OM 1. přístup k OM • Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Úkoly a otázky pro samostudium Dva přístupy k osobnímu managementu 1. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP •Specifické zaměření •Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století •Faktory výkonnosti ZP •Obsah OM 2. Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení • Univerzální zaměření • Člověk je součást vyšších systémů • Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů •„Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ • „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství • Důraz na osvojení sedmi návyků Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (1) Faktory ovlivňující výkonnost ZP • •Jednoznačnost vnímání působnosti ZP • • Schopnost ZP řídit sebe sama (OM) • • Ochota ZP inovovat svou působnost • • Ochota ZP vzdělávat sebe i své spolupracovníky • • Přijetí faktu, že výkonnost ZP není primárně spojena s kvantitou vykonané práce, ale s její kvalitou Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (2) Obsah osobního managementu (OM) 1.Proces sebepoznávání!! 2. 2.Identifikování a nalezení pracovní pozice se šancí dosahovat největších přínosů 3. 3.Naučení se sebe sama rozvíjet 4. 4.Naučení se, jak a kdy měnit svou působnost 5. 5.Příprava na to zůstat biologicky mladý a duševně aktivní po celou dobu profesní kariéry Proces sebepoznávání – otázky, na které je třeba hledat odpovědi Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: • Chybně směrované studium • ZP vykonávají nevhodné pracovní funkce Základem pro poznání “kdo jsem”: přijetí faktu, že mnohé z toho “kdo jsme” je determinováno geneticky a výchovou zejména v raném věku Profesionální přístup: AOP versus APP Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (3) Metoda profilových analýz (1) –Zkoumané klíčové faktory: •Dominance •Vliv na lidi •Potřeba stability •Ochota se přizpůsobit – –Komparace osobního a pracovního profilů –Vyšší kompatibilita profilů – předpoklad pro úspěšný výkon funkce Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (4) •Volnost v projevu •Kontakt s lidmi •Oproštění od kontroly a detailů •Hmatatelná odměna Motivy: Osobní profil kandidáta B.H. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (5) Metoda profilových analýz (2) •Využití odborných znalostí •Práce v soukromí •Precizní určení práce Motivy: Osobní profil kandidáta J.S. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (6) Metoda profilových analýz (3) Profil J.S. Profil B.H. Profil soudce Profil notář Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (7) Otázka: V čem jsou mé přednosti? Existující mýty: • Lidé znají své přednosti a slabiny • Výkonnost lze zvýšit jedině odstraněním slabin Metoda analýzy zpětné vazby: •Prozradí, v čem spočívají naše přednosti, •Ukáže činnosti, které nás připravují o plné využití našich schopností •Ukáže, kde žádné přednosti nemáme Závěry, jimiž bychom se měli řídit: • Soustředit se na své přednosti a nalézt si odpovídající povolání • Pracovat výhradně na zdokonalování svých předností • Identifikovat oblasti “intelektuální arogance” Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (8) Otázka: Jakým způsobem pracuji? Nejasnosti kolem způsobu práce Vhodný způsob práce je individuální - závisí na osobnosti a lze ho modifikovat nikoliv změnit! ZP dosahují dobrých výsledků, když pracují v souladu s jejich osobnostním vybavením! K zjištění “jak pracuji” – hledat odpovědi na otázky: • Jsem čtenář nebo posluchač? • Jakým způsobem se učím? • Jaké jsou moje hodnoty? (viz též samostatná soubor.doc) Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (9) Otázka: Kam patřím? Podle P. Druckera: •Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! •Později by měli být ZP schopni dospět k poznání kam patří, resp. naopak nepatří - jak svou pracovní kariéru směrovat, čemu se v ní vyhnout •Finální rozhodnutí nepřijímat na samém začátku profesní kariéry •Úspěšné kariéry nejsou plánované - ideální být připraven na příležitosti Závěr: Vědět kam patřím, pomáhá průměrně způsobilým lidem dosahovat vynikající výkonnost!!! Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (10) Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? Odpověď na tuto otázku vede od vědomosti k aktivnímu jednání Správná otázka: "čím bych měl přispívat?“ V návaznosti odpovědět na dílčí otázky: •Odpovídá to mým přednostem? •Shoduje se to s tím, co chci sám dělat? •Nacházím v tom motivaci? •Kde a jak dosáhnu nějakých významných výsledků? Potřeba rovnováhy reakcí na 3 prvky: • Co vyžaduje daná situace? • Jak mohu k tomu, co je potřebné udělat max. přispět? • Jak postupovat, abych něco skutečně změnil? Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (11) Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? Většina lidí spolupracuje s jinými lidmi - z toho nutnost ZP vzít na sebe vztahovou odpovědnost! Přijmout vztahovou odpovědnost znamená: •Porozumět lidem, naučit se využívat jejich předností, jejich pracovní metody a jejich hodnotovou orientaci! •Identifikovat “kdo co potřebuje vědět?”, “na kom jsem závislý?” a “kdo je závislý na mně?”! •Převzít odpovědnost za komunikaci - komunikovat se spolupracovníky vhodným způsobem, tj. s ohledem na jejich osobnost a způsobilost! Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (12) Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP: Úkoly a otázky v rámci samostudia Otázky 1.Proč je žádoucí zvýšit výkonnost ZP a proč je jejich výkonnost doposud nízká? 2.Co je obsahem OM podle výkonnostního přístupu a co v rámci tohoto obsahu považujete osobně za prioritní a proč? 3.Co je podstatou profilových analýz a jaké jsou možnosti jejich využití? Úkoly 1.Pokuste se odpovědět si na jednotlivé otázky související s procesem sebepoznávání! 2.Zpracujte vlastní SWOT analýzu zaměřenou na Vaše budoucí profesní uplatnění!