Tisková zpráva Nejvyššího správního soudu: Soud rozhodl o Dobrovského tunelech Senát Nejvyššího správního soudu vedený předsedkyní JUDr. Lenkou Kaniovou dnes 3. března 2011 zamítl kasační stížnost podanou Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí Městského soudu v Praze. Městský soud tímto rozsudkem zrušil rozhodnutí Ministerstva dopravy, kterým bylo rozhodnuto o odvoláních proti stavebnímu povolení na stavbu „Silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského B“, obecně známou jako „Dobrovského tunely“. Kasační stížnost mířila do dvou oblastí. První z nich byl nedostatek aktivní legitimace žalobce – Občanského sdružení „VMO Brno“. Stěžovatel namítal, že žalobce nebyl oprávněn jako sdružení chránící životní prostředí, přírodu a krajinu podávat námitky ve věcech ochrany proti hluku. Dle stěžovatele mohl podávat pouze procesní námitky týkající se předmětu ochrany vymezené zákonem o ochraně přírody a krajiny. Nejvyšší správní soud dovodil, že žalobce mohl podávat námitky z oblasti ochrany před hlukem na základě zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (účinného v době rozhodování stavebního úřadu; nahrazen zákonem č. 101/2000 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí), jehož předmět ochrany je širší a zahrnuje i ochranu obyvatelstva před vlivy hluku. Občanské sdružení se procesu posuzování vlivů této stavby na životní prostředí účastnilo a mohlo tedy podávat uvedené námitky. Druhá kasační námitka směřovala proti přesvědčení městského soudu, že se stavební úřad ani ministerstvo dopravy řádně nevypořádaly s námitkami žalobce ohledně nedostatečnosti ochrany před hlukem. Občanské sdružení před městským soudem namítalo, že správní orgány rezignovaly na ochranu venkovních prostor před hlukem, stavbu povolily s vědomím toho, že hlukové limity ve venkovních prostorech budou překračovány a nenutily stavebníka k tomu, aby provedl další protihluková opatření, nebo aby alespoň prokázal, že další opatření nejsou technicky proveditelná a hlukové limity tak není možno dodržet. Ředitelství silnic a dálnic se naopak domnívá, že projektová dokumentace byla správními úřady řádně přezkoumána, úřady se otázkou hlukové zátěže podrobně zabývaly a že stavebník prokázal, že je technicky nemožné dodržet venkovní hlukové limity. Nejvyšší správní soud k této námitce uvedl, že správní orgány skutečně pochybily, pokud se při vypořádání námitek stěžovatele v oblasti hlukové zátěže odkazovaly na vydané stanovisko krajské hygienické stanice, které ovšem odpovědi na námitky občanského sdružení neposkytovalo, naopak bylo samo předmětem těchto námitek. Správní orgány si pro rozhodnutí o těchto námitkách měly vyžádat odborné stanovisko orgánu, který vykonává veřejnou správu na úseku ochrany před hlukem (krajská hygienická stanice). Tímto způsobem by se řádně vypořádaly s námitkami žalobce. Stavební úřad také pochybil, když nechtěl po stavebníkovi, aby prokázal, že venkovní hlukové limity není možno za použití žádných prostředků technicky dodržet. Teprve pokud by stavebník prokázal, že toto skutečně možné není, mohl se stavební úřad spokojit s tím, že budou dodržovány pouze hlukové limity pro vnitřní prostory. Nejvyšší správní soud svým rozsudkem potvrdil správnost závěrů obsažených v rozhodnutí městského soudu. Rozhodnutí o kasační stížnosti se žádným způsobem nedotkne nového rozhodnutí ministerstva dopravy vydaného dne 1. března 2011 právě na základě rozsudku městského soudu. Další stavební postup se totiž bude odvíjet od tohoto nového rozhodnutí ministerstva dopravy, které zohledňuje názory městského soudu i Nejvyššího správního soudu. Dnešní rozhodnutí NSS nemá na platnost tohoto nového rozhodnutí ministerstva žádný vliv. ct24.cz Královopolské tunely: Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ŘSD 3.3.2011 ct24.cz str. 0 Brno ČT Brno Soudnictví, vězeňství Brno – Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se odvolávalo proti rozhodnutí Městského soudu v Praze. Před několika měsíci totiž zrušil na základě připomínek občanských sdružení Králopolským tunelům stavební povolení. Nejvyšší správní soud dnešním výrokem potvrdil platnost rozhodnutí městského soudu. Tunely v Králově poli už ale mají nové platné stavební povolení, vydalo je v úterý ministerstvo dopravy. Kasační stížnost kritizovala dvě oblasti. "ŘSD namítalo, že