6. Kontrola výkonu samosprávy. 1) Dohled nad územní samosprávou Problematika dohledu nad samosprávou – Ústava zaručuje její nerušený výkon. Na základě čeho je tedy dohled prováděn? 1. Ústava – čl. 101, odst. 4): „Stát může zasahovat do činnosti územně samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.“ 2. Zákon • zák. č. 128/2000 Sb., o obcích • zák. č. 129/2000 Sb., o krajích • zák. č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze 3. Usnesení vlády ČR č. 1181 ze dne 18. října 2006 O postupu ústředních orgánů státní správy, krajských úřadů a magistrátů hl. m. Prahy a územně členěných statutárních měst při realizaci systému dozoru a kontroly územně samosprávných celků. 2) Dozor nad zájmovou samosprávou „Vedle sebe se lze setkat s pojmem samospráva zájmová i samospráva profesní. Tyto pojmy se používají promiskuitně, jinde je samospráva profesní vnímána pouze jako samospráva profesních komor a zájmová samospráva jako širší pojem zahrnující i vysokoškolskou samosprávu. Snad nejvýstižnější by byl pojem založený na negativním vymezení, tedy samospráva neúzemní. Profesní samospráva je reprezentována profesními komorami s povinným členstvím a komorami s nepovinným členstvím.“ Zdeněk Koudelka, http://pravniradce.ihned.cz/c1-13669100-profesni-samosprava - Vnitřní dozor – zájmová samospráva vykonává některé regulativní funkce jako orgán veřejné správy - Dozor věcně příslušného ministerstva - Dozor dle zák. č. 320/2000 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě