Světový a evropský (kontinentální) právní rámec silniční dopravy Světové hospodářské právo Přednáška č.9, 2012 Filip Křepelka, krepelka@law.muni.cz Povaha silniční dopravy •Vysoký podíl na celkové dopravě osob a nákladu (zpravidla nad 50% v penězích stejně jako ve výkonech – osobo- a tunokilometry). •Vysoká míra svobody ve srovnání s železniční, leteckou a většinou též vodní dopravou. V běžných zemích existují stovky komerčních přepravců (je-li to připuštěno) a miliony provozovatelů vozidel pro osobní potřebu. •Výstavba a údržba silniční sítě je zpravidla veřejnou záležitostí, síť je obecně dostupná (byť často s podmínkou zvláštní daně či mýt). •Na výše uvedené musí pamatovat jak vnitrostátní, tak mezinárodní a nadnárodní silniční právo. • Mezinárodní silniční doprava •Ve světě existují oddělené sítě mezinárodní silniční dopravy – euroasijská, panamerická. Další sítě zůstávají izolované. •Mezinárodní nákladní a osobní silniční doprava představuje v řadě zemí nejdůležitější nástroj mezistátní obchodní výměny zboží stejně jako migrace osob. •Tomu všemu odpovídá existence či absence harmonizačních, unifikačních a koordinačních opatření mezinárodním či nadnárodním právem. Cestní doprava jako předchůdce silniční dopravy, její právní úprava •Silniční dopravě s motorovými vozidly na asfaltu předchází doprava na prašných cestách s povozy, potahy, jezdci a především s pěšími. •Právní rámec cestní dopravy je leckde zdrojem základních standardů silniční dopravy (strana jízdy). •Malá rychlost si však nežádala takovou míru státní intervence kvůli bezpečnosti. •Státy vždy spravovaly odvětví, přeprava (doprava za úplatu) byla vyhrazená licencovaným přepravcům. •Posun od cestní k silniční dopravě nastal teprve na počátku 20. století. Ještě po mnoho desetiletí se nicméně silniční doprava rozvíjela vedle cestní dopravy. Národní silniční právo na českém příkladu – úprava silničního provozu •Legislativa o silničním provozu – v ČR již samostatný zákon (č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích). •Stanoví se též samotná pravidla silničního provozu. •V ČR dříve samotná pravidla silničního provozu stanovovala ministerská vyhláška, dnes je vyhlášková úprava pouze doplňková •Stanoví se zde rovněž nároky na řidiče (vyjádřené řidičskými průkazy). •Nároky na vozidla (vyjádřené technickými průkazy) stanoví zákon č. 56/2001 Sb. Národní silniční právo na českém příkladu – úprava podnikání •Další úprava (zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě) pak stanoví pravidla podnikání v silniční dopravě v jednotlivých odvětvích: nákladní doprava včetně nákladní dopravy speciální, osobní doprava autobusy (linková a příležitostná), komerční osobní doprava v malém (taxislužba). •V ČR je poměrně liberální režim komerční silniční dopravy. Národní silniční právo na českém příkladu – pojištění odpovědnosti, policie •Potřebné je zabezpečení rizik – tzv. povinné ručení provozovatelů (občanský zákoník a zákon č. 168/1999 Sb.) •Kvůli pořádku je třeba zapojit policii – všude ve světě existuje dopravní policie (zákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii + obecní vyhlášky): stanoví se kompetence obou druhů policií při kontrole silniční dopravy. Soukromoprávní rámec silniční dopravy v ČR •Rámec pro smlouvy mezi přepravci, odesílateli a příjemci stanoví občanské a obchodní zákoníky. •V ČR je úprava dvojí – s ohledem na podvojnost •V OZ smlouva o přepravě osob a smlouva o přepravě nákladu sdílející společnou úpravu. •V obchodním zákoníku smlouva zasilatelská, smlouva o přepravě věci, smlouva o nájmu dopravního