Dohled nad finanDohled nad finanččnníím trhemm trhem MiroslavMiroslav SingerSinger viceguvernviceguvernéér,r, ČČeskeskáá nnáárodnrodníí bankabanka Den otevřených dveří ČNB 12. června 2010 • Historie dohledu nad finančním trhem a jeho integrace do ČNB • Činnost ČNB jako integrovaného orgánu dohledu v ČR • Spolupráce v rámci dohledu nad finančním trhem na mezinárodní úrovni v době krize • Stav finančního sektoru v ČR Obsah prezentaceObsah prezentace 2 Historie dohledu nad finančním trhem a jeho integrace do ČNB 3 • Na začátku 90. let neexistovala ucelená představa o dohledu – vývoj byl evoluční a do značné míry spontánní • Dohled se vyvíjel jako reakce na liberalizaci, privatizaci a další transformační kroky, jakož i na krize jednotlivých segmentů FT • Během 90. let se vyvinul sektorový přístup:  ČNB (od roku 1990): dohled nad bankami  Komise pro cenné papíry (od 1998): kapitálový trh  Ministerstvo financí: pojišťovnictví a penzijní fondy  Úřad pro dohled nad družstevními záložnami (1997): kampeličky Historie dohleduHistorie dohledu 4 Souběžná existence čtyř dohledových institucí se postupem času dostávala do rozporu s rostoucí propojeností jednotlivých sektorů finančního trhu Bankovnísektor 83,9% Fondy kolektivního investování 3,0% Sektor pojišťoven 8,1% Penzijnífondy 4,4% Ostatní 0,6% Struktura finanStruktura finanččnníího trhuho trhu ČČRR dohldohlíížženenééhoho ČČNB podle výNB podle výšše aktive aktiv 5 Páteří finančního trhu ČR je bankovní sektor • Nedohlížené subjekty ze strany ČNB (leasingové a faktoringové společnosti, splátkový prodej apod.) nejsou v číslech zahrnuty; jejich váha by činila přibližně 10% • Bankovní sektor zahrnuje též družstevní záložny (jejich podíl je však zanedbatelný) Integrace dohledu: 1. fIntegrace dohledu: 1. fááze (2006)ze (2006) 6 Úřad pro dohled nad družstevními záložnami Komise pro cenné papíry Pojišťovnictví a penzijní fondy Bankovní dohled • Vznikly dvě nové sekce:  Sekce regulace a dohledu nad kapitálovým trhem (působnost pro celý kapitálový trh, nově včetně penzijních fondů kromě státního příspěvku)  Sekce regulace a dohledu nad pojišťovnami (působnost pro pojišťovny, zajišťovny a také pro pojišťovací zprostředkovatele a samostatné likvidátory) • Nad třemi dohledovými sekcemi měli gesci tři členové BR • S příchodem dvou nových členů BR v listopadu 2006 přešla gesce nad všemi třemi sekcemi na VG M. Singera 1. f1. fááze integraceze integrace 7 • Zřízen k 1. dubnu 2006 v návaznosti na integraci dohledu • Je poradním orgánem bankovní rady pro oblast dohledu nad FT (oprávněn předkládat stanoviska a doporučení) • Sleduje a projednává:  obecné koncepce, strategie a přístupy k dohledu nad FT  významné nové trendy na FT, v jeho dohledu nebo regulaci  systémové otázky finančního trhu a výkonu dohledu nad ním, a to vnitrostátní i mezinárodní povahy • Má 7 členů:  předseda, místopředseda a další člen výboru (zvolení rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny)  člen bankovní rady (jmenovaný a odvolávaný bankovní radou)  dva vedoucí zaměstnanci MF (jmenovaní ministrem financí)  finanční arbitr ZZřříízenzeníí Výboru pro finanVýboru pro finanččnníí trhtrh 8 2. f2. fááze integrace dohledu (2008)ze integrace dohledu (2008) 9 Sekce bankovní regulace a dohledu Sekce regulace a dohledu nad kapitálovým trhem Sekce regulace a dohledu nad pojišťovnami Sekce dohledu nad finančním trhem Sekce regulace a analýz finančního trhu Sekce licenčních a sankčních řízení Sektorový model Funkcionální model 1. ledna 2008 • Praktické a organizační sloučení dohledů – zůstala zachovaná kontinuita