Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk Úvod do práva životního prostředí Jakub Hanák www.law.muni.cz Ochrana životního prostředí  životní prostředí: prostor, který má vlastnosti umožňující existenci živých organismů (srov. § 2 zákona č. 17/1992 Sb.)  tradiční dělení na složky  prostředí je ovlivňováno také člověkem  chráněno různými prostředky, mj. i právními  aktivně a defenzivně (srov. § 9 zákona č. 17/1992 Sb.) Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 2 www.law.muni.cz Právo životního prostředí  soubor právních norem upravujících společenské vztahy, které souvisí s ochranou životního prostředí  druhy norem: hmotné, procedurální, kompetenční  veřejnoprávní metoda právní regulace s prvky soukromoprávní  také nástroje nepřímé regulace: zejména ekonomické (funkce a druhy)  dobrovolné nástroje Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 3 www.law.muni.cz Prostředky právní regulace  limity přípustného znečišťování/znečištění ŽP  kategorizace předmětu ochrany  administrativní nástroje: povolení různých činností a vyhodnocování aktivit (§ 17 odst. 2)  zákazy a příkazy  kontrola a právní odpovědnost  koncepční nástroje  soukromoprávní: sousedské právo a náhrada škody Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 4 www.law.muni.cz Prameny práva životního prostředí - ČR  Ústava a Listina základních práv a svobod  rámcový zákon č. 17/1992 Sb.  průřezové právní předpisy  obecná část práva ŽP  složkové právní předpisy  právní předpisy regulující činnosti ohrožující ŽP  odpady, ionizující a neionizující záření, chemické látky Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 5 www.law.muni.cz Prameny – evropské a mezinárodní  mezinárodní smlouvy  součástí právního řádu  přednostní aplikace  evropské právo  primární právo  sekundární právo: nařízení a směrnice  judikatura Soudního dvora EU Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 6 www.law.muni.cz Principy práva životního prostředí  trvale udržitelného rozvoje (§ 6)  prevence (§ 17)  předběžné opatrnosti (§ 13)  integrace a komplexní ochrany (i neprávní prostředky)  únosného zatížení území/přípustné míry znečišťování  odpovědnosti původce  znečišťovatel platí (PPP)  účasti veřejnosti – viz dále  odpovědnosti státu (čl. 7 Ústavy) Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 7 www.law.muni.cz Subjekty práva životního prostředí  nositelé pravomocí či práv a povinností stanovených právem životního prostředí  nositelé pravomocí  vykonavatelé veřejné moci  participanti  účast na ochraně životního prostředí – „veřejnost“  adresáti právních norem  postavení vlastníků, podnikatelů, občanů obce Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 8 www.law.muni.cz Nositelé pravomocí – institucionální zabezpečení  státní orgány  moc zákonodárná - výkonná - soudní  veřejnoprávní korporace  územní a zájmová samospráva  veřejné stráže  jiné subjekty  organizační složky státu, autorizované osoby Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 9 www.law.muni.cz Státní orgány  vláda – ústřední orgán výkonné moci (všeobecná působnost), významná nařizovací pravomoc  ministerstva  MŽP  zemědělství – lesy, vodní hospodářství, myslivost  zdravotnictví – veřejné zdraví (hluk) a léčivé zdroje  místního rozvoje – územní plánování, investice  průmyslu a obchodu – BAT, nerosty  kultury – kulturní památky Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 10 www.law.muni.cz Státní orgány  Ministerstvo životního prostředí  koordinační funkce  informační systém  podřízeny mj.:  Česká inspekce životního prostředí  Cenia  Agentura ochrany přírody a krajiny  Státní fond životního prostředí  další ústřední orgány státní správy  Státní úřad pro jadernou bezpečnost  Český báňský úřad Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 11 www.law.muni.cz Veřejnoprávní korporace a stráže  územně-samosprávné celky, tj. obce a kraje  přenesená působnost – širší než u MŽP  samostatná působnost: odpady, veřejná zeleň, ovzduší  specializované orgány územní správy  krajská hygienická stanice, správy NP, veterinární správa  veřejné stráže  druhy: lesní, přírody, rybářská, myslivecká  úřední osoba – ustanovená do funkce  oprávnění Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 12 www.law.muni.cz Ústavní základy  preambule a čl. 7 Ústavy  stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.  