sdružení Velký městský okruh nemělo jako sdružení chránící životní prostředí, přírodu a krajinu podávat námitky ve věcech ochrany proti hluku. Druhou součástí stížnosti byl nesouhlas s přesvědčením městského soudu, že se stavební úřad ani ministerstvo dopravy nezabývali námitkami sdružení o nedostatečnosti ochrany před hlukem," uvedl v tiskové zprávě mluvčí Nejvyššího správního soudu František Emmert. ŘSD zároveň s podáním kasační stížnosti žádalo ministerstvo o vydání nového rozhodnutí, které by umožnilo pokračování stavby. V úterý toto rozhodnutí ministerstvo vydalo, zohledňuje v něm názory obou soudů. Stavba tunelů tak může dál pokračovat. URL| http://www.ct24.cz/regionalni/brno/117171-kralovopolske-tunely-nejvyssi-spravni-soud-zamitl-kasacni -stiznost-rsd/ finance.cz NSS zamítl stížnost stavitele Dobrovského tunelů;stavba pokračuje 3.3.2011 finance.cz str. 0 Financninoviny.cz Soudnictví, vězeňství Brno 3. března (ČTK) - Nejvyšší správní soud (NSS) dnes zamítl stížnost Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proti rozhodnutí Městského soudu v Praze, který loni na podzim zrušil stavební povolení Dobrovského tunelům v Brně. ČTK to dnes v tiskové zprávě oznámil mluvčí NSS František Emmert. Klíčová dopravní stavba Jihomoravského kraje, která tak od konce roku zatím stojí, ale díky čerstvému rozhodnutí ministerstva dopravy získala nové platné povolení, a práce by na ní měly začít v druhé půlce března. "Nejvyšší správní soud svým rozsudkem potvrdil správnost závěrů obsažených v rozhodnutí městského soudu," uvedl Emmert. Městský soud v Praze v říjnu zrušil předchozí rozhodnutí ministerstva dopravy, kterým se povolovala stavba tunelů. Pražský soud tím tehdy rozhodl ve prospěch aktivistů, kteří proti vydání stavebního povolení protestovali. Podle Emmerta NSS zamítl obě hlavní námitky kasační stížnosti. Týkaly se legitimity toho, zdali občanského sdružení VMO Brno mohlo protestovat proti stavbě tunelů, a toho, zda se stavební úřad a ministerstvo dopravy řádně vypořádaly s námitkami žalobce ohledně nedostatečnosti ochrany před hlukem. Stavba tunelů a navazujících mimoúrovňových křižovatek se má v budoucnu stát součástí velkého městského okruhu v Brně, který by měl výrazně snížit tranzitní dopravu centrem. Rozhodující část stavby tvoří dva paralelní dvoupruhové ražené tunely dlouhé 1,25 kilometru. Počátkem března ministerstvo dopravy vydalo nové rozhodnutí včetně nového posudku a doplnilo další podmínky, za kterých stavba musí probíhat. Aktivisté ale ani tak nejsou spokojeni a zvažují novou žalobu, uvedl Karel Štěpaník z občanského sdružení VMO Brno. "Rozhodnutí o kasační stížnosti se žádným způsobem nedotkne nového rozhodnutí ministerstva dopravy vydaného dne 1. března 2011 právě na základě rozsudku městského soudu. Další stavební postup se totiž bude odvíjet od tohoto nového rozhodnutí ministerstva dopravy, které zohledňuje názory městského soudu i Nejvyššího správního soudu," připomněl Emmert. Proti poslednímu rozhodnutí ministerstva se nelze odvolat. Rozhodnutí bude pravomocné, poté co bude 15 dnů vyvěšené na vývěskách úřadů, kterých se týká. ŘSD už dalo dříve najevo, že se práce rozjedou hned, jak to bude možné. Stavba, která měla být hotová už letos v listopadu, však podle odhadů nebude hotová před jarem příštího roku. Podle rozhodnutí ministerstva nesmí délka stavby přesáhnout konec roku 2013. Cena stavby se může vyšplhat až na devět miliard korun. URL| http://www.finance.cz/zpravy/finance/300550/ ceska-media.cz Úřady u tunelů za miliardy porušily zákon, uznal soud 3.3.2011 ceska-media.cz str. 0 Společnost-Stalo se Publikováno na serveru www.aktualne.cz dne 3.3.2011, autor: Soudnictví, vězeňství Definitivně potvrzeno: Mministerstvo dopravy a stavební úřady porušily práva lidí, kteří bydlí v okolí nově budovaných Královopolských tunelů v Brně. Nejvyšší správní soud totiž ve sporu, který v Česku nemá obdobu, potvrdil, že se stavební úřad ani ministerstvo dopravy řádně nevypořádaly s námitkami lidí ohledně nedostatečné ochrany před hlukem. Soudci zamítli stížnost Ředitelství silnic a dálnic, jehož úředníci tvrdili, že bylo vše v pořádku. Dálniční tunely, které jsou klíčovou stavbou pro dopravu v Brně a stály už pět a půl miliardy korun, budou tedy rozhodnutím soudu dražší. ČT24.cz: Královopolské tunely: Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ŘSD (3.3.2011 (vb)) URL| http://www.ceskamedia.cz/article.html?id=372293 aktualne.cz Úřady u tunelů za miliardy porušily zákon, uznal soud 3.3.2011 aktualne.cz str. 0 Doprava - Ekonomika Tomáš Fránek Soudnictví, vězeňství Stavbu tunelů v Brně za devět miliard provází chyby v rozhodování úřadů Brno - Definitivně potvrzeno: Mministerstvo dopravy a stavební úřady porušily práva lidí, kteří bydlí v okolí nově budovaných Královopolských tunelů v Brně. Nejvyšší správní soud totiž ve sporu, který v Česku nemá obdobu, potvrdil, že se stavební úřad ani ministerstvo dopravy řádně nevypořádaly s námitkami lidí ohledně nedostatečné ochrany před hlukem. Soudci zamítli stížnost Ředitelství silnic a dálnic, jehož úředníci tvrdili, že bylo vše v pořádku. Tunely budou dražší Dálniční tunely, které jsou klíčovou stavbou pro dopravu v Brně a stály už pět a půl miliardy korun, budou tedy rozhodnutím soudu dražší. A také se dokončí později, než se plánovalo. Soudy totiž zrušily stavební povolení až tři roky poté, co se začalo stavět. Tunely jsou přitom hotovy z osmdesáti procent. 1 "Zastavením stavby se zprovoznění zpozdí téměř o půl roku a škodám, které si v závislosti na délce přerušení prací vyžádají kolem 58 milionů korun měsíčně nad rámec rozpočtu stavby," uvedla mluvčí dálničního ředitelství Martina Vápeníková. "Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy, jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy, přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné," uvedl už dříve Miroslav Patrik z organizace Děti Země, která je od roku 2004 účastníky tohoto stavebního řízení. Velký hluk Z akustické studie totiž vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech. Stavba zahrnuje dva paralelně ražené tunely dlouhé 1,25 kilometru spojující městské části Žabovřesky a Královo Pole. Měly by se stát klíčovou součástí brněnského velkého městského okruhu. Ministerstvo dopravy tento týden vydalo nové rozhodnutí, ve kterém mají být zohledněny námitky lidí. Na základě tohoto rozhodnutí by se mělo znovu začít stavět, práce by mohly začít v polovině března. Občanské sdružení zastupující lidí bydlící v okolí tunelů už ale avizuje, že se mu ani nové rozhodnutí nelíbí a zvažuje další žalobu. #wikibox URL| http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/doprava/clanek.phtml?id=692880 Moderní obec Tunely Dobrovského opět dostanou zelenou 1.3.2011 denik.cz str. 0 Regiony Petr Jeřábek Soudnictví, vězeňství Brno /INFOGRAFIKA/ – Na osiřelou stavbu tunelů Dobrovského se ještě tento týden vrátí těžké stroje aby ji dokončily. Ministerstvo dopravy totiž v úterý vydá nové rozhodnutí o vypořádání námitek občanského sdružení Velký městský okruh. Právě kvůli nim přitom městský soud v Praze zrušil platné stavební povolení pro tunely. " „V úterý zveřejníme novou verzi rozhodnutí v níž budou zapracovány výtky soudu. Návrh řešení námitek bude jiný, než v roce 2007,“ potvrdil Brněnskému deníku Rovnost mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Více informací zatím nesdělil. „Přesnou formulaci rozhodnutí oznámíme až v úterý,“ řekl Ptačinský. Podle něj je ovšem vysoce nepravděpodobné, že ministerstvo nedá tunelům zelenou. „To je nereálný předpoklad. Šli bychom sami proti sobě. My navrhneme jen řešení, zastavit stavbu může případně zase až soud,“ upozornil Ptačinský. Těžkých strojů se tak v Žabovřeskách dočkají možná už zítra. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které má výstavbu tunelů na starosti, je totiž možné spustit další práce okamžitě. „Začít můžeme prakticky ihned. Čekáme jen na rozhodnutí úřadů,“ uvedla mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Nejdřívější termín dostavby tunelů Dobrovského a především jejich dokončení odhadují silničáři na červen příštího roku. „Počítáme minimálně s půlročním skluzem,“ podotkla Vápeníková. #nahled/http://mm.denik.cz/50/6c/0301_tunely_denik-galerie.jpg/http://mm.denik.cz/50/6c/0301_tunely .jpg/Kde se kvůli tunelům komplikuje doprava.