Organizační zabezpečení práva životního prostředí ¢JUDr. Jana Dudová, Ph.D Státní moc -zákonodárná -soudní -výkonná ¢ ¢ Orgány veřejné správy na republikové úrovni ¢Vláda (spolupráce ministerstev) ¢Ministerstvo ŽP ¢Ostatní ústřední orgány (ministerstva) ¢Další ústřední orgány (např. SÚJB) ¢Specializované ústřední orgány (např. ČIŽP, Hlavní hygienik apod.) ¢ Územní orgány na místní úrovni (komunální ekologie) ¢Kraj v samostatné působnosti ¢Orgány kraje v přenesené působnosti ¢Obec v samostatné působnosti ¢Obecní úřady v přenesené působnosti ¢Pověřené obecní úřady ¢Obecní úřady obce s rozšířenou působností ¢Specializované orgány státní správy (např. Správy CHKO) Ministerstvo životního prostředí (§ 19 z. 2/1969 Sb.) ¢Ochrana jakosti vod (z. 254/2001 Sb.) ¢Ochrana ovzduší (z. 86/2002 Sb.) ¢Ochrana přírody a krajiny (z. 114/1992 Sb.) ¢Ochrana ZPF (z. 334/1992 Sb.) ¢Ochrana nerostného bohatství (z. 44/1988 Sb.) ¢Odpadové hospodářství (z. 185/2001 Sb., z. 477/2001 Sb.) ¢EIA + SEA (z. 17/1992 Sb., z. 100/2001 Sb.) ¢Myslivost, rybářství a lesní hospodářství v NP Kompetence MŽP ¢Ústřední orgán pro ekologickou politiku ¢Informační systém o ŽP (z. 123/1998 Sb.) ¢spravuje SFŽP (z. 388/1991 Sb.) ¢řídí ČIŽP (z. 282/1991Sb.) + Hydrometeorologický ústav ¢vydává vyhlášky ¢rozhoduje ve správním řízení a mimo správní řízení ¢zajišťuje výkon vrchního státního dozoru (viz např. z. o lesích) ¢Pozice dotčeného orgánu státní správy ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ Ostatní ministerstva ¢Ministerstvo zemědělství (např. vodní hospodářství, les, myslivost, rybářství, ochrana zvířat proti týrání) ¢Ministerstvo kultury (kulturní bohatství) ¢Ministerstvo zdravotnictví (veřejné zdraví) ¢Ministerstvo průmyslu a obchodu (těžba nerostů, energetika, ochrana spotřebitele) ¢Ministerstvo pro místní rozvoj (ÚP + stavební řád) ¢ ¢ Specializované ústřední kontrolní orgány státní správy ¢ČIŽP (z. 282/1991 Sb.) ¢ČOI (z.64/1986 Sb.) ¢Pravomoci : -Kontrolní -Sankční -Nápravná opatření ¢ Kraj v samostatné a přenesené působnosti (z. 129/2000 Sb.) ¢Samostatná působnost ¢(§§ 35, 36, 59) -Komplexní územní rozvoj -Koncepce ochrany a rozvoje zdravých životních podmínek -Zákonodárná iniciativa - (+ návrhy na zrušení podzákonných norem) -Poskytování dotací z vlastních prostředků ¢Přenesená působnost ¢(§ 29 a násl.) -Rozhodování o právech fyzických a právnických osob dle zákona -Vydávání nařízení kraje ¢ ¢ Obec v samostatné a přenesené působnost (z. 128/2000 Sb.) ¢Samostatná působnost ¢(§ 10, § 35) ¢Záležitosti obce a občanů obce -Veřejný pořádek -Životní podmínky, -Ochrana zeleně ¢srov. např. § 17 z. 185/2001Sb.) ¢Přenesená působnost ¢(§ 61 a násl.) -Obecní úřady v přenesené působnosti (srov. např. § 76 z. 114/1992 Sb.) -Pověřené obecní úřady -Obecní úřady obcí s RP (zbytková působnost) Územní dozorové a inspekční orgány ¢Orgány ochrany veřejného zdraví (KHS) ¢Správy národních parků a CHKO (územní plány péče, návštěvní řády, správy NP právo hospodaření v lesích) ¢Orgány stráže -Lesní -Přírody -Myslivecká -Rybářská ¢ Formy činnosti orgánů veřejné správy při ochraně ŽP ¢Normativní správní akty (podzákonný předpis) např. vyhlášky ministerstev, nařízení, resp. usnesení vlády, vyhlášky či nařízení obce ¢Individuální správní akty (např. § 70 ZOPK) ¢Interní normativní akty (viz statut NPÚ) ¢Propůjčení výkonu státní správy konkrétní fyzické osobě (funkce stráží) ¢Dohody správněprávního charakteru (usnesení vlády č. 159/1993 Sb.) ¢Faktické úkony s přímými právními důsledky ¢ (§§ 54, 89 ZOPK) ¢Neprávní (organizační) formy činnosti (návštěvní řády jiných ZCHÚ než NP) Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí ¢Aarhuská úmluva ¢Zainteresovaná veřejnost ¢Konzultativní účast ¢Účast ve správním řízení ¢Každý ¢Vazba na ostatní subjekty ¢ Praktický případ ¢Ekologická stavba na vodním toku ¢Právní úprava ¢Kroky a priori (EIA příl. 1) ¢Organizační zabezpečení (§ 108 VZ) ¢Kompetenční spory – z. 2/1969 Sb. ¢Veřejný zájem + ochrana přírody ¢Ekonomické nástroje (§§ 96,97 VZ) ¢Sankce (hl.XII. - § 116 a násl. přestupky, ¢ § 125a a násl. - jiné správní delikty VZ )