povinnost vydat právní předpisy a zajistit jejich dodržování  IV. ÚS 254/02 – uložit meze a vymáhat jejich plnění  čl. 11 a 35 odst. 3 Listiny  vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.  zákaz ohrožovat životní prostředí při výkonu svých práv nad míru stanovenou zákonem Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 13 www.law.muni.cz Právo na příznivé životní prostředí  čl. 35 Listiny  právo na příznivé životní prostředí  nikoliv právnické osoby (I. ÚS 282/97) - diskuze  vymahatelné v mezích zákona (čl. 41)  právo na informace o stavu životním prostředí  speciální vůči čl. 17 Listiny Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 14 www.law.muni.cz Účast veřejnosti na ochraně ŽP  Aarhuská úmluva (Sdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s.)  3 pilíře:  přístup k informacím  účast veřejnosti na rozhodování  přístup k právní ochraně  veřejnost: jedna nebo více FO nebo PO a v souladu s vnitrostátní právní úpravou nebo praxí jejich sdružení, organizace nebo skupiny  dotčená veřejnost: která je nebo může být ovlivněna environmentálním rozhodováním, anebo která má na tomto rozhodování určitý zájem; u nevládních organizací podporujících ochranu životního prostředí a splňujících požadavky vnitrostátních právních předpisů předpokládá Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 15 www.law.muni.cz Formy účasti veřejnosti  výkon práva shromažďovacího, petičního a sdružovacího  podávání podnětů  účast v místním a krajském referendu  výkon práva na informace  účast ve správních řízeních  účast ve správních procesech, které nemají povahu správních řízení (např. EIA, územní plánování)  uzavírání smluv (ZCHÚ, dobrovolné dohody)  ostatní formy participace na ochraně životního prostředí (např. veřejné stráže) Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 16 www.law.muni.cz Účastenství ve správních procesech  připomínky (konzultativní účast):  každý (!)  v rámci procesu EIA (vyjádření)  při projednávání územních plánů x zástupce veřejnosti  v řízení o integrovaném povolení (vyjádření)  v rámci prevence závažných havárií (zákon č. 59/06 Sb.)  účast ve správních řízeních  účastnit se  informován o řízení včas, tj. též jsou-li varianty řešení  právo na řádné vypořádání námitek Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 17 www.law.muni.cz Účast ve správních řízeních  podle § 70 zákona č. 114/1992 Sb.  občanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním je podle stanov ochrana přírody a krajiny mohou účastnit řízení, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany a přírody chráněné tímto zákonem  nejen řízení podle tohoto zákona typicky stavební zákon  výslovně uvedeno ve vodním zákoně a zákoně o IPPC  ne dle atomového zákona a protihlukové výjimce  podle § 23 odst. 9 zákona č. 100/2001 Sb.  místně příslušná jednotka občanského sdružení nebo obecně prospěšné společnosti, jejímž předmětem činnosti je ochrana veřejných zájmů chráněných podle zvláštních právních předpisů za podmínek: vyjádření + zahrnutí do stanoviska EIA + zájmy dotčeny v navazujícím řízení Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 18 www.law.muni.cz Přístup k právní ochraně  přezkum vydaných správních aktů  ochrana přístupu k informacím  čl. 9. odst. 3 Aarhuské úmluvy:  každá strana zajistí, aby osoby z řad veřejnosti splňující kritéria, pokud jsou nějaká stanovena ve vnitrostátním právu, měly přístup ke správním nebo soudním řízením, aby mohly vznášet námitky proti jednání, aktům nebo opomenutí ze strany soukromých osob nebo orgánů veřejné správy, jež jsou v rozporu s ustanoveními jejího vnitrostátního práva týkajícího se životního prostředí. Úvod do práva ŽP - jaro 2012 - CBZ406Zk 19 www.law.muni.cz Zápatí prezentace 20 Právo na informace o životním prostředí  čl. 17 Listiny  svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeno  provedeno zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím  garantováno také Aarhuskou úmluvou  čl. 35 odst. 2 Listiny  proveden zákonem č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí  zvláštní komplexní úprava www.law.muni.cz 21 Základní pravidla – vztah z. 106 a 123  rozdílná věcná působnost  rozdílné vymezení povinných osob  rozdíly ve vymezení důvodů pro odepření informací  rozdílná procesní pravidla a z toho vyplývající i specifika soudního přezkumu  poskytnutí informace neprobíhá ve správním řízení  pokud zvláštní předpisy upravují též poskytování informací, které jsou předmětem zákonem č. 123, nelze rozsah informací stanovených zákonem č. 123 omezit www.law.muni.cz 22 Informace o životním prostředí  informace v jakékoliv technicky proveditelné podobě  demonstrativní výčet - příklady:  1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stav  2. připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek  3. stavu složek životního prostředí  4. vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí  5. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení  6. stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami o službách v ŽP  7. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod. www.law.muni.cz 23 Způsoby zpřístupňování informací  aktivně  neomezenému okruhu subjektů, aniž by bylo třeba podat žádost  informování veřejnosti v situacích bezprostředního ohrožení zdraví nebo životního prostředí  informování veřejnosti o typu a rozsahu informací o životním prostředí, které mají povinné subjekty k dispozici a o vlastním procesu zpřístupňování informací  vytváření veřejně přístupných registrů a souborů dat  zpráva o stavu ŽP (vláda a PSP)  pasivně  na žádost konkrétnímu žadateli www.law.muni.cz 24 Povinné subjekty  povinné subjekty (§ 2b)  správní úřady a jiné organizační složky státu  orgány územních samosprávných celků  právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí  právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené správními úřady nebo orgány územní samosprávy a fyzické osoby pověřené těmito subjekty, které na základě právních předpisů nebo dohody s těmito subjekty poskytují služby, které ovlivňují stav životního prostředí a jeho jednotlivých složek  povinné subjekty podle zvláštních předpisů  např. § 11 zák. o ochraně ovzduší (provozovatelé velkých a malých zdrojů znečišťování ovzduší) www.law.muni.cz 25 Žádost  podání žádosti o poskytnutí informace  ústní, telefonická, písemná, faxem, elektronická  obsah žádosti  Vymezení požadované informace  Žádost nemusí být odůvodněna, ale nesmí být anonymní  Nesrozumitelná nebo příliš obecně formulovaná žádost (výzva k upřesnění)  žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu  zveřejněná informace www.law.muni.cz 26 Lhůty  informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, tj. nejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti,  výjimečné prodloužení lhůty, nejvýše však do 60 dnů. www.law.muni.cz 27 Omezení přístupu k informacím  poskytnutí informace vylučují předpisy (obligatorně)  o ochraně utajovaných informací – zřejmě nejsou  o ochraně osobních nebo individuálních údajů a o ochraně osobnosti  o ochraně duševního vlastnictví  o ochraně obchodního tajemství  výjimky z důvodu ochrany ŽP  fakultativní omezení  formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně  zpřístupnění této informace by mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu životního prostředí v místech, kterých se informace týká  informace týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech  a další www.law.muni.cz 28 Procesní postup při odepření informace  rozhodnutí o odepření informace  správní rozhodnutí  odvolání, rozklad  žaloba ve správním soudnictví  fikce rozhodnutí o odepření informace (§ 9 odst. 3)  neposkytnutí informace ve stanovené lhůtě  odvolání  žaloba ve správním soudnictví  úhrady  pořízením kopií  pořízením technických nosičů dat  s odesláním informací  zákon neukládá povinnost úhrady za vyhledávání informací.