finančního trhu • Zjednodušení vzájemné komunikace (zvýšil se význam neformální komunikace a spolupráce na všech úrovních) • Přenos know-how prostřednictvím společných týmů (finanční konglomerát, reporting, webové informace, databáze, výroční zprávy o činnosti dohledu, zprávy pro Výbor pro finanční trh, apod.) • Sbližování metodických postupů (licenční praxe, dohled na místě, dohled na dálku, výkaznictví, analýzy, apod.) • Jednotný přístup ke „skládání účtů“ (pravidelné zprávy o činnosti jednotlivých dohledových sekcí pro BR, jejich společné projednávání) Výhody funkcionVýhody funkcionáálnlníího modeluho modelu organizace dohleduorganizace dohledu 10 Před přechodem k funcionálnímu modelu byli manažeři sekcí zodpovědní „za sektor“ nikoliv „za celý finanční trh“ či „za jednotnost přístupu“; plnou působnost nad finančním sektorem tak měla pouze BR Činnost ČNB jako integrovaného orgánu dohledu v ČR 11 • Regulační činnost - legislativní změny v oblasti dohledu, spolupráce s MF • Posilování stability a transparentnosti finančního trhu v návaznosti na evropskou legislativu • Přímý dohled nad finančním trhem (dohled na dálku a kontroly na místě) • Licenční a povolovací činnosti • Ukládání opatření k nápravě a sankcí • Dohled nad dodržováním pravidel ochrany spotřebitele • Centrální registr úvěrů • Mezinárodní spolupráce • Shromažďování, zpracovávání a vyhodnocování informací k podpoře dohledu a informování veřejnosti o stavu a vývoji finančního trhu ČR Podrobné informace o jednotlivých činnostech jsou obsaženy v pravidelné Zprávě o výkonu dohledu nad finančním trhem HlavnHlavníí ččinnosti v oblasti dohleduinnosti v oblasti dohledu nad finannad finanččnníím trhemm trhem 12 • ČNB se účastní na novelizacích zákonů, včetně transpozice směrnic EU, např.:  zákona o bankách (doplnění nástrojů regulace pro krizové situace)  zákona o pojišťovnictví  zákona o penzijním připojištění  zákona o platebním styku  obchodního zákoníku • Vydávání řady prováděcích předpisů k zákonům ve formě vyhlášek a opatření ČNB • Účast ČNB na přípravách dalších změn v regulaci i na evropské úrovni ČNB se významně podílí na procesu regulace finančního trhu: primární legislativa je v kompetenci MF, ČNB je odpovědná za sekundární legislativu LegislativnLegislativníí ččinnostinnost 13 • Výkon přímého dohledu nad finančním trhem v rámci nového funkcionálního modelu především sestává z:  Dohledu na dálku (pomáhá vytvářet ucelený obraz o finanční situaci dohlížených subjektů)  Kontrol na místě (standardní a nezastupitelné nástroje výkonu dohledu)  Spolupráce s dohlíženými subjekty • Další aktivity v oblasti vstupu na finanční trh a výstupu z něj:  Licenční, schvalovací a povolovací činnosti  Činnosti spojené s notifikacemi (tzv. jednotná licence)  Registrační činnosti  Sankční činnosti  Nestandardní činnosti Nová struktura dohledu pozitivně přispěla ke zvládání finanční krize poskytnutím přesnějšího pohledu napříč sektory finančního trhu PPřříímý dohled nad finanmý dohled nad finanččnníím trhemm trhem 14 • Na základě novely zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a novely zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance byla ČNB v roce 2008 pověřena výkonem dohledu nad dodržováním zákazu nekalých obchodních praktik, zákazu diskriminace spotřebitele a dodržování povinností řádného informování o ceně služby u osob, které podléhají jejímu dohledu • Informace o možných porušeních dohlížených právních předpisů jsou získávány zejména prostřednictvím podání spotřebitelů, sdružení pro ochranu spotřebitele a také při vlastní dohledové činnosti • V roce 2009 šetřila ČNB 272 podání  148 podání bylo uzavřeno, z toho 63 případů uzavřeno konstatováním o neoprávněnosti stížnosti ze strany spotřebitele  40 % všech podání směřovalo do segmentu pojišťovnictví, 35 % podání se týkalo bank a stavebních spořitelen • ČNB považuje za součást ochrany spotřebitele na finančním trhu rovněž finanční vzdělávání, ve kterém se v roce 2009 aktivně angažovala Dohled nad dodrDohled nad dodržžovováánníím pravidelm pravidel ochrany spotochrany spotřřebiteleebitele 15 ČNB je rovněž zodpovědná za dohled nad dodržováním pravidel ochrany spotřebitele • Informační systém provozovaný ČNB od roku 2002 • Umožňuje bankám působícím na území ČR sdílet informace o úvěrovém zatížení a platební morálce klientů • Počet evidovaných dlužníků je 497 726 • Počet uživatelů 2 194 (údaje ke konci roku 2009) • Další etapa rozvoje CRÚ bude zaměřena na možnosti využití dat v rámci ČNB a především na mezinárodní výměnu dat • Systém zlepšuje možnost identifikace problémových dlužníků CRÚ je důležitým nástrojem, který banky využívají při řízení svých obchodních rizik CentrCentráálnlníí registrregistr úúvvěěrrůů 16 Spolupráce v rámci dohledu nad finančním trhem na mezinárodní úrovni v době krize 17 SpoluprSpoluprááce v rce v ráámci struktur EK:mci struktur EK: 44 úúrovnrovněě LamfalussyhoLamfalussyho strukturystruktury 18 Rada EU Komise E.Parlament EBC1 ESC1 EIOPC1 FCC1 CEBS2 CEIOPS2 CESR2 JCFC2 (dříve IWCFC) EK - kontrola implementace Prováděcí předpisy Konvergence 1 Ministerstva financí 2 Orgány dohledu 1 2 3 4 Zákonný rámec ČNB je zastoupena v úrovni 3 především aktivní účastí ve výborech evropských orgánů dohledu a jejich pracovních skupinách Lamfalussyho strukturaLamfalussyho struktura –– úúrovnrovněě 19 • 2. úroveň – gesce ministerstev financí, expertní role národní banky  Evropský bankovní výbor (EBC)  Evropský výbor pro cenné papíry (ESC)  Evropský výbor pro pojištění a zaměstnanecké penze (EIOPC)  Výbor pro finanční konglomeráty (FCC) • 3. úroveň – dohledové výbory  Výbor evropských bankovních dohledů (CEBS)  Výbor evropských regulátorů cenných papírů (CESR)  Výbor evropských dohledových orgánů v pojišťovnictví a zaměstnaneckém penzijním pojištění (CEIOPS)  Společný výbor pro finanční konglomeráty (JCFC) Dopad krize na vývoj mezinDopad krize na vývoj mezináárodnrodníí spoluprspoluprááce v oblasti dohleduce v oblasti dohledu 20 • Finanční krize vedla k hledání jejích příčin a způsobů, jak krizím v budoucnu lépe čelit • Byla vypracována tzv. de Larosièrova Zpráva (zveřejněna 25.2.2009) • Zpráva byla přijata Evropskou komisí v březnu 2009 • Bylo navrženo vytvoření:  Rady pro systémová rizika při ECB  Evropského systému finančního dohledu • Evropská komise použila zprávu jako koncepční východisko pro nové uspořádání evropského dohledu a pro své legislativní návrhy • Nyní jsou návrhy o uspořádání evropského dohledu diskutovány v Evropském parlamentu ČNB: místo přesného definování a pojmenování příčin krize se vytváří zdání, že více nadnárodní forma dohledu a regulace je zárukou proti opakování krize v budoucnu PPřřipravovanipravovanáá struktura evropskstruktura evropskééhoho dohledudohledu 21 + Národní dohledové orgány = Evropský systém orgánů dohledu nad finančním trhem (ESFS) Insurance and Occupational Pensions Authority - EIOPA European Securities and Markets Authority - ESMA European Banking Authority - EBA Obezřetnostní dohled na mikro úrovni Evropská rada pro systémová rizika (ESRB) Obezřetnostní dohled na makro úrovni + Národní dohledové orgány = Evropský systém orgánů dohledu nad finančním