Jana Dudová }význam jednotlivých determinant zdraví na celkové zdravotní politice zpracovávané Ministerstvem zdravotnictví ČR }„očekávaná délka života“ (střední délka života, resp. naděje na „dožití“) }Vazba environmentálních vlivů na očekávanou délku života je v České republice sledována a zkoumána Ministerstvem životního prostředí ČR a promítá se mimo jiné i do Situační zprávy ke strategii udržitelného rozvoje ČR publikované tímto ministerstvem. }podnět a návod k vlastnímu řešení otázek péče o zdraví, k vlastním cestám, jak dosáhnout 21 cílů společného evropského programu ke zlepšení zdravotního stavu národů a regionu. V programu je konstatováno, že Česká republika nepatří mezi země s kritickou úrovní zdravotního stavu obyvatelstva, není však bez problémů a přes znatelný pokrok dosud nedosáhla parametrů zdraví v nejvyspělejších demokratických průmyslových státech. }Čl. 6 – právo na život }Čl. 31 – právo na ochranu zdraví }Čl. 35 – právo na příznivé životní podmínky }Čl. 7 – právo na nedotknutelnost osoby a ochranu jejího soukromí }Čl. 28 – právo na uspokojivé pracovní podmínky }Čl. 11 – výkon vlastnického práva }Čl. 41 – normativní zakotvení na úrovni zákona } }Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu byl zaměřen na hygienu vnitřního prostředí (umělého, resp. urbanizovaného), jakož i na hygienu životního prostředí ve vztahu k jednotlivým složkám životního prostředí. K výraznému zúžení předmětu jeho úpravy došlo přijetím zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Původní zákon o péči o zdraví lidu sice zůstal v platnosti, ale ve značně pozměněné podobě a je ve své podstatě zaměřen na podmínky poskytování zdravotní péče a na zdravotnické právo. }Organizační zabezpečení }Ochrana vybraných dílčích veřejných zájmů }Požadavky na ochranu zdraví při vybraných činnostech }Sankční aparát }vymahatelnost }Princip nejvyšší ochrany a trvale udržitelného rozvoje }Princip předběžné opatrnosti }Princip prevence }Princip informovanosti a účasti veřejnosti }Princip únosného zatížení } }§ 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí: životním prostředím se rozumí „vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména ovzduší, organismy, ekosystémy a energie“. Z uvedeného vymezení však mohou vyplývat pochybnosti, zda za součást životního prostředí je považováno pouze „přírodní“ prostředí nebo i prostředí „umělé“, tj. vytvořené člověkem. } }zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu pojem nevymezuje, v intencích tohoto zákona lze k součástem zdravých životních podmínek zahrnout i společnost, resp. společenské vztahy, které člověka spojují s ostatními lidmi a zprostředkovávají jeho vztah k okolnímu hmotnému světu. }Jedná se nejen o životní prostředí v užším smyslu (přirozené podmínky k zajištění existence organismů), ale i prostředí uměle vytvořené člověkem, kdy je mnohdy otázkou, zda se ještě o „přirozené prostředí“ bude či nebude jednat (např. v případě využití biotechnologií, atomové energie, ionizujícího i neionizujícího záření apod.). }§ 2 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví: veřejným zdravím se rozumí „ zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin. Tento zdravotní stav je určován souhrnem přírodních a pracovních podmínek a způsobem života“. }ochrana zdraví je chápána jako originální subjektivní právo veřejné, které (pokud není zákonem stanoveno jinak) nepřechází na právní zástupce a náleží pouze oprávněnému subjektu. Z výše uvedeného lze dovodit, že se jedná o právo „hraniční“ s výrazným přesahem převažující veřejnoprávní roviny do roviny práva soukromého. } }normativní systém, kterým stát regulačně působí na společnost za účelem uspořádání společenských vztahů směřujících k ochraně veřejného zdraví a tím i k zajištění reprodukce a rozvoje společnosti a zachování samé podstaty lidského bytí. }soubor právních norem a institutů regulujících společenské vztahy související s ochranou a reprodukcí zdravých životních podmínek a člověka. }výkon státní moci: řada subjektů, a to jak na ústřední úrovni, tak i na úrovni místní. Na ústřední úrovni se v rámci své působnosti dle zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (kompetenční zákon), jakož i speciálních právních předpisů, podílejí v oblasti ochrany veřejného zdraví kromě Ministerstva zdravotnictví ČR zejména Ministerstvo životního prostředí ČR, Ministerstvo zemědělství ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo dopravy ČR a okrajově i Ministerstva obrany a vnitra ČR. Působnost ministerstev je tak stanovena nejen rámcově kompetenčním zákonem, ale i v řadě dalších zákonů hmotněprávní