# Podle ní brzký začátek stavby znamená šetření peněženek daňových poplatníků. Přestože se tunely nestaví, musí totiž ředitelství platit dodavatelským firmám penále za ušlý zisk. „To stojí měsíčně osmapadesát milionů korun,“ upozornila Vápeníková. Rozhodnutí ministerstva vítá starosta Žabovřesk Marek Šlapal. Právě na městskou část, v jejímž čele stojí, totiž neexistence tunelů a tím pádem zdejšího úseku velkého městského okruhu nejvíce dopadá. „Stavět se musí za každou cenu. I při vědomí rizika, že může občanské sdružení rozhodnutí opět napadnout,“ zdůraznil Šlapal. Dodal, že doufá, že další problémy nepřijdou. „Snad zvítězí zdravý rozum. Situace tu už je neúnosná. Jsme zaplaveni auty,“ upozornil starosta. Jeho slova potvrdila mluvčí silničářů Vápeníková. „U provizorních cest přes stavbu hrozilo, že je musíme uzavřít. Ale přes Žabovřesky se nám nepodařilo najít fungující objízdnou trasu,“ podotkla mluvčí. Podle předsedy Velkého městského okruhu Karla Štěpaníka prozatím sdružení další žaloby neplánuje. „Neformální zdroje na ministerstvu nám potvrdily, že problémy vyřeší k naší spokojenosti. Doufám tedy, že se na soud obracet nebudeme,“ řekl Štěpaník. Jeho ujištění chtějí místní věřit. „Přistěhovali jsme se nedávno a nepoznali nic jiného, než ulice ucpané auty. Snad se to po dokončení tunelů změní,“ doufá například Radka Maliňáková. O zrušeném stavebním povolení bude v nejbližší době nezávisle na ministerstvu rozhodovat také Nejvyšší správní soud v Brně. K němu se totiž ředitelství obrátilo s kasační stížností proti rozhodnutí soudu nižší instance. „Ale intenzivně se případem zabýváme a chýlí se ke konci. V dohledné době rozhodneme,“ ujistil mluvčí soudu František Emmert. Čtěte také: Správní soud odmítl povolit stavbu Dobrovského tunelů " URL| http://www.denik.cz/regiony/tunely-dobrovskeho-opet-dostanou-zelenou20110301.html e-auto.cz Neuvěřitelné, Kocourkov pokračuje : Kasační stížnost silničářů zamítnuta, stavba tunelů v Brně dál stojí !!!! 22.2.2011 e-auto.cz str. 0 Soudnictví, vězeňství Neuvěřitelné, Kocourkov pokračuje : Kasační stížnost silničářů zamítnuta, stavba tunelů v Brně dál stojí !!!! Kasační stížnost silničářů zamítnuta, stavba okruhu dále stojí Brno, únor 2011 - Nejvyšší správní soud odmítl kasační stížnost Ředitelství silnic a dálnic ČR o odkladném účinku proti říjnovému rozsudku pražského městského soudu, který zastavil stavbu Dobrovského tunelů a tím i městského okruhu v Brně. V pátek to řekla mluvčí NSS Eva Ehnertová. Verdikt správního soudu znamená, že silničáři nemohou pokračovat ve stavbě, kterou plánovali po doplnění dokumentace obnovit ještě v únoru. Do nejdůležitějšího dopravního projektu Brna přitom Ředitelství silnic a dálnic až dosud investovalo přibližně 5,5 miliardy korun. Stavbaři opustili staveniště začátkem ledna proto, že Městský soud v Praze zrušil stavební povolení na největší inženýrské dílo v Brně za poslední desetiletí. Více také zde : Neuvěřitelný český KOCOURKOV: soudkyně zastavila stavbu za miliardy a připravila nás všechny o milióny !!! U zastavené stavby tunelů Dobrovského v Brně hrozí zřícení opěrné zdi. Část vozovky zprovozněna Pražský soud totiž vyhověl žalobě občanského sdružení VMO Brno a zrušil rozhodnutí o odvolání Ministerstva dopravy ČR ve věci stavebního povolení na stavbu „Silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského B“. Věc mu vrátil k dalšímu řízení. Soud dal totiž v říjnu 2010 za pravdu námitce občanského sdružení, že nebyly dodrženy zákonné limity v oblasti ochrany před hlukem. Občanské sdružení VMO Brno dlouhodobě proti stavbě velkého městského okruhu protestuje, nejčastěji právě ohledně hlukové zátěže. Důvodem rozhodnutí městského soudu však nebylo nedodržení zákonných hlukových limitů, ale podle názoru soudu nedostatečné zdůvodnění nedodržení těchto limitů ze strany správních orgánů. Ředitelství silnic a dálnic podalo proti usnesení pražského soudu kasační stížnost u Nejvyššího správního soudu, kterým žádalo o jeho odkladný účinek. Silničáři totiž chtěli do definitivního rozhodnutí kauzy pokračovat ve stavbě - argumentovali totiž mnohamilionovými škodami, které zakonzervování stavby městského okruhu přinese. Pokračovat ve stavbě však není po odmítnutí kasační stížnosti nyní možné. Jádrem sporu jsou takzvané hygienické limity chráněného venkovního prostoru staveb po uvedení stavby do provozu. Reálné zjištění, jaký hluk bude při provozu stavby vznikat, však není ve fázi přípravy podle stavbařů možné. "Z tohoto důvodu se zpracovávají hlukové studie, které pouze modelují budoucí očekávané hlukové zatížení v okolí stavby. Teprve po zprovoznění komunikace jsou zaznamenány reálné údaje a následně prochází stavba případnou