prostředku a smlouva o provozu dopravního prostředku. •Nerozlišují se jednotlivé druhy dopravy. • Plánování a financování údržby silniční sítě ČR •Rozpočtová pravidla určují, která úroveň veřejné moci zabezpečují výstavbu a údržbu silnic. •Existují celostátní správa silnic a dálnic a existují krajské správy. •Nové zdroje mohou představovat fondy EU. •Do hry vstupuje v ČR složité územní plánování. •Financování se děje pomocí veřejných zakázek. Mezinárodní silniční právo – mnohostranné úmluvy a instituce •OSN působí jako fórum pro vytváření celosvětových standardů (CMR, TIR). •Evropská hospodářská komise OSN – vytváření evropských standardů na poli bezpečnosti. •Sice existuje globální státní mezinárodní organizace - International Road Transport Union (IRU) pro silniční dopravu, nemá ale větší význam, důležitější jsou kontinentální instituce. •Existují pochopitelně také globální a kontinentální asociace přepravců. Dvoustranné silniční smlouvy •Dvoustranné smlouvy o uvolnění dopravy – sjednávají si státy samy. •Existuje pro tyto smlouvy nějaký vzor podobně jako u smluv o zamezení dvojího zdanění nebo nápodoba jako v případě smluv o ochraně a podpoře investic? Regulace pravidel silničního provozu – strany provozu, značení •Ve většině zemí je nyní pravostranný provoz, levostranný zůstává v UK+commonwealth, IN, JP, TH. •Pravidla silničního provozu (vodorovné a svislé dopravní značky apod.) stanoví jednotlivé kontinenty. •Od roku 1909 první evropská úmluva o silniční dopravě. Od té doby řada jednotlivých mezinárodních smluv vytvářených po 2. světové válce na půdě EHK. •Touto cestou se postupně ustavily dopravní značky, jak je známe v Evropě (v Americe je to jinak). •Nyní vše upravuje Vídeňská úmluva o dopravních značkách a znameních. Regulace vozidel v silniční dopravě •V Evropě existuje soustava mezinárodních standardů, na jejímž základě se provádí tzv. homologace motorových vozidel pro provoz v jednotlivých účastenských státech. •Homologace vozidel se vzájemně uznává, aby se tato vozidla •Součástí standardizace je řada aspektů týkajících se vnějších světel, motoru, brzd, ovládání apod. •Na tomto základě je možné mezinárodní uznávání technických průkazů. Regulace řidičů v silniční dopravě •Evropské mezinárodní standardy umožňují uznávání řidičských průkazů pro jednotlivé druhy vozidel. •Institut mezinárodního řidičského průkazu (International Driving Permit) dle Vídeňské úmluvy o silniční dopravě (1968) – váže většinu států světa. •Neexistuje žádný celosvětový nebo celoevropský mechanismus uznávání sankcí udělených řidičům v jiných státech, než je stát, ve kterém jim byl vydán řidičský průkaz. Dvoustranné smlouvy o uvolnění silniční dopravy •Jednotlivé státy se mohou uzavírat hospodářským, politickým a společenským stykům včetně mezistátní dopravy. Některé tak činí omezenou účastí na mezinárodním silničním právu. •Způsoby a účely mezistátní silniční dopravy samozřejmě mohou být uvolněné vůči provozovatelům z jiných států jednostranně. •Pro větší právní jistotu nicméně státy – a to nejen sousední – uzavírají dvoustranné smlouvy o uvolnění vzájemné silniční dopravy. •Uvedené smlouvy stanovují rozsah a podrobnosti uvolnění vzájemné silniční dopravy pro jednotlivé účely. •Pozornost smlouvy pravidelně věnují též průjezdu a průvozu do dalších států. Uvolnění individuální a komerční dopravy nákladu a osob dvoustrannými smlouvami •Rozlišuje se individuální a komerční doprava (přeprava). •Individuální doprava pro vlastní potřebu přinejmenším osobními automobily se uvolňuje v rámci turistického ruchu, při stěhování apod. •Komerční