povahy. } }Ministerstvo zdravotnictví společně s krajskými hygienickými stanicemi a Ministerstvy obrany a vnitra tvoří soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví } } 80 odst. 1 ZOVZ: }Řídí a kontroluje výkon státní správy a odpovídá za tvorbu a uskutečňování národní politiky na úseku ochrany veřejného zdraví. V rámci této koncepční činnosti mimo jiné sestavuje celorepublikové programy ochrany a podpory veřejného zdraví, zajišťuje mezinárodní spolupráci a mimořádná opatření při epidemii a opatření k ochraně zdraví fyzických osob. Koordinuje činnost a spolupráci s jinými státními a nestátními orgány a organizacemi, včetně registrovaných občanských sdružení, jakož i se sociálními partnery v oblastech souvisejících s výkonem státní správy na úseku ochrany veřejného zdraví. }Přijímá opatření na základě a v mezích přímo použitelných předpisů EU. }V Ministerstvu zdravotnictví ČR je zřízena funkce hlavního hygienika, který ve věcech ochrany veřejného zdraví vystupuje jako orgán Ministerstva zdravotnictví. Dále je v Ministerstvu zřízen Inspektorát lázní a zřídel. } } } }správní úřady ve stanovených správních obvodech, sídlech a územních pracovištích. Náleží jim vydávání rozhodnutí, osvědčení a plnění dalších úkolů státní správy v ochraně veřejného zdraví včetně zdravotního dozoru v tzv. „zbytkové působnosti“, pokud není příslušné Ministerstvo zdravotnictví. } státní zdravotní dozor nad dodržováním zákazů a plnění dalších povinností stanovených přímo použitelnými právními předpisy EU, ZOVZ a zvláštními právními předpisy k ochraně veřejného zdraví včetně ochrany zdraví před riziky plynoucími z fyzikálních, chemických a biologických faktorů pracovních podmínek, z nepříznivých mikroklimatických podmínek a z fyzické a duševní zátěže člověka. Jedná se o věcně specializovaný správní dozor zaměřený na určitý úsek ochrany veřejného zájmu (z. č. 552/1991 Sb., o státní kontrole) }KHS, která působí ve správním obvodu hlavního města Prahy, se označuje jako Hygienická stanice hlavního města Prahy. } } §§ 88 – 90 ZOVZ: orgány ochrany veřejného zdraví a zaměstnanci hygienických stanic jsou povinni zachovávat mlčenlivost o údajích vztahujících se k fyzickým osobám a obchodním tajemstvím (s výjimkami dle ustanovení § 89 ZOVZ). Za odebrané kontrolní vzorky (kromě vody a písku) výrobků zaplatí kontrolované osobě finanční částku ve výši ceny, za kterou kontrolovaná osoba výrobek běžně na trhu prodává nebo za kterou výrobek pořídila. }Hluk, vibrace }Neionizující záření a ionizující záření }Chemické látky }Hygienické aspekty vody, půdy, ovzduší ….. }Havárie a epidemie } }Stanovené rizikové faktory ve vazbě na } }Výrobky }Potraviny }Léky }Služby } } }Přípustnou míru znečišťování životního prostředí určují mezní hodnoty stanovené zvláštními předpisy. Tyto hodnoty se stanoví v souladu s dosaženým stavem poznání tak, aby nebylo ohrožováno zdraví lidí a aby nebyly ohrožovány další živé organismy a ostatní složky životního prostředí. Mezní hodnoty by měly být stanoveny s přihlédnutím k možnému kumulativnímu působení nebo spolupůsobení znečišťujících látek a činností (srov. § 12 zákona o životním prostředí). } } }ZOVZ pojem „hodnocení zdravotních rizik“ vymezuje jako posouzení míry závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým faktorům životních a pracovních podmínek a způsobu života (srov. ustanovení § 2 odst. 3 ZOVZ). } }Při hodnocení rizika by měly být brány v úvahu všechny potenciální škodlivé účinky } }Pojem hodnocení zdravotních rizik lze porovnat s pojmem rozumně dosažitelná míra. Pojem rozumně dosažitelná míra je definován ve speciálních ustanoveních ZOVZ (majícími tudíž přednost před ustanoveními obecnými). Shodná podstata obou pojmů tkví v preventivním posouzení zátěže z prostředí na zdraví člověka. Rozumně dosažitelnou míru lze v obecné rovině vyjádřit jako poměr mezi náklady na opatření k ochraně zdraví člověka na straně jedné a jejich přínosem ke snížení zdraví škodlivé zátěže na straně druhé (např. v rámci stanovení hygienických limitů hluku). Srov. např. ustanovení § 31 ZOVZ. } } } } }HIA „Health Impact Assesment“ }Integrovaná prevence znečištění a nejlepší dostupné techniky }Územní plánování a navazující řízení } RIA „Regulatory Impact Assesment“ (připomínky k legislativním návrhům) }Veřejnoprávní a soukromoprávní ochrana spotřebitele }Potravinové právo }Zdravotní nezávadnost potravinového řetězce }Udržitelná výroba a spotřeba } } }Kvalita zdravotní péče }Pojem pacient }Právo na informace }Informovaný souhlas }Právo na volbu lékaře (zařízení) a léčebného postupu }Léky a alternativní přístup }Právo post mortem