úpravou, aby se splnění požadovaných zákonných limitů zajistilo," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. "Přesnou výši hlukového zatížení nikdy nedokážeme prokázat před samotným zprovozněním celé stavby. V praxi, která je běžná po celém světě, se stavba připravuje tak, že je do dokumentace uvedena přibližná hodnota hlukové zátěže. Samotný provoz pak určí přesnou výši. A pokud by docházelo k hlučnosti vyšší, než bylo odpovědnými orgány povoleno, prochází stavba úpravou. V konečné podobě pak výše hlukové zátěže odpovídá povoleným limitům," řekl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Podobně jako ŘSD jsou rozhodnutím městského soudu zaskočeni i starostové okolních městských částí. Z průzkumu mezi některými z nich plyne především obava z toho, že záměry občanského sdružen VMO Brno jsou účelové s cílem brzdit nebo dokonce zmařit celou stavbu. "Aktivity Občanského sdružení VMO Brno vnímáme jako negativní, neužitečné až destruktivní," tvrdí jednotně starostové. Podle nich existují oprávněné pochybnosti, zda jsou oficiální důvody tohoto sdružení vůbec skutečné. Navíc v rozporu se zájmem naprosté většiny obyvatel města Brna. Stavbu všichni oslovení starostové považují za velmi významnou nejen pro fungování města jako celku, ale i pro plynulost dopravní infrastruktury v Jihomoravském kraji. "Jedná se o nejdůležitější dopravní stavbu v Brně a naprosto klíčovou pro Žabovřesky a Královo Pole. Situace na objízdných trasách je zcela neúnosná a překračuje povolené limity," řekl již dříve primátor Brna Roman Onderka (ČSSD). Uzavření průjezdu staveništěm by pro Brno znamenalo kolaps dopravy. Někteří starostové rozsudek soudu zpochybnili. Podle nich jde o precedentní zneužití nedokonalého právního řádu České republiky. "Ze dvou třetin realizovaná stavba za mnoho miliard korun ve veřejném zájmu mnoha tisíc obyvatel Brna je zastavena v domnělém zájmu velmi úzké skupiny lidí," tvrdí ve společném prohlášení. Část starostů brněnských městských částí zároveň upozornilo, že zastavení stavby a zdržení zprovoznění tunelu zásadně zhorší již dávno neúnosnou dopravní situaci v Žabovřeskách, Králově Poli a přilehlých částech jihomoravské metropole. Poukazují přitom na konkrétní případy předloňských provozních havárií na přetížených Minské a Horově ulici. Odklad zprovoznění této stavby bude mít podle starostů fatální dopad na plánované rekonstrukce inženýrských sítí, které jsou již dnes v havarijním stavu. Občané městských částí Brna si stěžují na konkrétní omezení, jako je hlučnost, otřesy, prach a zvýšené riziko přecházení vozovek. Zejména potom na přetížení základního komunikačního skeletu a místních komunikací v souvislosti s nezprovozněním nové komunikace. Ředitelství silnic a dálnic dosud do výstavby investovalo kolem 5,5 miliardy korun. Zastavením stavby se uvažovaný listopadový termín zprovoznění více než o půl roku posune a přibližně o 60 milionů korun podraží. "V obecném měřítku, bez ohledu, zda jde o stavbu státní či soukromou, nemá podle příkladu v Brně investor prakticky žádnou jistotu, že může svoji investici začít realizovat, aniž by věděl, že mu v půlce výstavby soud nezruší stavební povolení. Jde o významný precedens, který může řadu investorů odradit," řekl k pozastavení výstavby městského okruhu v Brně generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. zdroj: www.ibrno.cz a MEDIAFAX URL| http://www.e-auto.cz/ostatni/neuveritelne-kocourkov-pokracuje-kasacni-stiznost-silnicaru-zamitnuta- stavba-tunelu-v-brne-dal-stoji.htm denik.cz Správní soud odmítl povolit stavbu Dobrovského tunelů 18.2.2011 denik.cz str. 0 Regiony Petr Jeřábek Soudnictví, vězeňství Brno /FOTOGALERIE/ - Plány silničářů znovu začít se stavbou tunelů Dobrovského v únoru zřejmě nevyjdou. Nejvyšší správní soud totiž nepřiznal Ředitelství silnic a dálnic odkladný účinek kasační stížnosti proti říjnovém rozsudku pražského městského soudu, který stavbu svým rozsudkem zastavil. " „Nejvyšší správní soud rozhodl o našem návrhu na přiznání odkladných účinků kasační stížnosti záporně. Neutěšený stav, který stojí daňové poplatníky měsíčně osmapadesát milionů korun, bude tedy i nadále pokračovat,“ přiznala mluvčí státní společnosti Martina Vápeníková. Podle projektanta tunelů Jana Ossendorfa navíc hrozí zahlcení ulic v okolí dopravou. „Všechna auta, která v současnosti projíždějí již hotovými silnicemi na stavbě, se vhrnou do ulic Brna. Už teď musíme připravovat objízdné trasy pro případ, že se stavbou budeme muset skončit. Pracujeme na tom měsíc a půl a doposud se nám to nepodařilo dotáhnout do konce. Je totiž třeba zcela změnit organizaci dopravy včetně přeprogramování signalizace na křižovatkách. Už teď například víme, že do některých ulic nemůžeme kvůli špatnému stavu kanalizace či mostů dopravu zavést,“ varoval Ossendorf. Zbývá jen pár měsíců K dostavbě klíčové stavby brněnského velkého městského okruhu přitom zbývá jen posledních pár měsíců. „Tunely jsou hotové z pětaosmdesáti procent,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. Silničáři nyní mají dvě možnosti, jak přerušenou stavbu za dvanáct miliard korun opět spustit. Ani u jedné z nich ovšem není jisté kdy. První z nich je, že Nejvyšší správní soud zruší rozhodnutí soudu nižší instance. V tom případě opět začne projednávání stížnosti, kterou v roce 2007 podalo občanské sdružené Velký městský okruh Brno. Zároveň ovšem přestane platit zrušení stavebního povolení pro tunely.. „Pokud soud rozhodne v náš prospěch, začneme okamžitě stavět. Očekáváme, že se tak stane do konce měsíce,“ slíbila Vápeníková. Druhou nadějí stavebníků tak je ministerstvo dopravy. To pracuje totiž na novém stavebním povolení. „Ve chvíli, kdy jej budeme mít, můžeme začít stavět. A to bez ohledu na to, jak rozhodne soud,“ podotkla Vápeníková. Dávají si na čas Jenže ministerstvo s vydáním nového povolení příliš nespěchá. Chce se totiž vyhnout blamáži z loňského podzimu, kdy soud zrušil stavební povolení pro nedostatečné odůvodnění zamítnutí námitek občanského sdružení. „Celý spis chceme maximálně kvalitně připravit. Kvůli různým vyjádřením tak z Prahy putoval do Brna a zpět. To vydání našeho rozhodnutí zdrželo. Očekávat jej lze za několik dní až týdnů,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic lze v případě opětovného zisku stavebního povolení dostavit tunely do poloviny příštího roku. „Je to optimistický odhad. I tak to bude půlroční zpoždění,“ řekl Doležal. I pokud tunely získají obnovené stavební povolení, příští rok stát nemusí. Občanské sdružení Velký městský okruh jej totiž může znovu napadnout. „Spíše než hledání kliček u soudu by se investor měl snažit napravit chyby na které upozornil soud. Stále platí porušování hlukových limitů,“ upozornil předseda sdružení Karel Štěpaník. Jeho slova ovšem odmítl projektant Ossendorf. „Při kolaudaci musíme ukázat, že stavba má vyhovující protihluková opatření. Vše také stavíme tak, abychom mohli protihlukové prvky i rozšířit,“ uvedl Ossendorf. Na dostavbu tunelů chtějí tlačit i lidé ze Žabovřesk. Starosta Marek Šlapal čtvrtek na veřejné debatě oznámil, že zastupitelstvo napíše otevřený dopis pro vládu i parlament, v němž bude požadovat urychlenou dostavbu tunelů. „Navrhuji, aby se k němu lidé od nás připojili či sepsali petici,“ řekl Šlapal. A sklidil úspěch. „Určitě něco podobného podepíšu. Přechodně zhuštěnou dopravu v ulicích jsem ochotná snést, ale nechci aby to tu kvůli několika ekologům bylo napořád,“ vyjádřila mínění většiny diskutujících Jitka Hamanová. Čtěte také: Dobrovského tunely se prodraží o stovky milionů korun" URL| http://www.denik.cz/regiony/spravni-soud-odmitl-povolit-stavbu-dobrovskeho-tun.html Brněnský deník Doprava je jako voda, vždy někudy proteče 19.2.2011 Brněnský deník str. 2 Rozhovor HELENA ČTVRTEČKOVÁ Soudnictví, vězeňství Dokončení velkých dopravních staveb kraje se stále odsouvá. Pavel Doležal, který stojí v čele brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic, není rád. O oddalování říká: Brno - Dva roky ražby a kopání, ve dne i v noci. Investice přes pět miliard korun. Jeden mrtvý dělník. Tato fakta charakterizují stavbu Dobrovského tunelů v Brně. Většině lidí se však nyní při vyslovení názvu stavby vybaví spíše pojem ekoterorista nebo hlukové limity. Momentálně nejdůležitější brněnský dopravní projekt totiž zabrzdilo pár jednotlivců. Problém je ale i se stavbou navazující křižovatky Svitavská radiála. Chybí na ni peníze, přitom bez radiály nemají tunely kam vyústit. Ovšem křižovatka zase nebude plně funkční, dokud se nepostaví rychlostní tah na Svitavy. „Velké dopravní stavby brzdí obstrukce různých občanských sdružení, nedostatek peněz nebo neschopnost domluvy mezi odborníky. Doplácí