JUDR. ING. KRISTÝNA CHALUPECKÁ Harmonizace finančních trhů Ekonomický systém Ekonomický systém z hlediska alokace finančních zdrojů Finanční systém Členění finančních trhů —trhy peněžní ¡trhy, na kterých doba splatnosti obchodovaných instrumentů nepřesáhne jeden rok, — trhy kapitálové ¡trhy, kde doba splatnosti obchodovaných instrumentů je delší jednoho roku. V rámci kapitálových trhů dále rozeznáváme, ÷ trhy primární, kde dochází k prvním zobchodování finančního instrumentu na finančních trzích. Hlavní funkcí primárních trhů je alokace finančního kapitálu na další investice ÷trhy sekundární, kde se prodávají finanční instrumenty již zobchodované na trzích primárních. ¡ ¡ Světové trendy v oblasti finančních trhů —Globalizace —Harmonizace pravidel —Regulace poskytování finančních služeb —Individuální regulace a dohled —Regulace nelegálních praktik v systému —Koordinace a kooperace v rámci regulace a dohledu —Deregulace finančních institucí a služeb —Desintermediace —Konsolidace finančních institucí na finančním trhu —Zvyšování transparentnosti —Elektronizace finančních trhů —Zvyšování objemů obchodování na finančních trzích — — ¡ ¡ ¡ Subjekty finančního trhu —přebytkové subjekty - věřitelé — deficitní subjekty – dlužníci —finanční zprostředkovatelé ¡úvěrové instituce, ¡pojišťovny, ¡investiční podniky, ¡subjekt kolektivního investování do převoditelných cenných papírů nebo podnik podílející se na jeho činnosti. — ¡ ¡ ¡ Regulace nebo dohled nad fintrhem? Regulaci (regulation) chápeme jako stanovení určitých podmínek a pravidel podnikání na příslušném úseku regulace. Tato pravidla mohou být zakotvena nejen v zákonných normách a podzákonných normách324 národního práva, ale také v právu evropském a mezinárodním. Dohled (supervision) nad finančním systémem pak představuje kontrolu dodržování pravidel činnosti, včetně případného vyvozování sankcí při neplnění pravidel. Důvody zvýšené regulace a dohledu Jako základní důvody zvýšené regulace a dohledu, vycházející z jednotlivých typů tržních selhání, lze uvést §systémové riziko, §riziko zneužití trhů, §zneužití dominantního postavení a §asymetrii informací K těmto tržním selháním lze přičlenit ještě další dva důvody, a to §nedostatečná ochrana spotřebitele a jeho vkladů a § riziko trestněprávní, zejména ve smyslu legalizace výnosů z trestné činnosti. Směr regulace a dohledu Dohledové aktivity nad finančním trhem by měly směřovat zejména do tří podstatných oblastí, a to §systém licencování finančních institucí, §zajištění ochrany vkladů, §přiměřená formulace pravidel v oblastech kapitálové přiměřenosti a požadavků na řízení a kontrolu. On site x off site dohled Finanční dohled —Sektorový model, resp. odvětvový model, ¡formuje dohledovou strukturu, v níž jsou finanční regulace a dohled institucionálně uspořádány podle základních sektorů finančního zprostředkování (větší či menší míra oddělení dohledových institucí pro jednotlivé segmenty trhu, tedy bankovnictví, pojišťovnictví atd) —Funkcionální model ¡ v sobě zahrnuje řešení, kde finanční regulace a dohled sleduje ochranu jednotlivých funkcí finančního systému (tento model se opírá o typologii jednotlivých tržních selhání, proto odděluje ochranu investorů a spotřebitelů zaměřená na férové využívání trhů, obezřetnostní regulaci a dohled, stabilitu finančního systému a ochranu hospodářské soutěže) Co je to harmonizace? J —Harmonizace x unifikace —Harmonizace práva je činnost směřující k dosažení větší či menší podobnosti v právní úpravě mezi jednotlivými státy. Na rozdíl od unifikace nesměřuje k vytvoření stejného právního předpisu. —Harmonizace v oblasti evropského práva souvisí především se směrnicemi, které určují výsledek, ale prostředky jeho dosažení ponechávají na vnitrostátní úpravě — — — ¡ ¡ ¡ Mezinárodní harmonizace —„Dobrovolná“ —Mezinárodní harmonizace na principu doporučení —„Povinná“ —Probíhající na úrovni EU zejména v intencích závazných právních předpisů — — ¡ ¡ ¡ Finanční regulace a dohled —Úrovně dohledu ¡Mezinárodní dohled ¡EU dohled ¡Národní dohled ¡ ¡ Mezinárodní dohled nad fintrhy —Systém tří tzv. „Core principles“ ¡Basilejský výbor pro bankovní dohled (BCBR) a Klíčové principy pro efektivní bankovní regulaci ¡Mezinárodní asociace orgánů dohledů v pojišťovnictví a (IAIS) a Klíčové principy pojišťovnictví ¡Mezinárodní organizace komisí pro cenné papíry (IOSCO) a Cíle a principy pro oblast kapitálových trhů a jejich regulace —Napříč spektrem ¡Finančně-akční výbor proti praní špinavých peněz (FATF) a jeho 40 doporučení ¡ EU dohled nad fintrhy —Základní teze pro harmonizaci EU fintrhů ¡harmonizaci finanční regulace prostřednictvím evropského práva, konkrétně prostřednictvím příslušných direktiv, ¡ vzájemné uznávání těch národních pravidel, která nejsou harmonizována, ¡ národní kompetence v oblasti výkonu dohledu a nově princip kontroly primárně domovským regulačním orgánem u bank působících ve více zemích EU, ¡předpoklad úzké spolupráce mezi národními regulátory. Evropská regulace finančních trhů —Obecně k regulaci v rámci EU —Primární prameny —Sekundární prameny —Směrnice —Nařízení —Judikatura ESD — ¡ Prameny regulace EU v oblasti fintrhů —Primární prameny ¡Smlouvy o Evropské unii a založení Evropských společenství. ÷V článku 49 - Oblast regulace finančního systému tvoří nedílnou součást volného pohybu služeb ÷v článku 56 odst. - jsou zakázána všechna omezení pohybu služeb a kapitálu mezi členskými státy a mezi členskými státy a třetími zeměmi Směrnice — ¡ Hlavní oblasti EU harmonizace v rámci fintrhů —Poskytování finančních služeb —Regulace a dohled nad finančními trhy —Měnová regulace ¡ EU regulace bankovnictví —směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/48/ES, ze dne 14. června 2006, o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o jejím výkonu, —směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/49/ES, ze dne 14. června 2006, o kapitálové přiměřenosti bank („CRD směrnice“), —směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES ze dne 13. listopadu 2007 o platebních službách na vnitřním trhu („PSD směrnice“), — ¡ ¡ ¡ EU regulace pojišťovnictví —směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES ze dne 25. listopadu 2009 o zahájení a provozování podnikatelské činnosti v oblasti pojištění a zajištění („Solventnost II“) , ¡ ¡ ¡ EU regulace kapitálového trhu —směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2004/39/ES, ze dne 21. dubna 2004, o trzích finančních nástrojů („MiFID“) —směrnice Rady 85/611/EHS ze dne 20. prosince 1985 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů („UCITS směrnice“). ¡ ¡ EU ochrana spotřebitele —směrnice o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu —směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku —nařízení o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele. ¡ EU boj proti legalizaci výnosů z TČ —třetí tzv. AML směrnice, 2005/60/ES vydaná Evropském parlamentem a Radou dne 26. října 2005, o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu EU dohled nad fintrhy —Evropské dohledové orgány (ESA) v rámci Evropského systému finančních dohledových orgánů (ESFS) —Východiskem pro změny ¡ de Larosièrova zpráva ¡ sdělení Komise „o evropském finančním dohledu“ EU dohled nad fintrhy od 1. 1. 2011 —Dohled nad finančním systémem na evropské úrovni tvoří zejména triáda výborů, a to ¡Výbor evropských orgánů bankovního dohledu (CEBS) nahrazený Evropským orgánem pro bankovnictví (European Banking Authority, EBA), ¡Výbor evropských dozorových orgánů nad kapitálovým trhem (CESR) Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy (European Securities and Markets Authority, ESMA) a ¡Výbor evropských dozorových orgánů nad pojišťovnami a zaměstnaneckými penzijními fondy (CEIOPS) nahrazený Evropským orgánem pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (EIOPA) EU dohled nad fintrhy od 1. 1. 2011 —dva zcela nové orgány finančního dohledu, a to ¡Evropský výbor pro systémová rizika (European Systemic Risk Board, ESRB) pro obezřetnostní dohled nad finančním sektorem z makroekonomického pohledu ¡Evropský systém orgánů finančního dohledu (European Systém of Financial Supervisors, ESFS) pro obezřetnostní dohled nad finančním sektorem z mikroekonomického pohledu pravomoci výkonné jako příprava technických norem, řešení potenciálních sporů mezi národními orgány dohledu nebo zajištění shodného uplatňování příslušné legislativy ve všech členských státech EU. ¡možné mezinárodní superregulátory k prevenci finanční krize Integrace findohledu v ČR —do 31. března 2006 – větší množství dohledových institucí —Od 1. dubna 2006 – zcela integrován dohled nad finančním trhem v České republice – na základě zákona č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem, ve znění pozdějších předpisů. Sjednocený dohled Sjednocený dohled v ČR V rámci strukturace integrovaného dohledu, který byl konsolidován v České do roku 2007 - sektorový model §sekce bankovního dohledu, §sekce dohledu nad pojišťovnami a §sekce ohledu nad kapitálovým trhem, Od 1. ledna 2008 funkcionální model. §sekce dohledu nad finančním trhem, §sekce regulace a analýz finančního trhu a §sekce licenčních a sankčních řízení.