Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. } } Funkce soudní kontroly veřejné správy } } Systém soudní kontroly veřejné správy, právní úprava –správní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů), – –obecné soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů), – –ústavní soudnictví (zákon č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů), – –SD EU (dříve ESD), ESLP – –správní soudnictví, zaměřené na ochranu veřejných subjektivních práv -zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů – –soudní kontrola správních rozhodnutí se soukromoprávními důsledky -nově koncipovaná část pátá o.s.ř., zákonem č. 151/2002 Sb. – –pozn.: k tomu bylo třeba nastavit režim pro řešení příp. kompetenčních konfliktů - zákon č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů – – –návaznost na model tzv. první republiky –zákon č. 3/1918 Sb. z. a n. –Ústava č. 121/1920 Sb. z. a n. – –snaha (při dané organizaci spr. soudnictví) důsledně diferencovat při soudní ochraně subjektivních práv dle jejich povahy (veřejná - soukromá). –činnost veřejné správy míří většinově na subjektivní práva veřejná v některých případech i na práva soukromá – – – – } } } - základem tzv. smíšený model, NSS a specializované senáty krajských soudů, se svébytnou procedurální úpravou } } - uzákoněno pod vlivem nálezu ÚS č. 276/2001 Sb. } } - cílem dosáhnout slučitelnosti s požadavky zejm. čl. 6 Evropské úmluvy (tzv. plná jurisdikce) } } } } } } – postavení a poslání – – krajských soudů – – Nejvyššího správního soudu } } }Soudy ve správním soudnictví rozhodují o : } } - žalobách proti rozhodnutím správního orgánu, } - ochraně proti nečinnosti správního orgánu, } - ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu, } - kompetenčních žalobách, } } Žalobce lze uspokojit po podání žaloby } }Ve správním soudnictví dále soudy rozhodují : } - ve věcech volebních a ve věcech místního a krajského referenda, } - ve věcech politických stran a politických hnutí, } - o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí pro rozpor se zákonem (žalobce lze uspokojit po podání návrhu) } }Zvláštním případem rozhodování je rozhodování v kárných věcech. } }S výjimkou řízení o kasačních stížnostech není povinné zastoupení advokátem ◦ §žalobu lze podat po vyčerpání řádných opravných prostředků do dvou měsíců poté, kdy bylo rozhodnutí (o opravném prostředku) oznámeno bylo žalobci doručením písemného vyhotovení nebo jiným zákonem stanoveným způsobem, nestanoví-li zvláštní zákon lhůtu jinou §soud vychází ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu soud přezkoumá napadené výroky rozhodnutí § v mezích žalobních bodů §rozhoduje se zpravidla bez jednání §kasační princip rozhodování ◦ } }žalobu lze podat po bezvýsledném vyčerpání prostředků podle správního řádu ◦nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy marně proběhla lhůta stanovená zvláštním zákonem pro vydání rozhodnutí nebo osvědčení, resp. od posledního úkonu správního orgánu }soud rozhoduje na základě skutkového stavu zjištěného ke dni svého rozhodnutí }je-li návrh důvodný, soud uloží rozsudkem správnímu orgánu povinnost vydat rozhodnutí nebo osvědčení, není-li návrh důvodný, soud žalobu zamítne } } }Před podáním žaloby na ochranu proti nečinnosti správního orgánu je v řízení vedeném podle správního řádu č. 500/2004 Sb. třeba vždy nejprve vyčerpat procesní prostředek ochrany proti nečinnosti ve správním řízení, kterým je návrh nadřízenému správnímu orgánu dle § 80 odst. 3 správního řádu. } } } }žalobu lze podat při zkrácení na právech nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením, ◦lhůta k podání - do dvou měsíců ode dne, kdy se žalobce dozvěděl o nezákonném zásahu; nejpozději lze žalobu podat do dvou let od okamžiku, kdy k zásahu došlo }soud rozhoduje na základě skutkového stavu zjištěného ke dni svého rozhodnutí, příp. ke dni zásahu }soud rozsudkem zakáže správnímu orgánu, aby v porušování žalobcova práva pokračoval, a přikáže, aby, je-li to možné, obnovil stav před zásahem; popř. rozhodne, že zásah byl nezákonný; soud zamítne žalobu, není-li důvodná. ◦ ◦soud rozhoduje kladný nebo záporný kompetenční spor, jehož stranami jsou –správní úřad a orgán územní, zájmové nebo profesní samosprávy, nebo –orgány územní, zájmové nebo profesní samosprávy navzájem, anebo –ústřední správní úřady navzájem – ◦k rozhodování je příslušný Nejvyšší správní soud –soud vychází ze skutkového a právního stavu, který tu je v době jeho rozhodnutí –neodmítne-li soud žalobu, nezastaví-li řízení nebo nerozhodne-li o postoupení věci, rozsudkem určí, který ze správních orgánů má pravomoc vydat rozhodnutí ve věci uvedené v žalobě. ◦ochrana ve věcech seznamů voličů ◦ochrana ve věcech registrace ◦neplatnost voleb a hlasování ◦ochrana ve věcech zániku mandátu } ◦ochrana ve věcech místního či krajského referenda –určení, že návrh na konání referenda nemá nedostatky, –vyhlášení referenda, –vyslovení neplatnosti rozhodnutí přijatého v referendu, –vyslovení neplatnosti hlasování v referendu. } }návrhem se u soudu lze za podmínek stanovených zvláštním zákonem domáhat ◦určení, že návrh na registraci, popřípadě návrh na registraci změny stanov nemá nedostatky, ◦rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti } }k rozhodování o rozpuštění… je příslušný Nejvyšší správní soud }o rozpuštění …rozhoduje soud podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu } }návrh je oprávněn podat ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy, vydaným správním orgánem, zkrácen } }k rozhodování je příslušný krajský soud } }je-li návrh důvodný, opatření obecné povahy nebo jeho části soud zruší dnem, který v rozsudku určí; není-li návrh důvodný, soud jej zamítne } } } } } }kasační stížnost je opravným prostředkem proti pravomocnému rozhodnutí krajského soudu (vč. Městského soudu v Praze) ve správním soudnictví, } }podat kasační stížnost může účastník řízení před krajským soudem , z něhož toto rozhodnutí vzešlo (tedy i správní orgán, např. krajský úřad), nebo osoba zúčastněná na řízení (dále jen "stěžovatel"), } }stěžovatel se může domáhat zrušení soudního rozhodnutí, } }kasační stížnost je přípustná proti každému takovému rozhodnutí, není-li dále stanoveno jinak. } } } } }Kasační stížnost lze podat pouze z důvodu tvrzené : } }nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení - § 103 odst. 1, písm. a) s.ř.s. } }vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit; za takovou vadu řízení se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního orgánu pro nesrozumitelnost - § 103 odst. 1, písm. b) s.ř.s., } } a dalších zákonem stanovených důvodů…. } }