na to obyčejní lidé,“ tvrdí ředitel brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. * Obava z porušování hlukových limitů se stala zbraní v rukou odpůrců velkých dopravních staveb. V Brně soud kvůli tomu zastavil práce na Dobrovského tunelech. Proč jsou hlukové limity takový problém? VČeské republice jsou velice přísné a jejich dodržení se dá lehce vymáhat. Když se podíváte například na hlukovou mapu Prahy nebo Brna, zjistíte, že se limity výrazně překračují skoro všude. Pokud chce tedy investor postavit třeba novou křižovatku nebo tunel ve staré zástavbě, má obrovský problém s plněním norem. Jinde v Evropě nejsou tak přesně dané, existuje pouze jisté doporučení, kterým se stavaři mají řídit. * Dá se tedy ještě před ukončením stavby s jistotou určit, zda po zprovoznění normu překročí? Nedá. Máme určité odhady, které jsou podložené předběžným měřením. To, jak bude vypadat skutečnost, se ale zjistí až po kolaudaci. Například u Dobrovského tunelů až po jejich otevření. Proto jsme připraveni případné nedostatky odstranit. * Přesto dal městský soud v Praze loni v říjnu za pravdu sdružení Velký městský okruh, které si právě na nedodržení hlukových limitů stěžovalo. Na základě čeho tedy rozhodl? Soudci nastudovali případ podle dokumentů, které měli k dispozici. Dívali se na věc pouze z právního hlediska. Podle mého názoru by měli mít i určitou technickou znalost a vzdělání v oboru. Lépe pak pochopí, že nás omezují technické možnosti, nemůžeme stavět vzdušné zámky. Rozhodnutí přesto respektujeme a snažíme se dokumentaci doplnit. Konzultoval jsem to i s jinými právníky a podle nich je to nepochopitelné. * V jakém smyslu? Například proto, že na stavbu se nikdo nepřijel podívat. O zrušení stavebního povolení se jednalo tři roky. Nikdo se ale neptá, proč to trvalo tak dlouho. Teď jsou tunely z pětaosmdesáti procent hotové, takže takové rozhodnutí soudu nikomu nepomůže. * To pořád nevysvětluje, proč soud povolení zrušil. Sdružení Velký městský okruh se opírá o pracovní materiál, který jsme nepřiložili k dokumentaci při schvalování stavebního povolení. Řešilo se v něm použití jiných protihlukových opatření. Odkazuje se i na hlukovou studii z roku 2004, z níž vyplynulo, že vyšší patra některých domů například ve Voroněžské nebo Záhřebské ulici nebudou dostatečně ochráněná. Dělat další protihluková opatření v této oblasti je ale zbytečné. Výška stěn by totiž přesáhla sedm metrů, výrazně tím narušila krajinu a hluk bohužel snížila jen o pár procent. * Navrhli jste tedy jiné, lepší řešení? Dohodli jsme se s ministerstvem dopravy na určitém kompromisu. Počítali jsme s tím, že lidem z blízkých domů vyměníme okna, která lépe odhluční dění venku. V té době platilo nařízení vlády, které takový postup umožňovalo. Odpůrcům stavby to ale nestačilo. * Snažili jste se s představiteli sdružení nějak dohodnout? Vysvětlit jim situaci? Ano, ale stále trvají na svém. V podstatě s nimi spolupracujeme už od roku 1999, kdy jsme požádali o územní rozhodnutí pro stavbu. Zástupci organizace měli spoustu požadavků, kterým jsme vyhověli. Díky jejich návrhům se podařilo dostat do dokumentace lepší a efektivnější protihluková opatření. Investovali jsme do toho asi dvě stě milionů korun. Myslím si, že zasahováním do řízení o územním rozhodnutí dosáhli svého. Proto měli ztratit možnost zapojit se do dalšího stavebního řízení. * Jste pro změnu zákonů, aby přání jedinců neohrozila zájmy větších skupin obyvatel? Už dlouho se snažíme o to, aby jednotlivci a občanská sdružení neměli takovou podporu v zákonech. Není dobré, že mohou zničit stavební povolení u takto velkých a významných dopravních projektů. * Někteří lidé ale tvrdí, že jste chtěli ušetřit peníze na úkor jejich zdraví. Prý jste počítali s tím, že se hlukové limity do ukončení stavby změní. V současné době o zmírnění norem opravdu jedná ministerstvo zdravotnictví. Věděli jste to dopředu? Toto obvinění důrazně odmítám. Vždy se snažíme opatření přizpůsobit zákonům platným v době vydání stavebního povolení. I když samozřejmě počítáme s tím, že se zákony mohou změnit. Například při ražbě Dobrovského tunelů se již jednou limity naopak zpřísnily. Po zprovoznění proto změříme hlukovou situaci a prověříme, jestli odpovídá vydanému stavebnímu povolení. Pokud ho nedodržíme, stavbu nikdo nezkolauduje. * Zastavení prací stojí Ředitelství