trhem (ESFS) Insurance and Occupational Pensions Authority - EIOPA European Securities and Markets Authority - ESMA European Banking Authority - EBA Obezřetnostní dohled na mikro úrovni Evropská rada pro systémová rizika (ESRB) Obezřetnostní dohled na makro úrovni Navrhovaná struktura se snaží pokrývat rizika na makro úrovni i mikro úrovni AktuAktuáálnlníí zmzměěny v uspony v uspořřááddáánníí dohledu nadohledu na úúrovni EUrovni EU 22 • Evropský parlament aktuálně projednává návrhy změn v uspořádání dohledu nad finančním trhem na úrovni EU • Připravováno je zřízení evropských dohledových orgánů dle jednotlivých sektorů – pro bankovnictví (EBA), pojišťovnictví a oblast zaměstnaneckých penzijních fondů (EIOPA) a pro cenné papíry a trhy (ESMA) a rovněž Evropské rady pro systémová rizika (ESRB), která by měla působit v rámci ECB • ČNB nepodceňuje globální vývoj a vnímá vnější rizika • ČNB nepodporuje přenos pravomocí na evropskou úroveň, neboť je i nadále zodpovědná za udržení finanční stability v ČR • Podstatné je zachování rovnováhy mezi pravomocemi domovských a hostitelských orgánů dohledu a nerozdělení pravomocí od odpovědnosti Pravomoc k rozhodování je potřeba zachovat tam, kde spočívá zodpovědnost za přijímaná rozhodnutí • ČNB se účastní na přípravě strategií regulace finančních trhů v evropském i světovém rámci, v roce 2009 to byly:  Nový evropský rámec dohledu nad finančním trhem  Směrnice o kapitálových požadavcích CRD  Solventnost II  Regulace v oblasti kolektivního investování (UCITS IV)  Regulace ratingových agentur • V mezinárodním kontextu se ČNB snaží bránit přijímání unáhlených změn se zásadními dopady na finanční trhy s cílem zachovat stabilitu regulačního prostředí a zabránit jeho deformaci Na mezinárodních procesech k posilování stability a transparentnosti trhu se ČNB podílí již v počátečních fázích, v nichž je možné výslednou podobu regulací nejvíce ovlivnit PosilovPosilováánníí stability astability a transparentnosti finantransparentnosti finanččnníího trhuho trhu 23 • Rámec pro předcházení, včasnou reakci a řešení krizí finančního sektoru (ČNB se vyjadřuje zejména proti umožnění převodu aktiv v rámci finančních skupin na jiných než tržních principech) • Připravován je Evropský záchranný fond a návrhy k harmonizaci systémů garancí vkladů a podobná schémata pro investiční a pojišťovací sektor • Zavedení bankovní daně/poplatku na udržení finanční stability (z něho by se pak měla zejména financovat pomoc, kterou v době finanční krize poskytla řada zemí pro svůj domácí finanční sektor) • Zákaz některých krátkých prodejů a zajišťovacích nástrojů úvěrového selhání (obchodování s těmito produkty však není prvotní příčinou zvýšené volatility na finančních trzích) • Směrnice o správcích alternativních investičních fondů DalDalšíší otevotevřřenenáá ttéémata regulacemata regulace nana úúrovni EUrovni EU 24 OpatOpatřřeneníí ČČNB pro lepNB pro lepšíší fungovfungováánníí finanfinanččnníího trhu a dohledu nad nho trhu a dohledu nad níímm 25 • Intenzivní monitoring finančního trhu ze strany ČNB • Mimořádné nástroje na podporu likvidity mezibankovního trhu • Intenzivní komunikace navenek (s cílem uvést na pravou míru různé dezinformace) • Intenzivní komunikace s domovskými regulátory a těsnější mezinárodní spolupráce národních dohledů Přijatá opatření zlepšila fungování finančního trhu; svým charakterem patřila k umírněným a dobře zacíleným Stav finančního sektoru v ČR 26 ČČistý zisk a rentabilita kapitistý zisk a rentabilita kapitáálulu (v mld. K(v mld. Kčč v %)v %) 27 Pramen: ČNB 0 10 20 30 40 50 60 70 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 0 5 10 15 20 25 30 35 Čistý zisk (mld. Kč, levá osa)) Rentabilita Tier 1 kapitálu (ROE, v %, pravá osa) Čistý zisk v roce 2009 dosáhl rekordní hodnoty; rentabilita kapitálu se i v krizi udržuje na stabilní úrovni Vývoj kapitVývoj kapitáálovlovéé ppřřimiměřěřenostienosti (v mld. K(v mld. Kčč)) 28 Pramen: ČNB Pozn.: Aktiva sektoru = aktiva bank bez poboček zahraničních bank. 