přeprava nákladů se obvykle uvolňuje, nicméně se zpravidla stanoví kvóty. •Komerční nepravidelná přeprava osob autobusy – zájezdy – se obvykle uvolňuje všeobecně. Uvolnění dvoustrannými smlouvy – pokračování •Komerční pravidelná přeprava osob autobusy – linky – se zpravidla neuvolňuje přímo, jen se vytváří rámec pro licencování, často na základě vzájemné dohody. Často linkové spojení ve výsledku není přípustné. •Zpravidla se nepřipouští přeprava mezi místy na území druhé smluvní strany (tzv. silniční kabotáž). •Leckdy státy nutí vlastní zájemce o přepravu využívat služby vlastních dopravců. TIR – režim pro usnadnění celního odbavení zboží I •Celní úmluva o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetů TIR (144/1982 Sb.) – sjednáno na půdě OSN, váže ve výsledku pouze evropské a přilehlé asijské a africké státy. •Celní odbavení v podobě kontroly převáženého zboží se provádí pouze na (zpravidla) vnitrozemských celnicích země vývozu a dovozu. Na druhých se vyměří cla a daně. •Upouští se od kontrol na dovozních a vývozních celnicích průvozního státu, provádějí se jenom výjimečně, průvozní stát je ale může kdykoli provést. Tím se šetří náklady a čas, což usnadňuje mezinárodní zbožový obchod po silnici. TIR - režim pro usnadnění celního odbavení zboží II •Stanoví se standardy uzavření přepravního prostoru ve státě vývozu – uzamčení, dráty, plomby. Vozidla jedoucí v režimu TIR se označují. •Stát průvozu kontroluje na vjezdu stejně jako výjezdu obvykle pouze neporušenost plomb. Namátková kontrola zboží je ale možná. •Stanoví se pravidla pro řešení mimořádných situací (dopravní nehody, odcizení nákladu + popř. vozidla). •Pro zabezpečení celních a daňových nároků průvozních států v případě neoprávněného vyložení zboží se vytváří soustava garancí (ručení). TIR - režim pro usnadnění celního odbavení zboží III •Garance zajišťují smluvními stranami licencovaná národní záruční sdružení, často jsou to asociace dopravců nebo jimi zřizované instituce ve spolupráci s bankami. Záruky jednotliví přepravci platí. •Ztělesněním záruky je karnet – dokument předepsaného formátu a obsahu, který se kontroluje a eviduje v souvislosti s překračováním hranic. Karnety se pochopitelně vydávají jenom důvěryhodným přepravcům, čímž se mechanismus činí účinným a laciným. •Náklady na garance stejně jako zprostředkování hrazení cel a daní přepravcem, resp. jeho lidmi se přenáší na klienty. • CMR – úprava smlouvy o mezinárodní přepravě nákladu •Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR) - (1956), v ČR zveřejněno v 11/1975 Sb. •Úmluva představuje přímou úpravu soukromoprávního rozměru mezinárodní přepravy nákladu (tj. nikoli dopravy pro vlastní komerční potřebu) po silnici. •Úmluva je „přísná“, připouští se jenom některé odchylky. •Vztahuje se na mezistátní dopravu nákladů s výjimkou zvláštních druhů nákladní dopravy. CMR – úprava smlouvy o mezinárodní přepravě nákladu II •O nákladní přepravě se vyhotovuje třikrát nákladní list. První se předává odesilateli, druhý doprovází zboží příjemci, třetí si ponechává přepravce. V případě převozu více vozidly se vyhotovuje pro každé vozidlo zvlášť. Nákladní list má předepsaný obsah, mj. označení stran, popis zboží, místo nakládky a určení, přepravné a způsob jeho placení, možnost dobírky, pokyny pro celní odbavení apod. •Úmluva do nejmenších podrobností stanoví povinnosti odesilatele, přepravce a příjemce v souvislosti s přípravou a uskutečněním přepravy včetně vyřízení formalit spojených s vývozem a dovozem. CMR – úprava smlouvy o mezinárodní přepravě nákladu III •Stanoví se