Povaha ekonomických nástrojů qvyužívají hmotné zainteresovanosti subjektu znehodnocujícího životní prostředí a snaží se ho přimět k požadované akci ovlivňováním jeho ekonomické pozice qpodněcují adresáta k environmentálně vhodnému chování qvytvářejí tlak na zavádění a rozvoj technologií, popřípadě výrobků, jež budou šetrnější vůči životnímu prostředí qvytvářejí zdroje finančních prostředků na ochranu životního prostředí qekonomická povaha nástrojů a environmentální charakter qvazba na právem dovolené chování Státní fond životního prostředí nspecificky zaměřená instituce, která je významným finančním zdrojem pro podporu realizace opatření k ochraně a zlepšování stavu životního prostředí v jeho jednotlivých složkách. Fond soustřeďuje základní ekonomické nástroje k plnění závazků vyplývajících z mezinárodních úmluv o ochraně životního prostředí, členství v Evropské unii a k uskutečňování Státní politiky životního prostředí. nSFŽP byl zřízen zákonem ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky jako jiná státní organizace ve smyslu tehdejších právních předpisů (hospodářského zákoníku) a ve smyslu ustanovení § 54 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích se následně přetransformoval na právnickou osobu. Správcem SFŽP je Ministerstvo životního prostředí. V čele SFŽP stojí ředitel, jmenovaný a odvolávaný ministrem životního prostředí, ministr životního prostředí rozhoduje o poskytování prostředků z fondu. n n nProstředky SFŽP jsou využívány zejména k těmto účelům: n n npodpora (tzn. dotace, subvence, půjčka, převzetí závazku a další pomoc) investičních a neinvestičních akcí související se zlepšováním životního prostředí, nvěda, výzkum a zavádění vhodných technologií, nekologické funkce (např. vodního toku), nmonitorování životního prostředí, nvýchovné akce a rozšiřování informací o životním prostředí, núhrada nákladů v souvislosti s činností Fondu apod. n n Na poskytnutí prostředků ze SFŽP není právní nárok. Podpora ze státního rozpočtu n Ze státního rozpočtu jsou podpory realizovány prostřednictvím jednotlivých ministerstev. Největší počet programů s podporou ochrany životního prostředí vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí. Jedná se např. o následující aktivity: nprogram revitalizace říčních systémů, nprogram péče o krajinu, nprogram drobných vodohospodářských akcí, npříspěvek zoologickým zahradám, nnáprava ekologických škod po sovětské armádě, nvýzkum v oblasti životního prostředí, npodpory občanským sdružením, jejichž posláním je ochrana životního prostředí. n Ekonomické nástroje – komunální úroveň nZastupitelstvo obce je při rozhodování v majetkoprávních úkonech v samostatné působnosti oprávněno m.j. poskytnout dotace nad 50.000,- Kč v jednotlivých případech občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti ochrany životního prostředí (srov. ust. § 85 písm.c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů). nZastupitelstvo kraje může poskytnout dotace ve své samostatné působnosti při ochraně zvířat a ŽP občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti ochrany životního prostředí v hodnotě nad 200.000,- Kč jedné organizaci v kalendářním roce. Stejně tak může poskytnout dotace obcím z rozpočtu kraje (srov. ust. § 36 odst. 1písm. c) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů). n Zákon 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů nDaň ze zemního plynu nDaň z pevných paliv nDaň z elektřiny Další ekonomické nástroje nDaň z přidané hodnoty ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty původně představovala zvýhodnění některých ekologicky příznivých výrobků, jakými jsou např. bioplyn, bionafta, tepelná čerpadla, solární zařízení, některé vodní a větrné turbíny, elektromobily, všechny typy vratných lahví apod. nSpotřební daň ve smyslu zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, ve vztahu k ochraně životního prostředí např. zavádí vysoké zdanění benzinů a nafty při určitém zvýhodnění bezolovnatého benzinu a bioplynu. nDaň z příjmů ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, představuje m.j. i podporu určitých ekologicky zaměřených činností. Jedná se např. o osvobození z daně příjmu (srov. ust. § 19 odst. 1 pís.d) cit. zákona) v případě provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW a větrných elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a energické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení a výrobu tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky odbouratelných látek stanovených zvláštním předpisem a zařízení na využití geotermální energie. nDaň z nemovitostí ve smyslu zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění ve znění pozdějších předpisů, se vztahuje na pozemky a stavby. Některé pozemky jsou od daně zcela osvobozeny (např. maloplošná zvláště chráněná území ochrany přírody, u velkoplošných ZCHÚ pozemky zařazené v 1. zóně, pozemky veřejně přístupných parků a sportovišť, remízů, větrolamů, mezí na orné půdě, loukách a pastvinách apod.), pozemky pásma hygienické ochrany vod 1. stupně. Dále se jedná o osvobození od daně z pozemků pro pozemky, tvořící jeden funkční celek se stavbami sloužícími výlučně k účelu zlepšení stavu životního prostředí a další daně….. n Danové zvýhodnění, finanční podpora nDaňově zvýhodněny jsou např. bezúplatné převody majetku z Pozemkového fondu ČR na Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. a dotace poskytované tímto fondem z jeho majetku(srov. ust. § 19 odst. 11 zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí). nV ust. § 46 lesního zákona jsou vymezeny aktivity, na které mohou být finanční prostředky poskytnuty. Může se jednat o podporu ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lese, tzv. výchovu porostů, opatření k zalesnění v horských polohách nebo o podporu hospodaření ve sdružených lesích vlastníků malých rozloh lesů apod. Příklad n Koncern XY provozuje velký stacionární zdroj bez povolení (z. o ovzduší) nEkonomické nástroje – §§19 - 22 nSankce - § 40 nDobré jméno nOpatření k nápravě