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 12/02 12/03 12/04 12/05 12/06 12/07 12/08 12/09 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Kapitálová přiměřenost (levá osa) Podíl bank s kapitálovou přiměřeností pod 10 % na aktivech sektoru (pravá osa) Bankovní sektor disponuje dostatečnou kapitálovou přiměřeností a kvalitním kapitálem LikviditnLikviditníí situace v bankovnsituace v bankovníím sektorum sektoru a stavebna stavebníích spoch spořřitelnitelnááchch (v %; RLA = rychle likvidn(v %; RLA = rychle likvidníí aktiva)aktiva) 29 Pramen: ČNB 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 12/06 06/07 12/07 06/08 12/08 06/09 12/09 -250 -200 -150 -100 -50 0 Bankovní sektor: RLA/aktiva (levá osa) Stavební spořitelny: RLA/aktiva (levá osa) Bankovní sektor: krytí 3M netto pozice pomocí RLA (pravá osa) Stavební spořitelny: krytí 3M netto pozice pomocí RLA (pravá osa) Likviditní situace bankovního sektoru je výborná NesplNespláácencenéé úúvvěěry vry v ččeskeskéémm bankovnbankovníím sektorum sektoru (v % a(v % a mldmld KKčč)) 30 Zpomalení hospodářského růstu vedlo od poloviny roku 2008 k růstu podílu nesplácených úvěrů (5,8% v 1Q 2010) -4 -2 0 2 4 6 8 10 12 14 1Q 2Q 3Q 4Q 1Q 2Q 3Q 4Q 1Q 2Q 3Q 4Q 1Q 0 1 2 3 4 5 6 7 Změna stavu úvěrů v selhání ve čtvrtletí (v mld. Kč, levá osa) Podíl úvěrů v selhání na úvěrech celkem (v %, pravá osa) 2010 Stav finanStav finanččnníího sektoru vho sektoru v ČČRR 31 • Domácí bankovní sektor má dostatek zdrojů, likvidity a kapitálu; je odolný vůči šokům a má silnou externí pozici • Rizika budoucího vývoje:  Vývoj v zahraničí (oživení ve tvaru „W“)  Růst podílu úvěrů v selhání  Růst rizikové prémie ČR v souvislosti s nepříznivým vývojem veřejných financí  Nejasný dopad mezinárodních iniciativ v oblasti reformy regulačního rámce Domácí bankovní sektor sám o sobě není zdrojem rizik • Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem je podle zákona číslo 6/1993 Sb. o ČNB každoročně předkládána do 30. června k informaci Poslanecké sněmovně, Senátu a vládě a následně zveřejněna • Zpráva byla projednána Výborem pro finanční trh, který k ní připojil své vyjádření • O práci ČNB a vývoji ekonomického prostředí se lze dočíst i v dalších souvisejících zprávách – Zpráva o finanční stabilitě, Zprávy o inflaci • Česká verze Zprávy vychází tiskem a je zveřejněna na webových stránkách ČNB - www.cnb.cz/ Dohled nad finančním trhem/Souhrnné informace o finančním sektoru/ Zprávy o výkonu dohledu nad finančním trhem • Bude vydána a zveřejněna rovněž anglická verze Zprávy Zpráva o výkonu dohledu komplexně informuje o oblasti dohledu nad finančním trhem Kde najKde najíít vt vííce informacce informacíí 32 ShrnutShrnutíí 33 • Integrace dohledu a funkcionální model výkonu dohledu nad finančním trhem se v krizi velmi osvědčily • Bankovní sektor, jako rozhodující část finančního trhu, zůstává ziskový a zdravý • V regulaci finančního trhu přináší krize rozsáhlé aktivity v legislativní oblasti na evropské úrovni • ČNB je přesvědčena o tom, že při strukturálních změnách evropského rámce dohledu je třeba zachovat rovnováhu mezi pravomocí a odpovědností DDěěkuji za pozornostkuji