dosah odpovědnosti přepravce za škodu na přepravovaném nákladu vzniklou různými událostmi v souvislosti s přepravou a její rozsah (v závislosti na hmotnosti zásilky, pokud není sjednáno zvláštní ujednání či zajištění). •Stanoví se (poměrně přísné) lhůty pro uplatňování nároků ze smlouvy o přepravě. •Odpovědnosti a rizika dopadající na jednotlivé zúčastněné, zejména pak přepravce, si žádají zajištění pojištěním. Pojištění odpovědnosti za škody z provozu vozidel („zelená karta“) •Evropské státy umožnily vytvoření mechanismu pro zajištění pojištění odpovědnosti za škody z provozu vozidel mimo stát jejich registrace. •Právním rámcem není mezinárodní smlouva, nýbrž ujednání mezi pojišťovnami zúčastněných států. •Zajištění odpovědnosti v souladu s národními předpisy o odpovědnosti za škodu z provozu zajišťují ve vzájemné spolupráci národní pojišťovací kanceláře účastenských států propojující pojišťovny. „Zelená karta“ – pokračování •Existuje propojovací instituce Conceil des Bureaux (www.cobx.org) •Dokladem vyjadřujícím pojištění je tzv. zelená karta, vydávaná dnes běžně již v rámci vnitrostátní pojištění. •Uvedené pojistné krytí neznamená osvobození řidiče od trestních a správních postihů, regresní odpovědnosti apod. Význam uvolnění v rámci WTO •GATS zahrnuje silniční dopravu mezi liberalizované služby. •Mezinárodní doprava je nicméně uvolněna bez ohledu na GATS již dvoustrannými smlouvami. •Specifické závazky učiněné státy pro jednotlivé druhy silniční dopravy se tak hlavně týkají vnitrostátní přepravy (kabotáže), učinily-li je státy v mode 3 a mode 4. •Jakou roli sehrává doložka nejvyšších výhod dle GATS při existenci sítě dvoustranných smluv o uvolnění? •Mezinárodní doprava obecně a pro mnoho zemí právě především silniční doprava představuje předpoklad využití uvolnění obchodu zbožím. Evropská unie a silniční doprava I •V rámci EU, resp. E(H)S existuje samostatná dopravní politika. Liberalizace, harmonizace a koordinace jde tedy mimo rámec obecné úpravy svobody služeb. •EU/ES namísto nebo vedle členských států jedná na fórech světových a kontinentálních struktur a institucí činných v mezinárodní dopravě. •EU/ES nad rámec evropského kontinentálního práva sjednocuje standardy vozidel a kvalifikace řidičů, stejně jako mechanismus pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. •EU/ES stanoví kompetenci pro výběr silniční daně a nediskriminační uplatňování mýt. Evropská unie a silniční doprava II •V rámci ES/EU se silniční doprava uvolňovala postupně, a to se zpožděním ve srovnání s další hospodářskou integrací členských států. •Nejdříve byla uvolňovaná mezistátní silniční nákladní doprava. Právní rámec byl vytvořen rovněž pro licencování mezistátní autobusové linkové dopravy. •Teprve dodatečně (v souvislosti s přístupem nových států až po odkladu) byl zaručen přístup na trhy vnitrostátní přepravy jiných členských států. •ES/EU přispívala a přispívá k výstavbě a ke zlepšení transevropských dopravních sítí (důvodem je lepší propojení zajišťující integraci a socio-ekonomickou kohezi) Zapojení ČR •Česká republika se podílí na všech zmiňovaných formách mezinárodního a nadnárodního práva silniční dopravy vytvořených v Evropě a ve světě. •ČR je výrazně zapojená do mezinárodní silniční dopravy a přepravy, je především výrazně dotčena silničním tranzitem. •Dvoustranné smlouvy o silniční dopravě pozbyly smyslu po vstupu ČR do EU, neboť je nahradila uvolnění stanovená nadnárodním právem. •Jakou roli hrají tyto smlouvy s nečlenskými státy? Do jaké míry převzaly EU/ES kompetenci v jejich tvorbě a uplatňování od ČR?