silnic a dálnic přes padesát milionů korun měsíčně. Nebylo jednodušší dát tyto peníze na protihluková opatření a vyhnout se problémům? Nebylo. Smýšlet tímto způsobem je demagogické. V rozpočtu stavby je přesně určené, na co jde kolik peněz. Ředitelství silnic a dálnic investuje peníze daňových poplatníků, proto je musí obhájit a do poslední koruny doložit. Stejně si myslím, že i kdybychom dali dalších padesát milionů korun na snížení hluku, občanskému sdružení to stačit nebude. * Jak tedy pokračuje jednání o znovuobnovení prací na Dobrovského tunelech? K Nejvyššímu správnímu soudu jsme se odvolali proti rozsudku pražského městského soudu. Zatím čekáme na odpověď, snad ji dostaneme do konce února. Problém řeší i ministerstvo dopravy, které přezkoumává odvolání sdružení proti původnímu stavebnímu povolení. Snažíme se jim k tomu dodat všechny důležité podklady. Kdy se začne znovu stavět, nevím. Podle nejoptimističtějších verzí snad v březnu. * S tunely úzce souvisí i mimoúrovňová křižovatka Svitavská radiála, do které mají ústit. Může posouvání termínů ohrozit její dokončení? Dobrovského tunely nemají bez Svitavské radiály smysl. Obojí mělo být hotové na podzim letošního roku, tunely se ale zbrzdí minimálně o šest měsíců. Harmonogramy obou staveb proto musíme znovu přepracovat. * S křižovatkou Svitavská radiála je ale ještě jiný problém. Chybí na ni peníze. Vsoučasné době máme schváleno sto třicet milionů korun. Ale zažádali jsme o navýšení částky. Celá křižovatka vyjde asi na 1,3 miliardy korun. Na dostavbu nám tedy chybí ještě půl miliardy. Snažíme se peníze získat, ale nevíme, kdy senámto podaří. * Svitavská radiála má navazovat na rychlostní silnici R43, která nahradí zastaralý a nebezpečný tah na Svitavy. I tato stavba se ale neustále odkládá. V čem je její největší problém? V připravenosti či spíše nepřipravenosti územního řízení. Představitelé Brna se zatím neshodli na tom, kudy má silnice přesně vést. Není ani pevně stanovená v brněnském územním plánu, natož v krajském. Tato silnice se v podstatě musí začít plánovat úplně od začátku. * Co tedy říkáte na superstrategii ministerstva dopravy? Podle ní na stavbu R43 ani na rychlostní silnici R52, která má vést z Brna do Vídně, stejně nebudou peníze dřív než v roce 2018. Superstrategie je zatím jen návrh, který nikdo neschválil. I když si myslím, že je připravená tak, že přesně odráží finanční situaci státu. Každopádně se musí ještě projednat, protože některé stavby si zaslouží větší pozornost. * Které? Z mého pohledu například rozšíření dálnice D1 na jihu Brna. Podle superstrategie to vypadá, že právě tam budou ještě několik let chybět peníze na dokončení velkého městského okruhu. Je proto potřeba upravit dálnici a R52, aby vzniklo kvalitní napojení na okruh. * Může neustálé oddalování významných rychlostních silnic způsobit kolaps dopravy v Jihomoravském kraji? To si nemyslím. Doprava je jako voda, vždy někudy proteče. Je ale pravda, že zhoustne. Nastávajících silnicích bude více prachu a hluku. Právě stavbou městských obchvatů, rychlostních silnic a dálnic se snažíme usměrňovat provoz v obydlených oblastech. * V jaké fázi je stavba velkého městského okruhu v Brně? Kde je situace nejsložitější? Zatím funguje pouhých dvacet procent z celého projektu. Kritická místa jsou zejména v propojení Dobrovského tunelů a křižovatky Hlinky. Pak je problém také v severovýchodní části okruhu, tedy v části, která vede od Husovického tunelu přes Tomkovo náměstí na Rokytovu ulici. Na tyto stavby už máme pravomocné územní rozhodnutí, jenže nám chybí peníze. * Zatím to vypadá na samé komplikace, kdy tedy okruh dokončíte? Podle odhadů z loňska někdy do roku 2030. Ovšem výrazně nás brzdí právě stížnosti obyvatel. Nejedná se jen o případ Dobrovského tunelů. Podobný problém řešíme i s úsekem kolem Tomkova náměstí, kde se lidé také odvolávají na hlukové limity. Tou největší brzdou projektu jsou ale pořád peníze. Pokud je nezískáme, tak se vše zase oddálí. O kolik, to vám zatím nikdo neřekne. Foto popis| Region| Jižní Morava Publikováno| Brněnský deník; Rozhovor; 02 Publikováno| Vyškovský deník; Rozhovor; 02 Publikováno| Břeclavský deník; Rozhovor; 02 Publikováno| Blanenský deník; Rozhovor; 02 Publikováno| Hodonínský deník; Rozhovor; 02 Publikováno| Znojemský deník; Rozhovor; 02 ID| af9abd90-d56f-4ef8-8254-0007da1386b2