PŘEDMĚT FINANČNÍ SPRÁVY Petr Mrkývka Brno Finanční správa lPrastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. lMerkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) lX Pošvář: samostatný díl veřejné správy lSiblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) Organizační diagram Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce lStejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly lFinanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► Specifika a výjimečnost finanční správy lFinanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. lFinanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► Organizační diagram Předmět finanční správy Předmět veřejné správy Předmět finanční správy Obecný předmět veřejné správy lObecný: široká škála společenských vztahů, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě lFS: společenské vztahy regulované normami finančního práva, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě lPředmět finančního práva l> lPředmět finanční správy lNe všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy. Předmět finančního práva lSpolečenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: lV procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, lV souvislosti s fungování peněžního systému, lV rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. l(segmenty klasického pojetí finančního práva) lTyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na administrativně právní metodě regulace: l lFormy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy. Šíře předmětu finanční správy lJe dána šíří záběru finančního práva ► l►různorodost forem a metod správních ingerencí l►institucionální rozmanitost l►obtížná systematizace l►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. l l Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná Organizační diagram Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Podřazení segmentů finanční správy lPrimární FS: speciální dekoncentráty – ÚFO, CSČR, ČNB lSekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. Primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. lPř.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … Potřeby finanční správy lJednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí lSplnění požadavků dobré správy lEfektivnost lHospodárnost lStabilita