za pozornost 34 Miroslav Singer Česká národní banka Na Příkopě 28 115 03 Prague 1 Miroslav.Singer@cnb.cz Tel: (420) 224.412.008 Záložní slidy 35 • Kontroly na místě v roce 2009  v bankách proběhlo osm kontrol  v oblasti kapitálového trhu byla jedna kontrola u investiční společnosti ukončena a jedna probíhala, ukončeny byly tři kontroly u depozitářů, tři kontroly v penzijních fondech; v oblasti poskytovatelů investičních služeb bylo zahájeno šest kontrol  byla provedena jedna kontrola v pojišťovnách a ukončeny byly tři kontroly u pojišťovacích zprostředkovatelů  v oblasti devizového dohledu bylo provedeno 362 kontrol Zjištěné nedostatky neohrožovaly přímo a významně existenci regulovaných subjektů Kontroly na mKontroly na mííststěě 36 • Licenční, schvalovací a povolovací činnost • Sektor úvěrových institucí  53 ukončených správních řízení  subjekty v sektoru: 16 bank, 5 stavebních spořitelen, 18 poboček zahraničních bank, 17 družstevních záložen • Sektor kolektivního investování a penzijních fondů  ukončeno 236 správních řízení  subjekty v sektoru: 22 investičních společností, 27 investičních fondů, 139 otevřených podílových fondů, 2 uzavřené podílové fondy, 10 penzijních fondů LicenLicenččnníí a schvalovaca schvalovacíí ččinnostinnost 37 Licenční proces subjektů z různých sektorů finančního trhu probíhá v návaznosti na funkcionální model podle jednotných pravidel • Sektor poskytovatelů investičních služeb  v roce 2009 ukončeno 558 správních řízení  subjekty v sektoru: 28 nebankovních obchodníků s CP, 11 bankovních OCP • Sektor pojišťoven  v roce 2009 ukončeno 110 správních řízení  subjekty v sektoru: 35 tuzemských pojišťoven, 16 poboček pojišťoven z EHP, 1 zajišťovna, 1 pobočka pojišťovny ze třetí země • Emise cenných papírů a regulované trhy  v roce 2009 ukončeno 119 správních řízení  61 emitentů kótovaných CP (z toho 17 zahraničních), 3 organizátoři regulovaného trhu, 3 vypořádací systémy Licenční proces subjektů z různých sektorů finančního trhu probíhá v návaznosti na funkcionální model podle jednotných pravidel LicenLicenččnníí a schvalovaca schvalovacíí ččinnostinnost 38 • Notifikace – režim jednotné licence  vstup ČR do EU otevřel tuzemský finanční trh dalším subjektům, které mohou využívat svobodu volného pohybu služeb na základě jednotné licence tzv. evropského pasu  stav notifikace na konci roku 2009: 275 bank, 614 pojišťoven, 1 457 fondů, 49 investičních společností a 958 poskytovatelů investičních služeb • Sankční činnost  prošetřování podnětů a rozhodování o zahájení správního řízení  vedení správních řízení v prvním stupni  přijímání opatření k nápravě, odejímání povolení či rušení registrací  v roce 2009 pravomocně ukončeno 62 správních řízení; pravomocně uloženy pokuty v celkové výši 18 mil. Kč Notifikující subjekty poskytující služby na domácím finančním trhu zvyšují konkurenci na tuzemském trhu Notifikace a sankNotifikace a sankččnníí ččinnostinnost 39 • Nestandardní činnosti  monitorování průběhu likvidací subjektů finančního trhu na základě zákonné informační povinnosti subjektů v likvidaci a adhoc vyžádaných informací  vedení seznamů likvidátorů a nucených správců a jejich jmenování v konkrétních případech  v roce 2009 byly vymazány z obchodního rejstříku tři banky, pět družstevních záložen, dvě pojišťovny, jeden penzijní fond a tři investiční fondy  pokračuje činnost ČNB v řešení závažných případů ukončení činnosti subjektů v minulosti Důsledným sledováním likvidací ČNB napomáhá zvyšovat transparentnost finančního trhu pro jeho účastníky NestandardnNestandardníí ččinnostiinnosti 40